Miten välttää "tätiytyminen"?
Suurimmasta osasta naisista tulee semmoisia tätejä/tanttoja, kun ikää alkaa olla 45+. Jotkut ovat sitä jo paljon nuorempinakin. Mistä tämä johtuu? Miksi joistakin tulee niitä tätejä ja jotkut pysyvät nuorekkaan ja raikkaan oloisina hyvinkin kypsään ikään?
Itse olen "vasta" 38, en ehkä ihan vielä täti-iässä, mutta sitä kohti kovasti menossa, ja ystäväpiirissä on kyllä heitäkin, joista on tullut jo niitä "tätejä". Siis jotenkin tylsiä, tanttamainen pukeutumistyyli ja hiukset, vähän sellainen ulkomuoto ettei niin kovasti piittaa itsestään. Kaikki tihkuu antiseksuaalisuutta. Miksi joillekin käy näin? Tämä on osittain yhteydessä ylipainoon, muttei paino itsessään tee "tätiä".
Miksi joistakin tulee niitä tylsiä, harmaita tätejä, ja joistakin ei oikeastaan koskaan? Mikä sen eron tekee? Kyse ei varmasti pelkästään ole ulkomuodollisista asioista vaan osin myös henkisistä.
Kommentit (751)
Joissain ihmisissä ei vaan ikä näy. Miettikää vaikka Sikke Sumaria, hän on nuorekas ja jollain tavalla iätön. Sitten esim. Vappu Pimiä joka on pulskistunut ja tätiytynyt vuoden sisään todella reippaasti. Kyllä se fyysinen, yleensä pulskistunut, ulkonäkö tekee sen tätimäisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä väärää siinä on? Kun naiset ikääntyvät, heitä ei enää kiinnosta olla seksuaalisesti puoleensavetäviä, vaan muut asiat menevät edelle. Ihmissuhteet, harrastukset, työ, toisista huolehtiminen, järjestöt, politiikka, uusien asioiden oppiminen, mikä kenelläkin. Itse aion ainakin tätiytyä aivan kaikessa rauhassa. Hyvä kaikki maailman sedät jä tädit.
En ymmärrä että miksi ei voi tehdä kaikkia noita mainitsemiasi asioita ja silti näyttää siltä että välittää myös ulkonäöstään? Kun kuitenkin jotkut vaatteet täytyy päälleen laittaa ja vähän peiliin vilkaista ennen kuin ulos lähtee. Ja miksi ihmeessä sitä aikaa olisi nuorena jotenkin enemmän kuin vanhana? Jos vaikka politiikka kiinnostaa niin sittenkö ei ole paria minuuttia aikaa ulkönäölle?
Niin ja miksi sen hyvältä näyttämisen pitää automaattisesti olla yhtä kuin seksuaalisesti puoleensa vetävä? Se nyt vain on niin, että monet naiset vanhetessaan eivät halua pukeutua muita varten vaan itseään varten. Vaikka ap:n ja kumppanien mielestä tätiytyneet ovat tylsän näköisiä mukavissa tätivaatteissaan ja värjäämättömissä hiuksissaan, niin heidän omasta mielestään se on just se viehättävin ja mukavin ja omin look. Aika monilla se maku muuttuu iän myötä. Siitä, mistä piti nuorena, ei enää välitäkään. Ehkä alkaa pitää luonnollisemmasta ulkonäöstä ja arvostaa enemmän omia piirteitään. Pitää niitä kauniina ja kiehtovina. Itsensä huolehtimisessa painottuu eri asiat itsensä seksualisoinnin sijaan. Enemmänkin juuri sellainen kokonaisvaltainen hyvän olon ja itsensä arvostaminen. Sen sijaan, että paketoidaan itseä muita miellyttävään visuaaliseen malliin, niin itsestä huolehtiminen onkin ikääntyessä sinua itseäsi varten suunnattua toimintaa ja silloin se voi ilmentyä ihan eri tavalla kuin hakemalla seksuaalista mielenkiintoa muilta ihmisiltä. Se on sinua itseäsi varten.
