Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä pistä lasta joukkueurheiluun, jos et ole valmis tekemään omaa osuuttasi talkoista

Vierailija
26.12.2019 |

Niin rasittavia ne ihmiset, jotka jättää joukkueen velvoitteet aina muiden hoidettavaksi.

Nytkin yritän raapia ihmisiä rakettimyyntitalkoisiin. Prkl. Syksyllä ehdotin, että tänä vuonna talkoita ei oteta, kun myyjiä on ollut vaikea saada. Eikös mitä! Silloin halukkaita löytyi pilvin pimein. Nyt kun homma realisoituu, niin taas on ne samat muutamat aktiivit, jotka hoitaa homman. Muutama innokkaimmin talkoita halunneista onkin yllättäen estynyt ja heille tulee siis vain hyödyt.

"ollaan reissussa koko viikko, eikä päästäkään mukaan talkoisiin, mutta ollaan hengessä mukana". 😠

Pakko tuo on hoitaa, kun kerran on otettu.

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tekeekö vanhemmat muutakin pelien suhteen kun vain nyt tämä rakettimyynti? Ymmärsin että vanhemmat ohjaavat myös pelejä? Eihän se sen kummempaa siinä tapauksessa, kun jos on jotain järkkävuoroja ja vanhemmat ei halukkaita, niin eipä ole pelejä. En ainakaan omaa päätä siinä sen enempää hajottaisi.

Vierailija
42/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa tulee hyvin kyllä esille se miksi näistä tuohuista kannataa pysyä kaukana. Kaltaisensa ovat täällä löytäneet hienosti toisensa. 

T: Ei olla hävitty mitään / voitto olla poissa näistä ympyröistä / sellaiset lapset kuin vanhemmat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka se on päättänyt, että talkoot pitää olla nyt joulun ja uudenvuoden välissä? Koulusta lomaa ja mahdollisesti vanhemmillakin nyt lomaa ja perheen kesken ehkä aikaa matkustaa ja tehdä yhdessä. Ajankohta pitäisi olla ihan joskus toiste. En minäkään jouluhössötyksen lomassa jaksaisi vielä repiä pelihousujani jollain pakkomyynnillä.

Rakettimyyntiä rajoittuu lain mukaan juurikin tähän joulun ja uudenvuoden väliin.

Ap

Pointti oli, että miksi juuri rakettimyynti? Saako ylipäätään raketteja myydä kuka vain? Kuka vahtii ettei myydä alaikäisille? Myynti olisi voinut olla marraskuussa joulukalentereita tai vaikka keväällä ja syksyllä kukkasipuleita esim.

Miksi otat vastuun etsiä porukkaa jos olet ollut asiaa vastaan?

Kyllä, raketteja saa myydä kuka tahansa täysi-ikäinen, kunhan paikalla on yksi koulutettu vastuuhenkilö.

Emme myy mitään muuta ja tämän tosiaan halusivat kaikki vanhemmat. Itse olen tässä nyt liemessä jojo kun olen. Se katsos hassusti kaatuu aina jojon niskaan, kun kukaan muu ei hommaan lopulta tartu. Ja ei, en ole tähän hommaan aktiivisesti pyrkinyt. Jonkun vaan pitää ne jojonkin hommat hoitaa. Muuten ei joukkueen toiminta onnistu. Tämä myyntihomma on ihan ylimääräinen lisähomma, suurin osa ajasta menee ihan pelien yms. järjestelyissä. Ja se järkkävuoroihin ihmisten saaminen onkin sitten se seuraava tarina...

Ja vaikea on hinnoitella ne järjestelyvuorot rahalla. Kirjurit ja apu tuomarit kun vaan pitää vanhemmista löytää. Ihan sana, onko joku halukas maksamaan 100€ tai 50€ ekstraa, jonkun ne hommat kuitenkin pitää tehdä. Kaikkea ei vaan voi ostaa.

Lopeta nyt hyvä ihminen se joukkueenjohtaminen jos et siitä nauti. Jos toiminta kaatuu siihen niin stten se kaatuu. Kyseessä on kuitenkin vain harrastus, tuskin juuri sun lapsesi on uusi Patrik Laine tai Kiira Korpi. Sun mielenterveytesi kaatuu ennen pitkää tuohon touhuun.

Vierailija
44/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka se on päättänyt, että talkoot pitää olla nyt joulun ja uudenvuoden välissä? Koulusta lomaa ja mahdollisesti vanhemmillakin nyt lomaa ja perheen kesken ehkä aikaa matkustaa ja tehdä yhdessä. Ajankohta pitäisi olla ihan joskus toiste. En minäkään jouluhössötyksen lomassa jaksaisi vielä repiä pelihousujani jollain pakkomyynnillä.

Rakettimyyntiä rajoittuu lain mukaan juurikin tähän joulun ja uudenvuoden väliin.

Ap

Pointti oli, että miksi juuri rakettimyynti? Saako ylipäätään raketteja myydä kuka vain? Kuka vahtii ettei myydä alaikäisille? Myynti olisi voinut olla marraskuussa joulukalentereita tai vaikka keväällä ja syksyllä kukkasipuleita esim.

Kyllä, raketteja saa myydä kuka tahansa täysi-ikäinen, kunhan paikalla on yksi koulutettu vastuuhenkilö.

Emme myy mitään muuta ja tämän tosiaan halusivat kaikki vanhemmat. Itse olen tässä nyt liemessä jojo kun olen. Se katsos hassusti kaatuu aina jojon niskaan, kun kukaan muu ei hommaan lopulta tartu. Ja ei, en ole tähän hommaan aktiivisesti pyrkinyt. Jonkun vaan pitää ne jojonkin hommat hoitaa. Muuten ei joukkueen toiminta onnistu. Tämä myyntihomma on ihan ylimääräinen lisähomma, suurin osa ajasta menee ihan pelien yms. järjestelyissä. Ja se järkkävuoroihin ihmisten saaminen onkin sitten se seuraava tarina...

Ja vaikea on hinnoitella ne järjestelyvuorot rahalla. Kirjurit ja apu tuomarit kun vaan pitää vanhemmista löytää. Ihan sana, onko joku halukas maksamaan 100€ tai 50€ ekstraa, jonkun ne hommat kuitenkin pitää tehdä. Kaikkea ei vaan voi ostaa.

Kyllä muuten voi ostaa. Aputuomarit ja kirjurit ei varmasti ole vaativaa hommaa jos kuka tahansa lapsen vanhempi ne voi vastuulleen ottaa. Voitte aivan hyvin ehdottaa että ihminen joka ei halua osallistua talkoovuoroonsa, maksaa vaikka sen 50e ja sillä summalla ihan taatusti saa jo palkattua vaikka jonkun opiskelijan tämä talkoovuoro paikkaamaan.

Vierailija
45/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lopeta nyt hyvä ihminen se joukkueenjohtaminen jos et siitä nauti. Jos toiminta kaatuu siihen niin stten se kaatuu. Kyseessä on kuitenkin vain harrastus, tuskin juuri sun lapsesi on uusi Patrik Laine tai Kiira Korpi. Sun mielenterveytesi kaatuu ennen pitkää tuohon touhuun.

Juurikin näin. Tekee mieli verrata taloyhtiössä jos talkoopäivänä kukaan ei tulekkaan haravoimaan ja yksi siellä stressaa koko ison taloyhtiön lehdet, että kaikki saisivat kuiten niitä grillimakkaroita.

Vierailija
46/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä muuten voi ostaa. Aputuomarit ja kirjurit ei varmasti ole vaativaa hommaa jos kuka tahansa lapsen vanhempi ne voi vastuulleen ottaa. Voitte aivan hyvin ehdottaa että ihminen joka ei halua osallistua talkoovuoroonsa, maksaa vaikka sen 50e ja sillä summalla ihan taatusti saa jo palkattua vaikka jonkun opiskelijan tämä talkoovuoro paikkaamaan.

No miksi osallistua talkootyöllä, jos siitä vois saada rahaakin?

Vierailija
47/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osallistun talkoisiin niin maksaako seura bensarahat ku useampana vkl 4-5 lasta kyydissä johonkin pelaamaan? Aivan oikein, ei maksa. Ja silti vingutaan jotain ikipaskoja mokkapaloja myymään.

Vierailija
48/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No miksi osallistua talkootyöllä, jos siitä vois saada rahaakin?

Koska sitten säästät sen kyseisen summan? Vai meinasitko että voisit maksaa 50e talkootyön palkkaamisesta ja itse sitten teet kuitenkin sen oman vuorosi maksullisena - eli itse maksaisit itsellesi?

