Anopin jouluvierailu ahdistaa
Huomenna anoppi siis jo tulee. Pelkään jo etukäteen häneltä todennäköisesti tulevaa suoraa ja rivien välistä luettavaa kritiikkiä. Viime vuonna hän kommentoi ikävästi valmislaatikoita ja kurkkii kaappeihin. Nyt olen tehnyt laatikoita itse ja leiponut useampaa sorttia herkkuja. Anoppi myös puhuu usein miehen ex-vaimosta ja minulle tulee riittämätön olo. Mies on myöntänyt äitinsä olevan tahditon, muttei koskaan anopin kritisoidessa asetu puolelleni, vaan istuu hiljaa. Anoppi jumaloi poikaansa ja kehuu tätä maasta taivaaseen. Lähes aina anopin tapaamisen jälkeen olen loukkaantunut ja miehelleni ja minulle tulee riita. Mieheni mielestä anoppia ei voi jättää yksin joulua viettämään, mutta anopin seurassa minun joulutunnelmani menee pilalle. Mikä neuvoksi?
Kommentit (67)
Sitä mietin, että eikö anoppi tajua murentavansa suhdetta vertailuillaan? Vai sekö on tarkoituskin? Onko hän mustasukkainen pojastaan, vai mitä ihmettä tämä on?
”Olen jo huomauttanut mieheni välityksellä anopille” mikä perkeleen vätys olet jos annat anopin vittuilla päin näköä omassa asunnossasi? Kyllä se pitää itse sanoa eikä uikuttaa miehelle. Ja jos anoppi vinkuu joulun pilaamisesta, voi hyvin kertoa mistä päin se pilaaminen on lähtöisin
Sano, että "nyt pitää pystyä jo jättämään se entinen miniä pois jutuista. Se on mennyttä elämää ja nyt on uusi miniä tässä kuten näkyy. Sinun täytyy nyt siirtyä eteenpäin elämässäsi. Vai verrattiinko sinua miehesi entiseen ihastukseen koko ajan vai mistä tämä tapasi on peräisin? "
Miksi ihmeessä päästät tuollaisen ihmisen kotiisi? Anoppi kävi meillä toissa jouluna. Koko sen pari tuntia kun meillä viipyi näytti hapanta naamaa ja kotiin päästyään lähetti vielä miehelle viestin ja itki että taksi kotiin maksoi niin ja niin paljon. Oltiin laitettu viimeisen päälle ruuat ja kahvit, joten kyllä kyrsi. En ole uudestaan järjestämässä sille eukolle joulua.
Jospa se vittuili miehesi exälle ihan samoin? On vaan saatava vittuilla, sellainen "tapa", omaa pahaa oloaan purkaakseen. Sano, että eiköhän se miehen entinen elämä ole vatvottu jo moneen kertaan.
Asuvatko vanhempasi lähellä? Mitä jos lähtisit sinne saunomaan ja jouluaterialle. Jätä nuo kaksi muisteloidensa pariin kaksistaan!
Kyllä sinulla joku bravuuri on, jota hänen on pakko ihailla, katso sanooko hän mitään myönteistä?
Ongelma on myös se, ettei miehelläni ole anoppia, koska äitini kuoli nuorena. Pottuja ei siis koskaan makseta pottuina. Isäni taas haluaa viettää joulua uuden vaimonsa kanssa ja he ovat tänäkin vuonna matkoilla. Mihinpä sitä kotoaan menisi...
Ok, käy koiran kanssa lenkillä, ihaile jouluvaloja ja lumista maisemaa (jos on;) ja kiitä onneasi, ettet ole entisajan maalaistalon miniäparka, jonka tuvassa istui tuollainen kaikkea arvosteleva anoppi koko ajan, asumassa!
Nyt mies lähti viemään anoppia kotiin. Olipahan taas vierailu. Ruoat kelpasivat tällä kertaa, mutta ateriallakin tuli taas ex mieleen. Ex kuulemma laittoi aina erityisen hyviä ruokia, myös muulloin kuin jouluna. Pyysin, että viimein puhuisimme jostain muusta kuin exästä. Anoppi korjasi, ettei hän puhunut exästä vaan ruoasta. Ihmetteli vielä, miten minusta oli tullut niin herkkänahkainen, hänhän puhui ihan tavallisista asioista. On selvää, ettei anoppi muuksi muutu. En vielä kerro miehelle, mutta tästä lähtien mies saa vierailla äidillään yksin ja ensi joulun voivat viettää yhdessä anopilla. Minä selviän kyllä aatosta itseksenikin.
"Ihmetteli vielä, miten minusta oli tullut niin herkkänahkainen, hänhän puhui ihan tavallisista asioista."
Siis tämä! En tajua miten jotkut ihmiset kääntävät oman tökerön käytöksensäkin sen liukatun syyksi. Itselleni anoppi on vastaavasti sanonut ettei kuulemma voi sille mitään millainen on ja minun pitäisi kunnioittaa häntä. Käytti siis tätä perusteluna kun jäi kiinni, kun yritti valehdella minulle päin naamaa.
Ehdottomasti sun pitää saada miehesi kanssasi samalle puolelle. Meillä se ei lopettanut anopin käytöstä, oikestaan laukaisi melkoisen kriisin, mutta ainakaan en enää joudu taistelemaan yksin anoppia vastaan vaan tiedän, että mies tukee minua ja puolustaakin tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ahdistaa pojan ja miniän käynti. Haluavat tulla jouluksi meille, kun meillä on kuulemma tunnelmaa (rantasauna ja avanto ja tilaa). Mutta se tuhahtelu anopin ruoille ja maininta, kuinka oma äiti tekee kaikki paremmin, rassaa. Meidän jouluperinteitä on ollut, että joulusaunan jälkeen pukeudutaan rennosti aterialle, ei juhlapukuja ja meikkejä saunapuhtaalle iholle, niin sekin on väärin. Ensimäisenä jouluna tuli selväksi, että miniän kodissa ruukataan saunan jälkeen laittaa puvut ja pukutakit ja juhlamekot päälle ja tukat tupeerata ja lakat ja meikit ja sitten vasta istutaan ruokailemaan.
Miehen kanssa puhuttiin, että jotenkin pitäisi uskaltaa sanoa, että haluamme ensi joulun viettää kahdestaan, vaikka lapsenlapsia onkin mukava nähdä. Saas nähdä, millaiset tunnelmat illalla taas on.
Miniän kotiin eivät mene, koska miniän vanhemmat asuu kaksiossa ja ei ole tilaa olla yötä ja on sähkösauna ja parveke vain.
No, ne on juuri nuo kaksiossa kirjahyllyn takana kasvaneet, joiden pitää sitten esittää, että on tyyliä. Valitettavasti käytös paljastaa sivistyksen puutteet. Sitä ei kynsi- tai hiuslakalla korjata.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mies lähti viemään anoppia kotiin. Olipahan taas vierailu. Ruoat kelpasivat tällä kertaa, mutta ateriallakin tuli taas ex mieleen. Ex kuulemma laittoi aina erityisen hyviä ruokia, myös muulloin kuin jouluna. Pyysin, että viimein puhuisimme jostain muusta kuin exästä. Anoppi korjasi, ettei hän puhunut exästä vaan ruoasta. Ihmetteli vielä, miten minusta oli tullut niin herkkänahkainen, hänhän puhui ihan tavallisista asioista. On selvää, ettei anoppi muuksi muutu. En vielä kerro miehelle, mutta tästä lähtien mies saa vierailla äidillään yksin ja ensi joulun voivat viettää yhdessä anopilla. Minä selviän kyllä aatosta itseksenikin.
Anoppisi on niin törkeä, että minä olisin sanonut hänelle tuon jälkeen ihan suoraan, että "jos kerran vielä mainitsetkin mieheni eksän kodissa, niin et ole tervetullut enää koskaan kotiini uudelleen". Ja olisin pitänyt pääni asiassa. Minua ei kodissani loukata, etenkään jouluna. Tosin annan niin suoraan takaisin, jos joku yrittää, että kukaan ei enää uskalla (oma anoppini on joskus vähän yrittänyt). Tsemppiä paljon ap!
Jos jumaloi poikaansa, niin voisit tieten muistuttaa, että SINÄ olet tämän pojan valinta.
T. Joskus outoon anoppiin törmännyt 🤗
Vierailija kirjoitti:
Jos jumaloi poikaansa, niin voisit tieten muistuttaa, että SINÄ olet tämän pojan valinta.
T. Joskus outoon anoppiin törmännyt 🤗
Ei aina auta, kun poika ei kuulemma vain tajua millainen ihminen miniä on. Anoppi sen sijaan tajuaa ja "tietää" että poikansakin eroaisi jos saisi tämänkin tajuamaan. Sen takia pitää joka välissä kertoa pojalle miten hirveä ihminen se miniä on.
Meidän tahditon anoppi luulee olevansa suunnilleen Englannin kuningatar joten ihan luontevaa, että suusta tulee suodattamatta kaikki mikä hänen korkeudelleen ei ole ihan parhain päin. Ei edes ymmärrä, miten muista ei jatkuva valitus tunnu kivalta, kun sehän antaisi mainion tilaisuuden palvella häntä paremmin. Silmät pyöreinä ihmettelee, että miten sinä nyt sen pahalla voit ottaa jos hän nyt on vähän parempaan tottunut.
Nykyään hänen korkeutensa asuu vierailut hotellissa, ei itse ymmärrä miksi vaikka talossa olisi tilaa. Saapa perhe ainakin välillä hengähtää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tahditon anoppi luulee olevansa suunnilleen Englannin kuningatar joten ihan luontevaa, että suusta tulee suodattamatta kaikki mikä hänen korkeudelleen ei ole ihan parhain päin. Ei edes ymmärrä, miten muista ei jatkuva valitus tunnu kivalta, kun sehän antaisi mainion tilaisuuden palvella häntä paremmin. Silmät pyöreinä ihmettelee, että miten sinä nyt sen pahalla voit ottaa jos hän nyt on vähän parempaan tottunut.
Nykyään hänen korkeutensa asuu vierailut hotellissa, ei itse ymmärrä miksi vaikka talossa olisi tilaa. Saapa perhe ainakin välillä hengähtää.
Tästä syystä en enää pistä mitään tarjolle anopin vieraillessa. Huutaa hyitä jo ennen kuin tietää mitä on tarjolla eikä suostu maistamaan mitään. Muistaa myös kertoa, että kukaan muu ei tee niin hyvää kuin hän.
Oli kyllä naurussa pitelemistä, kun mies kerran kyseenalaisti äitinsä yökkäilyt ja selvisi, ettei tosiaan edes tiennyt mitä on tarjolla, mutta oli vain päättänyt ettei kuitenkaan tykkää.
Heillä on perheessä tapana tämä ruualle yökkäily eivätkä häpeä tehdä sitä myös lapsillemme. Hokevat vieressä, että eihän lapsi nyt tuosta pidä hyi yök ällöttävää. Ja vaikka kuinka asiasta huomauttaisi niin eivät mitenkään ymmärrä miksi se ei ole ok.
Jos yhtään lohduttaa, anoppini on samanlainen ja hän on asunut meillä nyt 4 viikkoa putkiremontin takia. :) Voin kertoa, että pinna on todella kireällä. Mieheni tietenkin niin vätys, että ei saanut äidilleen sanottua, että hankkii vuokra-asunnon putkiremonttinsa ajaksi. Anoppi taas mieluusti asuu ilmaiseksi, valittelee aina köyhyyttään. Harkitsen jopa eroa tämän koko episodin takia.
Ja anoppini on siis myös yksinasuva, aviomieheni hänen ainoa lapsensa, appiukko kuollut jo kun mieheni ollut pieni. Ja toki jumaloi ainoaa lastaan.
Pahoin pelkään, että kammottavat anopit myötävaikuttavat eroihin. Jos mies ei ymmärrä olla vaimonsa puolella, vaan hiljaa hyväksymällä liittoutuu äitinsä kanssa, miniä saa pikkuhiljaa tarpeekseen. On myös vaikea uskoa, että aidosti vaimoaan rakastava mies antaisi äidin kohdella puolisoaan miten sattuu.
Laitoinpa minä vuorostani saunanuuniin tulet. Anoppi ei sauno. Kahvittelu alkoi oikein lupaavasti. Anoppi oli runsaista tarjoiluista selvästi mielissään ja kehui jopa leipomusten makua. Äkkiä tuuli kuitenkin kääntyi. Aika hyökkäävästi anoppi aloitti: "Siis miten te ette ole vieläkään kihloissa?" Ex kuulemma sai mieheni pään niin pyörälle, että tämä kosi jo kuukauden kuluttua. Alkoi vertailut riittää ja kysyin, mitä hän nyt oikein tarkoittaa. Anoppi jatkoi, että exän tavattuaan ei hänen pojallaan ollut järjenhiventä jäljellä. Mieheni siihen närkästyneenä kommentoi, ettei häneltä järki kadonnut. Se koira älähtää... Sanoin anopille, että tällaiset vertailut ovat todella loukkaavia. Anoppi ei ymmärtänyt ollenkaan. Hänen mielestään minun pitäisi olla iloinen, että hänen poikansa on tällä kertaa tehnyt järkevän valinnan. Minun pitäisi siis ilmeisesti iloita järkiliitosta? Kun sauna lämpiää, käyn koiran kanssa pitkällä lenkillä ja sitten tulen joulupöytään. Mies saa pitää seuraa äidilleen ja lämmittää tällä kertaa Jouluruoat. Jos ei osaa, pyytäköön apua äidiltään.