Miten välttää "tätiytyminen"?
Suurimmasta osasta naisista tulee semmoisia tätejä/tanttoja, kun ikää alkaa olla 45+. Jotkut ovat sitä jo paljon nuorempinakin. Mistä tämä johtuu? Miksi joistakin tulee niitä tätejä ja jotkut pysyvät nuorekkaan ja raikkaan oloisina hyvinkin kypsään ikään?
Itse olen "vasta" 38, en ehkä ihan vielä täti-iässä, mutta sitä kohti kovasti menossa, ja ystäväpiirissä on kyllä heitäkin, joista on tullut jo niitä "tätejä". Siis jotenkin tylsiä, tanttamainen pukeutumistyyli ja hiukset, vähän sellainen ulkomuoto ettei niin kovasti piittaa itsestään. Kaikki tihkuu antiseksuaalisuutta. Miksi joillekin käy näin? Tämä on osittain yhteydessä ylipainoon, muttei paino itsessään tee "tätiä".
Miksi joistakin tulee niitä tylsiä, harmaita tätejä, ja joistakin ei oikeastaan koskaan? Mikä sen eron tekee? Kyse ei varmasti pelkästään ole ulkomuodollisista asioista vaan osin myös henkisistä.
Kommentit (751)
Toisilla vaan jää itsensä tuseeraaminen ja helpompi vaan olla kaavuissa ja fleecetakeissa, kun on muitakin mietittävä.
Aatemaailmastakaan se ei voi johtua, kun ajattelee esim. koko kansan tiukkistätiä Päivi Räsästä. On muuten ikäisekseen erittäin vetävän näköinen, siinä tavoitetta itselläkin.
Vierailija kirjoitti:
Sinusta tulee tätinainen aivan samalla tavalla kuin miehistäkin tulee setämiehiä. Kannattaa vain hyväksyä tämä osaksi elämän kiertokulkua.
Ei ole pakko hyväksyä. Luulen että osittain ihmisistä tulee noita tätejä ryhmäpaineen vaikutuksesta. Suomessa on tiukassa säännöt, mitä saa tehdä minkäkin ikäisenä. Siksi naiset (ja miehet) jotka ovat kovin alttiita muiden mielipiteille ja miellyttämiselle, rupeavat pukeutumaan ja käyttäytymään ikänsä edellyttämällä tavalla että kelpaavat muille, vaikka eivät itse haluaisi olla tätejä/setiä?
Just näin tänään yhtä puolituttua joka on oikeasti jotain 35 mutta näyttää yli nelikymppiseltä. Lyhyet hiukset, valvominen (lapset), pyöreys.
Vierailija kirjoitti:
Joissain ihmisissä ei vaan ikä näy. Miettikää vaikka Sikke Sumaria, hän on nuorekas ja jollain tavalla iätön. Sitten esim. Vappu Pimiä joka on pulskistunut ja tätiytynyt vuoden sisään todella reippaasti. Kyllä se fyysinen, yleensä pulskistunut, ulkonäkö tekee sen tätimäisyyden.
Tää oli hyvä, loistavat esimerkit!
Ei se tätimäisyys ole sitä, että on niin henkisesti kehittynyt ettei tarvitse välittää ulkonäöstään. Päinvastoin. Tätimäisyys on mielentila; kaikki nuoret ja paremman näköiset koetaan uhkaksi. Kaikesta ollaan happamia ja negatiivisia. Juoruillaan ja mikään ei oikein kiinnosta. Elämä on kaavoihin kangistunutta ja ei jakseta panostaa enää itseenkään. Valitetaan tylsästä kumppanista ja naama vääränä kytätään naapureita. Tällaisia tätejä on työpaikat täynnä. Tiedän monta 60 vuotiasta jotka eivät edelleenkään ole tätimäisiä. Positiivisia, itsestään ja muista huoltapitäviä, aktiivisia ihmisiä jotka haluavat kehittää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Aika moni nelikymppinen sanoo näyttävänsä kymmenen vuotta nuoremmalta. En tunne yhtäkään joka oikeasti näyttäisi.
Sinähän tunnetkin kaikki maailman nelikymppiset.
Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä säälittävältä näyttää ne neli-viisikymppiset jotka väkisin haluaa pukeutua nuorisovaatteisiin. Ovatko juuri niitä jotka eivät halua näyttää tädeiltä?
Juu, mitään välimuotoa ei ole siis olemassa on valittava joko tantta- tai nuorisovaate. Mielestäni skandinaavinen tyylikäs "klassinen" pukeutuminen on kivaa katsella, siinä oma silmä lepää. Ja hoikka olemus, luonnollinen meikki ja muutenkin hillitty värimaailma on tyylikäs, jossa kaikki sävyt sopivat toisiinsa. Vähän sellainen romutransu-tyyli on sitä pahinta tanttaa itselleni.
Minun mielestäni taas tuo skandinaavinen, klassinen tyyli on pahin kaikista. Jos näen parikymppisen klassisesti pukeutuneen nuoren naisen, niin pystyn jo näkemään silmissäni nelikymppisen tätien tädin.
Aaah, et ole varmaan käynyt Tukholmassa, siellähän on erittäin tyylikästä väkeä. Tarkoitan sellaista "klassista" joka on päivitetty hetkeen trendiin, mutta tyylikkyys säilyy siinä ei mennä yli missään. Rentoa, mutta erittäin hyvää makua puketumisessa. Joo, klassinen suomipukeutuminen voi pahimmilaan muodostua myös tätityyliksi, aina on se vaara. ;)
Vierailija kirjoitti:
Toisilla vaan jää itsensä tuseeraaminen ja helpompi vaan olla kaavuissa ja fleecetakeissa, kun on muitakin mietittävä.
Aatemaailmastakaan se ei voi johtua, kun ajattelee esim. koko kansan tiukkistätiä Päivi Räsästä. On muuten ikäisekseen erittäin vetävän näköinen, siinä tavoitetta itselläkin.
Kaavut tulee siinä vaiheessa kun ylipainoa on tarpeeksi, Päivihän on pysynyt todella simpsakassa kunnossa. Veitolan vierailu oli kivaa katsottavaa, todella mukavanoloinen pariskunta kotioloissa. (sivusta tää).
Vierailija kirjoitti:
Pitkät hiukset
Pyöreällä tai tanakalla naisella pitkät hiukset ja paksu helttamainen kaula.
Hirveän näköistä, aivan kamala kombinaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkät hiukset
Pyöreällä tai tanakalla naisella pitkät hiukset ja paksu helttamainen kaula.
Hirveän näköistä, aivan kamala kombinaatio.
Lyhyet hiukset, paksu kaula ja etenkin niska, yhtä paha, ihan sitä perustätiä.
Olen 49 v. ja en todellakaan ole " tätiytynyt"
Toisaalta en kyllä kulje nuorisovaatteissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä väärää siinä on? Kun naiset ikääntyvät, heitä ei enää kiinnosta olla seksuaalisesti puoleensavetäviä, vaan muut asiat menevät edelle. Ihmissuhteet, harrastukset, työ, toisista huolehtiminen, järjestöt, politiikka, uusien asioiden oppiminen, mikä kenelläkin. Itse aion ainakin tätiytyä aivan kaikessa rauhassa. Hyvä kaikki maailman sedät jä tädit.
Apua. Olisi mulle painajainen. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän tekee mieli. Esim Maria Ohisalo. Ikää 34v (vai 32?) ja näyttää lähes 50v. Itse olen pian 38v ja ei tietoakaan tätiytymisestä, tässähän on parhaimmat vuodet meneillään!
Hei Ap. Sinut mainittiin tuolla "Hullut"-ketjussa 👍40 vuotiaat sitä tätä. Olet päässyt palstan vakiohulluihin.
Piritta Hagman hyvä esimerkki ei-tätityylistä. 40- vuotias, mutta hoikka ja sporttinen. Pitkät hiukset ja kuulas iho. Nuorekas muttei teinityylinen pukeutuminen. Kai pienet rinnatkin nuorentaa, jos vertaa vaikka Vappu Pimiään. Isot luomurinnat vanhentaa.
Emäntä-geeneillä ei voi kuin tätiytyä. Toki meidän silmäämme solakkana ja tummapiirteisenä vanhetessaan pysyvä ranskatar näyttää vähemmän tädiltä, kun yhdistämme vanhenemiseen tanakkuuden, kasvojenpiirteiden katoamisen (ja toki pisteenä iin päälle tietyn tyylin). Ranskalaiset voivat määritellä tätiyden eri tavalla omasta kulttuuristaan käsin.
Älä leikkaa hiuksia lyhyiksi
Pysy normaalipainoisena
Noilla pääsee jo hyvin pitkälle
Vältä näitä
Parempi olla tätinainen kuin se stereotyyppinen en-kasva-aikuiseksi "tarhatäti".
Tätimöisyydessä ei ole mitään vikaa, paitsi jos ihastuu ja haluaa iskeä miehen.
Mulla on ollut tätityyli luonnostaan ihan pikkukoululaisesta asti, se vaan on luonteva osa mua... tasapohjaiset kengät, mukavat löysät vaatteet, ei meikkiä ja tukka kiinni esim nutturalla 😀. Pidän käsitöistä ja puutarhanhoidosta. Juu ja hartiahuivi, niskani palelee helposti. Mekot ilman vyötäröä.
Ainoastaan silloin, kun olen halunnut saada miehen, onmpitänyt uhrautua käyttämään vartalonmukaisia vaatteita, korkoja, meikkiä ja laittamaan tukkaa nätimmin.
Tätinä on kuitenkin paljon mukavampaa ja rennompaa, ei-tätimäisyys tuntuu raskaalta ja pinnalliselta, epämukavalta suorittamiselta. Suosittelen kaikille tätimäisyyttä läpi elämän!
Ilmeisesti adhd estää tätiytymisen, koska silloin on aina menossa ja kiinnostunut uudesta.