Mitä tehdä näille ylijääville jouluruoille:
-maustekakku, puolikas
-20 joulutorttua, leivottu ma-aamulla
-joululimppu, puolikas
-kolme puolikasta purkillista sillejä
-graavilohta 300 g
Voiko noita käyttää johonkin? Vai heittääkkö roskiin? Sellaisenaan ne ei maistu nyt esim. leivän päälle ei tee mieli graavilohta moneen päivään.
Kommentit (32)
No ensinnäkin kannattaa ottaa kuva kaikesta mitä jäi ja ensi vuonna painaa mieleen, paljonko 1 henkilö oikeasti syö. Torttuja siis paistetaan pellillinen vähemmän jne. En itse ymmärrä miksi ruokaa pitää tehdä yli menekin. Ihmiseen ei jouluna eikä juhannuksena mahdu yhtään sen enempää, kuin muinakaan päivinä.
Sitten esim. porkkanalaatikoita tai muita voi ostaa pienissä paketeissa. Lämmittää vain sen, minkä syö samana päivänä ja toisena päivänä toinen paketti. Helppo heittää tyhjä folio ruokailun jälkeen, eikä tule tuplalämmitettyä laatikkoa. Meillä laaatikoita menee ainoastaan porkkanaa, niin en ole vuosiin edes hankkinut lanttua tai perunaa. Kalalautaselta menee vain rapuja, lohta ja siikaa. Siksi en muuta kalaa tee ja lohenmätiä ostan pikkiriikkisen purkin koristeeksi. Olen ainut joka sitä syö, niin syön koristeet. Limppua en osta, koska meillä on vain 1 joka siitä tykkää. Niimpä en osta sitä laisinkaan, koska tämä yksi sanoi pärjäävänsä tavallisellakin ruisleivällä. Ja sitten kinkku. Lihatiskiltä voi kysyä, paljonko keskimäärin 1 sitä syö ja oikeasti laskea se joulupöydän istujien mukaan. Vaikka määrä näyttää pieneltä, niin se pitää paikkansa. Miksi paistaa 10kg kinkku, jos sitä syö vain 4. Sitä jää väkisinkin yli. Meillä oli tänä vuonna ongelma, koska päätimme sian sijaan syödä poroa. Niimpä järjellä laskettuna kokonainen poron paisti olisi ollut kilomäärältään liian iso meidän 4 hengen pöytään. Ostimme netin ohjeiden mukaan poron lavan, joka riitti just passelisti ja tälle päivälle jäi 2 leipään päälliset. Meidän jääkaappi on nyt normalisoitunut ja tänään me syödään jo ihan muuta.
Se, että määrät ovat pienet tekee joulupöydästä samalla nätimmän. On paljon kivempi syödä, kun kaikki tavara mahtuu pöytään ja paljon kivempaa on ruokailun jälkeen, kun astiat ovat tyhjät eikä jääkaappia tarvitse täyttää tuorekelmuastioilla.
Hanki itsellesi keittiövihko keittokirjojen kylkeen. Kirjoita kaikki kokkailut, miten riitti ja monelle, mitä jäi yli ja tietysti mitä kaikkia allergioita ystävillä on. Esim. minulla lukee tädin kohdalla pähkinät ja ystävän kohdalla laktoosi. Lisäåksi ystävien lempiruokia ym. vuosien varrelta on kertynyt Olen alkanut näkemään mistä kukakin tykkää ja voin positiivisesti yllättää heitä usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakut, leivät ja tortut pakastimeen. Graavilohesta piirakka tai kiusaus. Sillit säilyy kesään uusien perunoiden kanssa syötäväksi.
Silli avatussa purkissa säilyy kesään vai? Luulin, että viikon. Voiko 3 vrk sitten leivottuja joulutorttuja muka pakastaa nyt? Yök.
Yök? Miksi olet tehnyt ruokia, jotka pistävät yökkimään?
Vierailija kirjoitti:
Onko niin uusavuttomia ettei osaa laittaa jääkaappiin. Ja heti kun on otettu niin kylmään niin ettei seisoteta pöydässä.
Joku voisi todeta, että aika uusavutonta, jos ei saa ruokia säilymään ilman jääkaappia.
Maustekakun ainakin voi pakastaa.
Mä olen myös pakastanut graavilohta ja tehnyt myöhemmin siitä pastaa, lohipiirakkaa tai lohikiusausta.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Meitä taas jäi harmittamaan, kun kaupasta ei saa enää perunalaatikkoa. No marraskuussa sitten taas.
Syö. Torttuja menee helposti 5 kerralla ja viikon voi huoletta syödä
Hei, se joka suositteli perunaleivosten tekemistä: miten niitä tehdään?
Muistan kun lapsena ne oli ihania. En ole vuosiin nähnyt missään.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Tää aina kummastuttaa että ihmiset vetävät surutta pizzaa ja pastaa 363 päivää vuodessa putkeen, eikä tee tiukkaakaan, mutta 2 päivää jouluruokaa putkeen saa mielenterveyden koetukselle.
Mä mietin eilen just samaa asiaa. Mun mies vetää melkein joka päivä töissä pizzaa tai kebabbia ja välillä vapaa-ajallakin jos kumpikaan ei "kunnon ruokaa" ehdi tekemään vaan pitäis tyytyä "vain salaattiin". Pizzaan ja kebabbiin se ei kyllästy mutta jouluruuat pursuaa kuulemma jo korvista. No, mä syön niitä niin kauan kuin syömäkelpoisia ovat ja mies saa mennä sitä kebabbia syömään. Ja hänen pyynnöstä ostettiin isompi kinkku, tein enemmän laatikoita, rosollia ym. kun viime vuonna ne loppui jo joulupäivänä. Nyt esim. kinkkua jäi 3 kiloa, laatikoita 1 kpl jokaista, rosollia ja sienisalaattia puolen kulhoa, vaikka vieraat olivat samat, suursyömärit olivat vain tehneet parannuksen ruokatavoissaan kuluneen vuoden aikana eivätkä vetäneet sapuskaa samaan malliin.
Vinkki teille kaikille, joilla on jäänyt jouluruokaa ym. tarjottavia yli: kirjoittakaa muistiin, kuinka paljon ja kuinka monelle varasitte tarjottavat ja kaivakaa muistiinpanot esille ensi joulun alla, jotta osaatte vähentää määriä. Minä en ainakaan halua kasvattaa biojätevuorta. Siksipä varasinkin selvästi vähemmän ruokia ja muita tarjottavia täksi jouluksi. Tapanina syötiin jämät ja tänä aamuna ohrauunipuuron ja sekametelisopan loppu. Ja siirrymme yksinkertaiseen päiväjärjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin kannattaa ottaa kuva kaikesta mitä jäi ja ensi vuonna painaa mieleen, paljonko 1 henkilö oikeasti syö. Torttuja siis paistetaan pellillinen vähemmän jne. En itse ymmärrä miksi ruokaa pitää tehdä yli menekin. Ihmiseen ei jouluna eikä juhannuksena mahdu yhtään sen enempää, kuin muinakaan päivinä.
Sitten esim. porkkanalaatikoita tai muita voi ostaa pienissä paketeissa. Lämmittää vain sen, minkä syö samana päivänä ja toisena päivänä toinen paketti. Helppo heittää tyhjä folio ruokailun jälkeen, eikä tule tuplalämmitettyä laatikkoa. Meillä laaatikoita menee ainoastaan porkkanaa, niin en ole vuosiin edes hankkinut lanttua tai perunaa. Kalalautaselta menee vain rapuja, lohta ja siikaa. Siksi en muuta kalaa tee ja lohenmätiä ostan pikkiriikkisen purkin koristeeksi. Olen ainut joka sitä syö, niin syön koristeet. Limppua en osta, koska meillä on vain 1 joka siitä tykkää. Niimpä en osta sitä laisinkaan, koska tämä yksi sanoi pärjäävänsä tavallisellakin ruisleivällä. Ja sitten kinkku. Lihatiskiltä voi kysyä, paljonko keskimäärin 1 sitä syö ja oikeasti laskea se joulupöydän istujien mukaan. Vaikka määrä näyttää pieneltä, niin se pitää paikkansa. Miksi paistaa 10kg kinkku, jos sitä syö vain 4. Sitä jää väkisinkin yli. Meillä oli tänä vuonna ongelma, koska päätimme sian sijaan syödä poroa. Niimpä järjellä laskettuna kokonainen poron paisti olisi ollut kilomäärältään liian iso meidän 4 hengen pöytään. Ostimme netin ohjeiden mukaan poron lavan, joka riitti just passelisti ja tälle päivälle jäi 2 leipään päälliset. Meidän jääkaappi on nyt normalisoitunut ja tänään me syödään jo ihan muuta.
Se, että määrät ovat pienet tekee joulupöydästä samalla nätimmän. On paljon kivempi syödä, kun kaikki tavara mahtuu pöytään ja paljon kivempaa on ruokailun jälkeen, kun astiat ovat tyhjät eikä jääkaappia tarvitse täyttää tuorekelmuastioilla.
Hanki itsellesi keittiövihko keittokirjojen kylkeen. Kirjoita kaikki kokkailut, miten riitti ja monelle, mitä jäi yli ja tietysti mitä kaikkia allergioita ystävillä on. Esim. minulla lukee tädin kohdalla pähkinät ja ystävän kohdalla laktoosi. Lisäåksi ystävien lempiruokia ym. vuosien varrelta on kertynyt Olen alkanut näkemään mistä kukakin tykkää ja voin positiivisesti yllättää heitä usein.
Meidän jouluvieraat perui sairastumisen takia viime hetkellä, kun heitä varten olin jo tehnyt tarjottavat. Ap
Meillä ei käynyt lainkaan vieraita. Kolmas kinkku menossa. Pakastimessa vielä yksi jäljellä.
Oi että, nyt tuli nälkä. Harmi, ettei ole mitään joululta jäänyttä.