Siinä taas ei ole minusta mitään ongelmaa jos joku muista vanhemmista ottaisi lisää talkoovuoroja itselleen, siis pakollisten lisäksi palkallisia työvuoroja, lisärahan toivossa. Sehän ois win-win-tilanne kaikille. Haluttomat voisi jättää osallistumatta mokomaan pakkopullaan ja muut tulisi motivoituneina hommiin saaden niistä taskurahaa, siinä missä nyt joku pari hassua naama irvessä foorumeilla marttyyreina itkien huutavat kohtaloaan, kun "jonkun ne hommat on pitää tehdä".

Vierailija
49/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osallistun talkoisiin niin maksaako seura bensarahat ku useampana vkl 4-5 lasta kyydissä johonkin pelaamaan? Aivan oikein, ei maksa. Ja silti vingutaan jotain ikipaskoja mokkapaloja myymään.

Lapsen pitäisi harrastaa mahdollisimman pienieleisesti. Myyntijutut ovat kaikkein tehottominta, elätetään omilla rahoilla jotain välikäsiä. Helpompaa maksaa harrastuksesta se mitä se vaatii, ja harrastaa rahavarojen mukaisesti.

Vierailija
50/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapuhetta että lasten harrastuksissa fair play, kaikki pelaa. Kyllä siellä vaan valmentajien, jojon, naapurin Peran pennut on olevinaan niitä parhaita. Uitusti tekee mieli osallistua pikku piirien talkoisiin.

Vierailija
51/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin seuroilla on hyvinkin organisoidut listat talkoovuoroista ja säännöt oman vuoron tekemiseen. Esim jos lapsi lopettaa harrastuksen, vuoro pitää silti tehdä. Eli ensi syksynä kysyt ja sitten yhdessä sovitte, miten vuorot jaetaan ja mitä talkoillaan, teet vuorolistat ja arvot tekijät tai kukin valitsee vuoronsa, miten olitte sopineet. Jos tulee este, pitää itse hankkia sijainen.

Eli hemmetin tiukat säännöt, joista ei jousteta yhtään.

Vierailija
52/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin seuroilla on hyvinkin organisoidut listat talkoovuoroista ja säännöt oman vuoron tekemiseen. Esim jos lapsi lopettaa harrastuksen, vuoro pitää silti tehdä. Eli ensi syksynä kysyt ja sitten yhdessä sovitte, miten vuorot jaetaan ja mitä talkoillaan, teet vuorolistat ja arvot tekijät tai kukin valitsee vuoronsa, miten olitte sopineet. Jos tulee este, pitää itse hankkia sijainen.

Miten tämä käytännössä toteutuu, siis mitä tapahtuu jos tulee este eikä kykene hankkimaan sijaista? Varsinkin jos lapsi on jo harrastuksen lopettanut eli häntäkään ei voida enää heittää ns. ulos toiminnasta.

Vai onko tässäkin vain kova painostus kyseessä ilman varsinaista rangaistusta.

Vierailija
53/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, jotenkin sairasta, miten vanhemmat tekevät nykyään lasten harrastuksista omiaan kaikenmaailman talkoilla ja joukkueenjohtaja-titteleillä, joilla sitten leveillään. Antakaa niiden lasten harrastaa ja leikkiä rauhassa ja etsikää hyvänen aika omia harrastuksia!

Vierailija
54/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kauheeta, jos joku jaksaa touhuta omien lastensa juttujen parissa. Oma lapseni on jo aikuinen ja pelannut aina jääkiekkoa. Muistelen lämmöllä kaikkia talkoita ja jäähyvuoroja. Hauskoja aikoja ja hyvin ainutlaatuisia. Olen itse 45v ja saan jo harrastaa omia juttujani niin paljon kuin sielu sietää. Ja tätä hyvässä lykyssä kymmeniä vuosia. Hyvin ehdin ne noin 10 vuotta notkua siellä hallilla, aikansa kutakin.

Vierailija
55/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (aikuisten joukkue), kun on noita rahankeräyksiä kausimaksun lisäksi eli myydään (vessapaperia, keksejä ym.) ei ole pakko myydä; saa myydä ja jos ei myy on sovittu joku summa, joka pulitetaan joukkueelle. Jotkut myy noita keksejä ihan hirveät määrät.

Esimerkiksi futsalissa on järjestettävän joukkueen hommattava peliin toimitsijat, jotka täyttää ottelupöytäkirjaa ja ne on oltava paikalla; silloin tästä vuorosta ei voi luistaa ja viime kädessä pelaaja hoitaa vuoron itse. 

Erimielisyyksiä tulee, kun ei sovita selkeitä sääntöjä ja sanktioita sekä uskotaan siihen, että "kaikki puhaltaa yhteen hiileen" - ei puhalla. 

Vierailija
56/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä käytännössä toteutuu, siis mitä tapahtuu jos tulee este eikä kykene hankkimaan sijaista? Varsinkin jos lapsi on jo harrastuksen lopettanut eli häntäkään ei voida enää heittää ns. ulos toiminnasta.

Vai onko tässäkin vain kova painostus kyseessä ilman varsinaista rangaistusta.

Kurinalainen harrastus (muodostelmaluistelu) sekä lapselle että vanhemmalle. En tiedä, onko sitten määrätty joku tuntuva rangaistusmaksu, jos velvollisuudesta luistaa. Ainakin saisi kymmenien vanhempien halveksunnan niskaansa. Mutta vuoroista luistaminen ei ko seurassa ole ongelma. Eli talkouden näkökulmasta homma hoituu. Ja jos ei harrastus kiinnosta, halukkaita harrastajia on jonossa tulossa.

Vierailija
57/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilen kaikkivoipia voimia ettei lapseni ikinä halua harrastaa joukkueurheilua. Hirveä ajatus että pitäisi alkaa vääntämään pullia ja mokkapaloja kaikenlaisiin myyjäisiin ja seisoskella vielä myymässä niitä. Maksaisin mielummin mitä tahansa  että voisi siirtää vain rahat seuran tilille ja käyttää aikansa johonkin järkevään.

Vierailija
58/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan muita pelaajia kuskaa mihinkään. En edes puhu muiden vanhempien kanssa. Vien lapseni pelaamaan ja pelin jälkeen kotiin.

Vierailija
59/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin autan mielellään, mutta kun on kolme lasta niin oikeasti loppuu voimat ja aika. Tätä ei aina ymmärrä ne vanhemmat, joilla on yksi lapsi.

Vierailija kirjoitti:

Itse yhdistystoimintaa muutenkin harrastavana odotan innolla tätä, että pääsen tarpeen mukaan auttamaan poikani mahdollisen harrastusseuran jutuissa omien voimavarojen mukaan. Pitäisin reiluna systeeminä, että talkoiden sijaan voi maksaa rahalla sellaisen osuuden, että jos kaikki maksaisivat sen, koko talkoita ei tarvitsisi järjestää.

Esim. jos on vaikka 10 lapsen pieni seura ja talkoot tuottaa 250 euroa niin vanhemmat voi joko maksaa 25 euroa tai tulla talkoisiin. Tai jos ne talkoot tuottaa 1000 euroa niin jokainen maksaa satasen, jos jää pois. Yhdistystoimintaa tekevänä tiedän kyllä, että aika helkkarinmoiset talkooti pitäisi olla, että siitä saataisiin tonni kasaan.

Vierailija
60/123 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh, jotenkin sairasta, miten vanhemmat tekevät nykyään lasten harrastuksista omiaan kaikenmaailman talkoilla ja joukkueenjohtaja-titteleillä, joilla sitten leveillään. Antakaa niiden lasten harrastaa ja leikkiä rauhassa ja etsikää hyvänen aika omia harrastuksia!

Leiveillään... 🤣 Jojo on koko joukkueen orja ja likasanko. En ole vielä tavannut yhtään henkilöä, joka olisi päätynyt jojoksi omasta innokkaasta halustaan. Aina siinä käydään henkistä vääntöä siitä kuka suostuu homman ottamaan. Näkee kyllä, että täällä on porukkaa, joille joukkueurheilu ei ole joko ajankohtaista tai ollenkaan auennut.

Mutta jonkun oikeasti pitää tuokin pesti ottaa, jos pelataan jotain sarjaa tai osallistutaan turnauksiin. Ja moni joukkue niitä pelejäkin kaipaa.

Sympatiat AP:lle. Mä niin tiedän. Onneksi oma lapsi on jo niin iso, että teki ratkaisunsa ja vaihtoi ihan omaehtoiseen urheiluun. Niin

Kauan kun lapsen intohimo oli joukkuelaji, olin itse kyllä aktiivisesti mukana ja joskus jojonakin. Nyt vaan hämmästelen näitä, jotka kehtaa jättää aina hommat muiden huoleksi.