Mä täytin tänä vuonna 40 vuotta ja tajusin että olen ollut puoliksi täti jo koko ikäni.
Olen aina pukeutunut mukavasti, en seuraa muotia ollenkaan. Olen aina ollut tasaisen perussiisti, ei ikinä lävistyksiä, tatuointeja, shokkivärejä. Kampaajalla käyn pari kertaa vuodessa päivittämässä lookin, meikkaan hillitysti.
Suurinta iloa saan elämääni neulomalla, käymällä konserteissa ja festareilla @(hevi pääasiassa mutta klassinenkin menee), crossfitissä ja koiran kanssa kävelyllä.
Ystävien kanssa nautitaan sivistyneesti viiniä tai ollaan festareilla pussisiiderit sylissä, molempi sujuu luontevasti. Joskus lähdetään ex tempore taksilla lähikuppilaan, joskus lavatansseihin.
Mitä pahaa on olla täti, elämän parasta aikaa. Ei kiinnosta mitä muut miettii, tekee vain asioita mitä itse haluaa. Meistä tädeistä on moneksi.
Ne helvetin hamsteripussit leualla ja löystynyt kaulanahka. Ei auta kun plastiikkakirurgi, aion mennä.
Älä läskiydy, ei tynnyrimallia, ei päärynää, vaan pysy simpsakkana, ja tämän myötä ei myöskään legginsejä eikä trikootunikoita. Ei kananpersetukkaa tai lyhyttä permistukkaa. Ei jumalattoman isoa keinonahkalaukkua.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä säälittävältä näyttää ne neli-viisikymppiset jotka väkisin haluaa pukeutua nuorisovaatteisiin. Ovatko juuri niitä jotka eivät halua näyttää tädeiltä?
Juu, mitään välimuotoa ei ole siis olemassa on valittava joko tantta- tai nuorisovaate. Mielestäni skandinaavinen tyylikäs "klassinen" pukeutuminen on kivaa katsella, siinä oma silmä lepää. Ja hoikka olemus, luonnollinen meikki ja muutenkin hillitty värimaailma on tyylikäs, jossa kaikki sävyt sopivat toisiinsa. Vähän sellainen romutransu-tyyli on sitä pahinta tanttaa itselleni.
Geenit vaikuttaa. Kasvot pysyy ylhäällä, iho on heleä ja ryppyjä vähän, hiukset paksut ja kiiltävät. Tähän lisäksi pitkät jalat ja kunnollinen vyötärö.
Itse voi vaikuttaa tietysti esimerkiksi hampaansa hoidattamalla (valkaisu nuorentaa) ja tyylinsä päivittämällä, mutta perusraamit tulee oikeasti vain perimästä. Kenellä valahtaa naama ja kenellä ei.
Hiuksilla voi vaikuttaa paljon. Eli hanki hyvä kampaaja.
Vastaan tähän nelikymppisen naisen oikeudella. Tätimäisyys tulee sellaisista "mukavista" ja värittömistä vaatteista ja kengistä. Kiillottomista hiuksista, tunkkaisesta meikistä. Siitä että askel ei ole enää niin reipas huonon kunnon tai ylipainon takia vaan alkaa vaikuttaa hieman vaivaiselta ja väsyneeltä, ryhti heikkenee. Ja ehkä olemuksesta katoaa se mikä nuoremmilla on että tiedostaa viehätysvoimansa ja kantaa siksi itsensä eri tavoin.
Se iso ero on seksikkyys tai sen puute=tätimäisyys.
Jos katsoo itseään pelistä ja miettii, että haluisi lähteä ulos kotoaan ja iskemään jonkun hottismiehen, niin miltä pitäisi näyttää, että onnistuisi. Kun toteuttaa sen tyylin mahdollisimman hyvin, eli on normaalipainoinen ja hyväkuntoinen kumtoilun ansiosta, hyvä tukka ja mielellään pitkä, naiselliset vaatteet jne, niin välttää tätimäisyyden varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Geenit vaikuttaa. Kasvot pysyy ylhäällä, iho on heleä ja ryppyjä vähän, hiukset paksut ja kiiltävät. Tähän lisäksi pitkät jalat ja kunnollinen vyötärö.
