Väheksyvätkö miehet muka oikeasti naisia?
Itse olen mies, enkä saa mitenkään päähäni, että naiset olisivat alempiarvoisia. En ole myöskään nähnyt muissa miehissä mitään sen suuntaisia ajatuksia. Paljon erilaisia k•usipäitä mahtuu miesten joukkoon, mutta he ovat kokemukseni mukaan samanlaisia kaikkia kohtaan.
Olen miehenä kohdannut uhkailua, päänaukomista, selkään puukotusta, mustamaalausta ym toisten miesten taholta. Ehkä naiset kuvittelevat, että nämä samat tyypit kohtelevat vain naisia huonosti? Lisäksi olen kohdannut naisia, jotka ovat kohdelleet minua kuin roskaa (ilman, että olen sitä ansainnut). Korostetaanko s ukupuolia liikaa?
Kommentit (36)
Sukupuoli ei määritä ihmisen luonnetta, älyä tms. Mutta on paljon ihmisiä, jotka lokeroivat muut sukupuolen, iän, asuinpaikan tms. mukaan.
Aika monelle miehelle naisten halveksunta tuntuu olevan osa identiteettiä: olen ainakin parempi kuin nuo, vaikka mulla onkin huono olo. Ei tietenkään tervepäisille.
Suuri osa maailman ihmisistä kuuluu uskontoihin, joissa mies on naisen pää.
Vierailija kirjoitti:
Ja melkein yhtä monessa uskonnossa tuota miehen päätä ohjaa kaula, joka on nainen. - Yhtä kaikki äärimmäsiyydet oli kyse sitten uskonnonta tai "uskomattomuudesta" ovat usein -yksinkertaistaen-vähän enemmän kuin vain tylsiä ja epämiellyttäviä.
Omat kokemukset 3kk ajalta (nainen 45v. hetero): töissä kerrottiin päin naamaa, että naisten paikka on lattialla ja ettemme ansaitse edes tuolia,, jolla istua. Miesystävä kertoo, etten ymmärrä ’miesten asioita’ tarkoittaen kaikkea perinteisiin naisten aloihin kuulumatonta. Omistan useamman sijoitusasunnon, joita hallinnoin. osakesalkun ja olen töissä asiantuntijana miesvoittoisella alalla. Isäni kertoo, että naiset eivät ymmärrä paljoakaan ja etteivät naiset voi pelata esim. shakkia. Siskoni ei jaksanut elämänsä naisena ja vaihtoi sukupuoltaan mieheksi. Tämä tosin tapahtui jo aikaisemmin kuin 3kk. Eli tässä mun saldo parilta kuukaudelta. En ota tästä julkisesti itseeni vaan teen juuri niin kuin huvittaa: pelaan shakkia, puuhaan sijoitusasuntoja ja salkun kanssa ja käyn töissä. Lisäksi leivon kakun, pukeudun hameeseen ja neulon, jos minusta siltä tuntuu.
Suurin osa syrjivistä asenteista on tiedostamattomia, ja niitä on sekä miehillä että naisilla.
Suurin osa miehistä ei väheksy naisia. Suurin osa naisista ei väheksy miehiä. Toki sitten molemmista sukupuolista löytyy niitäkin, jotka väheksyvät toistaan, mutta ovat vähemmistö, vaikkakin pitävät suurinta melua itsestään.
Väheksyn nsisia koska ajattelen että nainen on saavuttanut asemansa ulkonäkönsä avulla. Ja tämä pitää monesti myös paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja melkein yhtä monessa uskonnossa tuota miehen päätä ohjaa kaula, joka on nainen. - Yhtä kaikki äärimmäsiyydet oli kyse sitten uskonnonta tai "uskomattomuudesta" ovat usein -yksinkertaistaen-vähän enemmän kuin vain tylsiä ja epämiellyttäviä.
Kaula on silti pään alapuolella ja kaulakin kääntyy vain siksi kun pää antaa sille käskyn kääntyä.
Utfgkllv kirjoitti:
Omat kokemukset 3kk ajalta (nainen 45v. hetero): töissä kerrottiin päin naamaa, että naisten paikka on lattialla ja ettemme ansaitse edes tuolia,, jolla istua. Miesystävä kertoo, etten ymmärrä ’miesten asioita’ tarkoittaen kaikkea perinteisiin naisten aloihin kuulumatonta. Omistan useamman sijoitusasunnon, joita hallinnoin. osakesalkun ja olen töissä asiantuntijana miesvoittoisella alalla. Isäni kertoo, että naiset eivät ymmärrä paljoakaan ja etteivät naiset voi pelata esim. shakkia. Siskoni ei jaksanut elämänsä naisena ja vaihtoi sukupuoltaan mieheksi. Tämä tosin tapahtui jo aikaisemmin kuin 3kk. Eli tässä mun saldo parilta kuukaudelta. En ota tästä julkisesti itseeni vaan teen juuri niin kuin huvittaa: pelaan shakkia, puuhaan sijoitusasuntoja ja salkun kanssa ja käyn töissä. Lisäksi leivon kakun, pukeudun hameeseen ja neulon, jos minusta siltä tuntuu.
Siskosi ei vaihtanut mieheksi vaan korjasi mieheksi.. Hän on aina ollut mies. Toivoisin että omakin siskoni aikanaan tajuaisi sen kun ensiksi on koko ikänsä valittanut että hänellä ei ole siskoa koska en toimi kuin muiden siskot. En tietenkään, koska olen hänen veli. Naisen esittämiseen väsyy jos ei ole nainen, se ei ole väsymistä naisena olemiseen. Et sinäkään jaksaisi miestä esittää loputtomiin jos siihen ryhtyisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaula on silti pään alapuolella ja kaulakin kääntyy vain siksi kun pää antaa sille käskyn kääntyä.
Mutta kurjaa on pään olla ja toimia yksin ellei ole mitään mihin kiinmittyä... Edellisellä tai olla lähinnä pointtina estää keskutelun kapeutuvan ja ajautuvan linjalle, jossa kaikkeen mieten hajoittamaan naisten väheksyntään haetaan selitys uskonnoista tai mistään muusta yksi-silmäisestä "äärimmäisyys liikkeestä. "
Ei väheksy.
Minulla on fiksuja ja kannustavia miehiä lähipiirissäni, kuten isäni, veljeni, puolisoni, ystäväni ja työkaverini.
Vierailija kirjoitti:
Ei väheksy.
Minulla on fiksuja ja kannustavia miehiä lähipiirissäni, kuten isäni, veljeni, puolisoni, ystäväni ja työkaverini.
No mulla ei ole ketään, mutta olenkin mies.
Eikös se ollut sieltä Virosta päin ,kun se joku ministeri-setä haukkuin meidän pääministeriämme 'kauppa-apulaiseksi' tai 'myyjätytöksi' vai mikä se tarkka sanamuoto sille haukkumiselle nyt olikaan.
En ole kyllä kuullut kenenkään suomalaisen miehen häntä vielä haukkuneen ,tai nimitelleen miksikään. Yksinhuoltajaäidin aikanaan kasvattamana poikana minulla ei ole ollut ikänäni minkäänlaista tarvetta,syytä eikä halua minkäänlaiseen,naissukupuoleen kuuluvien ihmisten halveeraamiseen. Pikemminkin monasti olen huomannut suorastaan kadehtineeni naisia.
Erityisesti täällä meillä, eli juuri suomalaisia naisia.
Jos jälleensyntymä on, niin missään tapauksessa en kyllä haluasi syntyä mieheksi, enkä ainakaan mieheksi tänne Suomeen.
Naiseksi sen sijaan ilman muuta mielummin ja nimenomaan suomalaiseksi kaikkein mieluiten . (toki toivoisin syntyväni perheeseen, jossa ei olisi mitään alkoholi-, päihde yms. väkivalta yms. ongelmia, mutta muuten perheen varallisuudella tai vanhempieni yhteiskunnallisella asemalla ei olisi niin väliä.Hyvin täällä tyttönä ja naisena pärjäisi kumminkin,sitä en epäile. )
Miehethän sen sijaan pärjäävät jo nyt kaikkien tilastojen mukaan huonommin kuin naiset ja saavat yleensä huomattavasti enemmän arvostelua( ja jopa halveksuntaa) osakseen,kuin naiset, jos eivät sillä jollain valitsemallaan alalla sitten jostain syyystä onnistukaan .
Kaikki tämä vertailu kuitenkin voi perustua vain keskiarvoon ja siihen otokseen mistä se lasketaan. Tilastojen mukainen 'keskivertoihminen' on yleensä kylläkin '(siis jos nyt aivan kaikki hänessä osuu juuri siihen keskiarvoon) melkeinpä sitten jo tilastollinen harvinaisuus sinänsä.
Aika moni väheksyy, mutta ei tiedä väheksyvänsä.
Mies joka ei syystä tai toisesta saa naista, voi alkaa suhtautua heihin jopa vihamielisesti. Myös toiset miehet halveksii miestä joka ei saa naista.
Mies saattaa sanoa ettei väheksy, mutta silti hänen mielestään pyykinpesu ja muu vaatehuolto kuuluu vain naisille tai töissä kahvimukien pesu ja pöytien pyyhkiminen kuuluvat vain naistyökavereille. Nämä siis silloinkin kun miehellä itsellään olis i paljon enemmän aikaa ja voimia tehdä nuo, mutta kun ovat naisten hommia. Väheksyminen näkyys siis ylimielisyytenä, laiskuutena, vastuuttomuutena ja hyväksikäyttönä.
Osittain samaa mieltä AP:n kanssa, osittain eri mieltä. Kusipäinen käytös ei katso sukupuolta, mulkkuja löytyy yhtä lailla molemmista sukupuolista ja yleensä ovat myös mulkkuja molempia sukupuolia kohtaan.
Toisaalta, monia sellaisia ominaisuuksia joita en voi sietää esiintyy enemmän naisilla: Tunteella paahtaminen, pinnallisuus, itsekkyys, massa-ajattelu ja muu lammasmaisuus. Siksi mielestäni ei olekkaan ihan sattumaa, että naisvaltaisilla työpaikoilla on lähes järjestäen huonoin ilmapiiri ja eniten kiusaamista sekä huonoa johtamista.
Itseasiassa, jopa naisten valtaisa enemmistö myöntää, että pitävät suurta osaa toisista naisista helvetin rasittavana ja tiedostavat, että kun koolla on riittävän monta naista, lopputuloksena on pelkkää kyräilyä ja itkua. Tyypillisin esimerkki naisten polttarien järjestäminen. Kukaan nainen ei kuitenkaan koskaan tiedosta tai tunnusta itse olevansa se ongelma.
Mikä mielenkiintoisinta, nämä varmasti monen muukin mielestä vastenmieliset edellämainitut ominaisuudet korostuvat vahvasti myös homomiehissä, joten on mielestäni perusteltua sanoa, että kyseiset ominaisuudet painottuvat feminiinisiin ominaisuuksiin.
Utfgkllv kirjoitti:
Sulla on kiva duuni. Asiantuntija.
Varmaan stereotyyppostä Ajattelua on liikaa. Ikävä kyllä minun on sanottava, että esimerkiksi oma isäni väheksyi minua julmasti. Kaikki väkivalta, jota olen elämässäni joutunut kokemaan, on ollut miesten väkivaltaa. Mutta en tietenkään ajattele, että kaikki miehet sitä tai tätä. Useimmat miehet ja naiset ovat ihan kivoja.