Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihme käytöstä, vai onko? (pakko purkautua)

Vierailija
19.06.2006 |

Eli mulla on ystävä joka huutaa lapsilleen AINA! Käytännössä normaalia puhetta lapsille ei ole koskaan. Aina sättii lapsiaan kuinka tyhmiä, idiootteeja ja huonoja he ovat ihan kaikessa. Kerran vanhempi hänen lapsistaan söi pitsaa meillä ja pitsassa oli paprikaa, joista lapsi ei tykkää, äiti otti paprikat pois, mutta muutama unohtu, joita lapsi sitten yritti itse kaivella pitsastaan pois. Äiti sai hirvittävän raivarin nähdessään touhun ja huusi lapselle ties mitä kauheuksia. Lapsi yritti puolustella itseään saamatta puheenvuoroa, jolloin lapsi huusi äidilleen, " mä vihaan sua" ! Äiti huusi lapselleen että " niin mäkin sua!" Hirvittävää kuunneltavaa!

Lähestulkoon aina kun lapsi oppii jotain uutta ja menee siitä innoissaan vanhemmilleen kertomaan, niin äiti lyttää lapsen. Esim. Lapsi oli oppinut ajamaan pyörällä pitäen kiinni vain toisella kädellä (tätä harjoiteltiin oikein hartaudella, kun muutkin lapset sen osasivat) mitä sanoi äiti, kun lapsi ylpeänä taitoaan esitteli? Äiti huusi tytölle: " nyt perkele molemmat kädet ohjaustankoon tai pyörä lähtee varastoon!"

Hitto mua kirpaisi sydämestä nähdessäni ko. tapahtuman. Pieni tyttö (6.v) esittelee äidilleen juuri oppimansa jutuin josta oli silminnähden ylpeä, niin äiti latistaa lapsen heti.

Muutaman kerran olen ollut myös vieressä kun lapsi esim kerää kukkia ja istuu maahan niitä keräilemään, niin äiti tokaisee, että perse ylös idiootti, vaatteet likastuu. ja kun lapsi vie omasta mielestään todella kauniin itse poimimansa kukkakimpun äidille maljakkoon laitettavaksi, niin äiti tuumaa, että älä tuo niitä risuja tänne sisälle, niistä tulee ötököitä ja heittää kukat roskiin.

Lähes koko tytön elin iän toiminta on ollut tällaista, taikka oikeastaan siitä asti kun tyttö oppi liikkumaan. Olen puuttunut monta kertaa ja yrittänyt saada äitiä ymmärtämään ettei voi kohdella tytärtään ko. tavalla, mutta kuuroille korville on jutut menny.

Lisäksi äiti huutaa lapsilleen kaupoissa ym. julkisilla paikoilla niin kovin ettei varmasti kenellekkään kaupassa olijalle jää epäselväksi mistä on kysymys...

Mitä ihmettä voisin tehdä? Haluaisin pelastaa edes osan tämän tytön lapsuudesta, mutta miten?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..meille kun syntyi vauva (kuopus), niin olen ollut todella kireä. Olen päästänyt suustani mitä sattuu ja esikoinen on totta vie kokeillut rajojaan. Silti, sanon silti, itken yksikseni iltaisin sitä, että huudan ja raivoan, välillä aiheesta, välillä aiheettomasti. Haluan huomauttaa, että meillä ei ole fyysistä väkivaltaa, vaikka naapuri saattaisi niin luullakin huudostani päätellen :/ Olen vain NIIIN totaalisen väsynyt ja hankkinut apua niin perheneuvolasta kuin psykiatrilta, mutta he eivät ole fyysistä väsymystäni poistaneet enemmänkin jakaneet vain henkistä taakkaani. Ja tietäisittepä vaan kuinka paljon näitä lapsiani rakastan, antaisin henkeni heidän vuokseen. Joten olisi kauheaa, jos jonakin päivänä lastensuojelu koputtaisi oveeni ja sanoisi, että naapuri on kuullut minun huutavan lapsilleni ja nyt he ottavat ne pois...vain siitä syystä että olen sanonut rumasti välillä. Lapseltani olen kyllä pyytänyt anteeksi jokaista huutoani ja kertonut sen johtuvan vain ainoastaan äidin väsymyksestä.

Vierailija
22/30 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sinänsä on ihan eri asioista kyse. Ja siskoni ei ole hankkinut apua mistään, vaikka olen monesti hänelle sanonut että nyt olis ammattiapu paikallaan, etsiskelin hänelle jopa numerot valmiiksi joihin vois soittaa ja pyytää apua, mutta loppujen lopuksi hän oli kuitenkin sitä mieltä etteivät he tarvitse apua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin tuollainen käyttäytyminen on mielestäni selvä merkki siitä, että hänellä itsellään ei ole kaikki ok. sanoisin, että hänellä ongelmia, joiden seurauksena sytyvää vihaa hän purkaa syyttömään lapseensa.

Vierailija
24/30 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse pysty saamaan asiaa perille, ota muut sukulaiset apuun. Porukalla vois asiaa selvittää ja miettiä, miten olisi oikea tapa toimia ja viestiä. Koittakaa nätisti mutta lujasti sanoa, ettei lapsia voi kasvattaa tuolla tavalla. Siskosi ei välttämättä hoksaa, että hänen käytöksensä on lapselle vaaraksi.