Itse voi vaikuttaa tietysti esimerkiksi hampaansa hoidattamalla (valkaisu nuorentaa) ja tyylinsä päivittämällä, mutta perusraamit tulee oikeasti vain perimästä. Kenellä valahtaa naama ja kenellä ei.
Suomalainen geeniperimä on sellainen, että enemmistö alkaa vanhemmiten näyttää emäntämäiseltä. Sen huomaa hyvin nyt, kun on itse täyttänyt 50 v, ja alan näyttää sellaiselta kuin omat tätini :( Nuorempana kuvitteli sen tätimäisen tai emäntämäisen olemuksen kuvastavan myös henkistä jämähtäneisyyttä, josta tässä ketjussa puhutaan. Ei kuvasta, vaan ihailen monen itseäni vanhemman "tädin" energisyyttä ja avarakatseisuutta. Jämähtämisenä en pidä sitä, että tajuaa käyttää sellaisia vaatteita, jotka tuntuvat itsestä mukavilta. Itse kirjoitan tätä Etelä-Euroopasta, jonne olen varustautunut käytännöllisesti goretex-lenkkareilla ja säänkestävällä ulkoilutakilla. Helposti tunnistettavissa suomalaiseksi tädiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ens kuussa 34, 3 lasta, tilaan vaatteeni esim. Stuntmanista ja EMPltä, värjäilen shokkiväreillä hiuksiani. Tämä tulee jatkumaan hautaan saakka. Tulevaisuuden hoitajat saavat värjäillä hiuksiani ja omaiset huolehtia siitä, että olen sinne hautaan saakka rockabilly :D
Minut saa haudata kellomekossa, shokkiväreissä, meikattuna ja laitettuna korkkarit jaloissa.
Mot, jotkut on supertätimäisiä jo 34-vuotiaana. RockaBilly-tädit on just malliesimerkki siitä kuinka se nuorena "jännä ja kapinallinen" tyyli muuttuu iän myötä tätien vakiouniformuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Siis mua säälittää tällaiset ihmiset, jotka vanhetessaan yhdistää oman arvonsa siihen, kuinka nuorelta näyttää. Yrittää mennä vähintään 10 vuotta nuoremmasta ja maailma murtuu, jos näyttääkin muista ikäiseltään. Se on kuin se kirkkain palkinto, mitä voi saada, kun joku sanoo nuoremmaksi. Hyvin on aivopesty ajattelemaan, että naisella ei ole muuta arvoa kuin nuori ikänsä.
Säästä säälisi 😃
Nimenomaan tuolla sanoin, että itselleni on ihan sama näytänkö kolme-vai nelikymppiseltä. Itse en ainakaan yritä yhtään mitään, olen ja elelen. Suurimman osan elämästä vielä ilman meikkiä, hiukset ponnarilla ja kumisaappaat jalassa. En ole säästellyt missään nautinnoissa. Olen tupakoinut, juhlinut, ollut auringossa ja nauranut paljon. Tarvittaessa myös kurtistellut kulmia ja venyttäny suupieliä. Sen lisäksi vesikin maistuu paskalle, joten sekin on osaltani jäänyt kaivoon.
Eli kaikkien sääntöjen mukaan juuri minun pitäisi olla se elähtänyt kurppatäti.. Mutta tattis vaan, en ole 😃
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kysyttiin, miten välttää tätiytyminen. Sitten tulee kymmeniä vastauksia, joissa kerrotaan, että tätiytyminen on jees. No haloo, ei ketään kiinnosta, että sinä haluat olla täti.
Minusta tätiytyminen tarkoittaa ennen aikojaan vanhenemista. Ei ole mitään pahaa siinä, että haluaa vielä esimerkiksi nelikymppisenä näyttää muulta kuin mummoltaan.
Kuten sanottu, pahin on ylipaino ja huonoa kunto. Toinen on oman nuoruuden muotiin jämähtäminen, jonka jotkut kuvittelevat "oman tyylin löytämiseksi". Toisaalta myös nuorisomuoti on naurettava valinta keski-ikäiselle.
