Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin isoäiti voi antaa eriarvoiset lahjat lapsenlapsilleen?

Vierailija
25.12.2019 |

Tänään ymmärsin, että siskoni poika on saanut 50€ käteistä äidiltäni, minun tyttäreni krääsää parilla kympillä, poikani ei saanut mitään, koska krääsäpussi oli nimetty kummallekin lapselleni ja sisälsi vain tyttöjen tavaraa. Onko ok? Mitä ajattelisit omalla kohdallasi? Poikani on 17v ja siskoni poika 14v.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin täälläkin nousee esille samat törkeät ajatusmallit kuin perintökeskusteluissa.

Kuvitellaan jotain kuuluvan jollekin itsekeksityllä perusteella. Lahjoja ja perintöjä ei ansaita mielistelemällä.

Ja kuvitella, millainen sota näillä mammoilla tulee jostain isoäitien tavaroista näiden kuoltua, kun jotain krääsäjoululahjojenkin arvoja pitää vertailla ja itkeä keskenään.

Kukaan ei ole tässä ketjussa vanhoja rojuja vailla. Kysymys oli lapselle aiheutuneesta mielipahasta.

Vierailija
82/91 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin täälläkin nousee esille samat törkeät ajatusmallit kuin perintökeskusteluissa.

Kuvitellaan jotain kuuluvan jollekin itsekeksityllä perusteella. Lahjoja ja perintöjä ei ansaita mielistelemällä.

Ja kuvitella, millainen sota näillä mammoilla tulee jostain isoäitien tavaroista näiden kuoltua, kun jotain krääsäjoululahjojenkin arvoja pitää vertailla ja itkeä keskenään.

Höpö höpö. Vaikka vanhempi sukupolvi onkin ahneita ja itsekkäitä, niin turha kuvitella, että nämä nykyiset äidit sitä tulevat olemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Vaikka vanhempi sukupolvi onkin ahneita ja itsekkäitä, niin turha kuvitella, että nämä nykyiset äidit sitä tulevat olemaan.

😂😂😂

Vierailija
84/91 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, tuskin ostat lahjaa koulukiusaajallesi mutta saatat hyvinkin ostaa sellaisen koulu-bestiksellesi....

Jos joku (Aikuisista) lapsistani olisi minua kohtaan kuspää niin ei minulle tekisi tiukkaa näyttää sitä 'vähäisemmällä' lahjalla. Ei minua nyt kannata ihan tyhmänäkään pitää.

Sen sijaan toki olen sitä mieltä, että vaikka inhoan tatuointeja, en sen perusteella että joku teini tyhmyyksissään sellaisen ottaa, voi 'rangaista' minun mieltymyksestäni poikkeavaa lapsenlasta lahjattomuudella.

Ehkä kuitenkin pyrkisin ostamaan jotain suht samanarvoista, mutta en antaisi rahaa, ettei niitä tatuointeja ainakaan minun lahjarahoillani lisättäisi.. Onneksi tyhmät isovanhemmat voi teineille aina ostaa jotain tarpeellista 'tulevaan omaan kotiin' - tai vaikkapa kirjakaupan lahjakortin.

Vierailija
85/91 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia te ette kommunikoi näistä asioista asianomaisten kanssa? Eli ap, mikset kerro sille mummolle, että se saattaa satuttaa lapsia, jos he saavat eriarvoiset lahjat. Turha näistä on valittaa, kun ei tiedä mikä sen mummon ajatusprosessi tuossa on ollut. Veikkaan, että aika harva eriarvoisia lahjoja antava ihan oikeasti ei rakasta lapsenlapsiaan yhtä lailla. Ennemminkin uskoisin, että kyse on ennakkokäsityksistä (tyyliin "Mikko saa niin paljon kaikkea vanhemmiltaan ja muilta sukulaisilta kun taas Pekka ei, joten annanpa Pekalle enemmän") tai jostain vastaavasta.

Ei ketään saa rankaista hyväosaisuudesta. Tuo on väärä ajatusmalli ja lähentelee välistävetoa tai kavallusta.

Näin juuri! Ei ole lapsen vika, että vanhemmat tekevät onnistuneita valintoja!

Sitä vähäosaisempaa voi ehkä vähin äänin sitten auttaa vaikka ostamalla lukiokirjoja - mutta kyllä hyväosainenkin lapsenlapsi 'ansaitsee' ihan kunnon lahjan - jos niitä siis yhtään kenellekään ostaa.

Vierailija
86/91 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tässä "krääsäpussissa" Oli? Ehkä siinä oli mummin mielestä hienoja tavaroita, ehkä jopa arvokkaita? valittu ja ostettu rakkaudella? Mutta ei kelvannut äidille.

Vierailija
87/91 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia te ette kommunikoi näistä asioista asianomaisten kanssa? Eli ap, mikset kerro sille mummolle, että se saattaa satuttaa lapsia, jos he saavat eriarvoiset lahjat. Turha näistä on valittaa, kun ei tiedä mikä sen mummon ajatusprosessi tuossa on ollut. Veikkaan, että aika harva eriarvoisia lahjoja antava ihan oikeasti ei rakasta lapsenlapsiaan yhtä lailla. Ennemminkin uskoisin, että kyse on ennakkokäsityksistä (tyyliin "Mikko saa niin paljon kaikkea vanhemmiltaan ja muilta sukulaisilta kun taas Pekka ei, joten annanpa Pekalle enemmän") tai jostain vastaavasta.

Ei ketään saa rankaista hyväosaisuudesta. Tuo on väärä ajatusmalli ja lähentelee välistävetoa tai kavallusta.

Näin juuri! Ei ole lapsen vika, että vanhemmat tekevät onnistuneita valintoja!

Kyllä hyväosainenkin lapsenlapsi 'ansaitsee' ihan kunnon lahjan - jos niitä siis yhtään kenellekään ostaa.

Samaa mieltä. Mun sisar vetää aina jonkun marttyyriviitan päällensä ja itkee kohtaloaan. Hän katkoo aina välinsä kaikkiin työkavereihinsa ja on aina riidoissa miestensä ja ystäviensä kanssa. Valehtelee ja manipuloi. Kiristää vanhempiani kaikilla keksityillä jutuilla. Hirveä ihminen.

Mulla menee taas kuulemma aina hyvin, koska mulla on sisaren mielestä rikas mies. Sen vuoksi isovanhemmat eivät saisi nähdä lapsiani, eivätkä lapseni saa koskaan heiltä mitään. Hyvin on isovanhemmat aivopesty tähän rikas-köyhä asetelmaan, joka ei todellisuudessa edes pidä paikkaansa. Olen kyllä tyytyväinen elämääni. Mutta minusta lapsillani on silti samanlainen oikeus isovanhempiinsa kuin sisarustenkin lapsilla. Miksi lapsia pitää rangaista siitä, että vanhemmat ovat ahkeria ja järkeviä?

Vierailija
88/91 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja rakkaudella kirjoitti:

Mitä tässä "krääsäpussissa" Oli? Ehkä siinä oli mummin mielestä hienoja tavaroita, ehkä jopa arvokkaita? valittu ja ostettu rakkaudella? Mutta ei kelvannut äidille.

Jos on niin pässi, ettei lue ketjua, ei kannata kysyä tyhmiä. Se sisältö luetellaan tuolla.

Vierailija
89/91 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän sanoa, mutta oma äitini on ihminen, joka ei ole tasapuolinen lapsenlapsilleen.

Vaikea ymmärtää.

Ja asia on niin, että omat lapseni saavat arvokkaita lahjoja. Siskoni lapset krääsää. Jotakin ilmaiseksi saatua mainoskamaa tms.

Olen yrittänyt vaikuttaa äitini käytökseen, mutta tuloksetta. Mikään järkipuhe tms ei mene perille.

Vierailija
90/91 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä on ollut sen verran kiirettä, että hyvä kun on saanut edes jonkinlaiset lahjat hankittua suurelle jälkeläismäärälle (jotka eivät oikeasti ole lisälahjojen tarpeessa). Olisi todella suuri helpotus, jos ostaisi kaikille lapsenlapsille samat lahjat, vaikka ne hyvät paistinpannut. Saisikohan tukusta edellisemmin?

Vinkki: päätä mitä ostat hyvissä ajoin, esim tosiaan jokaiselle samanlainen Fiskarsin Kovanaama paistokasari. Aina ennen joulua on noita "kaikki -20%" päiviä" niin S kuin K ketjuilla, Citysokoksessa, Iittala Outletissa jnejne niin marssit sinne ja laitatutat sopivan määrän sitä tuotetta paketteihin.

Vierailija
91/91 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isoäiti on tasa-arvoinen. Lapsenlapsia on 7 kpl ja jokainen saa saman lahjan jouluna. Tänä vuonna se oli makrameesolmittu seinävaate, viime vuonna kattilasarja ja ennen sitä vara-akku. Myös syntymäpäivälahja on samassa iässä aina sama eli esim. 1v saa pehmolelun, 7v penaalin, 11v hiusharjan ja 17v lautasliinatelineen. Sukupuolella ei ole mitään väliä. Jostain syystä 3v ei riehunut ilosta saatuaan seinävaatteen, vaikka isoäidin tasapuolisuuden piti nimenomaan olla lapsille tärkeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän