minkälaisen siman tmv. voin tehdä vielä?! perkule ku on päässyt unohtumaan...
Kommentit (6)
Laitat tänään tulemaan, etkä vie pulloja partsille/ jääkaappiin, niin se on valmista nopeammin.
Tai osta jotain alkoholitonta siideriä
täällä on mm. lasten " shamppanjaa" , mutta sitä saavat monesti muutenkin jos on illalliset yms. ja tuo sima olisi sitä suomalaista ja haluan tuoda näitä " perinteitä" esiin.. onneksi munkkeja voi täälläkin ostaa leipomosta :D minäpäs kokeilen jos se vaikka sunnuntaille ehtisi. onhan nyt vasta torstai... :/ laitanko enemmän tai vähemmän hiivaa vai mites minä nyt toimisin? voiko tehdä kuivahiivasta? sorry jos jonku mielestä nämä mun kysymykset on tyhmiä...
Ja itse vappuhan on vasta maanantaina, kyllä siihen mennessä ehtii jos tänään pistät!
Limellä maustettu vappusima
5 l vettä
300 g (4 1/2 dl) fariinisokeria
350 g (4 dl) hienoa sokeria
1 iso sitruuna, josta mehua 3/4 dl
2-3 limettiä, joista mehua 1 dl
1/4 tl hiivaa
Pulloihin
rusinoita
hienoa sokeria
Pese sitrukset hyvin harjalla. Kuori sitruunan keltainen ja limetin vihreä osa. Pane kuoret ja sokerit ison kattilan tai sangon pohjalle. Kiehauta kaksi litraa vettä. Kaada vesi kuorien ja sokereiden päälle. Sekoita. Lisää 3 litraa vettä. Tarkista, että seos on kädenlämpöistä. Liuota hiiva pieneen määrään simaa ja sekoita sitten isoon määrään. Kaada joukkoon sitruksien mehut. Peitä tiiviillä kannella. Sima saa käydä pari päivää huoneenlämmössä ennen pullotusta. Pese pullot hyvin. Pane jokaisen pullon pohjalle kymmenisen rusinaa ja teelusikallinen sokeria. Siivilöi sima ja täytä pullot. Sulje korkilla. Pidä pulloja huoneenlämmössä 1¿2 päivää ennen kuin siirrät ne kylmään. Sima on valmista muutamassa päivässä ja säilyy viileässä noin viikon.
voiko tehdä ilman hiivaa jotenkin..? voihan pirulainen. koko vappu unohtui ja lapset alkoivat utelemaan milloin se ilmapallojuhla onkaan..