Älä pistä lasta joukkueurheiluun, jos et ole valmis tekemään omaa osuuttasi talkoista
Niin rasittavia ne ihmiset, jotka jättää joukkueen velvoitteet aina muiden hoidettavaksi.
Nytkin yritän raapia ihmisiä rakettimyyntitalkoisiin. Prkl. Syksyllä ehdotin, että tänä vuonna talkoita ei oteta, kun myyjiä on ollut vaikea saada. Eikös mitä! Silloin halukkaita löytyi pilvin pimein. Nyt kun homma realisoituu, niin taas on ne samat muutamat aktiivit, jotka hoitaa homman. Muutama innokkaimmin talkoita halunneista onkin yllättäen estynyt ja heille tulee siis vain hyödyt.
"ollaan reissussa koko viikko, eikä päästäkään mukaan talkoisiin, mutta ollaan hengessä mukana". 😠
Pakko tuo on hoitaa, kun kerran on otettu.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka se on päättänyt, että talkoot pitää olla nyt joulun ja uudenvuoden välissä? Koulusta lomaa ja mahdollisesti vanhemmillakin nyt lomaa ja perheen kesken ehkä aikaa matkustaa ja tehdä yhdessä. Ajankohta pitäisi olla ihan joskus toiste. En minäkään jouluhössötyksen lomassa jaksaisi vielä repiä pelihousujani jollain pakkomyynnillä.
Rakettimyyntiä rajoittuu lain mukaan juurikin tähän joulun ja uudenvuoden väliin.
Ap
Pointti oli, että miksi juuri rakettimyynti? Saako ylipäätään raketteja myydä kuka vain? Kuka vahtii ettei myydä alaikäisille? Myynti olisi voinut olla marraskuussa joulukalentereita tai vaikka keväällä ja syksyllä kukkasipuleita esim.
Miksi otat vastuun etsiä porukkaa jos olet ollut asiaa vastaan?Kyllä, raketteja saa myydä kuka tahansa täysi-ikäinen, kunhan paikalla on yksi koulutettu vastuuhenkilö.
Emme myy mitään muuta ja tämän tosiaan halusivat kaikki vanhemmat. Itse olen tässä nyt liemessä jojo kun olen. Se katsos hassusti kaatuu aina jojon niskaan, kun kukaan muu ei hommaan lopulta tartu. Ja ei, en ole tähän hommaan aktiivisesti pyrkinyt. Jonkun vaan pitää ne jojonkin hommat hoitaa. Muuten ei joukkueen toiminta onnistu. Tämä myyntihomma on ihan ylimääräinen lisähomma, suurin osa ajasta menee ihan pelien yms. järjestelyissä. Ja se järkkävuoroihin ihmisten saaminen onkin sitten se seuraava tarina...
Ja vaikea on hinnoitella ne järjestelyvuorot rahalla. Kirjurit ja apu tuomarit kun vaan pitää vanhemmista löytää. Ihan sana, onko joku halukas maksamaan 100€ tai 50€ ekstraa, jonkun ne hommat kuitenkin pitää tehdä. Kaikkea ei vaan voi ostaa.
Mikset vaan sanonut, että entisten kokemusten perusteella joulun ja uuden vuoden välissä ei kumminkaan sitten ole tekijöitä, joten et ota tätä hoitaaksesi tänä vuonna? Jos vanhemmat oisi siitä huolimatta halunneet niin oisivat saaneet järjestää keskenään
Hyvin usein juniorijoukkueiden taustat on myös pelkkiä aktiivivanhempia, joilla on myös muutakin elämää. Kyllä jojon pitää osata myös kieltäytyä muiden vanhempien vaatimuksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän seurassa nämä tietyt poisjäävät yksilöt eivät tunnu ymmärtävän että esimerkiksi kisojen järjestäminen tuo seuralle rahaa jotta voidaan tarjota edullisemmin harrastus lapsille. Kausimaksuja ei saa korottaa koska se on liian kallista perheille, mutta talkoot eivät myöskään kelpaa.
Itse vain mietin että miten te kuvittelette että seurat voisi tarjota halvemmalla harrastuksia jos tapahtumia ei voi järjestää jotta seura saisi rahaa? Meillä ilmoitetaan jo puoli vuotta etukäteen ja muistutellaan vähän väliä. Aina ne samat naamat tekevät kyllä, mutta sitten on nämä tietyt vanhemmat jotka valittavat vain, eivät ehdota ratkaisua eivätkä varsinkaan suostu itse tekemään mitään. Mikään ei kelpaa.
No mihin hittoon se seura tarvitsee niin paljon sitä rahaa? Jos minä haluan käydä aikuisena ryhmäliikunnassa, se maksaa muutaman kympin lukukaudessa. Miten lasten pallopeli voi maksaa kymmenen kertaa enemmän? Mikä ihme siinä maksaa? Ihan kaikkea täysin turhaa, pelipaitoja, lisenssimaksuja, turnauskuljetuksia ja ties mitä liibalaabaa, joista minä en ainakaan omalle lapselleni edes haluaisi. Ihan vain harrastus olisi riittänyt.
Seuran hallin vuokra, lämmityskulut, laskutuskulut, välineet, valmentajien palkat, sähkö, vesi, turvallisten harjoitusolosuhteet, huollot näin nyt esimerkkinä. Ja ne kulut ovat paljon isommat mitä te luulette.
Yksi vanhempi ymmärsi tämän vasta liittyessään johtokuntaan. Rupesi tämä perhe sen jälkeen talkoilemaan kitisemättä. Ei niitä todellisia kuluja kukaan liioittele.
Mutta jos maksaa tuon 136kk saa olla rauhassa? Ei tuo nyt minusta mikään paha raha ole laittaa. Onneksi lapseni tosin ei ole joukkuelajeihin kallellaan.