Äidiksi liian vanhana
Miksi naisen hedelmällisin ikä pitää olla niin nuorena? Harva enää nykypäivänä on valmis taloudellisesti perheeseen, kuin vasta kolmenkymmenen tuolla puolen. Sitten kun olet valmis, niin iän puolesta olet ihan viimehetkillä jos haluat lapsen. Epäreilua.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä lapsia saa vanhempanakin. Omani sain 42 -vuotiaana. Onhan sitä tarjottavaakin paljon enemmän nyt kuin nuorena. On iso asunto, varaa yksityiseen hoitoon, harrastuksia saa valita mielensä mukaan, voi reissailla vapaasti.
Monikaan ei enää sinun iässä saa, ja todella moni ei halua. Vähän kauhistuttaa ajatella, että mulla olisi kotona 2 alle kouluikäistä nyt pyörimässä, ovat jo aikuisia. Ovat kyllä saaneet harrastaa, ja matkusteltukin on paljon, edelleen,
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoksi se kaivaa niin paljon jonkun napaa, että joku alkaa hankkimaan lapsia vasta lähempänä keski-ikää? Meillä aloitettiin vauvaprojekti kun oli 39 ja mies 41. Totta hemmetissä jokainen tajuaa, että on riski, että projekti ei tuota toivottua tulosta ja se on hyväksyttävissä oleva riski. Puolentoista vuoden yrityksellä lapsi saatiin ja ihan luomuna ja terveenä ilman erityisiä vaivannäköjä. Hyvin olemme kaikki kolme jaksaneet eikä ole ollut edes raskasta.
Puolentoista vuoden yritys kuulostaa minusta aika pitkältä. Itse halusin useamman kuin yhden lapsen, joten en kovin myöhäiselle iälle jättänyt yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoksi se kaivaa niin paljon jonkun napaa, että joku alkaa hankkimaan lapsia vasta lähempänä keski-ikää? Meillä aloitettiin vauvaprojekti kun oli 39 ja mies 41. Totta hemmetissä jokainen tajuaa, että on riski, että projekti ei tuota toivottua tulosta ja se on hyväksyttävissä oleva riski. Puolentoista vuoden yrityksellä lapsi saatiin ja ihan luomuna ja terveenä ilman erityisiä vaivannäköjä. Hyvin olemme kaikki kolme jaksaneet eikä ole ollut edes raskasta.
Puolentoista vuoden yritys kuulostaa minusta aika pitkältä. Itse halusin useamman kuin yhden lapsen, joten en kovin myöhäiselle iälle jättänyt yritystä.
35 - 29 -vuotiaista naisista 82% tulee raskaaksi vuoden sisällä, kahden vuoden sisällä 90%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35 - 29 -vuotiaista naisista 82% tulee raskaaksi vuoden sisällä, kahden vuoden sisällä 90%.
Itse tulin raskaaksi heti kun halusin. Ehkä johtui siitä, että olin 27. Toisella kerralla reilu kolmekymppisenä kesti pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun on hankittu asunnot ja autot, eikä lapsia ala tulemaankaan? Lasta ei hankitakaan rahalla eli
nuorena sitä ainakin ennen lisäännyttiin eikä suunniteltu etukäteen mitään.
Tämä tuomitaan täällä elämänhallinnan puutteeksi ja wt:ksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulin raskaaksi heti kun halusin. Ehkä johtui siitä, että olin 27. Toisella kerralla reilu kolmekymppisenä kesti pari kuukautta.
Sinänsähän tämä ei ole kilpailu, riittää, että toivottu lapsi saadaan syntymään.
Niinno itselleni 40 v olisi liian myöhään, mutta kävisi sekin jos ei olisi tilaisuutta tai onnistunut nuorempana. En pahoita mieltäni ollenkaan siitä, että jotkut saavat lapsia senkin ikäisenä. Minuakaan ei olisi, elleivät isäni vanhemmat olisi saaneet häntä nelikymppisinä. Me teimme lapset jo parikymppisinä siksi koska tunsimme olevamme silloin valmiita ja halusimme lapsia. Emme olleet sen huonompia vanhempia kuin kaikki palstan "yksityinen montessoripäiväkoti, okt merenrannalla Helsingissä, kaikki kotityöt ulkoistettu, kehittynyt itse ja elämä" -nelikymppiset mammat. Meillä on ollut kivaa ja lapset ovat rakkain asia elämässämme. Jokainen tehköön niinkuin parhaalta tuntuu itselle ja lapselle ketään vähättelemättä.
Itse aloin yrittämään 25-vuotiaana ja 42-vuotiaana sitten viimein tärppäsi. Tai no, jos ne 7 keskeneräistä lasketaan niin tärppäsi jo aiemminkin, mut viimein sitten pääsi yksi täysiaikaiseksi. Ja syntyi terveenä ja on edelleen terve tarhaikäinen.
2 lasta, toinen 32-vuotiaana ja toinen 35-vuotiaana. Ei mitään ongelmia raskautumisessa, jaksamisessa tms. Just oikea ikä meille!
Äitini täytti 40 puoli vuotta syntymäni jälkeen.