Vierailija
25/30 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sydäntä raastavaa. Tämä äiti on tavallaan neuroottinen siisteydestä yms., joten pelkää esim. lapsen saavan pöpöjä ja komentelee ja rajoittaa siksi kamalasti. Mutta puhuu myös lapselleen rumasti (esim. oletpa sinä tyhmä; nyt idiootti teet niin kuin sanon) ja puhuu lapsista muille rumasti näiden kuullen (esim. tosi kivoja pallopäitä tämä minun sakkini) ja kun on vaikkapa puhelimessa ja lapsi tulee puhumaan jotain - asiaakin - , äiti huutaa siitä (turpa kiinni nyt X, minä olen puhelimessa näetkö, no mene pissalle jos pissattaa äläkä tule siitä minulle inisemään). Samoin jos ollaan jossain ravintolassa tms. yhdessä, niin sekä isä että äiti moittivat näitä lapsia (nyt jos ette tyhmät käyttäydy niin lähdetään heti kotiin eikä koskaan enää tuoda teitä metsäläisiä ihmisten ilmoille) ja siis lapset käyttäytyy ihan kunnolla, ovat vain lapsia.

Se on hirveää. En tiedä mitä tekisin. Yritän itse aina puhua noille lapsille nätisti ja rohkaista heitä ja joskus huomautan tälle äidille tyyliin lapsihan yritti juuri auttaa / ilahduttaa sinua...

Vierailija
26/30 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis siinä mielessä, että voit olla mukana näiden tyttöjen elämässä läheisestikin (niinkuin kerroitkin), jos vain sinulla on aikaa ja voimavaroja siihen. Ystävä voisi suuttua asiasta sanomisesta ja laittaa välit poikki, perheen sisällä se on kuitenkin epätodennäköisempää. Voisitko puhua asiasta vaikka äitinne/isänne kanssa? Todennäköistä kuitenkin on, että ellei siskoasi saa jotenkin heräämään näkemään tekojensa surulliset seuraukset, hän ei tule muuttamaan käyttäytymistään (tai ehkä sinun seurassasi, mutta kotona ei).

Hieno juttu, että tätinä huolehdit noin paljon siskosi tytöistä :)

Vierailija
27/30 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen huolestunut olen nyt, kun olemme muuttamassa toiselle paikkakunnalle 200km päähän siskostani, jolloin luonnollisestikin näemme harvemmin kuin nyt kun asumme muutaman kilometrin päässä toisistamme. Tänne ei myöskään jää ketään joka " huolehtis" lapsista niinkuin minä olen tähän asti tehnyt. Omat vanhempamme asuvat toisella puolella suomea, joten heistä ei tässä asiassa ole apua...

Siskoni on myös samanlainen kuin tossa aiemmin joku kirjoitti, että kaikki täytyy olla kotona tiptop ja haluaisi että perhe näyttäisi ulospäin täydelliseltä. Tuntuu välillä että näistä tytöistä koulutetaan robotteja ja kun lapset eivät käyttäydy kuin robotit, niin sitten vaikka lekalla taotaan käskyjä heidän päihinsä...

Ahdistaa, kun tunnen syyllisyyttä muutostamme, mutta muutto on väistämättä edessä työn takia...

Vierailija
28/30 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä hirveän kireä, enkä aina jaksa yhtään ja silloin huudan. Ny olen huomannut, että tyttäreni on alkanut myös huutamaan pikkusiskolleen, kun tämä käy hermoille ja se on aika ravistelevaa kuultavaa.

Olen kyllä pitänyt kiukkuisimmillanikin kiinni siitä, että ikinä en hauku lasta tyhmäksi tms, vaan sanon että tuo on tyhmää, teet tyhmästi tms. Edes pikkuero siis. JA pyytelen kyllä anteeksi, mutta silti harmittaa huonojen päivien iltana, että miten tuli taas käyttäydyttyä.

Toisaalta olen kasvanut kodissa jossa ei koskaan huudettu mitenkään. Silloin harvoin kun tein jotain ei-toivottua, minuun oltiin vain pettyneitä. Sellainenkaan ei ole kovin rakentavaa. Minusta kotona pitää olla niin turvallinen ilmapiiri, että kun on paha olla voi vähän höyrytäkin. Mutta ei niin paljon että siitä tulee tapa tai niin, että siinä oikeasti nollataan jotain ...

Vierailija
29/30 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma siskoni on käyttäytynyt ihan samoin. Olen puhunut hänelle suoraan huolestani lasten mielenterveyden vuoksi. Olen yrittänyt saada häntä hoitoon johonkin, mutta itse kun ei myönnä olevan mitään psyykkistä niin ei väkisinkään voi hoitoon viedä. Aina kun tilanne toistuu asetun lasten puolelle rauhoittamaan tilannetta. Lastenkin on hyvä välillä nähdä että vika ei ole heissä. Tiedän että on ihan kamala tilanne, eikä se surkuttelemalla ja ymmärtämällä miksikään muutu. Meillä sosiaaliviranomaiset ovat kerran oleet asialla ja poliisi toisen kerran. Ihmetellään vaan kamalia naapureita kun aiheettomia ilmoituksia tekevät. Tehkää vaan joka kerta kun siltä tuntuu, jos ilmoituksia tulee jatkuvasti, on pakko muuttaa käyttäytymistään ja lastensuojelun on puututtava muilla keinoin asiaan.

Vierailija
30/30 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit nätisti ehdottaa sitä mahdollisuutta. Jonkinlaista terapiatyyppistä, mill ä parannetaa äidin ja lapsen suhdetta. Luulen, että tuossa pohjalla on masennuksen tai burn outin lisäksi syviä patoutumia, jotka pitäisi saada avautumaan. Ehkä äidin ja lapsen välinen rakkaus on jäänyt patoutumien alle, eikä pääse vaikuttamaan. Siksi äidin ja lapsien tulisi avautua toisilleen ja kyetä jälleen harjoittamaan rakkautta. Mutta luulen tosiaan, että tuossa tarvitaan ulkopuolinen ja puolueeton auttaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi