Yrittäjänä tunnistan kyllä alaisistani ne, jotka "kikkailevat pitkät vapaat"
Kertoo toki sitten sitoutumisesta jotain. Tarkoitus on alkavana vuonna tarkistaa palkkoja, toki kikkailutkin ovat silloin muistissa, kun yksilöitä arvioidaan.
Perjantaina ja uuden vuoden alla yrityksellämme on isoja toimituksia, mutta konvehdinpureskelijat eivät jostain syystä nyt ehdi osallistua.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa kikkailijat imaisee saikkua kun tynkäviikko. Kiva jatkaa lomaa kun soittamalla saa kolme päivää 👍
Mitä se näillä viikoilla auttaa, kun joulu ja uusivuosi on keskellä viikkoa? Ei siitä jouluviikko paljon pitenee, jos perjantaina on sairauslomalla. Se kolme päibää tarkoittaa peräkkäistä päivää, ei kolmea työpäivää.
Käytännöt vaihtelee. Meillä on kolme peräkkäistä työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla kikkailijat eivät saaneet luvan kanssa täyttä vapaaputkea, niin kuinka ollakaan oli maanantaina sairastumisia. Ja työnantaja maksaa.
Meillä sairauslomalappu pitää hakea omalla kustannuksella, sitä ei saa työterveydestä. Ja pitää olla lääkärintodistus työkyvyttömyydestä, mikään sairaanhoitajalta saatu lappu ei kelpaa. Vähentää mukavasti maanantaisairastelua, koska päivystyksessä jonottaminen on tylsää ja yksityislääkäri maksaa yli 50 e.
Melkosia fantasioita.
Miksi fakta olisi fantasiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla kikkailijat eivät saaneet luvan kanssa täyttä vapaaputkea, niin kuinka ollakaan oli maanantaina sairastumisia. Ja työnantaja maksaa.
Meillä sairauslomalappu pitää hakea omalla kustannuksella, sitä ei saa työterveydestä. Ja pitää olla lääkärintodistus työkyvyttömyydestä, mikään sairaanhoitajalta saatu lappu ei kelpaa. Vähentää mukavasti maanantaisairastelua, koska päivystyksessä jonottaminen on tylsää ja yksityislääkäri maksaa yli 50 e.
Melkosia fantasioita.
Miksi fakta olisi fantasiaa?
Koska työnantajan tulee järjestää työterveys. Ei työntekijän tule kustantaa omalla rahallaan todistusta sairaudestaan. Jos tarina on totta niin taitaa olla vaihtuvuus firmassa melko suuri, jos työnantaja on tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitohenkilökunta ja oikeat päivystyspotilaat kiittävät.
Oikeasti, kaikki nuhakuumeesta, migreenistä ja mahataudista vaadittavat parin päivän saikkulaput pitäisi kieltää lailla.
Itse olen töissä pankissa ja meillä on vapaata nämä "viralliset" pyhäpäivät, kuten itsenäisyyspäivä, joulun pyhät jne. Mä käsitän kikkalijat tyypeiksi, jotka ottavat esimerkiksi perjantain saikkua tai sairaan lapsen hoitovapaata, jos jokin pyhäpäivä osuu torstaille. Noita on myös isossa firmassa ja toki aiheuttaa päänvaivaa vuoropäälliköille sekä kollegoille, kun kikkailijan työt jaetaan toisten tehtäväksi...varsinkin, kun pyhien tienoilla osa porukasta on aina virallisilla lomilla.
On myös jännä, miten kikkailijoiden lapset ovat usein sairaana juuri sen maksimimäärän, jonka kipeitä lapsia saa hoitaa kotona...
Meillä on sairaalan kaltainen työvuoroympäristö. Silti olin potkimassa vakituisia pitämään pitkiä lomia nyt jos suinkin heille kelpaa. Sijaisia oli tulossa töihin enemmän kuin voin ottaa.
Kyllä se on niin että hyvät ihmiset menevät hyvään paikkaan töihin.
Myyntijohtajat tekee hiki hatussa duunia vuoden loppua kohti ja onnistuu saamaan muutamat kaupat. No sitten, lomkikkailijat pitää huolen siitä, että yritykselle ei tule kasvua. Kikkailijat eivät aja yrityksen kasvua ja parempia palkkoja kaikille, vaan ainoastaan omia lomaetuja. Ei se myynti vaan tule ilmaiseksi joka kuukausi, se vaihtelee koko ajan, varsinkin viennissä ulkomaille. Monesti vientikaupan ratkaisee se, kuinka nopeasti voidaan toimittaa. Nopeaa toimitusta kilpailijoihin nähden ei tule, kun puolet firmasta lomakikkailee.
Yrittäjänä ihmettelisin, jos työntekijät eivät ajattelisi myös omaa etuaan, perhettään, lasten lomia, vanhempien sairauksia ym. Sehän on ihan inhimillistä ja ymmärrettävää. Meillä ei olekaan suuri vaihtuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä pankissa ja meillä on vapaata nämä "viralliset" pyhäpäivät, kuten itsenäisyyspäivä, joulun pyhät jne. Mä käsitän kikkalijat tyypeiksi, jotka ottavat esimerkiksi perjantain saikkua tai sairaan lapsen hoitovapaata, jos jokin pyhäpäivä osuu torstaille. Noita on myös isossa firmassa ja toki aiheuttaa päänvaivaa vuoropäälliköille sekä kollegoille, kun kikkailijan työt jaetaan toisten tehtäväksi...varsinkin, kun pyhien tienoilla osa porukasta on aina virallisilla lomilla.
On myös jännä, miten kikkailijoiden lapset ovat usein sairaana juuri sen maksimimäärän, jonka kipeitä lapsia saa hoitaa kotona...
Tätä samaa esiintyy jossain määrin myös meillä ja on täysin epäreilua työkavereita sekä firmaa kohtaan. Jonkun kuitenkin on pakko olla töissä myös niinä päivinä jotka "kaikki" haluaisivat vapaaksi. Meillä vapaiden myöntämisessä on kaikille reilu kiertävä systeemi, jota saikuilla kikkailijat eivät kunnioita.
Teillä on varmasti mukava työilmapiiri yrityksessänne ja teette hyvää tulosta...
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosikymmenellä opiskelit johtajuutta? Arvaan, että siihen ei sisältynyt ensimmäistäkään kurssia työpsykologiaa.
Mitä, jos jakaisit työntekijöillesi sellaiset laput; punaiset kikkalijoille, vihreät niille jotka olivat aattona ylitöissä ja keltaisia muille...?
Suomessa pääsi vielä vuosikymmen sitten RUK:n papereilla johtamistehtäviin. Näitä istuu paljon johtotehtävissä, joten ei tarvitse ihmetellä johdon asenteita eikä menoa.
Meillä kun käytännössä kaikki asiakkaatkin on lomalla annoin joululahjana jouluviikon vapaata. Olkoot kotona pari päivää sen sijaan että istuisivat konttorilla tekemättä mitään tuottavaa. Taloudellista menetystä ei juuri tule, ja toivottavasti näkyy myöhemmin työvireessä.
Kikkailijat ja saikuttelijat kokemukseni mukaan pitkälti samaa porukkaa.
Miten huomioit ne tyntekijät, jotka tyytyvät joka vuosi niihin lomakausiin, jotka jäävät jäljelle, kun nämä ahneet kikkailijat valikoivat aina parhaat päältä? Olisiko edes pieni palkanlisä paikallaan?
Totta kai esim tulospalkkiot jaetaan myös läsnäolopäivät huomioiden. Saikulla ja kikkailemalla ei tulosta tehdä.
Meillä on koko johtoporras jouluviikon lomalla. Yksikään työntekijä ei ole lomalla, koska resurssipula ja työt ei valmistu muuten. Ollaan vielä niin tunnollisia, että kukaan ei saikuta.
Mun esimies kertoi että se oli tajunnut yhden työtävieroksujan olevan Aina töissä pyhien ympärillä ja heinäkuussa koska niinä päivinä on hiljaisempaa...
Yrittäjänä annoin alaiselleni pitkät vapaat. Koska voin. Koska ei asiakkaita. Toivottavasti ei tarvitse irtisanoa, hän on kultaa.
Minä olen duunissa ns kikkailupäivöt ja osan oikeista vapaapäivistä.
Mutta en todellakaan yhdenkään pomohenkilön pyynnöstä/käskystä vaan siksi että itse haluan. Koska vihaan joulua yli kaiken ja pääsen töihin pakoon turhaa joulunjälkihöösäilyä tekemään ihan oikeita hommia enkä suinkaan lusmuilemaan konttorille. Jäähän sitä +100h liukumaakin, mutta aivan sama...
Mitä se näillä viikoilla auttaa, kun joulu ja uusivuosi on keskellä viikkoa? Ei siitä jouluviikko paljon pitenee, jos perjantaina on sairauslomalla. Se kolme päibää tarkoittaa peräkkäistä päivää, ei kolmea työpäivää.