Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooninen unenpuute lapsiperheissä

Vierailija
25.12.2019 |

Pitkään jatkunut unenpuute aiheuttaa verenpaineen nousua, sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä, lihomista, keskittymisvaikeuksia, masennusta, ahdistuneisuutta, vastustuskyvyn heikkenemistä ja matala-asteista tulehdusta ja... Lista on pitkä. Kaikki edellä mainitut ongelmat ilmenevät kansansairauksista puhuttaessa. Ihminen tarvitsee yksilöllisistä ominaisuuksista riippuen 7-9h/vrk unta. Kuinka moni ihan oikeasti nukkuu näin paljon? Varsinkin lapsiperheiden kohdalla aika mahdoton saavutus, eikä sille oikein ole mitään tehtävissä. Lapset on hoidettava ja töissä käytävä. Lisäksi on hoidettava kaikki muut mahdolliset juoksevat asiat, jotta arki rullaa eikä leimaudu elämänhallintaongelmaiseksi. Ja se ei ole ratkaisu, että priorisoi nukkumisen ja muut asiat saa odottaa, sillä eivät ne mihinkään katoa, pakkohan ne on hoitaa.

Eikä ole ratkaisu sanoa, että olisit jättänyt lapset tekemättä. Sama, kun sanoisi kuolemanväsyneelle päivystävälle lääkärille, että mitäs opiskelit lääkäriksi. Molempia tarvitaan, sen nyt ymmärtää jokainen normaali ihminen. Jos siis haluaa, että elämä maapallolla jatkuu, ei kai sekään pakollista ole. Ja ilmastoaktiiveille tiedoksi, että kyllä se Kiinasta adoptoitu lapsikin valvottaa ihan yhtä lailla.

Itse olen nukkunut jo vuosia keskimäärin 5h/vrk. Käyn ylikierroksilla ja olen jatkuvasti kipeä (varsinkin viikonloppuisin 👍). Työteho on laskenut ja saan vähemmän aikaiseksi. Luulisi, että asia alkaisi kiinnostaa yhteiskunnallisella tasolla jo ihan vaikka talousnäkökulmasta. Raha ratkaisee, mutta ketään ei kiinnosta puuttua juurisyihin?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta sehän on vain väliaikaista kun lapset valvottaa. Lääkärin työura taas voi kestää vuosikymmeniä, kun nyt siihen vertasit.

Vierailija
2/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yhteiskunnan tulisi sinusta puuttua juurisyihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko lapsesi huonoja nukkumaan vai miksi nukut niin vähän? Eivät kaikki lapset valvota. Minä kyllä nukun yleensä vähintään sen 7h yössä.

Vierailija
4/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yhteiskunnan tulisi sinusta puuttua juurisyihin?

Niinpä. Mietippä sitä.

Vierailija
5/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko lapsesi huonoja nukkumaan vai miksi nukut niin vähän? Eivät kaikki lapset valvota. Minä kyllä nukun yleensä vähintään sen 7h yössä.

En puhu vain itsestäni, vaan tämmöistä se on ihan lähipiirissäni, ja myös työssäni törmään tähän työikäisten kohdalla aivan jatkuvasti. Ehkäpä kotiäidit eivät voi ymmärtää tämän päivän työelämän vaatimuksia vs perhe-elämä.

Vierailija
6/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani sairasti juuri pahan mahataudin ja heräsin siivoamaan oksennuksia/viemään hauvaa ulos ripuloimaan 1-3h välein aina aamuneljään saakka. Tätä kesti alle viikon, mutta olin jo kolmantena yönä ihan hajoamassa liitoksistani.

Osaan nyt paremmin arvostaa teitä perheellisiä ja nostan hattua jokaiselle joka on vauvavuodesta selvinnyt.

Vierailija
7/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap mitannut verenpaineitaan?

Tosiaan, tärkeä asia. Jos on kohoavaa taipumusta, niin liian vähät unet on paha.

Vierailija
8/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuolemanväsynyt työssäkäyvä perheenäiti. aattoiltana tulin kipeäksi ja punkan pohjalla nyt. ne ainoat syksyn vapaat menee sairastamiseen. kotiäitivuosina nukuin hyvin ja olin  paljon pirteämpi.

Vierailija
9/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi unenpuute? Minä olen valvonut muutamia kuukausia pienten vauvojen kanssa kun tarvitsivat maitoa yölläkin ja joskus kun lapset ovat olleet kunnolla kipeitä, mutta muuten en. Lapset pitää opettaa siihen että yöllä nukutaan. Vanhempien ei tarvitse joka vinkaisun vuoksi herätä ja lapsia hyssytellä. 

Vierailija
10/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosissa elän jatkuvassa unenpuutteessa ja pitää ottaa, paikata yöunia päiväunilla kun vaan jää katkonaiseksi yöunet vessassa juosten ja sen jälkeen ei pääse syvään uneen enään. Nuorena nukuin putkeen uneni mutta ei onnistu enään viiskymppisenä. Äitini sekosi univajeessa kun sille tuotiin lapsenlapset jotta nuoret saivat nukkua kun olivat juhlineet. Nykyään nuoret ovat heikkolaatuista joka eivät jaksa yhtään mitään vaikkei töitäkään olisi niin uupuvat yksistä kakaroista heti välittömästi. 

Vierailija
11/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosissa elän jatkuvassa unenpuutteessa ja pitää ottaa, paikata yöunia päiväunilla kun vaan jää katkonaiseksi yöunet vessassa juosten ja sen jälkeen ei pääse syvään uneen enään. Nuorena nukuin putkeen uneni mutta ei onnistu enään viiskymppisenä. Äitini sekosi univajeessa kun sille tuotiin lapsenlapset jotta nuoret saivat nukkua kun olivat juhlineet. Nykyään nuoret ovat heikkolaatuista joka eivät jaksa yhtään mitään vaikkei töitäkään olisi niin uupuvat yksistä kakaroista heti välittömästi. 

No saat sentään nukkua päiväunet halutessasi, onpa rankkaa? 😅 En luokittele itseäni kovin nuoreksi, mutta sillä "heikkolaatuisella" nuorisolla on teidän vanhusten heikkolaatuiset geenit.

Vierailija
12/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena sitä jaksaa vaikka mitä kuten minä jaksoin juhlia yö kaudet ja tehdä fyysistä työtäkin, kahtakin työtä kun kunto oli helvetin hyvä mutta nykyajan huonokuntoiset nuoret eivät jaksa yhtään mitään. Kahta kilometria ei edes kävellä kouluun vaan mennään bussilla kännykät kourassa. Ei ihme ettei istuma, pelitietokone ja kännykkä nuoriso jaksa yhtään mitään muuta kuin valittaa ja niillä on jo vanhusten, keski-ikäisten vaivat. 

Vierailija
13/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No saat sentään nukkua päiväunet halutessasi, onpa rankkaa? 😅 En luokittele itseäni kovin nuoreksi, mutta sillä "heikkolaatuisella" nuorisolla on teidän vanhusten heikkolaatuiset geenit.

Olen lapseton ja alla kerroin kuinka olen liikuntaa harrastanut jo 17v mennyt raskaisiin töihin eikä ole ollut uni vaikeuksia. Ei ollut tietokoneita eikä mitään älylaitteita nuoruudessani missä lojua ja istua. 

Vierailija
14/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun öisin 5h, minulla on 4 lasta, korkea verenpaine ja vaativa työ.

Mutta, sukuni kaikki jäsenet nukkuvat vähän ja kaikki ovat sairastuneet verenpainetautiin alle 30 vuotiaita.

Koen itseni kuitenkin terveeksi ja pirteäksi lyhyistä yöunista, neljästä lapsesta ja hektisistä päivistä huolimatta.

Vierailija
15/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena sitä jaksaa vaikka mitä kuten minä jaksoin juhlia yö kaudet ja tehdä fyysistä työtäkin, kahtakin työtä kun kunto oli helvetin hyvä mutta nykyajan huonokuntoiset nuoret eivät jaksa yhtään mitään. Kahta kilometria ei edes kävellä kouluun vaan mennään bussilla kännykät kourassa. Ei ihme ettei istuma, pelitietokone ja kännykkä nuoriso jaksa yhtään mitään muuta kuin valittaa ja niillä on jo vanhusten, keski-ikäisten vaivat. 

Hohhoijaa 0/5. Miten nuorison huono kunto ja kännykkäriippuvuus edes liittyy alkuperäiseen aiheeseen? Vahingossako tänne klikkailit reumasormilla vai olisiko silmälasit paikallaan, kun alkaa ikänäkö painaa? Vai niin kovat kuumat aallot, että hiki valuu silmille?

Vierailija
16/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa 0/5. Miten nuorison huono kunto ja kännykkäriippuvuus edes liittyy alkuperäiseen aiheeseen? Vahingossako tänne klikkailit reumasormilla vai olisiko silmälasit paikallaan, kun alkaa ikänäkö painaa? Vai niin kovat kuumat aallot, että hiki valuu silmille?

Ei valu hiki sillä siihenkin on lääkkeet, estrogeeni. Nuoret vaan ovat heikompia kuin ennen ja huonokuntoisempia jotka eivät jaksa yhtään mitään muuta kuin valittaa. 

Vierailija
17/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että mitä enemmän on tekemistä niin ei ehdi lihoa ja syödä itseään porsaaksi jolloin ei jaksa mitään tehdä. 

Vierailija
18/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tarvitse kuin avata silmät missä riippuvaisuuksissa nuoret elävät niin että vituttaako totuuden tuominen esille. 

Vierailija
19/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan. Mietin joskus töissä (olen sostt.), miten moni lastensuojelutapaus ratkeaisi ihan puhtaasti sillä, että lopen uupuneet ja masentuneet äidit laitettaisiin säännöllisesti nukkumaan johonkin hotellihuoneeseen, täydet yöunet esim. neljänä päivänä viikossa. Iltapala + aamupala rauhassa. Lasten ja huushollin hoito olisi järjestetty sillä välin sen verran laadukkaasti, ettei sitä tarvitsisi murehtia. Perheisiin vietäisiin lämmin ruoka ateriapalvelusta edes silloin tällöin, tai perheet kokoontuisivat lapsineen valmiin pöydän ääreen. Näistä perheistä puuttuvat usein tukiverkot, tukiverkot ovat henkisesti sairaita, tai isistä ei ole kantamaan vastuuta.

Juurisyyanalyysiä tämäkin, ratkaisua ei tarvitsisi aina hakea niin teoreettiselta ja abstraktilta tasolta kuin nyt tehdään, vaan tarvitaan tekoja. Ihan yksinkertaisia, arkea, hyvinvointia ja elämää kannattelevia tekoja. Ei ihmisellä oikein ole elämisen ehtoja, jos se ei nuku.

Vierailija
20/59 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun öisin 5h, minulla on 4 lasta, korkea verenpaine ja vaativa työ.

Mutta, sukuni kaikki jäsenet nukkuvat vähän ja kaikki ovat sairastuneet verenpainetautiin alle 30 vuotiaita.

Koen itseni kuitenkin terveeksi ja pirteäksi lyhyistä yöunista, neljästä lapsesta ja hektisistä päivistä huolimatta.

Paha juttu. Hoida kuntoon paineet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän