Tunnen itseni surulliseksi: olin menossa lasten, jotka asuvat isällään, luo, niin siellä olikin lapsella kaveri ja hirveä hulabaloo päällä :(
Eilisen vietin perheen parissa myös ja illalla oli puhetta, että ainakin yritän tänäänkin mennä. Lapset ovat isällään siksi, etten oikeastaan jaksanut seuraavanlaisia tilanteita, joita tässäkin kerron.
En soittanut ennen lähtöäni, vaan ajattelin, että yllätän perheen iloisesti menemällä jo ihan aamupäivästä ja olin siellä noin tunti sitten. Niin eikös siellä tytön kaveri riehu sotkun keskellä, mies on unessa ja isoveli ilmeisesti nukkui tai oli ainakin huoneessaan koska eihän kukaan täysipäinen kestä siskon huonoja tapoja (ei siis huomioi muita kuin itsensä, ja vässykkä-isä hyväksyy tämän.)
Kysyin, että miksi täällä on vieraita ja kun en saanut kunnon vastausta, käännyin kannoillani ja sanoin, että sitten minä lähden. Olisin halunnut soittaa pianoa ja tutkia lasten kanssa yhdessä heidän eilen saamiaan lahjoja, jutella lasten ja lasten isän kanssa ja syödä jotain (toin ruokaa mukanani).
Mutta ei.
Mies ehdotti, että tytöt menisivät tytön kaverille. Kuinkahan moni muu huusholli on niin hullu, että kaipaa lapsen kaveria joulupäivänä kotiinsa heilumaan? Ymmärrän, jos mies olisi vaikka pistänyt viestiä, että täällä onkin lapsen kaveri, koska siitä on ennenkin puhuttu, että jos minä vietän siellä aikaa lasten kanssa, en halua kavereita sinne.
Että sellaista taas tänä jouluna.
Kommentit (874)
Vaikea tajuta että joku voi äitinä olla noin itsekäs ja ajatella omaa harmiaan vaan. Jos lapsi oli tietämättä äidin mielipiteitä kutsunut kaverin kylään, äiti olisi voinut opettaa että nyt on joulupäivä ja nyt ollaan perheen kesken. Äiti on vastuussa tästä tilanteesta, ei äidin perinteitä tietämätön lapsi. Äiti olisi voinut sanoa että nyt me tehdään näin, ja kaikki olisi mennyt erilailla. Lopeta kaikkien muiden haukkuminen. Jos puoliso on masentunut, AUTA. Jousta omista toiveista, jos ne eivät täysin voi toteutua. Näe lasten hätä. Kukaan ei tahdo sulle pahaa. Se tuntuu susta pahalta, koska et osaa hallita turhautumisen aiheuttamaa aggressiota, kun todellisuus ei vastaa toiveitasi. Opettele rauhoittamaan itsesi noissa tilanteissa, lastesi takia.
Olisipa jossain kuunneltavissa YLE radion dokumentti ”orjuuden sisälläni”, siitä olisi sinulle apua. Tässä ylen sivulta tekstiä tosta dokumentista. Jos saat sen jostain käsiisi, kuuntele!
”Lapsuudessa traumatisoituneen toistuva kokemus on tunne siitä, että on täysin toisen vallassa ja puolustuskyvytön. Vielä aikuisuudessakin, kun alistusreaktiota kantava traumakokemuksen osa aktivoituu, käyttäytyy traumatisoitunut aikuinen pienen puolustuskyvyttömän lapsen tavoin.
Monesti tällainen lapsuudessa traumatisoitunut aikuisena vihaa vahingoitetun lapsen kokemusosia itsessään ja syyttää itseään kaikesta tapahtuneesta tuntien syvää lojaalisuutta vanhempiaan kohtaan. Persoonan lapsiosat kantavat tavallisesti pelkoon, häpeään, vihaan, rakkauden kaipuuseen ja yksinäisyyteen liittyviä kokemuksen osia traumatapahtumasta.
Vakavistakin traumoista voi toipua. Kun traumatisoitunut alkaa tuntea myötätuntoa itseään kohtaan ja tulee pelon sijasta uteliaaksi omaa mieltään kohtaan, sitä paremmin tulee mahdolliseksi mielen menneiden päättymättömien tapahtumien muuttuminen muistoiksi, jotka eivät enää hallitse nykyelämää.”
Tsemppiä.
Jessus, näitä viestejä kun lukee niin käy sääliksi lapsia kun on tuollainen äiti, raivoaa palstalla kuin heikkopäinen ja kiroilee, ei minkäänlaisia tapoja. Mahtaako samalla lailla meuhkota ihan netin ulkopuolellakin, lapsiparat.
Ei ole kyse siitä, etteikö lapsilla saa olla kavereita! Vaan siitä, että kaverit häiritsevät minun ja lasten yhdessäoloa! Miehen tulisi tietää se! Siitä on aikaisemminkin puhuttu! Siitä on kyse! Jos minä jaksan sinne mennä, niin KAVERI EI SAA siinä olla esteenä! Mutta lasten isä ei välitä!!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kaiken pitäisi pyöriä sen ympärillä, että _sun_ mieli ei pahoitu? Kai ymmärrät, että kaikilla muillakin on mieli, joka voi pahoittua. Miksi sillä ei ole väliä, sulla vain? Miksi juuri sinä ja sinun mielesi pahoittuminen ovat niin erikoisia?
Missä olen sanonut niin? Kenen mielen MÄ pahoitin?
Ap
SINÄ pahoitit oikuttelullasi KAIKKIEN mielen ja pilasit joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika hämmentävää lapselle, että ilmestyt yllättäen ja suutut siitä, kun hänellä on kaveri ja lähdet. Nyt lapsi miettii, että hänen olisi tullut ennustaa tulosi.
Lapsi sanoiheti (miehelle), ttä ”olisi pitänyt sanoa, olisi pitänyt sanoa. Siis minulle, että kaveri tulee. Lehmä mies ei tajunnut, lapsikin tiesi sen.
Ap
Lapsirukka. Hän tietää kuinka epävakaa sinä olet. Elää varpaillaan, etrei äiti vaan suutu.
Vierailija kirjoitti:
Pysy vaan siellä omassa läävässäsi, Äitihullu. Niin on kaikille parempi.
Miksi nimittelet Ap:ta? Ymmärrän ettei yleensä joulupäivänä kutsuta kavereita vaan ollaan perheen kesken.
Se on joku sinun oma oletuksesi, että joulupäivänä ei vierailla tai olla kavereiden kanssa. Muilla voi olla päinvastainen käsitys. Koita hyväksyä se.
Olisit vain sanonut, että toit ruokaa ja kysynyt, koska muut haluavat syödä. Sitten olisitte yhdessä sopineet ajan ja sen että kaveri lähtee silloin esim. kotiin. Jos menee yllättäen, voi tulla yllättäviä tilanteita. Jos sinulla on hankala selvitä yllättävistä tilanteista, niin älä mene yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tajuta että joku voi äitinä olla noin itsekäs ja ajatella omaa harmiaan vaan. Jos lapsi oli tietämättä äidin mielipiteitä kutsunut kaverin kylään, äiti olisi voinut opettaa että nyt on joulupäivä ja nyt ollaan perheen kesken. Äiti on vastuussa tästä tilanteesta, ei äidin perinteitä tietämätön lapsi. Äiti olisi voinut sanoa että nyt me tehdään näin, ja kaikki olisi mennyt erilailla. Lopeta kaikkien muiden haukkuminen. Jos puoliso on masentunut, AUTA. Jousta omista toiveista, jos ne eivät täysin voi toteutua. Näe lasten hätä. Kukaan ei tahdo sulle pahaa. Se tuntuu susta pahalta, koska et osaa hallita turhautumisen aiheuttamaa aggressiota, kun todellisuus ei vastaa toiveitasi. Opettele rauhoittamaan itsesi noissa tilanteissa, lastesi takia.
Olisipa jossain kuunneltavissa YLE radion dokumentti ”orjuuden sisälläni”, siitä olisi sinulle apua. Tässä ylen sivulta tekstiä tosta dokumentista. Jos saat sen jostain käsiisi, kuuntele!
”Lapsuudessa traumatisoituneen toistuva kokemus on tunne siitä, että on täysin toisen vallassa ja puolustuskyvytön. Vielä aikuisuudessakin, kun alistusreaktiota kantava traumakokemuksen osa aktivoituu, käyttäytyy traumatisoitunut aikuinen pienen puolustuskyvyttömän lapsen tavoin.
Monesti tällainen lapsuudessa traumatisoitunut aikuisena vihaa vahingoitetun lapsen kokemusosia itsessään ja syyttää itseään kaikesta tapahtuneesta tuntien syvää lojaalisuutta vanhempiaan kohtaan. Persoonan lapsiosat kantavat tavallisesti pelkoon, häpeään, vihaan, rakkauden kaipuuseen ja yksinäisyyteen liittyviä kokemuksen osia traumatapahtumasta.
Vakavistakin traumoista voi toipua. Kun traumatisoitunut alkaa tuntea myötätuntoa itseään kohtaan ja tulee pelon sijasta uteliaaksi omaa mieltään kohtaan, sitä paremmin tulee mahdolliseksi mielen menneiden päättymättömien tapahtumien muuttuminen muistoiksi, jotka eivät enää hallitse nykyelämää.”
Tsemppiä.
Minä olen itse masentunut ja miehen pitäisi auttaa minua tässä! Kun minä jaksan mennä sinne, niin kaverit eivät ole silloin siinä! En ole kovin usein ollut sinne änkemässä!!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä he nyt syövät?
Omia ruokiaan, tietysti, ääliö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse siitä, etteikö lapsilla saa olla kavereita! Vaan siitä, että kaverit häiritsevät minun ja lasten yhdessäoloa! Miehen tulisi tietää se! Siitä on aikaisemminkin puhuttu! Siitä on kyse! Jos minä jaksan sinne mennä, niin KAVERI EI SAA siinä olla esteenä! Mutta lasten isä ei välitä!!!
Ap
Jos sinä jaksat menmä.
Mistä mies olisi voinut tietää Jaksatko vai ei. Todennäköisempää on ettet jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvin kohtuutonta olettaa toisten käyttäytyvän itse haluamallaan tavalla ja rangaista siitä sitten lapsia.
Lastenhan olisi pitänyt nyt istua ja odottaa vain sinua, joka ehkä tulet, useimmiten et. Jos näin ei ole niin lähdet pois, koska sinulle he eivät kelvanneet nukkuvina ja ystävien kanssa leikkivänä.
Ikävä kyllä tulevaisuudessa lapset huomaavat ketkä ovat paikalla heidän takiaan, olkoon se ystävä, opettaja, isä, täti tai joku muu. Äiti silloin kun kaikki tanssii hänen mukaansa ja jos hän jaksaa.
On hyvä opettaa suvaitsevaisuutta mutta sillä ettet yritä hoitaa itseäsi ja/tai sopeutua opetat vain miten saa väkisin huomion. Pahimmassa tapauksessa lapset opivat huonon käytösmallin.
Joulupäivänä ei normaalistikaan vierailla missään, tajuatko? Istuminen ja odottaminen ei siten ollut riippuvaista minusta, tajuatko? Jos olisikin ollut joku eri päivä, asia olisi täysin eri, tietenkin, haloo! Lapsille ei ole mitenkään vaarallista tylsistyä toisinaan.
ApHeillä vierailtiin.
Ja sinä oletat, että muut saa vain odottaa, jos sinä sattuisit tulemaan. Narsisti.
EN OLETA, vaan on ihan normaali joulupäivän käytäntö, ettei jouluaamuna vierailla, ymmärrätkö, ääliö? Se on poikkeus, ei se, että vierasta ei ole ja JOS äiti tulee, niin sitten ollaan äidin kanssa. Jos äiti ei tule, ollaan keskenään ILMAN äitiä. Tajuatko? Se on NORMAALIA. Jos siitä poiketaan, on hyvä ILMOITTAA MINULLE. Edellisenä päivänä oli puhetta, että tulisin seuraavana päivnä, ta ju at ko?
Ja aikaisemmin on ollut puhetta, että kaverit häiritsevät minun ja laten yhteistä aikaa, jos olen menossa, ei kavereita, ta ju at ko? Siitä on ihan ol lut pu het ta. Perhetyön kans sa.
ApOnko perhetyö sitä mieltä, että heidän pitää aina istua ja odottaa, jos äiti sattuu tulemaan.
Jos elävät elämäänsä, pitää ilmoittaa sinulle.
Ettei vaan äiti pahouta mieltään!
No on! Että jos on sellainen päivä, että minä tulen, niin ei kavereita silloin! Ja ei voi herranjumala olla vaikeaa JOULUPÄIVÄNÄ! Helpoin päivä vuodesta se toteuttaa!!! Ja luonnollisin. Miehelle on sanottu, ettei kaverit saa häiritä minun ja lasten yhdessäoloa!
Ap
Monet hyvät ja kunnolliset ihmiset, jotka olisivat täydellisiä vanhemmiksi, jäävät lapsettomiksi.
Maailma ei ole reilu paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kaiken pitäisi pyöriä sen ympärillä, että _sun_ mieli ei pahoitu? Kai ymmärrät, että kaikilla muillakin on mieli, joka voi pahoittua. Miksi sillä ei ole väliä, sulla vain? Miksi juuri sinä ja sinun mielesi pahoittuminen ovat niin erikoisia?
Ap
Jokaisessa viestissähän sä valitat, että olet surullinen ja sulle tuli paha mieli kun kaikki ei mennytkään niin kuin olit kuvitellut.
Veikkaan, että pahoitit lastesi mielen kun ensin ilmaannut ruokien kanssa ja sitten lähdet suuttuneena kun lapsella oli kaveri kylässä. Tuollainen ei ole normaalia käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy vaan siellä omassa läävässäsi, Äitihullu. Niin on kaikille parempi.
Miksi nimittelet Ap:ta? Ymmärrän ettei yleensä joulupäivänä kutsuta kavereita vaan ollaan perheen kesken.
Uusi palstalla? Äitihullu on kaikki nimittelynsä ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos sinä jaksat menmä.
Mistä mies olisi voinut tietää Jaksatko vai ei. Todennäköisempää on ettet jaksa.
Ei olisi voinutkaan. Silti tää on just tätä, ettei välitä, jaksaisinko.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJokaisessa viestissähän sä valitat, että olet surullinen ja sulle tuli paha mieli kun kaikki ei mennytkään niin kuin olit kuvitellut.
Veikkaan, että pahoitit lastesi mielen kun ensin ilmaannut ruokien kanssa ja sitten lähdet suuttuneena kun lapsella oli kaveri kylässä. Tuollainen ei ole normaalia käytöstä.
Siitä on puhuttu, että kaverit eivät saa häiritä minun ja lasten yhdessäoloa.
Olen pahoillani, jos lasten mieli pahoittuu, mutta niin pahoittui minunkin mieleni, ettei lasten isää kiiinnosta, olenko tulossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvin kohtuutonta olettaa toisten käyttäytyvän itse haluamallaan tavalla ja rangaista siitä sitten lapsia.
Lastenhan olisi pitänyt nyt istua ja odottaa vain sinua, joka ehkä tulet, useimmiten et. Jos näin ei ole niin lähdet pois, koska sinulle he eivät kelvanneet nukkuvina ja ystävien kanssa leikkivänä.
Ikävä kyllä tulevaisuudessa lapset huomaavat ketkä ovat paikalla heidän takiaan, olkoon se ystävä, opettaja, isä, täti tai joku muu. Äiti silloin kun kaikki tanssii hänen mukaansa ja jos hän jaksaa.
On hyvä opettaa suvaitsevaisuutta mutta sillä ettet yritä hoitaa itseäsi ja/tai sopeutua opetat vain miten saa väkisin huomion. Pahimmassa tapauksessa lapset opivat huonon käytösmallin.
Joulupäivänä ei normaalistikaan vierailla missään, tajuatko? Istuminen ja odottaminen ei siten ollut riippuvaista minusta, tajuatko? Jos olisikin ollut joku eri päivä, asia olisi täysin eri, tietenkin, haloo! Lapsille ei ole mitenkään vaarallista tylsistyä toisinaan.
ApHeillä vierailtiin.
Ja sinä oletat, että muut saa vain odottaa, jos sinä sattuisit tulemaan. Narsisti.
EN OLETA, vaan on ihan normaali joulupäivän käytäntö, ettei jouluaamuna vierailla, ymmärrätkö, ääliö? Se on poikkeus, ei se, että vierasta ei ole ja JOS äiti tulee, niin sitten ollaan äidin kanssa. Jos äiti ei tule, ollaan keskenään ILMAN äitiä. Tajuatko? Se on NORMAALIA. Jos siitä poiketaan, on hyvä ILMOITTAA MINULLE. Edellisenä päivänä oli puhetta, että tulisin seuraavana päivnä, ta ju at ko?
Ja aikaisemmin on ollut puhetta, että kaverit häiritsevät minun ja laten yhteistä aikaa, jos olen menossa, ei kavereita, ta ju at ko? Siitä on ihan ol lut pu het ta. Perhetyön kans sa.
ApOnko perhetyö sitä mieltä, että heidän pitää aina istua ja odottaa, jos äiti sattuu tulemaan.
Jos elävät elämäänsä, pitää ilmoittaa sinulle.
Ettei vaan äiti pahouta mieltään!
No on! Että jos on sellainen päivä, että minä tulen, niin ei kavereita silloin! Ja ei voi herranjumala olla vaikeaa JOULUPÄIVÄNÄ! Helpoin päivä vuodesta se toteuttaa!!! Ja luonnollisin. Miehelle on sanottu, ettei kaverit saa häiritä minun ja lasten yhdessäoloa!
Ap
Juu, sun MAHDOLLISTA paikalle ilmaantumistahan lasten pitääkin odottaa kädet ristissä 365 päivää vuodesta. Ei jessus sentään...
Lasten isää ei kiinnosta, olenko tulossa. Sellainen loukkaa kyllä todella.
Ap
Sä olet mielisairas