Yrittäjänä tunnistan kyllä alaisistani ne, jotka "kikkailevat pitkät vapaat"
Kertoo toki sitten sitoutumisesta jotain. Tarkoitus on alkavana vuonna tarkistaa palkkoja, toki kikkailutkin ovat silloin muistissa, kun yksilöitä arvioidaan.
Perjantaina ja uuden vuoden alla yrityksellämme on isoja toimituksia, mutta konvehdinpureskelijat eivät jostain syystä nyt ehdi osallistua.
Kommentit (159)
Pomo ei myöntänyt vapaata 20 vuotishääpäivän johdosta kun pyysin kesälomaani silloin. Se jäi sen verran pahasti hampaankoloon, että vaihdoin toiseen työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen kikkailua se on jos pyytää ja saa lomapäivät joulunpyhien ympärille? Minä en ainakaan ole töissä missään nyrkkipajassa jossa olisi oikeasti merkityksellistä milloin lomani pidän.
Eli olet firmallesi täysin turha työntekijä jonka voi korvata koska tahansa toisella. Mieti sitä.
Sulla ei taida olla mitään hajua esimerkiksi projektityöstä? Kyllä minkäkin olen pari viikkoa lomalla eikä se mikään suuri ongelma firmalle ole. Ammattitaitoisesti johdetussa firmassa nämä lomatkin otetaan huomioon...
Ja jos projektisi deadline on vuodenvaihteessa (koska asiakas sen sinne on halunnut) niin rupeat mussuttamaan vastaan että olet lomalla? Kuten sanottua, olet turha duunari eikä sinulla ole ilmeisesti edes kokemusta oikeasta projektityöskentelystä.
Taidat olla joku julkisen sektorin pullasorsa ja luulet tietäväsi jotain yksityisistä yrityksistä.
Jos deadline olisi vuoden vaihteessa niin en tietenkään olisi lomalla. Omat deadlinet onneksi ovat helmi- ja maaliskuussa. Tottakai itselläkin on vastuu siitä, että hommat hoituvat ja lomat pidetään niin, että se sopii työhön. Lopulta vastuu on kuitenkin esimiehellä, joka lomat myöntää. Lomaahan ei ole pakko myöntää, jos työtilanne ei sitä salli. En sitten tiedä miten teillä on työt järjestetty. Meillä työnantaja kyllä yrittää rauhoittaa joulun ja heinäkuun niin saavat ihmiset olla lomalla ja viettää aikaa perheidensä kanssa. Johtamista on monenlaista, valitettavan usein sitä törmää todella huonoon johtamiseen.
Miksi sitten jankutat että voit pitää lomat silloin kuin sinulle sopii kun ketjun pointti on siinä että lomat pidetään työtilanteen mukaan eikä silloin kuin työntekijää sattuu huvittamaan?
Kaikki eivät ole alalla jossa on hiljaista vuodenvaihteessa tai jossa ei ole kilpailua ollenkaan jolloin asiakkaiden on vaan otettava se toimitusaika jonka firma sanelee, esim. julkisella sektorilla eli osan on oltava jopa välipäivinä (tai jopa joulunpyhinä ääritapauksissa) töissä. Siitä porukasta puhumattakaan joka pyörittää yhteiskunnan perustoimintoja joita tarvitaan pyhäpäivinäkin.
Palkatkaa vanhoja ihmisiä, joilla ei ole enää pieniä lapsia eikä viikonloppujuhlintaa tai pakollisia festareita. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen kikkailua se on jos pyytää ja saa lomapäivät joulunpyhien ympärille? Minä en ainakaan ole töissä missään nyrkkipajassa jossa olisi oikeasti merkityksellistä milloin lomani pidän.
Eli olet firmallesi täysin turha työntekijä jonka voi korvata koska tahansa toisella. Mieti sitä.
Itse olen pyrkinyt siihen, että en ole firmalle korvaamaton. Dokumentoin sen verran hyvin, että melkein kuka tahansa kollega voi jatkaa työtäni, jos jotain odottamatonta tapahtuu. Olisi hirveä tilanne, jos olisin korvaamaton. Olisin melkoinen riski yritykselle. Ei varmaan saikkukaan olisi mahdollista... en näe syytä miksi firma lähtisi minua korvaamaan, kun hommani olen aina hyvin hoitanut. Ei meillä ihmisiä aleta lomien takia korvaamaan. Omassa hommassa uuden sisäänajo vie kuitenkin noin 6kk. Vasta noin vuoden jälkeen uusi työntekijä on oikeasti yhtä tuottava kuin vanha tekijä.
Ja jos firma päättää minut korvata niin mitä sitten? Menen varmaankin johonkin uuteen työpaikkaan sen jälkeen. Linkedinin kautta tulee kyllä kuukausittain niin monia pyyntöjä haastatteluihin, että uskon saavani uuden duunin alle viikossa.
Millä vuosikymmenellä opiskelit johtajuutta? Arvaan, että siihen ei sisältynyt ensimmäistäkään kurssia työpsykologiaa.
Mitä, jos jakaisit työntekijöillesi sellaiset laput; punaiset kikkalijoille, vihreät niille jotka olivat aattona ylitöissä ja keltaisia muille...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei taida olla mitään hajua esimerkiksi projektityöstä? Kyllä minkäkin olen pari viikkoa lomalla eikä se mikään suuri ongelma firmalle ole. Ammattitaitoisesti johdetussa firmassa nämä lomatkin otetaan huomioon...
Ja jos projektisi deadline on vuodenvaihteessa (koska asiakas sen sinne on halunnut) niin rupeat mussuttamaan vastaan että olet lomalla? Kuten sanottua, olet turha duunari eikä sinulla ole ilmeisesti edes kokemusta oikeasta projektityöskentelystä.
Taidat olla joku julkisen sektorin pullasorsa ja luulet tietäväsi jotain yksityisistä yrityksistä.
Jos deadline olisi vuoden vaihteessa niin en tietenkään olisi lomalla. Omat deadlinet onneksi ovat helmi- ja maaliskuussa. Tottakai itselläkin on vastuu siitä, että hommat hoituvat ja lomat pidetään niin, että se sopii työhön. Lopulta vastuu on kuitenkin esimiehellä, joka lomat myöntää. Lomaahan ei ole pakko myöntää, jos työtilanne ei sitä salli. En sitten tiedä miten teillä on työt järjestetty. Meillä työnantaja kyllä yrittää rauhoittaa joulun ja heinäkuun niin saavat ihmiset olla lomalla ja viettää aikaa perheidensä kanssa. Johtamista on monenlaista, valitettavan usein sitä törmää todella huonoon johtamiseen.
Miksi sitten jankutat että voit pitää lomat silloin kuin sinulle sopii kun ketjun pointti on siinä että lomat pidetään työtilanteen mukaan eikä silloin kuin työntekijää sattuu huvittamaan?
Kaikki eivät ole alalla jossa on hiljaista vuodenvaihteessa tai jossa ei ole kilpailua ollenkaan jolloin asiakkaiden on vaan otettava se toimitusaika jonka firma sanelee, esim. julkisella sektorilla eli osan on oltava jopa välipäivinä (tai jopa joulunpyhinä ääritapauksissa) töissä. Siitä porukasta puhumattakaan joka pyörittää yhteiskunnan perustoimintoja joita tarvitaan pyhäpäivinäkin.
Kyllä omasta mielestäni pointti on se, että esimies ei hommiaan osaa, jos lomia myöntää sellaiselle ajalle joka ei firmalle sovi. Jos taas ongelmaa firman kannalta lomalle ole niin en ymmärrä koko ketjua. Miksi valittaa asiasta, joka ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tietenkin olet vesilasitestin läpäissyt...
Kikkailu o ihan luvallista. Pomohan ne lomat myöntää jos myöntää.
Ärsyttääkö sinua nyt ihan periaatteesta, että joku on viikon tai pari lomalla? Vai onko ajankohta huono? Jos ensimmäinen niin katso peiliin. Syyllinen löytyy sieltä. Jos jälkimmäinen niin käänny esimiehen puoleen ja kysy selitystä miksi lomat on myönnetty huonolle ajankohdalle. En ymmärrä mitä kikkailua siinä on, että pyytää lomaa ja ne lomat myönnetään. Oma juttunsa on jos lähdetään saikuttelemaan, mutta ei tässä siitä taida olla kysymys.
Taitaa konvehtien äärellä omatunto kolkuttaa kun tulee niin kiukkuista tekstiä.
Voi kun joku vielä kertoisi kikkailuvinkit, itse menen työvuorolistan mukaan tapanina töihin, enkä tiedä kuinka olisin voinut tuon kikkailla vapaaksi. Palkankorotusta tuskin on tulossa. Ap huhuu??
Minulle työ on keino ansaita rahaa. Jos saisin riittävästi rahaa muuten kuin työtä tekemällä, en todellakaan kävisi töissä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle työ on keino ansaita rahaa. Jos saisin riittävästi rahaa muuten kuin työtä tekemällä, en todellakaan kävisi töissä.
Ja olen siis opiskelija, minulla ei ole mitään yrityksiä jne vastaan tietenkään, mutta on hassua jos kuka tahansa työnantaja luulee että työ itsessään merkitsee minulle jotain.
Ei niitä palkkoja tuollaisissa firmoissa tarkasteta kuin alaspäin.
Jos yrittäjä haluaa sitoutumista hän maksaa sitouttavaa palkkaa. Meillä on toiminut jo vuosia ja firmasta on lähdetty pääasiassa eläkkeelle.
”keikkailevat pitkät vapaat”... miksi työntekijä ei saisi järjestellä hänelle kuuluvia vapaapäiviä parhaaksi katsomallaan tavalla?
Hassua, miehen duunissa ei tulisi mieleenkään katsoa kuka pyrkii maksimoimaan vapaansa niillä annetuilla vapailla mitä on. Nehän ovat nimenomaan tarkoitettu työstä palautumiseen että jaksaa panostaa työssä täysillä kun lomailee välillä. Se on hyvän johtamisen ihan peruskulmakiviä. Samoin kuin se, että palkan tai työpaikan päälle ei tarvitse pelätä, palkalla elää, työpaikan ilmapiiri on hyväksyvä ja kiva ja työntekijä tuntee olevansa arvostettu osa työyhteisöä. Näillä pääsee jo pitkälle ja työntekijä tekee silloin parhaansa firman eteen. Ei ihmetytä kyllä että Suomessa ei menesty kuin valtavat yritykset, kun johtaminen on tuota tasoa...
Meidän firmassa kikkailijat imaisee saikkua kun tynkäviikko. Kiva jatkaa lomaa kun soittamalla saa kolme päivää 👍
Mietityttää nämä jutut työntekijöistä.
Olen 60 vuotias entinen pienyrittäjä monipuolisella työelämän kokemuksella. Terve ja energinen. Silti en kelpaa työntekijäksi. Saan tylsiä hanttihommia, joissa olen ensimmäisenä ilmoittamassa miten voin ottaa hoitaakseni pyhäpäivät, joulut, ikävimmät työvuorot jne. Olen tosi ahkera, sillä pidän työn tekemisestä ja siksi en välitä edes taukojakaan kunnolla pitää. Tarvetta ei ole pomppia kenenkään varpaille saati pyrkiä parempaan asemaan. Minulle riittää tehdä työtä, jota saan tehdä. Toki joskus mietin, että osaisin antaa ilmaista konsultaatio nuorille pomoilleni ja joskus varovaisesti kerronkin olisko viisasta ottaa huomioon se tai tämä.
Joten jos mökötät sielllä ns kikkailevista työntekijöistä,niin mitäpäs jos suuntaat katseesi myös vanhempaan työväkeen? Me emme enää elätä lapsiamme, olemme joulumme tahkonneet kymmeniä kertoja läpi niihin kyllästyen ja elämä on muutakin kuin lomailua. Ota haastatteluun ja tutustu. Suomme ilomielin nuoremmille joulun perheineen tai mitä nyt haluavatko hillua.
Ja vaikka perua koko loma tai siirtää sitä, jos työtä tuleekin enemmän.