Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenna 15 vuotta tsunamista - mitä muistat tapahtuneesta?

Vierailija
25.12.2019 |

Itse muistan, kun Yrjö Länsipuro antoi tv-uutisissa haastattelua, että Thaimaassa on muutamia kuolleita. Samaan aikaan katsoin netistä kuvia Khao Lakin saaren rannalta, joka oli täynnä ruumiita. Länsipuro siirrettiin aika äkkiä muihin tehtäviin.

Kommentit (768)

Vierailija
141/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliitin ongelmia. Olin itse yh ja kotona, ei todellakaaan ollut rahaa matkustaa jouluksi mihinkään lämpimään.

Ei tarvi olla eliittiä joka taimaaseen menee. Oletko sitä mieltä että jouti mennä koska eliittiä???? Ei hyvää päivää.

Tuohon aikaan ei köyhät reissanneet Thaimaaseen.

THAIMAAHAN. Ei Thaimaaseen.

Vierailija
142/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisivat juosseet, kun aalto tuli."

Taidat olla paitsi kateellinen ja pahansuopa, myös tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliitin ongelmia. Olin itse yh ja kotona, ei todellakaaan ollut rahaa matkustaa jouluksi mihinkään lämpimään.

Ei tarvi olla eliittiä joka taimaaseen menee. Oletko sitä mieltä että jouti mennä koska eliittiä???? Ei hyvää päivää.

Suurin osa kuolleista oli Indonesiassa ja ihan paikallisia köyhiä ihmisiä.

Vierailija
144/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin palstaa - valitettavasti - jo Tsunamin aikoihin ja järkytyin kirjoituksista, joissa kadehdittiin matkustajia ja oltiin katkeria siitä, että "varakkaita vainajia lennätettiin takaisin Suomeen muiden piikkiin".

Lopetin palstailun pitkäksi aikaa, koska olin kauhistunut siitä, että kuolleita ihmisparkoja kohtaan tunnettiin täysin järjetöntä katkeruutta. Ihmiset menettivät läheisiään ja kokonaisia perheitä kuoli. 

Uskon, että katkerat ihmiset edustivat samaa ihmiskunnan viheliäistä pohjasakkaa, jotka löytävät kadulta lompakon, pitävät rahat ja hävittävät kortit välittämättä yhtään surusta ja huolesta, joka kadottajalle aiheutuu.

Jos teillä on noin vaikeita mt-ongelmia, niin hakekaa apua ajoissa. 

Vierailija
145/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin palstaa - valitettavasti - jo Tsunamin aikoihin ja järkytyin kirjoituksista, joissa kadehdittiin matkustajia ja oltiin katkeria siitä, että "varakkaita vainajia lennätettiin takaisin Suomeen muiden piikkiin".

Lopetin palstailun pitkäksi aikaa, koska olin kauhistunut siitä, että kuolleita ihmisparkoja kohtaan tunnettiin täysin järjetöntä katkeruutta. Ihmiset menettivät läheisiään ja kokonaisia perheitä kuoli. 

Uskon, että katkerat ihmiset edustivat samaa ihmiskunnan viheliäistä pohjasakkaa, jotka löytävät kadulta lompakon, pitävät rahat ja hävittävät kortit välittämättä yhtään surusta ja huolesta, joka kadottajalle aiheutuu.

Mut olis voinut jättää sinne mereen kalojen ruuaksi tunnistamisen jälkeen. Ei olis tarvinnut raahata ruumista toiselle puolelle maapalloa.

Vierailija
146/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenystävän perhe tuhoutui tsunamissa - surullista

Vierailija
147/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on jotain provoilijoita. Nauttivat huomiosta. On totta, että silloin oli kateellisia kirjoittelijoita, jotka olisivat halunneet ettei tsunamin uhreja olisi autettu mitenkään.

Vierailija
148/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olivat paikallisia, eivät turisteja. Länsimaiset turistit, jotka matkasivat tuolloin tuonne, olivat varakkaita. Johan se nyt on käynytajat sitten selväksi. Miksi sun pitää edelleen jankuttaa siitä?

Vierailija
149/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ala-asteella ja meidän luokalla oli oppilas, joka oli lähtenyt etukäteen joululoman viettoon Phukettiin. Läksyjen lisäksi opettaja oli antanut tehtäväksi kirjoittaa matkapäiväkirjaa, kun jäi koulupäiviä välistä. Muistan hiljaisen tunnelman, kun oppilas luki ääneen kirjoittamaansa tapaninpäivältä. Olivat perheensä kanssa kauempana, mutta hotellin alakerta täyttyi vedestä ja oli nähnyt ihmisiä veden virtauksessa. Oli varmaan pienelle lapselle järkyttävä kokemus. Opettaja tais tirauttaa muutaman kyyneleen.

Vierailija
150/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta raahattiinko niitä varten piispa itkemään televisioon? Ei raahattu. Länsimaisen eliitin takia se siellä oli itkemässä.

Vierailija
151/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olisivat juosseet, kun aalto tuli."

Taidat olla paitsi kateellinen ja pahansuopa, myös tyhmä.

Tyhmiä oli ne, jotka ei juosseet.

Vierailija
152/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta löytyy suomalaiset tsunami tarinat. Monia kymmeniä, kannattaa katsoa jos kiinnostaa.

Vierailija
153/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut? Se valtava eriarvoisuuden tunne, että toisilla on varaa viedä isokin perhe Thaimaaseen joululomalla (jolloin matkat ovat erityisen kalliita), ja toiset jää pakkasen keskelle kotisohvalle seuraamaan toisten lomaa telkusta, ja maksamaan kollektiivisesti pelastustoimia, on vahvin muistoni tuosta tapahtuneesta. Se eriarvoisuuden tunne oli jotenkin murskaava. Olin siihen asti pitänyt Suomea tasa-arvoisena maana, jossa ei ole ylä- ja alaluokkaa. Monet lomailleista perheistä oli vielä ruotsinkielisiä.

Moni menetti yhdessä hetkessä henkensä, terveytensä, perheensä, paikalliset vielä kotinsa ja omaisuutensakin. Useimpia kanssaihmisten syvä kärsimys koskettaa. Nöyrä ja realistinen ihminen tietää, että hänellekin voisi tapahtua jotain samanlaista. Se kotisohvalle jäänytkin voi menettää henkensä tai perheensä tulipalossa. Silloinkin monet rientävät apuun ja tuntevat sympatiaa. Varmasti löytyy myös niitä, jotka valittavat katkerana, että sillä sentään oli koti, kun kaikilla ei ole sitäkään. Se, että pitää eriarvoisuutta todellisena ja vastustettavana ilmiönä, ei kuitenkaan poista mahdollisuutta kokea myötätuntoa. Kukaan meistä ei hallitse kohtaloaan täysin, ei edes ne joita arjessa kadehdimme.

Vaikea tuntea rahattomana myötätuntoa miljönääriä kohtaan, joka pummii (hänellekin liian kallista)  paluulentoa köyhältä kansalta. Toinen, joita kohtaan on hyvin vaikea tuntea myötätuntoa, on rikkaat laskettelijat, jotka eivät viitsi treenata lajiaan tarpeeksi, mutta rahaa on mennä tapattamaan itsensä Alpeille.

Taidan olla yhtä julma kuin luonto...

Et ole julma vaan ainoastaan kateellinen. Joko hyväksyt rahattomuutesi tai sitten alat tekemään asioita sen eteen, että sinulla on joskus vielä varaa tapattaa itsesi luonnonkatastrofissa kuten muillakin "rikkailla". Mitä muuten sanoisit lohdutuksen sanoiksi niille joilta kuoli koko perhe ympäriltä? Ai että kultapieni, se oli ihan oikein teille, mitäs olitte niin rikkaita. Ellet ole trolli huomaat varmaan miten sairas ajatusmaailma tuo on.

Ehkä en halua ökyillä?

Enkä nyt varsinaisesti iloitse, että luonto tasasi rikkaiden ja köyhien eroja, mutta kyllä joidenkin ihmisten ahneus ja röyhkeys oksettaa muutenkin.

Suurin osa uhreista oli paikallisia. Orpokoteihin tuli harvemmin hakemaan adoptoijia orpoja omakseen. Oma sukulaiseni, joka ei asu Suomessa, otti Thaimaasta tsunamiorvon, mutta he etsivät nykyään aikuistuneen adoptiolapsen kanssa vieläkin merkkejä biologisista sukulaisista.

Sukulaiseni ei ole eliittiä eikä edes varakas. Olivat pitkään lapsettomia ja muutenkin henkisesti valmiita adoptioprosessiin.

Hienosti tehty. Aitoa auttamista. Mutta olisiko jotenkin vaan parempi luovuttaa tuo etsiminen? Tuntuu jotenkin toivottomalta. Mutta ehkä heillä sitten on vielä toivoa jäljellä.

Vierailija
154/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on jotain provoilijoita. Nauttivat huomiosta. On totta, että silloin oli kateellisia kirjoittelijoita, jotka olisivat halunneet ettei tsunamin uhreja olisi autettu mitenkään.

Kaikki sun väitteet on vääriä. Jotkut ihmiset vaan on realisteja. Ymmärrätkö? 

Sillä rahalla, millä yksi ruumis lennätettiin Suomeen, olis aika kauan ruokkinut niitä paikallisia orvoiksi jääneitä.

Vierailija
155/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tsunami kosketti, koska rikkaat länsimaalaiset eivät ole koskaan kokeneet millaista on joutua luonnonvoimien armoille. Pohjoismaissa etenkään ei tällaista voisi edes kuvitella.

Tragedia oli tärkeä opetus, että maalliset asiat eivät merkitse mitään, kun tällainen osuu kohdalle. Samalla viivalla tuolla olivat köyhät aasialaiset kuin deluxe bungalowissa asuvat turistitkin. Raha ei pelastanut ketään.

Itseäni koskettivat ne kuvat tsunamin jälkeen rannalla kuolleena makaavista lihavista turisteista, joita paikalliset kantoivat pois. Irvokasta kyllä, kaukaa katsottuna nämä ruumiit näyttivät vaan aurinkoa palvovilta turisteilta, niiltä samoilta, jotka hierotuttavat itseään köyhillä thainaisilla.

Mahtavaa. Edes joku toinen, joka tajuaa tapahtuneen irvokkuuden.

Indonesiassa kuoli/katosi yli 236 000 ihmistä, suurin osa kyöhiä ja vähäosaisia. Heiltä lähti henki, koti, perhe ja työpaikat samantien, länsimaalaisilta ihmisiltä ei lähtenyt kuin henki ja jokainen löydetty ruumis kuljetettiin kotiin ja haudattiin kunniallisesti.

Kokonaisluku tsunamissa kuolleista oli yli 296 000 ihmistä, joista Thaimaassa vaan reilut  8300. Heistä suomalaisia oli alle 200. Minua ahdistaa tässä tsunamissa vaan se, että siitä jauhetaan edelleen länsimaalaisen hyväosaisen ihmisen näkökulmasta. Tottakai tunnen empatiaa suomalaisia, omaisensa menettäneitä ihmisiä kohtaan, mutta tästäkin tragediasta pääsee paremmin yli suhteuttamalla sen todellisuuteen. 

Mun isovanhemmat olivat Karjalan evakoita, menettivät kotinsa kahdesti, mummo menetti sodassa kaikki veljensä ja samoin vaari. Koko lapsuuttani varjosti sotatrauma ja samaan aikaan uskoa valoi mummon positiivisuus. Molemmat vanhempani ovat menehtyneet auto-onnettomuudessa ja muita lähisukulaisia olen menettänyt myös. Olen itse kokenut elämässäni väkivaltaa ja kaltoinkohtelua, mutta suhtaudun elämään silti valoisasti, en halua jauhaa menneistä tai katkeroitua.

Tuntuu pahalta lukea tsunamissa menehtyneitten ihmisten omaisten kertomuksia, jossa he eivät vieläkään ole päässeet yli katastrofista. Tuollaisen katkeruuden ja patoutuman kuljettaminen mukana läpi elämän ei ole osoitus siitä, että kunnioittaa elämää ja suhtautuu siihen nöyrästi. Keitä me olemme tätä elämää hallitsemaan ja kohtaloa käskyttämään?

Titanicin tragedia oli tavallaan toinen osoitus siitä, että mitkään rikkaudet ja hyväosaisuus ei pelasta, kun luonnonvoimat jylläävät. Näitä luonnonkatastrofeja tulee tapahtumaan ilmastonmuutoksen myötä vielä paljon lisää.

Seuraavaa tsunamia odotellessa.

Vierailija
156/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuo tapaus toimi todellisena silmien avaajana ja vei lapsenuskon ja luottamuksen viranomaisiin ja heidän ammattitaitoonsa.

Jotenkin ihan uskomatonta, että tyyppi kertoi ihan pokkana telkkarissa että mitään hätää ei kenelläkään ole eikä edes ongelmia, koska ei sieltä mitään sellaista ole raportoitu. No vttu daa, ei ole niin kun koko paikka oli pyyhkäisty mereen.

Vierailija
157/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tsunami kosketti, koska rikkaat länsimaalaiset eivät ole koskaan kokeneet millaista on joutua luonnonvoimien armoille. Pohjoismaissa etenkään ei tällaista voisi edes kuvitella.

Tragedia oli tärkeä opetus, että maalliset asiat eivät merkitse mitään, kun tällainen osuu kohdalle. Samalla viivalla tuolla olivat köyhät aasialaiset kuin deluxe bungalowissa asuvat turistitkin. Raha ei pelastanut ketään.

Itseäni koskettivat ne kuvat tsunamin jälkeen rannalla kuolleena makaavista lihavista turisteista, joita paikalliset kantoivat pois. Irvokasta kyllä, kaukaa katsottuna nämä ruumiit näyttivät vaan aurinkoa palvovilta turisteilta, niiltä samoilta, jotka hierotuttavat itseään köyhillä thainaisilla.

Mahtavaa. Edes joku toinen, joka tajuaa tapahtuneen irvokkuuden.

Indonesiassa kuoli/katosi yli 236 000 ihmistä, suurin osa kyöhiä ja vähäosaisia. Heiltä lähti henki, koti, perhe ja työpaikat samantien, länsimaalaisilta ihmisiltä ei lähtenyt kuin henki ja jokainen löydetty ruumis kuljetettiin kotiin ja haudattiin kunniallisesti.

Kokonaisluku tsunamissa kuolleista oli yli 296 000 ihmistä, joista Thaimaassa vaan reilut  8300. Heistä suomalaisia oli alle 200. Minua ahdistaa tässä tsunamissa vaan se, että siitä jauhetaan edelleen länsimaalaisen hyväosaisen ihmisen näkökulmasta. Tottakai tunnen empatiaa suomalaisia, omaisensa menettäneitä ihmisiä kohtaan, mutta tästäkin tragediasta pääsee paremmin yli suhteuttamalla sen todellisuuteen. 

Mun isovanhemmat olivat Karjalan evakoita, menettivät kotinsa kahdesti, mummo menetti sodassa kaikki veljensä ja samoin vaari. Koko lapsuuttani varjosti sotatrauma ja samaan aikaan uskoa valoi mummon positiivisuus. Molemmat vanhempani ovat menehtyneet auto-onnettomuudessa ja muita lähisukulaisia olen menettänyt myös. Olen itse kokenut elämässäni väkivaltaa ja kaltoinkohtelua, mutta suhtaudun elämään silti valoisasti, en halua jauhaa menneistä tai katkeroitua.

Tuntuu pahalta lukea tsunamissa menehtyneitten ihmisten omaisten kertomuksia, jossa he eivät vieläkään ole päässeet yli katastrofista. Tuollaisen katkeruuden ja patoutuman kuljettaminen mukana läpi elämän ei ole osoitus siitä, että kunnioittaa elämää ja suhtautuu siihen nöyrästi. Keitä me olemme tätä elämää hallitsemaan ja kohtaloa käskyttämään?

Titanicin tragedia oli tavallaan toinen osoitus siitä, että mitkään rikkaudet ja hyväosaisuus ei pelasta, kun luonnonvoimat jylläävät. Näitä luonnonkatastrofeja tulee tapahtumaan ilmastonmuutoksen myötä vielä paljon lisää.

Seuraavaa tsunamia odotellessa.

Eikös ilmastonmuutos pidä huolen siitä ettei Titanicin kaltaisia onnettomuuksia enää satu? Vähän huono esimerkki muutenkin luonnonkatastrofista.

Ja mikä sinä olet sanomaan miten tragedian kokeneiden ihmisten tulisi käyttäytyä?

Vierailija
158/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten matkailijoiden joukossa oli paljon varakkaita mutta myös ihan tavallisia perheitä, joista monet olivat säästäneet jopa vuosia unelmamatkaa varten.

Vierailija
159/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten matkailijoiden joukossa oli paljon varakkaita mutta myös ihan tavallisia perheitä, joista monet olivat säästäneet jopa vuosia unelmamatkaa varten.

Pienituloinen ei pysty monen vuodenkaan aikana säästämään monen tonnin matkaa, kun kaikki menee, mitä tulee. Ja mistä sinä ihmisten tuloista tai säästöistä tiedät? Joku on voinut vaikka saada perinnön, josta ei muille huutele. Kaikissa töissä ei edes saa viikon joululomaa.

Vierailija
160/768 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle tuo tapaus toimi todellisena silmien avaajana ja vei lapsenuskon ja luottamuksen viranomaisiin ja heidän ammattitaitoonsa.

Jotenkin ihan uskomatonta, että tyyppi kertoi ihan pokkana telkkarissa että mitään hätää ei kenelläkään ole eikä edes ongelmia, koska ei sieltä mitään sellaista ole raportoitu. No vttu daa, ei ole niin kun koko paikka oli pyyhkäisty mereen.

Olisi pitänyt vaan rehellisesti tiedottaa, että vielä emme tiedä, joutuiko suomalaisia onnettomuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän