Te jotka vedätte heneet nenään koska lapsenne ei saa tulla katsomaan vierasta vauvaa
Eli äidit (useimmiten) jotka alkavat räpättämään kun kiellän heidän lapsiaan tulemasta sorkkimaan mun lasta esim kaupassa. Ottakaa huomioon että se vauva saattaa olla sairas, ja tiedän lapsista mahdollisesti tulevat infektiot voivat olla sille sairaalle vauvalle hengenvaarallisia. Minä en voi lukkiutua neljän seinän sisälle, ja vauvakin tarvitsee ulkoilmaa, mutta ei todellakaan yhtäkään lasta ronkkimaan itseään. Minä en v-mäisyyttäni kiellä teidän lapsianne tulemasta roikkumaan vaunun reunalle, vaan vauvan turvallisuuden takia.
Jokainen normaali pikkuflunssa aiheuttaa sen että mun vauva on jopa viikkoja sairaalassa, hyvällä tuurilla vain infektio-osastolla eikä teholla. Rotavirus voi olla vajaakuntoiselle lapselle tappava vaikka lapsi olisiki n sairaalahoidossa (mun vauva on sairastanut rotan kolmesti, joka kerta on ollut tehohoidossa viikon ja sairaalassa pari-kolme viikkoa) jne. Ja vatsatautivirukset kuten kalikivirus, elävät pinnoilla viikosta kymmeneen päivään joten se, että lapsesi ei ole kipeä, ei tarkoita että ei olisi riskiä että jotain tarttuu kuitenkin.
Joten ensi kerralla kun joku kieltää teidän lapsianne koskemasta vauvaan, jättäkää se avautuminen ja viekää ne lapset muualle. Kiitos.
Kommentit (53)
en ole tormannyt ihmisiin, jotka sallivat lapsiensa tunkea vieraiden ihmisten vaunuihin. Lapsille jutellaan ystavallisesti, ja heita kehutaan, ja heista kysellaan, mutta heihin ei kosketa.
Olen matkustanut aika monessa maassa lasteni kanssa ja nytkin asun ulkomailla, eli ei ole pelkastaan suomalaisten juttuja tama!
Vierailija:
Missäpäin maailmaa on kohteliasta käpälöidä toisten vauvoja lupaa kysymättä? Minun tietääkseni ei missään... toisten ihmisten vauvoja ei mennä ilman lupaa koskemaan, ei edes lapset. Ja näiden lasten vanhempien tehtävä on vahtia että ne lapset eivät sitä vauvaa mene räpeltämään.
Sen sijaan, kun sitten vauvan äiti pyytää aivan nätisti asialliseen sävyyn että " voitko olla koskematta vauvaan" , saa sen vauvan äiti sitten vielä haukut lapsen äidiltä, koska Jessica-Jemina haluaa vauvaa silittää...
Edes terveen vauvan äidin tai isän ei missään tapauksessa tarvitse antaa kenenkään ulkopuolisen koskea vauvaansa, jos ei sitä halua. Sairaan lapsen kohdallakaan lapsen vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta selitellä kenellekään yhtään mitään, eikä todellakaan yhdelläkään vauvanlääppijällä oikeutta vaatia minkäänlaisia selityksiä.
Onpa kurjaa, että lasten tai aikuisten positiivista kontaktinottoa toisiin lapsiin pidetään näköjään yleisesti ottaen " lääppimisenä/räpeltämisenä" . Tämän viestin kirjoittajalle voin kertoa, että täällä Välimeren alueella " lääppiminen" on erittäin yleistä ja minä äitinä olen yleensä kokenut sen myönteisenä asiana, Suomessa en niinkään ole siihen törmännyt (ja ihmekös tuo).
Ap:lle haluaisin sanoa, että tosiaan suurelle osalle ihmisistä ei varmasti tulisi mieleenkään, että lapsenne voi olla vakavasti sairas, kun hän ei siltä näytä ja on normaalisti mukananne kaupassa. On tietysti aivan oikeutettua, ettette halua että häneen kosketaan, mutta yritä muistaa myös se, että ihmiset (niin aikuiset kuin lapsetkin) eivät tee sitä kiusallaan vaan myönteisellä asenteella lähestyvät lastasi. Ja jos sitten menet hyvin äkäisesti siihen väliin (sinullehan tämä voi olla sadasviideskymmeneskahdeksas kerta, kun joudut asiasta huomauttamaan ja olet jo vihainen), voi tämä toinen osapuoli helposti loukkaantua, ymmärrät ehkä miksi. Mielestäni ei ole lainkaan huono idea se, että laittaisit jonkinlaisen lapun tms. rattaisiin vaikka vaikeaahan se on käytännössä toteuttaa eikä ehkä mukavaa sinusta tai lapsesta, mutta ainakin välttyisitte näiltä ikäviltä tilanteilta eikä kukaan pahoittasi mieltään. Kannattaisi varmasti miettiä jo valmiiksi jonkinlainen ystävällinen vastaus lastanne lähestyville ihmisille, niin etteivät he loukkaantuisi sen takia, että ovat halunneet ystävällisesti tervehtiä ja ilostuttaa lastasi. Toki et ole selitysvelvollinen kenellekään mutta tässä sitten puhutaankin jo hyvistä käytöstavoista.
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä ap:lle ja hänen lapselleen!
Vauva on otettu jopa syliin ja ihailua on riittänyt yllinkyllin. Saksassa alkaa kylmänkiskoinen käytös joka pahenee Suomea lähestyttäessä.
Ymmärrän kiellon, jos on sairas, mutta terveitä vauvoja saa mielestäni oma lapseni vähän halailla ja silittää ilman lupaakin, oppihan toinenkin vauva sosiaalisuutta ja tapaa muita, vähän tottuu jo päivähoitoon.
Vierailija:
Neljävuotiaita nyt sattuu kiinnostamaan vauvat yleensä ja mun lapsessa ei ole mitään tauteja. Mä pysyn sairaan lapsen kanssa kotona.
Teidän vauvoille ei koskaan edes tule kunnon vastustuskykyä jos hysteerisenä varjelette kaikilta mahdollisilta bakteereilta... ja sitten vielä ihmetellään miksi allergiat lisääntyvät kokoajan
Vierailija:
terveitä vauvoja saa mielestäni oma lapseni vähän halailla ja silittää ilman lupaakin, oppihan toinenkin vauva sosiaalisuutta ja tapaa muita, vähän tottuu jo päivähoitoon.
Vierailija:
Ymmärrän kiellon, jos on sairas, mutta terveitä vauvoja saa mielestäni oma lapseni vähän halailla ja silittää ilman lupaakin, oppihan toinenkin vauva sosiaalisuutta ja tapaa muita, vähän tottuu jo päivähoitoon.
sinun lapsesi " vähän halailla" vieraita vauvoja ilman lupaa, olivat lapsesi sitten terveitä tai sairaita. Tai olipa tämä vieras vauva sitten terve tai sairas.
Minuakaan eivät saa vieraat ihmiset noin vaan kaupungilla halailla. Sori vaan. Et sinä päätä ketä lapsesi saa halata ilman toisen osapuolen lupaa.
Ap:llä sen sijaan on täysin legitiimi syy toivoa, että vieraat lapset ovat loitompana. Leikki-ikäiset nuhanenät kun OVAT melkoisia pöpöpankkeja, sen tietävät kaikki sen ikäisten lasten vanhemmat.
Mutta paljon riippuu ap siitä, miten asian esität. MITÄ oikein sanot niille lapsille ja aikuisille, jotka tulevat vauvaasi ihailemaan?
Jos joku sanoa töksäyttäisi, että " pysy loitolla" tai " häivy" , niin voi olla, että minäkin AVAUTUISIN hiukan, ap:n sanavalintaa lainatakseni.
Mutta jos joku sanoisi, että " älä tule kovin lähelle, minun vauvani on erittäin infektioherkkä/infektiokierteinen!" , niin pahapa siitä on suuttuakaan.
Omista lapsistani nuorempi on juuri sellainen, joka saa joka nuhasta keuhkoputkentulehduksen, korvatulehduksen tai ainakin larygniitin - eikä siis hänellä edes ole mitään perussairautta taustalla. Joten hyvin ymmärrän...
mutta kyllä muakin suututtais, jos joku tulis lupaa kysymättä lääppimään. Hymyt ja muut on ok, mut en todella tahdo kenenkään tulevan koskemaan ilman kysymistä.
Koita ap kestää kaikki " pahat silmät" , kun kiellät koskemasta.
Ekaluokkalainenkin osaa käyttää jo käsidesiä ennen syömistä ja wc-käynnin jälkeen muualla kuin kotona olessaan, huolehtia siitä että ei mene kaverin lähelle jos kaverilla on flunssaoireita jne. Näille pitkäaikaissasiraille lapsille kun se on ollut useimmille sitä samaa koko elämän ja he tietävät itsekin miten heille käy tavallisessa flunssassa tai ripulissa...
Meidän lapsemme on erittäin vakavasti sairas ja hän on infektioherkkä alhaisen vastustuskyvyn vuoksi.
Silti hän näyttää ihan normaalilta ja hyvinvoivalta, TAVALLISELTA lapselta josta ei päälle päin näy että on parantumattomasti vaikeasti sairas, ja että joka flunssan vie osastolle?
Tämä on kyllä sellainen asia, että tuntuu olevan ihmisille vaikea ymmärtää. Siis sukulaisillekin. Kun kerran on sanottu, että tätä lasta ei saisi tartuttaa niin ei me sitä huvin vuoksi olla sanottu. Sitten suututaan, kun me ei tullakaan samaan juhliin rota-toipilaiden kanssa, tai ei mennä kylään jos siellä on flunssaa. Nyt kun vielä menisi perille se, että ei me tehdä tätä huvikseen. Mutta ei se ole kovin kivaa, kun anoppi paukkaa kylään ja sanoo puolen tunnin vierailun jälkeen että meillä muuten on kaikki muut korkeassa kuumeessa ja kipeinä... (seurauksena oli muuten meidän lapselle infektio joka levisi verenmyrkytykseksi, vaikka anopilla ei itsellään vielä oireita ollutkaan...)
Mutta minä voi pistää kaikki (vähät) rahani likoon siitä, että et todellakaan tajuaisi että meidän lapsi on vakavasti sairas jos hänet jossain näkisit... Millä siis erotat ketä saa lääppiä ja ketä ei?
Tottakai toiset vauvat pelästyivät ja itkivät, mutta sitten kielsin, yleensähän vauvakin vain tuijotti silmät ammollaan lastani kiinnostuneena.
Te jotka ette halua sosiaalisuutta, eikö sanallinen kielto ystävällisesti opettaisi teidänkin vauvaa kuin joku lyönti?????????????
Missä käytöstavat?????????????????
Entä isompana taaperona hiekkalaatikolla, vahditteko, ettei kukaan pääse halimaan? Tarhassa ette ainakaan ja siellä sitä tapahtuu?HUI;HUI.!!!!!!!!!
Miten älyläs, aikuinen ihminen VOI sivuuttaa noin selvän toiveen?!
Mutta noin muuten: sano ihmeessä vastaantuleville taaperoiden vanhemmille (jos taaperot tulevat lastasi ihailemaan), että " älkää tulko kovin lähelle, lapseni on erittäin infektioherkkä!"
Yritän ainakin omille lapsilleni aina sanoa, että ei saa mennä vieraita vauvoja lääppimään. Jos senkin takia, että vauvat voivat säikähtää, jos vieras lapsi pompahtaa ihan ääreen yhtäkkiä. Mutta aina ei nuorimmainen muista, vaikka periaatteessa tuon tietääkin - eikä äiti aina ehdi väliin esim. tungoksessa.
Ei ihme, että tykättiin. Kukaan ei koskaan mulkaissut pahasti, saati lyönyt tai näpäyttänyt lastani.
Meillä 1v3kk ikäinen lapsi eikä KOSKAAN kukaan ole tullut lääppimään, ei aikuinen eikä lapsi. Kaupassa käydään lapsen kanssa väh. kerran viikossa, isossa supermarketissa, keskustan kaupoissa ei kyllä juurikaan eikä ostoskeskuksissakaan kuin harvoin.
Ihmettelin jo raskausaikana kun ihmiset valittelivat että mahaa tullaan käpäämään. Ei mulla kyllä koskaan.
Onko se tää Helsingin alue sitten, että ihmiset ei uskalla vai mitä?
Isossa kaupungissa asutaan eikä täällä kyllä ihmiset kovin tuttavallisia ole vieraille.
Hyvä että otit asian esille koska niille joille infektiokierre ja herkkyys ei ole arkipäivää ei ehkä tule mieleen tuollanen seikka. Itselläni ei ole kokemusta mutta lapseni 1 v ja lähivuosina ajankohtainen asia siis ottaa huomioon.
Eikös siitä makseta hyvin että pysyy kotona, ja niillä hoitorahoilla hankitaan palvelut lapselle kotiin. Miksi ottaa noikin vakava riski ja mennä hakemaan niitä pöpöja jotka voivat tappaa lapsen. Ne pöpöt ovat myöskin siellä kaupan hengitettävässä ilmassa.
Tämä on täysin kulttuuriin pohautuvaa käytöstä.
Suomessa tämä on tuomittava rikos. Olette varmaan nähneet japanilaiset tai kiinalaiset turistimme miten he suhtautuvat suomalaisiin lapsiin. Heidän matkaoppaissaan varoitetaan hymyilemästä lapsille ja missään nimessä heihin ei saa koskea;)