Yrittäjänä tunnistan kyllä alaisistani ne, jotka "kikkailevat pitkät vapaat"
Kertoo toki sitten sitoutumisesta jotain. Tarkoitus on alkavana vuonna tarkistaa palkkoja, toki kikkailutkin ovat silloin muistissa, kun yksilöitä arvioidaan.
Perjantaina ja uuden vuoden alla yrityksellämme on isoja toimituksia, mutta konvehdinpureskelijat eivät jostain syystä nyt ehdi osallistua.
Kommentit (159)
Ap:lla taitaa olla oma firma korkeintaan unissaan. 0/5, vähän yritystä nyt!
Meidän firmassa vuodenvaihde on sesonkiaikaa joten vapaiden pitäminen silloin on mahdotonta.
Miten esimerkiksi tuoretavaraa toimittava yritys voi ennakoida. Ei kaikki yritykset ole samanlaisia eivätkä voi sulkea ovia kahdeksi viikoksi. Sori ei saada kauppoihin nakkia ja perunasalaattia kun me kikkaillaan.
Mitä se kikkailu oikein on?
Eikö työntekijöillä ole kuitenkin ihan sama velvollisuus kuin yrityksilläkin, eli tehdä omalla toiminnallaan itselleen mahdollisimman paljon hyötyä? Jos kikkailu tarkoittaa sitä että tehdään aina tarjolla olevista mahdollisista valinnoista itselle paras valinta, niin onko se sitten väärin?
Pitäisikö työntekijöiden sitten tehdä aina itselleen huonoimpia mahdollisia valintoja ihan oma-aloitteisesti, mikä järki siinä olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen kikkailua se on jos pyytää ja saa lomapäivät joulunpyhien ympärille? Minä en ainakaan ole töissä missään nyrkkipajassa jossa olisi oikeasti merkityksellistä milloin lomani pidän.
Eli olet firmallesi täysin turha työntekijä jonka voi korvata koska tahansa toisella. Mieti sitä.
Sulla ei taida olla mitään hajua esimerkiksi projektityöstä? Kyllä minkäkin olen pari viikkoa lomalla eikä se mikään suuri ongelma firmalle ole. Ammattitaitoisesti johdetussa firmassa nämä lomatkin otetaan huomioon...
Ja jos projektisi deadline on vuodenvaihteessa (koska asiakas sen sinne on halunnut) niin rupeat mussuttamaan vastaan että olet lomalla? Kuten sanottua, olet turha duunari eikä sinulla ole ilmeisesti edes kokemusta oikeasta projektityöskentelystä.
Taidat olla joku julkisen sektorin pullasorsa ja luulet tietäväsi jotain yksityisistä yrityksistä.
Oma yritykseni saa hyvän siivun venäläisten uuden vuoden sesongista eikä todellakaan voitaisi levätä nyt. Vähän ymmärrystä yrittäjilekin kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla kikkailijat eivät saaneet luvan kanssa täyttä vapaaputkea, niin kuinka ollakaan oli maanantaina sairastumisia. Ja työnantaja maksaa.
Meillä sairauslomalappu pitää hakea omalla kustannuksella, sitä ei saa työterveydestä. Ja pitää olla lääkärintodistus työkyvyttömyydestä, mikään sairaanhoitajalta saatu lappu ei kelpaa. Vähentää mukavasti maanantaisairastelua, koska päivystyksessä jonottaminen on tylsää ja yksityislääkäri maksaa yli 50 e.
Melkosia fantasioita.
Meillä on porukka niin vastuullista, että eivät edes pyydä lomaa välipäivinä, ellei pysty tekemään hommia etukäteen niin, että voi olla poissa. Mutta ennenkaikkea se on pomojen vika, jos myöntää lomaa kiireisten aikaa .
Ap:lle taitaa olla epäselvää, että työnantajan oikeuksiin kuuluu hyväksyä vuosiloman pitämisen ajankohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen kikkailua se on jos pyytää ja saa lomapäivät joulunpyhien ympärille? Minä en ainakaan ole töissä missään nyrkkipajassa jossa olisi oikeasti merkityksellistä milloin lomani pidän.
Eli olet firmallesi täysin turha työntekijä jonka voi korvata koska tahansa toisella. Mieti sitä.
Sulla ei taida olla mitään hajua esimerkiksi projektityöstä? Kyllä minkäkin olen pari viikkoa lomalla eikä se mikään suuri ongelma firmalle ole. Ammattitaitoisesti johdetussa firmassa nämä lomatkin otetaan huomioon...
Ja jos projektisi deadline on vuodenvaihteessa (koska asiakas sen sinne on halunnut) niin rupeat mussuttamaan vastaan että olet lomalla? Kuten sanottua, olet turha duunari eikä sinulla ole ilmeisesti edes kokemusta oikeasta projektityöskentelystä.
Taidat olla joku julkisen sektorin pullasorsa ja luulet tietäväsi jotain yksityisistä yrityksistä.
Jos deadline olisi vuoden vaihteessa niin en tietenkään olisi lomalla. Omat deadlinet onneksi ovat helmi- ja maaliskuussa. Tottakai itselläkin on vastuu siitä, että hommat hoituvat ja lomat pidetään niin, että se sopii työhön. Lopulta vastuu on kuitenkin esimiehellä, joka lomat myöntää. Lomaahan ei ole pakko myöntää, jos työtilanne ei sitä salli. En sitten tiedä miten teillä on työt järjestetty. Meillä työnantaja kyllä yrittää rauhoittaa joulun ja heinäkuun niin saavat ihmiset olla lomalla ja viettää aikaa perheidensä kanssa. Johtamista on monenlaista, valitettavan usein sitä törmää todella huonoon johtamiseen.
Ihmettelen, miksi lomaa on ylipäätään myönnetty yritykselle kriittisille päiville. Olen ollut 2 hyvin erilaisessa työpaikassa. Toisessa oli oikein toivottavaa, että kaikki pitäisivät ylimääräiset tuntinsa pois juuri joulun aikaan, jolloin konttorilla on hiljaista. Ja toisessa taas tarvittiin kaikkia jouluna töihin, mutta sumplittiin niin, että jokainen saisi edes vähän vapaata joko jouluna tai uutenavuotena. Eipä voisi jälkimmäisessä edes kikkailla, kun tietäisi että muut työvuorossa olevat joutuisivat pulaan, jos joku jäisi yllättäen pois.
Itse olen töissä välipäivät kun on niin hiljaista ettei tarvi tehdä mitään :D Pidän lomat sitten kiirellisinä aikoina. Esimies kyllä hyväksyy, tietää varmaan että vaihtaisin työpaikkaa ellei hyväksyisi, ja omassa tehtävässä valtava määrä tietoa opittavana uudelle eikä esimies halua lähteä siihen :D Suostuu mielummin pyyntöihin kuin ottaa uuden tilalle joka saa 1-2 vuoden ajan opetella ennen kuin työtehtäväni sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenet tahansa voi korvata kellä tahansa. Jopa sen erittäin kapealla sektorilla työskentelevän av-mamman.
Mikä kumma jollain on pienyrittäjiä vastaan, että pitää tälläisiä provoja väsätä?
Valtaosassa pienyrityksistä työntekijöistä pidetään ihan hyvää huolta. Tämä siksi, ettei yritys tyypillisesti oikein pysy pystyssä, jos työntekijät eivät ole motivoituneita ja pysyvät firmassa. Toki jokunen mätä omena joukkoon mahtuu, etenkin jos firma on ehtinyt kasvaa hieman isommaksi. Toinen asia on lisäksi suuremmat yritykset, jossa keskijohdon ääliöpikkupomon "päätökset" eivät aina suoraan näy firman tuloksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä Suomen sadan suurimman joukkoon kuuluvassa yrityksessä siistissä asiantuntijatyössä, mutta en voinut pitää välipäiviä vapaana työtehtävistä johtuen.
Tällainen pikkumainen asenne on syy, minkä johdosta en ikinä edes harkitsisi meneväni pikkuyrittäjälle töihin (raja menee 500 hlö yrityksissä).
Joillekin tuntuu olevan itsestäänselvyys pitkät vapaat. Kesällä ei tehdä perjantaisin töitä, että saadaan pitkä mökkiviikonloppu, juhlapyhiä pidennetään omilla lomilla ja syys-ja talvilomakin löytyy kummasti joka vuosi pitkästä kesälomasta huolimatta. Kyllä myös työkaverit tunnistaa nämä "lomailijat", kun joutuvat heitä tuuraamaan. Näille ihmisille olisi oikea palkkaussysteemi tuntipalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä nyt täysin turha ole mutta mitä väliä sillä että minut voidaan korvata koska tahansa? Ei työ merkitse sillä tavalla mitään. Olen töissä sairaalassa.
Tärkeillä aloilla (kuten sairaala) työntekijän tuleekin olla korvattavissa toisella. Näin hommat pyörivät aina, pyhää arkea, poissaoloista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos deadline olisi vuoden vaihteessa niin en tietenkään olisi lomalla. Omat deadlinet onneksi ovat helmi- ja maaliskuussa. Tottakai itselläkin on vastuu siitä, että hommat hoituvat ja lomat pidetään niin, että se sopii työhön. Lopulta vastuu on kuitenkin esimiehellä, joka lomat myöntää. Lomaahan ei ole pakko myöntää, jos työtilanne ei sitä salli. En sitten tiedä miten teillä on työt järjestetty. Meillä työnantaja kyllä yrittää rauhoittaa joulun ja heinäkuun niin saavat ihmiset olla lomalla ja viettää aikaa perheidensä kanssa. Johtamista on monenlaista, valitettavan usein sitä törmää todella huonoon johtamiseen.
Miksi sitten jankutat että voit pitää lomat silloin kuin sinulle sopii kun ketjun pointti on siinä että lomat pidetään työtilanteen mukaan eikä silloin kuin työntekijää sattuu huvittamaan?
Kaikki eivät ole alalla jossa on hiljaista vuodenvaihteessa tai jossa ei ole kilpailua ollenkaan jolloin asiakkaiden on vaan otettava se toimitusaika jonka firma sanelee, esim. julkisella sektorilla eli osan on oltava jopa välipäivinä (tai jopa joulunpyhinä ääritapauksissa) töissä. Siitä porukasta puhumattakaan joka pyörittää yhteiskunnan perustoimintoja joita tarvitaan pyhäpäivinäkin.
Mulla samalla linjalla, ja palkankorotuskin vahvistettiin juuri ennen joulua. Kuulemma ansaittu nyt hyvä lepo koko vuoden ahkeruudesta.