10 000 askelta päivässä? Olenko ainoa joka ei siihen läheskään aina pysty?
Töissä tulee n. 3000 ja sitten päälle vielä aina lenkki, tuntuu vaikealle saada se kymppitonni täyteen. Mietin liikkuuko ihmiset tosiaan niin paljon, taidan itse olla vaan luuseri. Oikeesti ei vaan pysty eikä ehdikään.
Taustalla fibro joka estää rajun himoliikunnan. Koiran kanssa kyllä kävelen päivittäin mutta enemmän sellaista metsässä tallustelua.
Kiinnostaa tietää paljonko te muut saatte askelia päivässä? Jos siis mittaatte jollain laitteella :)
Kommentit (477)
Mulla vuoden keskiarvo 9224 askelta päivässä. Arkipäivisin tulee helposti 10-12 k, viikonloppuisin vähän vähemmän jos en erikseen lähde kävelylle.
Olen työtön ja masentunut, lähikauppaankin on vain 500 m. Yritän kuitenkin tehdä edes 20-30 minsan lenkin päivittäin mutta saan täyteen vain reilut 3000 askelta näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 10000 saa täyteen helpolla, mutta 20000 vaatii jo ihan erityistä liikuntaa, tähän ei aktiivisella elämällä pelkästään päästä.
Mitä sitten?
Kävelyä kävelyn ilosta. Lähemmäs kolme tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kaikensuorittajat! Hyvä juttu jos nautitte siitä, että yritätte saavuttaa toisten tekemät määrittelyt ollaksenne onnellisia. Minä teen niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Liikun jos haluan ja olen kuin ellun kanat jos siltä tuntuu. Ihmiset asettavat täysin turhia paineita itselleen ja muille. Tärkeää on se, mitä pään sisältä ja sydämestä löytyy. Liiku jos koet sen olevan intohimosi mutta lopeta muiden syyllistäminen. Yksilöllisyys kunniaan!
Minua on aina huvittanut yhteiskunnan asettamat tavoitteet ihmisen syömiselle, juomiselle tai liikkumiselle. Tutkimusten mukaan aniharva elää suositusten mukaan, mikä tosin on helppo huomata katukuvassa. Siitäkin huolimatta jotkut tavoitteiden mukaan elävät kuvittelevat, että muutkin niin tekisivät.
Saan noin 5000 askelta tavallisena arkipäivänä. Kävelen työmatkan ja työssäni olen paljon seisaallaan ja kävelen edestakaisin. 10 000 tulee lähinnä baari-iltana kun kävelen sinne baariin ja tanssin koko illan. Vaihtoehtoisesti saisin kurottua tuon erotuksen jollain lenkillä.
Saisin helposti. Töissä tulee 2000-3000 ja ei se vaatisi kuin kunnon kävelylenkin lisäksi. Mutta en läheskään joka päivä jaksa.
Kun vauva oli pieni, kävelin pari kertaa päivässä 2-3 kilsaa jotta nukkui. Sen lisäksi normaalit askareet, meillä on isohko talo, niin 15000 oli ihan peruspäivä.
Itselläni tulee arkisin aktiivisen työni takia päivässä noin 17000 askelta täyteen. Viikonloppuisin en sitten taas jaksakaan liikkua paljon ollenkaan, tänäänkin askeleita on kertynyt alle 1000.
Vapaapäivisin saan tuon verran askeleita helposti, monesti pelkästään hiippailemalla pitkin kotia askareita tehden ja kaupassa käyden. Työpäivinä autolla kulkevana istumatyöntekijänä tulee harvemmin 10000 askelta. Pikkulenkin kanssakin askeleet jäävät alle tuon. 7000 on jo hyvä saavutus työpäivälle.
On ihmisiä, jotka voivat kävellä töihin ja jotka työpäivän aikana liikkuvat paljon. Mutta jos on pitkä työmatka, jonka kulkee autolla, ja istumatyö, pitäisi tehdä kai sellaisia 10 km lenkkejä päivittäin. Itse teen päivittäin 3-6 km kävelyn, eikä sillä millään tuo askelmäärä täyty.
Mulle tulee askelia ei niin aktiivisina päivinä n. 8000 ja aktiivisimpina päivinä lähemmäs 20 000. Menen kävellen töihin ja töissä lähinnä istumatyötä. Joitakin kertoja viikossa käyn erikseen juoksu/kävelylenkeillä. Muuten leikin lasten kanssa hippasta puistossa jne.
Mulla ainakin tilanteen pelastaa tuo työmatkojen kävely. Ilman sitä suurinosa päivistä jäisi alle sen 10 000. Matkaa tulee yhteensä n. 7 km, eli kyse ei ole mistään kovin pitkästä matkasta. Selkäkin jaksaa paremmin istumatyötä kun aloittaa aamun kevyellä liikunnalla. Sitten jos käyn työmatkojen lisäksi vielä 10 km juoksulenkillä, niin askeleet menee lähemmäs tuota 20 000.
10000 askelta ei ole pakollinen. On toki tieteellisesti totta että mitä enemmän olet liikkessä sitä enemmän hyötyä siitä on terveydelle. Tuo 10000 askelta on lähtöisin vuodelta 1965 jolloin japanilainen Yoshiro Hatano kehitti askelmittarin nimeltään 'Manpo-kei', joka kääntyy suomeksi kymmenentuhannen askeleen mittari. Tuo lukema vain vedetiin satunnaisesti hatusta tuotteen mainostusta varten ja loppu on historiaa. Tuolloin japanissa oli olympialaisten vuoksi buumi terveydestä jne.
Kun asuin (suuressa kaupungissa) ulkomailla, oli todella helppoa saada 20k askelta mittariin päivässä jos teki yhtään mitään muuta kun makasi kotona sängyssä, mutta Suomessa mittariin tulee yleensä vain n. 5k askelta päivässä. Ulkomailla käytin julkisia, Suomessa pikkukunnassa asuessani minun on pakko käyttää autoa.
Yleensä saan 10000 täyteen normipäivänä. Joskus jopa yli 20000 mutta se vaatii jo kunnon liikunta.
Pistäkää myös saavutuksen lisäksi onko ylipainoa. Tästä näkisi heti että korreloiko askelien määrä painoon. Itse lähes 10000 joka päivä ja normaalipainoinen.
Saan 10t melko vaivatta kasaan. Töissä tulee n. 6t askelia ja koiria ulkoiluttaen loput. Josksu on tietty laiskoja päivä kun ei töiden jälkeen jaksa, sitten ei tule ihan täyteen.
Työpäivinä tulee vähintään n 12 000, parhaimmillaan n 19 000. Varsinkin näin joulukiireissä. Vapaapäivinä sitten jaksaa liikkua tyyliin 30 askelta 😂.
Vierailija kirjoitti:
Saan 10t melko vaivatta kasaan. Töissä tulee n. 6t askelia ja koiria ulkoiluttaen loput. Josksu on tietty laiskoja päivä kun ei töiden jälkeen jaksa, sitten ei tule ihan täyteen.
ja kyllä, edelliselle kysyjälle, täällä ainakin on ylipainoa. Mitat 165cm/82kg. Peruskunto on kuitenkin hyvä ja jaksan etenkin kestävyysliikuntaa hyvin, ihan kaikki ei siis pelkkää läskiä ole.
Arkiliikunta kunniaan. Valitsen kävellä töihin n. 20 min/suunta, työpäivän aikana haluan muutenkin kävelle vähän ekstraa, esim. käytän aina rappusia, kävelen vähän kauempana olevaan vessaan, kahvitauolta kävelen hieman ekstran kautta. Lisäksi käytän sähköpöytää. Työpäivästä tulee jo tuo 10000 askelta.
Kyllä yleensä 10t askelta tulee täyteen. Kun asuin Helsingin keskustassa, niin yleensä askelia tuli 25t-35t päivässä.
Sinulla on sitten joko todella hidas kävelytahti tai mittarisi ei huomioi kaikkia askelia. Mittaa normaalivauhtisen kävelysi askelmäärä minuutissa. Itse kävelen noin 120 askelta minuutissa. Sillä tahdilla kävelee 1,5 tunnissa jo 10.800 askelta.
Mittareissa todellakin on eroja. Vanha mittarini hajosi ja uusi antoi askelia pelkästä jalan heiluttelusta. Ostin tilalle Omronin mittarin Prismasta ja nyt se näyttää uskottavia lukemia.