Vaatetusta, meikkiä ja kampausta pitää hallitusti vähitellen uudistaa vuosien varrella. Lihaskuntoa kannattaa pitää yllä. Pelkkä aerobinen ei pidä ryhtiä ja lihaksia kunnossa.
Asenne toki ratkaisee paljon. Muitakin kiinnostuksen kohteita kannattaa olla kuin neulominen ja leivonta, vaikkei niissä mitään vikaa olekaan. Huumorintaju ei haittaa.
Aika pitkälti samoilla linjoilla. Aikuisena ei toki (ainakaan minä) tunne tarvetta juosta trendien perässä, mutta minua kiinnostaa laatu, tyyli ja estetiikka. Haluan näyttää hyvältä ja siksi hankin harkitusti uusia vaatteita ja asusteita jotka sopivat omaan tyyliini. Näyttäisin naurettavalta parikymppisten trendivaatteissa, mutten myöskään halua vielä pukeutua kuin seitsenkymppinen.
Tukkani on lyhyt muttei tätimallia, ehkä pelkää vartalonmyötäisiäkään mekkoja. Kengät ovat laadukkaita ja mukavia matalia malleja. En koskaan käytä korkeita korkoja mutten myöskään tätimäisiä kenkiä.
Minulle tätimäisyys on ehkä eniten sitä, että jämähtää jollenkin aikakaudelle eikä koskaan muutu tietyn iän jälkeen. Itse olen täti ihan muodollisestikin, mutten mielestäni tätimäinen. :) N48
Ei muuta kuin tiukkaa täti-energiaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä säälittävältä näyttää ne neli-viisikymppiset jotka väkisin haluaa pukeutua nuorisovaatteisiin. Ovatko juuri niitä jotka eivät halua näyttää tädeiltä?
Juu, mitään välimuotoa ei ole siis olemassa on valittava joko tantta- tai nuorisovaate. Mielestäni skandinaavinen tyylikäs "klassinen" pukeutuminen on kivaa katsella, siinä oma silmä lepää. Ja hoikka olemus, luonnollinen meikki ja muutenkin hillitty värimaailma on tyylikäs, jossa kaikki sävyt sopivat toisiinsa. Vähän sellainen romutransu-tyyli on sitä pahinta tanttaa itselleni.
Minun mielestäni taas tuo skandinaavinen, klassinen tyyli on pahin kaikista. Jos näen parikymppisen klassisesti pukeutuneen nuoren naisen, niin pystyn jo näkemään silmissäni nelikymppisen tätien tädin.
Ei sitä pysty välttämään. Titityy.
Harrasta villiä seksiä nuorempien miesten kanssa
t. nuorempi mies
Uudistu, muutu, vaihda vaatekaappisi siältö usein, matkusta ja näe maailmaa. Jos et muutu, niin ajan mittaan alat näyttämään ikääntyneeltä.
Ystäväni on yksi hyvä esimerkki. Oli nuorena kaunis vaaleatukkainen ja näyttävä nainen. Blondasi hiuksensa vaaleiksi (siihen aikaan kelleräväksi). Meikkasi silmänsä kauniisti ja nuorekkaasti. Nyt tänä päivänä hiukset edelleen värjää kellerävän vaaleiksi ja silmät samalla ysäritekniikalla. Joo, onhan hän edelleen kaunis, mutta se vanhaan muotiin jämähtäminen tekee hänestä tätimäisen. Ei värjää uusilla tekniikoilla hiuksiaan vaaleiksi ja meikkaa silmänsä yhä kajalilla rinkuloiksi. Lisäksi vaatetyyli edustaa 00-luvun rouvatyyliä, ei tätä vuosikymmentä. Lisäksi hänen kauneusihanteensa on jämähtänyt, mikä tekee hänen elämäntyylistä tätimäisen. Arvostaa vanhoja periaatteita, vaikka teknologia on muuttunut ja muuttanut maailmaa. Hän on minua 2v. nuorempi ja näyttää aina 10v. vanhemmalta kuin minä.