Miten välttää "tätiytyminen"?
Suurimmasta osasta naisista tulee semmoisia tätejä/tanttoja, kun ikää alkaa olla 45+. Jotkut ovat sitä jo paljon nuorempinakin. Mistä tämä johtuu? Miksi joistakin tulee niitä tätejä ja jotkut pysyvät nuorekkaan ja raikkaan oloisina hyvinkin kypsään ikään?
Itse olen "vasta" 38, en ehkä ihan vielä täti-iässä, mutta sitä kohti kovasti menossa, ja ystäväpiirissä on kyllä heitäkin, joista on tullut jo niitä "tätejä". Siis jotenkin tylsiä, tanttamainen pukeutumistyyli ja hiukset, vähän sellainen ulkomuoto ettei niin kovasti piittaa itsestään. Kaikki tihkuu antiseksuaalisuutta. Miksi joillekin käy näin? Tämä on osittain yhteydessä ylipainoon, muttei paino itsessään tee "tätiä".
Miksi joistakin tulee niitä tylsiä, harmaita tätejä, ja joistakin ei oikeastaan koskaan? Mikä sen eron tekee? Kyse ei varmasti pelkästään ole ulkomuodollisista asioista vaan osin myös henkisistä.
Kommentit (751)
Minusta suurin osa tätiytyy siksi joko/tai seuraavista syistä:
-Jämähdetään vanhaan aikaan, joka yleensä on nuoruudessa ollut "muotia". Esim. jos kaikilla muilla on pillifarkut, ei edes uskalleta kokeilla/käyttää niitä, meikkityyli on se sama "mikä aina" jne. ja nuo kertovat että ihminen on "ajastaan jäljessä".
(Vaikka muoti ns. kiertää, niin ei se sama kasari-tyyli sellaisenaan palaa, vaan otetaan _vaikutteita_ mikä on eri asia.)
-Jotkut jossain kohtaa ajattelevat että "tiettyyn ikään" kuuluu tietyt asiat. Pitää leikkauttaa hiukset lyhyiksi, alkaa käyttää Marimekkoa tmv. jolloin täti-look on valmis. Jos ei jaksa ns. seurata aikaa, kannattaa suosia klassikkoja, klassinen villakangastakki, farkut ja valkoinen t-paita, ym. on ns. ajattomia tyylejä, joita näkee kaiken ikäsillä.
Nykyään myös ollaan sallivimpia, Converset voi olla 2-vuotiaalla, teinillä, äidillä ja mummolla jalassa, eikä asia ole mitenkään "ihmeellinen".
Sen verran täti jo olen, että en mieti tyylin ajankohtaisuutta vaan suosin ajattomia vaatteita. Ja esimerkiksi hyvin istuvia vaatteita. Yhtä kamalalle ne ysärin ylisuuret, muodottomat paidat ja takit , revityt, rispaantuneet farkut ja "rumat lenkkarit" näyttivät 90-luvun nuorisolla kuin nytkin.
Ens kuussa 34, 3 lasta, tilaan vaatteeni esim. Stuntmanista ja EMPltä, värjäilen shokkiväreillä hiuksiani. Tämä tulee jatkumaan hautaan saakka. Tulevaisuuden hoitajat saavat värjäillä hiuksiani ja omaiset huolehtia siitä, että olen sinne hautaan saakka rockabilly :D
Minut saa haudata kellomekossa, shokkiväreissä, meikattuna ja laitettuna korkkarit jaloissa.
-Kroppa hyvässä kunnossa. Ei liian lihava eikä liian laiha. Kiinteä. Hyvä ryhti ja reipas askel. Pitää pystyä juoksemaan hengästymättä. Vyötärö!
-Naama kuosissa. Hyvä meikkivoide. Siisti meikki. Ei nuorisojuttuja: tekoripsiä, suttumeikkejä, lävistyksiä.
-Siistit hiukset, väri ja leikkaus ajassa, ei reipasta, räikeänväristä Kouvola-tukkaa eikä permistä.
-Vaatteet: kivoja ajassa olevia, tyyliä tai klassista - ei pintamuotia, eikä varsinkaan nuorisomuotia. Myös sellaisista vaatekappaleista pitää luopua, mitä mummot alkavat suosimaan.
-Mieli nuorena. Harrastukset. Musiikkimaku. Seura.
-Vitamiinit ja hormonit. Tässä hommassa tarttee doupingia.
Ykkössivun viimeisen viestin kirjoittanut kirjoitti hyvin! Kyllä tätimäisyys lähtee nimenomaan henkisistä asioista ennen kaikkea.
Ne ihmiset jotka minun silmissäni eivät ole tätimäisiä, vaikka ikää onkin, ovat sellaisia että pitävät elämänsä mielenkiintoisena ja tekevät asioita jotka tekee heidät onnelliseksi. Se, että ihmisellä on joku "palo" elämään ja asioihin, intohimoa, halua oppia uutta, pitää nuorekkaana ja ei-tätimäisenä. Tätimäinen on mielestäni kaavoihin kangistunut ihminen ennen kaikkea, sekä tunkkaisten ajatusten ympäröimä. Tätimäinen ihminen suorastaan hautautuu omaan tylsyteensä ja muuttuu aika näkymättömäksi myös muille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä väärää siinä on? Kun naiset ikääntyvät, heitä ei enää kiinnosta olla seksuaalisesti puoleensavetäviä, vaan muut asiat menevät edelle. Ihmissuhteet, harrastukset, työ, toisista huolehtiminen, järjestöt, politiikka, uusien asioiden oppiminen, mikä kenelläkin. Itse aion ainakin tätiytyä aivan kaikessa rauhassa. Hyvä kaikki maailman sedät jä tädit.
En ymmärrä että miksi ei voi tehdä kaikkia noita mainitsemiasi asioita ja silti näyttää siltä että välittää myös ulkonäöstään? Kun kuitenkin jotkut vaatteet täytyy päälleen laittaa ja vähän peiliin vilkaista ennen kuin ulos lähtee. Ja miksi ihmeessä sitä aikaa olisi nuorena jotenkin enemmän kuin vanhana? Jos vaikka politiikka kiinnostaa niin sittenkö ei ole paria minuuttia aikaa ulkönäölle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Aika moni nelikymppinen sanoo näyttävänsä kymmenen vuotta nuoremmalta. En tunne yhtäkään joka oikeasti näyttäisi.
Siitä en osaa sanoa. Itse kuulen jatkuvasti ihmettelyä iästäni ja lapseni iästä, joten vedän johtopäätökseni sen perusteella. Itselleni se nyt on se ja sama näytänkö kolme-vai nelikymppiseltä, kuhan peiliin katsominen ei ihan pelästyä.
Olen täti. Tätinä on kivaa. Sisareni lapset ja omat lapset, myös lapset ja nuoret yleensä ovat kivaa seuraa. Olen hieman pyöreä, mutta hyväkuntoinen. Pukeudun ensisijaisesti mukavasti, toissijaisesti nätisti. Viihdyn teatterissa, luen paljon. Olen siis myös kulttuuritäti. Elämäni on mukavaa, onnellista. Olen naimisissa, ja mieheni mielestä edelleen seksuaalisestikin puoleensavetävä. Muita miehiä haluankin pitää vain kavereina ja kollegoina.
Vierailija kirjoitti:
Sinusta tulee tätinainen aivan samalla tavalla kuin miehistäkin tulee setämiehiä. Kannattaa vain hyväksyä tämä osaksi elämän kiertokulkua.
Mutta kun joistain ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Huutonaurut....
Tätiyden väistämättömyys kirjoitti:
Myrkytä kaikki veljesi ja sisaresi niin he eivät sitten saa,eivätkä tee yhtään lasta.
Sillä ainoastaan vältyt virallisesti olemasta sitten täti kellekään sisarustesi lapsosista.
Taidettiin puhua tätimäisyydestä.
Hei Aop, ei susta tätiä tule kun sitä osaat jo nyt varoa. Ja tunnistat tuon epäseksuaalisuuden vaaran.
Katsokaa ap, ja muut Jonnet peiliin: olette jo setämiehiä, ja asialle ei mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Hei Aop, ei susta tätiä tule kun sitä osaat jo nyt varoa. Ja tunnistat tuon epäseksuaalisuuden vaaran.
Eli palsta-geijon määritelmä on tädille se, että kun ei krpä nouse, niin on täti🤣🤣🤣
Mä oon kans 38, mutta luultavasti auttamatta tätiytynyt, mutta vastoin aiempia pelkojani se EI enää kauhistuta tai harmita mua yhtään.
Aiemmin ajattelin, että haluan näyttää nuorelta, seksikkäältä ja "menevältä" ja kerätä ihailua ja huomiota miehiltä hamaan tappiin saakka.
No, jotain (positiiviseksi kokemaani) tapahtui, sillä mua ei kiinnosta esim. miesten huomio enää tippaakaan. Kyllä sitä vielä saan, jos haluan, esim. viihteelle lähtiessäni jos vetäsen sotamaalit naamaan ja kiharran pitkät hiukseni, sekä vaihdan kotivaatteet trendikkäämpiin, saa kyllä iskuyrityksiä ja katseita. Mutta kun en tee niillä enää mitään. Ei kiinnosta. Ei edes se viihteellä käynti. Kävin viime kuussa ja mietin että ehkä vuoden päästä aikasintaan uudestaan.
Kilojakin on tullut, ja niiden pudottaminen on vaikeaa, luultavasti siksi että aiemmin motivoi hoikkana pysymiseen se miesten huomio, nykyään se ei motivoi yhtään. Enkä tiiä mikä motivois, koska pitäs kyllä laihduttaa, ihan vaan koska sukurasitteena kulkeva 2-tyypin diabetes kolkuttelee kohta pian munkin ovella...
Olen kyllä nykyäänkin kiinnostunut asioista, mutta kiinnostuksen kohteetkin on muuttuneet. Itseni puunaamisen ja vaateshoppailun sijaan kiinnostaa esim. politiikka, historia, lukeminen, perinnekäsityöt, siivous, ekologisuus. Että ihan ehtaa tätityyppiä tässä ollaan. Ja tyytyväisenä.😆
Aloituksessa kysyttiin, miten välttää tätiytyminen. Sitten tulee kymmeniä vastauksia, joissa kerrotaan, että tätiytyminen on jees. No haloo, ei ketään kiinnosta, että sinä haluat olla täti.
Minusta tätiytyminen tarkoittaa ennen aikojaan vanhenemista. Ei ole mitään pahaa siinä, että haluaa vielä esimerkiksi nelikymppisenä näyttää muulta kuin mummoltaan.
Kuten sanottu, pahin on ylipaino ja huonoa kunto. Toinen on oman nuoruuden muotiin jämähtäminen, jonka jotkut kuvittelevat "oman tyylin löytämiseksi". Toisaalta myös nuorisomuoti on naurettava valinta keski-ikäiselle.
Vaatetusta, meikkiä ja kampausta pitää hallitusti vähitellen uudistaa vuosien varrella. Lihaskuntoa kannattaa pitää yllä. Pelkkä aerobinen ei pidä ryhtiä ja lihaksia kunnossa.
Asenne toki ratkaisee paljon. Muitakin kiinnostuksen kohteita kannattaa olla kuin neulominen ja leivonta, vaikkei niissä mitään vikaa olekaan. Huumorintaju ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mua säälittää tällaiset ihmiset, jotka vanhetessaan yhdistää oman arvonsa siihen, kuinka nuorelta näyttää. Yrittää mennä vähintään 10 vuotta nuoremmasta ja maailma murtuu, jos näyttääkin muista ikäiseltään. Se on kuin se kirkkain palkinto, mitä voi saada, kun joku sanoo nuoremmaksi. Hyvin on aivopesty ajattelemaan, että naisella ei ole muuta arvoa kuin nuori ikänsä.
Älä ole kyyninen ja kaikkitietävä. Näillä näin aluksi.
Mitä olen kaveripiirissä katsellut ja havaintoja tehnyt, niin suurin ja pahin ja yleisin fail on ylipaino.
Tokalla sijalla on ruma lyhyt tätitukka ja kolmannella sijalla silmälasit.
Jos väistät nämä kolme miinaa, olet voitolla.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua