Miksi työtön tohtori ei ota työkkäristä työtä vastaan?
Vaikea uskoa ettei mitään saisi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3db9e82e-0f92-4747-b022-eab5ba550f70
Kommentit (345)
Kakkahattutäti kirjoitti:
Sairashan tuo reppana on.
Aika moni metsien mies on omasta mielestään lääkäri tai lentokapteeni, ehkä tämänkin satusedän tarinoiden taustat olisi kannattanut tarkistaa.
Kaikki ei ole totta mitä ihmiset tarinoi.
Se on totta,,onko sinulla musta joulukuusi?
MITEN GOOTIT VIETTÄÄ JOULUA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kiteytyy se vanha ajattelutapa, että koulutus takaa töitä. Näinhän ei tietenkään ole. Juttu antaa myös ymmärtää, että taustalla on jotain. Tyyppi ehkä on äärimmäisen omituinen, haisee tai jotain muuta.
Koulutus takaa töitä edelleenkin. Nykyisin vaan on niin laajasti koulutuksia joista osa ei ole tarkoitettukaan työllistymiseen vaan enemmänkin harrastamiseen. Ei tuokaan tosissaan voi olla ihmeissään kun ketään ei tarvitsekaan filosofista pohtijaa mihinkään palkalliseen työhön.
Filosofiasta tutkimusalana on vääriä käsityksiä. Ei kaikki ole mitään turhanpäiväisiä taivaanrannanmaalareita. Itse olen koulutukseltani filosofi mutta töissä it-alalla. Itse asiassa esim. digitaalisen logiikan teoreettisen pohjan kehittivät filosofit, sähköinsinöörit sitten vain toteuttivat sen tietokoneiksi. Samoin filosofien kehittämää modaalilogiikkaa nykyään hyödynnetään, kun halutaan varmistaa monimutkaisen tietojärjestelmän toimivuus.
Monet työnantajat ovat kyllä valitettavan ennakkoluuloisia. Siinä on minusta yksi syy Suomen talousongelmiinkin: kapeakatseisuudessa ja fakkiutumisessa. Ei saada kaikkea lahjakkuuspotentiaalia käyttöön.
Olihan joensuussa muinoin eräässä tehtaassa viisaanoloinen mies töissä rivimiehenä, vaatimaton ja ei tuppautunut ketään neuvomaan. Vasta kun jäi eläkkeelle tuli myöhemmin tietoon, että oli toiminut hävittäjälaivueen kapteenina sota-aikaan.
Ei ollut pätemisen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse vastaväitelleenä jonkin aikaa työtön. Hakemiini töihin otettiin saman alan kandeja ja maistereita hommiin, perusteluina aina ”no kun olet tohtori”, ikäänkuin unohdettiin että minulla sama kandi- ja maisterisavotta takana.
Työkkäristä ei ikinä tarjottu töitä. Kerran yhden puhelun yhteydessä pahoittelivat kun mitään ei löydy.
.
Tässäkin keskustelussa esiintyy tuo absurdi väite jonka mukaan "työkkäri tarjoaisi työtä". Siis mitä työtä työkkärillä muka on?
Ei työkkärillä ole työpaikkoja. Kaikki työpaikat ovat työnantajilla eikä työkkäri päätä siitä kenet työnantaja haluaa työpaikkaansa palkata. Tai kenet se haluaa kutsua edes haastatteluun.
Työkkäri voi ainoastaan sanoa työnhakijalle että "Katos, tässä on avoimeksi ilmoitettu homma, yritäpä hakea siihen" ellei tämä jostain syystä kykene ihan itse etsimään sitä vaikka oikotieltä tai Monsterista. Jostain käsittämättömästä syystä tämä tarkoittaa useammankin kirjoittajan mielestä samaa kuin "työkkäri tarjoaa työtä"
Tämän työttömän tohtorin tarinasta puuttui muuten yksi hyvin oleellinen asia joka normaalisti toistuu vastaavissa. Se ei nimittäin valittanut hakeneensa paria sataa työpaikkaa suunnilleen miltä tahansa alalta mutta kukaan ei kutsunut edes haastatteluun. Itse asiassa se ei väittänyt sanallakaan hakeneensa ensimmäiseenkään työpaikkaan miltään alalta apurahan tultua hylätyksi.
Katsos, kun yhteiskunnassa erilaisissa valta-asemissa olevat ihmiset pääsevät asemaan jossa määritellään ja vaikutetaan muidenkin ihmisten asemaan, niistä ryhmistä hiljalleen muotoutuu omia etujaan valvovat ryhmänsä, ja asteittain se heidän toimintansa muuttuu eturyhmiin kuulumattomia vastaan sellaiseksi, että muissa on aina vain enemmän vikaa ja tekevät kaiken huonosti ja heitä pitäisi vielä rankaista siitä. Samaan aikaan kaikki eturyhmät kilpahuutaa omia etujaan koko ajan vuosi vuodelta ylöspäin, vaikka heidän toimintansa ei edes saa aikaan Suomessa sen kaltaista taloutta jossa suomalaisen työtä voitaisiin kysyä.
Tämmöinen kiristyvä kierre tässä on, tokihan jokainen joka nyt kuuluu johonkin eturyhmään, tulee protestoimaan minua vastaan alapeukuttamisilla yms.
Kansan kahtiajaostahan tässä kyse, vaikka sitä ei moni päällisin puolin heti ymmärräkään, se vain tapahtuu hiljalleen ja huomaamatta, ja maan poliittinen johto on se joka näitä kehityssuuntia saa aikaan, viittaan tässä nyt erityisesti Suomessa valtaapitäneiden porvarihallitusten toimiin viimeisen 10-15 vuoden ajalta.
Kilpailuttaminen ja tehostaminen on ihan hyvä idea, mutta kun tässä menee se pieleen, että vain eturyhmät keskenään kilpailee siitä, miten saisivat eturyhmiin kuulumattomat suomalaiset katuojaan.
Kilpailun pitäisi tapahtua erityisesti kansainvälisillä markkinoilla, ja siihenhän on varmasti virkamiesporukatkin haluttomia. Kotimarkkinoilla muitakin vastaavia ryhmiä.
ex åboriginaali kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse vastaväitelleenä jonkin aikaa työtön. Hakemiini töihin otettiin saman alan kandeja ja maistereita hommiin, perusteluina aina ”no kun olet tohtori”, ikäänkuin unohdettiin että minulla sama kandi- ja maisterisavotta takana.
Työkkäristä ei ikinä tarjottu töitä. Kerran yhden puhelun yhteydessä pahoittelivat kun mitään ei löydy.
.
Tässäkin keskustelussa esiintyy tuo absurdi väite jonka mukaan "työkkäri tarjoaisi työtä". Siis mitä työtä työkkärillä muka on?
Ei työkkärillä ole työpaikkoja. Kaikki työpaikat ovat työnantajilla eikä työkkäri päätä siitä kenet työnantaja haluaa työpaikkaansa palkata. Tai kenet se haluaa kutsua edes haastatteluun.
Työkkäri voi ainoastaan sanoa työnhakijalle että "Katos, tässä on avoimeksi ilmoitettu homma, yritäpä hakea siihen" ellei tämä jostain syystä kykene ihan itse etsimään sitä vaikka oikotieltä tai Monsterista. Jostain käsittämättömästä syystä tämä tarkoittaa useammankin kirjoittajan mielestä samaa kuin "työkkäri tarjoaa työtä"
Tämän työttömän tohtorin tarinasta puuttui muuten yksi hyvin oleellinen asia joka normaalisti toistuu vastaavissa. Se ei nimittäin valittanut hakeneensa paria sataa työpaikkaa suunnilleen miltä tahansa alalta mutta kukaan ei kutsunut edes haastatteluun. Itse asiassa se ei väittänyt sanallakaan hakeneensa ensimmäiseenkään työpaikkaan miltään alalta apurahan tultua hylätyksi.
Saattaa olla työpaikkojen hakemisessakin sellainen asia, että jos työpaikkoja ei vain ole haettavaksi. Tai että niiden työpaikkojen sisältö ja ehdot yms. ovat muuttuneet niin paljon, että ne ei enää ns. "soita kelloa" kun niitä ilmoituksia lukee.
Eipä silti, en minä ainakaan näe koulutusta ja tohtoritutkintoja minään takeena siitä, että pystyisi myös työmarkkinoilla toimimaan. Työmarkkinoilla toimiminen kun on tehty koko ajan vaikeammaksi kaikille muillekin, enkä näe mitään erikoista siinä, jos esim. työpaikkojen työehdoista on tehty niin surkeita että niillä ei yksinkertaisesti ole mahdollista saada aikaan järjellistä työuraa, niin ei varmaan paljon innosta.
Työn kysynnän lisääminen voisi auttaa, mutta se vaatisi poliittista tahtotilaa, myös investointien lisäämiset yms. Rahaa on löydyttävä työn kysyntään jotta työpaikkoja voisi syntyä. Suomessa kuitenkin ongelmatilanne kun myös työmarkkinoilla erilaisilla ryhmillä nyt isot riidat, niin miten ihmeessä niitä työpaikkoja voisi sitten syntyä jos kaikki riitelee. Maan hallituksella on asian tasapainottamisesta suurin vastuu, mutta sillä ei ole kovin hyviä keinoja, aiemmin esim. devalvoitiin markkaa jotta vientialat virkistyisi, mutta nyt se ei käy.
On myös niin, että jos ihminen on jo käyttänyt aika paljon vaivaansa ja varallisuuttaan ja mahdollisuuksiaan itsensä asemien parantamiseen koulujen yms. kautta, niin onhan se vähän kohtuutonta jos ei sitten voida taata sille työlle kysyntää.
Pitäisi varmasti jotain eläköitymisratkaisuja tehdä suosiolla ihan vain inhimillisyydenkin takia, monet on jo hävinneet todella ison osan elämänsä merkityksellisistä asioista vain siksi että heitä jostain syystä ei vain huolita mihinkään heidän vaivannäkönsä huomioiden eikä rahaa heidän palveluistaan haluta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kiteytyy se vanha ajattelutapa, että koulutus takaa töitä. Näinhän ei tietenkään ole. Juttu antaa myös ymmärtää, että taustalla on jotain. Tyyppi ehkä on äärimmäisen omituinen, haisee tai jotain muuta.
Koulutus takaa töitä edelleenkin. Nykyisin vaan on niin laajasti koulutuksia joista osa ei ole tarkoitettukaan työllistymiseen vaan enemmänkin harrastamiseen. Ei tuokaan tosissaan voi olla ihmeissään kun ketään ei tarvitsekaan filosofista pohtijaa mihinkään palkalliseen työhön.
Filosofiasta tutkimusalana on vääriä käsityksiä. Ei kaikki ole mitään turhanpäiväisiä taivaanrannanmaalareita. Itse olen koulutukseltani filosofi mutta töissä it-alalla. Itse asiassa esim. digitaalisen logiikan teoreettisen pohjan kehittivät filosofit, sähköinsinöörit sitten vain toteuttivat sen tietokoneiksi.
Pysähdypä nyt hetkeksi miettimään mikä olisi 1) työtenkijän itsensä, 2) työnantajan ja 3) kansantalouden kannalta paras vaihtoehto:
A) Se että IT-alalla työskentelevä henkilö on saanut veronmaksajien kustantaman IT-alan koulutuksen ja suorittanut IT-alan korkeakoulututkinnon ja pystyy tämän ansiosta ylläpitämään yrityksen ja koko kansantalouden kilpailukykyä vai
B) Veronmaksajat ovat kustantaneet hemmolle ensin filosofian korkeakoulututkinnon jolla ei tee työelämässä yhtään mitään joten rahoille ei saatu lainkaan vastinetta vaikka tämä onnistuikin lopulta hakeutumaan palkkatöihin IT-alalle huomattavasti heikommalla koulutuksella ja osaamispohjalla kuin vaihtoehdossa A)
Sitten ihan tiedoksi että Blaise Pascalit, Ada Lovelacet ja Alan Turingit olivat ennen muuta poikkeuksellisen lahjakkaita matemaatikkoja vaikka monialainen Pascal taisi harrastella jotain filosofisia pohdintojakin
Ärsyttää nuo höpinät että täältä saa muka asunnon tuosta vaan jos ei nirsoile kaupunginosasta tai manne- tai ma museurasta samassa talossa jne. Jouduin itse nimittäin Helsingissä asunnottomaksi 8 vuotta sitten. Olin tullut tänne miehen perässä, asumaan hänen asuntoon. Oman taloni muulta paikkakunnalta olin myynyt, ja valitettavasti siinä oli myös ilmennyt homevaurioita mistä mittavat korvaukset talon ostajille. Rahat oli siis aika lailla loppu. Mies päätti heittää minut ulos vain 3 viikon asumisen jälkeen, koska ei ollutkaan vielä erostaan (vuosia sitten) toipunut. Autossa jouduin asumaan useampia kuukausia ennen kuin sain asunnon. Välillä nukuin myös työpaikan kuntosalilla, mutta usein en kehdannut, koska ei ole oikein hyväksi töissä ns. hienossa akateemisessa ammatissa tulla tunnetuksi siitä että on asunnoton.
Kuka vtun hölmö tekee töitä jos siitä ei makseta kunnon liksaa.
Työehdoista ja niiden huonoudestahan on sitten epäilemättä kahtakin eri mieltä, on nimittäin niin että eturyhmissä kelpaa kyllä lakkojen avulla saadut hyvä tulot, mutta samalla niiden ryhmien (+työantajat) toiminta varmistaa myös sen, että eturyhmien ulkopuolelle ajetaan kansaa, ja heillä onkin sitten se byrokratian yms. kanssa taistelu siitä, että onko palkkaa vai eikö ole.
Aika hankala systeemi joka tapauksessa, koska meistä jokaisella on kuitenkin oikeus itse valita omat ammattinsa ja myös omalla harkinnallaan eli ei kukaan voi toisille ammatteja tai työehtoja alkaa määräilemään. Yleissitovuudesta voi toki olla jotain hyötyäkin noin yleensä, mutta kun on riitainen maa kaikesta ja lisäksi nykyistä työttömien simputtamista edelleenkin jossain ryhmissä kannatetaan, niin onhan se nyt oikeusvaltion kannalta aika huono juttu jos kuitenkin sadat tuhannet suomalaiset ajetaan väkisin taloudellisesti huonoon asemaan vain siksi että työn kysyntää ei saada pidettyä kohtuullisella tasolla. Markkinoilla olevat rahat vain neuvotellaan eturyhmien toimesta heidän omiin taskuihinsa, ja muut työnnetään sitten johonkin simputettaviksi.
Pahaksi toiminta alkaa menemään siinä vaiheessa, kun jo virkamieskin alkaa toimimaan epäeettisesti, eli tehdään esim. tahallisesti vahingollisia tulkintoja naapurikansalaisille ja muuta vastaavaa.
Ranskassa keltaliivit on esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun kansaa jatkuvasti em. mekanismeilla jaetaan parempiosaisiin ja syrjäytettäviin. Tokihan koko ajan huudellaan omaa vastuuta, mutta kun kyse on ihan systemaattisesta toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitit tuolla sitä että työstä pitää maksaa käypäinen palkka eikä yhteiskunta voi hyväksyä sitä että vaikeaan elämäntilanteeseen joutunut pakotetaan polkemaan tietyn alan palkkatasoa ottamalla koulutusta ja osaamista vaativan työn vastaan "ilmaiseksi" niin olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi.
Mutta jos lähtötaso on nolla eli fyysisesti hyvässä kunnossa oleva työikäinen mies joka elää luottotiedottomana metsässä ja jolla ei ole käytännössä minkäänlaista työhistoriaa niin mikä tahansa työpaikka on parannus tilanteeseen koska se mahdollistaa ainakin katon hankkimisen pään päälle. Luottotiedoilla ei ole niin väliä vuokramarkkinoilla jos on edes esittää työsopimus ja vakituiset nollasta poikkeavat tulot.
Kasvukeskuksissa on ollut jo useamman vuoden ajan historian hillittömin rakennusbuumi ja raksalle on kaapattu töihin lähes kirjaimellisesti ohikulkijoita joten jopa 1990-luvun laman ajalta peräisin olevan raksapuolen koulutuksenkin pitäisi varmistaa edes jonkin tason työpaikan tällekin tohtorismiehelle mutta niin pahaa työvoimapulaa ei ole edes raksatyömailla että ne tulisivat kuusen alta noutamaan ellei itse halua hakea töitä.
Vierailija kirjoitti:
Sossuntäti kirjoitti:
Olen ollut töissä sekä Kelassa että sosiaalitoimessa ja kaverini ollut töissä Te-toimistossa. Ollaan sosionomeja ja paljon tämän tyylisten tapausten äärellä tehty töitä. Kaikki työttömät ja asunnottomat eivät tosiaan ole niitä perinteisiä juoppoja.
Ja voin kertoa, että luottotiedot ei nykypäivänä oikeasti estä asunnon saantia, koska se luottotietojen menetys on tosi yleistä. Ja sossun kautta todellakin saa asuntoja.
Yhteistä kaikille vastaavassa tilanteissa oleville on jonkinnäköinen uppiniskaisuus/jääräpäisyys. Siis jos koulutusta on eikä alkoholiongelmaa tai isompia mielenterveysongelmia.
Saisi esimerkiksi asunnon tietystä kaupunginosasta mut se ei käy koska ei ikinä alentuisi asumaan siellä, tai käydään katsomassa asuntoa tietystä kerrostalosta, ei käy koska naapurissa lapsiperhe/manneja tms. Tai ei halua asioida sossussa koska täti on siellä töissä. Ei haluta tehdä sähköistä hakemusta koska "se on niin vaikeaa enkä halua tukea sitä, että kaikki asiointi siirtyy nettiin". Silti ei halua asioida myöskään tiskillä. Tuet jäävät kokonaan saamatta. Ennen alalle tuloa en olisi uskonut, että ihmiset takertuvat noihin seikkoihin ja niiden takia jättävät avun ja tuen ottamatta vastaan. Nyt tiedän 100% varmaksi, et suomessa ei kukaan ole tahtomattaan asunnoton ainakaan pitkään. Keneltäkään ei jää apu saamatta jos sitä haluaa. Siksi en myöskään ikinä ota todesta näitä suuria poliittisia kampanjoita joissa itketään että suomessa jää heitteille ja yksin yms.
Monilla asunnottomilla on siis jonkinlaisia mielenterveysongelmia, jotka estävät näkemästä sitä, että pientä epämukavuutta jonkin aikaa kokemalla voisi päästä elämässä eteenpäin. Tarkoitan epämukavuudella esim sitä että kävisi sossussa vaikka siellä täti olisikin töissä tai ottamalla apua vastaan tavalla joka hänelle tuntuu väärältä(en halua muuttaa eri kaupunginosaan koska AINA olen aikonut asua siellä ja siellä)
Tällaiset henkilöt saattavat siis katkaista itseltään kaikki mahdollisuudet päästä siitä oravanpyörästä ja loukosta pois. Ikään kuin he eivät kertakaikkiaan haluaisi apua ja vastustaisivat sitä kaikin mahdollisin keinoin, ja siltä se ihan käytännössäkin monesti auttajasta tuntuu.
Ja meidän kunnassa sossun, työkkärin ym yhteisissä tiimeissä on ollut montakin tällaista tapausta, heille ei vain saada apua kun jokin asiakkaalla vastustaa, yleensä aika pieni asia asiakkaan omassa päässä.
Ymmärrän toki että pitkään yksin olleelle ihmiselle kehittyy monenlaisia päähänpinttymiä ja se oma karukin arki voi tuoda sellasta tietynlaista turvallisuuden tunnetta jonka haluaa säilyttää. Onneksi nämä tapaukset kuitenkin edustavat vähemmistöä, suurin osa älyää ja ottaa apua vastaan.
Tuossa viestissä kuvattiin mekanismeja, jotka johtavat (diagnosoimattomien) autismikirjon aikuisten syrjäytymiseen. Heidän erityistarpeitaan ei edes sosiaalihuollossa tunnisteta. Ihmetellään vain "miksihän tuo on tuollainen, no olkoon sitten ilman".
Olet aivan oikeassa, varmasti monessa tapauksessa voikin olla taustalla autismia. Ei se paljon auta vaikka miten näkisi asiakkaassa autismia jos hän ei halua diagnooseja, ei halua mennä lääkäriin eikä ylipäätään mielellään tavata KETÄÄN viranomaisia tai ylipäätään ketään ihmisiä.
Ei autismin(epäilyn, kun diagnooseja ei ole) takia vapaata asuntoa voi aina muokata täysin asiakkaan vaatimusten mukaan. Kaikki naapurit pitäisi saada muutettua pois, talon väri ja kaupunginosa vaihdettua. Ja mistä tietää onko se nyt sitten autismia vai mitä kun minkäänlaisiin tutkimuksiin tms ei suostuta.
Ja sitten kun on talo saatu maalattua asiakkaalle mieleiseksi niin entäs sitten, kun asiakas ei haluakaan muuttaa kun siinä talossa on vinyyli eikä parketti.
Ja joo, on ihan tiedostettu ongelma, mut kun ei asialle mitään voi tehdä. Mikä oli pointtisi tuossa viestissäsi?
Yhden asiakkaan tiedän, jolle sossu maksaa satojen eurojen vesilaskun joka kk koska pakko-oirehäiriön takia laskee älyttömästi vettä. Lääkärin paperit löytyy.
Sama sossuntäti.
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa viestissä kuvattiin mekanismeja, jotka johtavat (diagnosoimattomien) autismikirjon aikuisten syrjäytymiseen. Heidän erityistarpeitaan ei edes sosiaalihuollossa tunnisteta. Ihmetellään vain "miksihän tuo on tuollainen, no olkoon sitten ilman".
Kyllä tunnistetaan, mutta mitä niille ihmisille voi tehdä, kun he itse eivät halua ottaa apua vastaan? Pakkohoidon kriteerit ei täyty.
Mistä ihmeestä vedit tähän pakkohoidon?
"Ei haluta tehdä sähköistä hakemusta koska "se on niin vaikeaa enkä halua tukea sitä, että kaikki asiointi siirtyy nettiin". Silti ei halua asioida myöskään tiskillä."
Auttaa voisi vaikka täyttämällä hakemuksen yhdessä. Tai järjestämällä tukihenkilön asioimaan tiskillä.
Voi kun olisikin noin helppoa. Selvästi et tällaisten henkilöiden kanssa ole joutunut työskentelemään ihan työasioissa. Entä jos asiakas ei vain suostu siihenkään että täytetään yhdessä koska "eihän mikään tyhmä silti ole". Tai asiakas katoaa eikä hänestä vuoteen kuulu mitään. Luuletko että henkilö joka pelkää viranomaisia, suostuisi ottamaan noin vain tukihenkilön?
Kaikki poppaskonstit on kyllä käytetty, ei ole noin yksinkertaista. Joidenkin kohdalla on vakn nostettava kädet pystyyn ja asiakkaita on muitakin joten yhteen henkilöön ei voi kaikkia resursseja käyttää.
Jos sinulla on onnistuneita kokemusta ja taikakeinoja tällaisten henkilöiden kanssa toimimiseen, ole hyvä ja kirjoita aiheesta vaikka opaskirja, olisi varmasti hyödyllinen monelle tällä alalla.
Sossuntäti
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitit tuolla sitä että työstä pitää maksaa käypäinen palkka eikä yhteiskunta voi hyväksyä sitä että vaikeaan elämäntilanteeseen joutunut pakotetaan polkemaan tietyn alan palkkatasoa ottamalla koulutusta ja osaamista vaativan työn vastaan "ilmaiseksi" niin olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi.
Mutta jos lähtötaso on nolla eli fyysisesti hyvässä kunnossa oleva työikäinen mies joka elää luottotiedottomana metsässä ja jolla ei ole käytännössä minkäänlaista työhistoriaa niin mikä tahansa työpaikka on parannus tilanteeseen koska se mahdollistaa ainakin katon hankkimisen pään päälle. Luottotiedoilla ei ole niin väliä vuokramarkkinoilla jos on edes esittää työsopimus ja vakituiset nollasta poikkeavat tulot.Kasvukeskuksissa on ollut jo useamman vuoden ajan historian hillittömin rakennusbuumi ja raksalle on kaapattu töihin lähes kirjaimellisesti ohikulkijoita joten jopa 1990-luvun laman ajalta peräisin olevan raksapuolen koulutuksenkin pitäisi varmistaa edes jonkin tason työpaikan tällekin tohtorismiehelle mutta niin pahaa työvoimapulaa ei ole edes raksatyömailla että ne tulisivat kuusen alta noutamaan ellei itse halua hakea töitä.
Höpöhöpö. Raksat käyttävät aliurakoisijoita ja ne edelleen aliurakointia. Työtarjouksia voi olla ketjutettuina jopa 3-4 kertaa.
Se tarkoittaa sitä, että kukaan sieltä raksalta ei tule huutelemaan perään tai kiskomaan ohikulkijoita. Hyvä jos tietävät, mitä se vierustoveri siellä työmaalla tekee. Eivätkä ymmärrä välttämättä edes englantia.
Sitä varten on nykyisin tunnusnumerot yms. Nekin ammattiliiton ja verottajan vaatimina.
Osa kansasta elää edelleen jotain mystistä 80- ja 90-lukua, jolloin töihin vain mentiin. Ei mennä enää. Joissakin firmoissa on 24h lukitut ovet ja vartiointi. Et välttämättä koskaan näe sitä palkkaavaa bossia, vaikka olisit firmassa töissä. Rekrytoinnin hoitaa ihan jokin muu taho tai sitten palvelu ostetaan talon ulkopuolelta.
Näille meidän eläkeläisillemme tekisi joskus hyvää tulla ulos sieltä maksetusta talosta/osakkeestaan ja tutustua oikeasti siihen maailmaan, missä nyt eletään niiden 60-luvun lautapoika-muisteloiden sijasta. Onko rohkeutta? Maailmaa muuttuu muutenkin kuin vain älykännykännyköiden ja tunnuslukulistojen muodossa.
Eikä se muutos ole välttämättä parempaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Filosofiasta tutkimusalana on vääriä käsityksiä. Ei kaikki ole mitään turhanpäiväisiä taivaanrannanmaalareita. Itse olen koulutukseltani filosofi mutta töissä it-alalla. Itse asiassa esim. digitaalisen logiikan teoreettisen pohjan kehittivät filosofit, sähköinsinöörit sitten vain toteuttivat sen tietokoneiksi. Samoin filosofien kehittämää modaalilogiikkaa nykyään hyödynnetään, kun halutaan varmistaa monimutkaisen tietojärjestelmän toimivuus.
Monet työnantajat ovat kyllä valitettavan ennakkoluuloisia. Siinä on minusta yksi syy Suomen talousongelmiinkin: kapeakatseisuudessa ja fakkiutumisessa. Ei saada kaikkea lahjakkuuspotentiaalia käyttöön.
Korjaus: Saataisiin kyllä, mutta kun siitä pitäisi maksaakin jotain. Paperintuijottelijat räknäävät vain summia ja ulkoistavat homman ulkomaalaiselle insinöörille, joka tulee teoriassa halvemmaksi, mutta jolla menee hommaan moninkertainen aika ja silti homma menee ns v:tuiksi. Lopulta suomalainen insinööri joutuu tekemään sen työn hirveällä kiireellä, kun asiakkaan kanssa laaditun sopimuksen myöhästymissakko uhkaa realisoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossuntäti kirjoitti:
Olen ollut töissä sekä Kelassa että sosiaalitoimessa ja kaverini ollut töissä Te-toimistossa. Ollaan sosionomeja ja paljon tämän tyylisten tapausten äärellä tehty töitä. Kaikki työttömät ja asunnottomat eivät tosiaan ole niitä perinteisiä juoppoja.
Ja voin kertoa, että luottotiedot ei nykypäivänä oikeasti estä asunnon saantia, koska se luottotietojen menetys on tosi yleistä. Ja sossun kautta todellakin saa asuntoja.
Yhteistä kaikille vastaavassa tilanteissa oleville on jonkinnäköinen uppiniskaisuus/jääräpäisyys. Siis jos koulutusta on eikä alkoholiongelmaa tai isompia mielenterveysongelmia.
Saisi esimerkiksi asunnon tietystä kaupunginosasta mut se ei käy koska ei ikinä alentuisi asumaan siellä, tai käydään katsomassa asuntoa tietystä kerrostalosta, ei käy koska naapurissa lapsiperhe/manneja tms. Tai ei halua asioida sossussa koska täti on siellä töissä. Ei haluta tehdä sähköistä hakemusta koska "se on niin vaikeaa enkä halua tukea sitä, että kaikki asiointi siirtyy nettiin". Silti ei halua asioida myöskään tiskillä. Tuet jäävät kokonaan saamatta. Ennen alalle tuloa en olisi uskonut, että ihmiset takertuvat noihin seikkoihin ja niiden takia jättävät avun ja tuen ottamatta vastaan. Nyt tiedän 100% varmaksi, et suomessa ei kukaan ole tahtomattaan asunnoton ainakaan pitkään. Keneltäkään ei jää apu saamatta jos sitä haluaa. Siksi en myöskään ikinä ota todesta näitä suuria poliittisia kampanjoita joissa itketään että suomessa jää heitteille ja yksin yms.
Monilla asunnottomilla on siis jonkinlaisia mielenterveysongelmia, jotka estävät näkemästä sitä, että pientä epämukavuutta jonkin aikaa kokemalla voisi päästä elämässä eteenpäin. Tarkoitan epämukavuudella esim sitä että kävisi sossussa vaikka siellä täti olisikin töissä tai ottamalla apua vastaan tavalla joka hänelle tuntuu väärältä(en halua muuttaa eri kaupunginosaan koska AINA olen aikonut asua siellä ja siellä)
Tällaiset henkilöt saattavat siis katkaista itseltään kaikki mahdollisuudet päästä siitä oravanpyörästä ja loukosta pois. Ikään kuin he eivät kertakaikkiaan haluaisi apua ja vastustaisivat sitä kaikin mahdollisin keinoin, ja siltä se ihan käytännössäkin monesti auttajasta tuntuu.
Ja meidän kunnassa sossun, työkkärin ym yhteisissä tiimeissä on ollut montakin tällaista tapausta, heille ei vain saada apua kun jokin asiakkaalla vastustaa, yleensä aika pieni asia asiakkaan omassa päässä.
Ymmärrän toki että pitkään yksin olleelle ihmiselle kehittyy monenlaisia päähänpinttymiä ja se oma karukin arki voi tuoda sellasta tietynlaista turvallisuuden tunnetta jonka haluaa säilyttää. Onneksi nämä tapaukset kuitenkin edustavat vähemmistöä, suurin osa älyää ja ottaa apua vastaan.
Olet aivan oikeassa, varmasti monessa tapauksessa voikin olla taustalla autismia. Ei se paljon auta vaikka miten näkisi asiakkaassa autismia jos hän ei halua diagnooseja, ei halua mennä lääkäriin eikä ylipäätään mielellään tavata KETÄÄN viranomaisia tai ylipäätään ketään ihmisiä.
Ei autismin(epäilyn, kun diagnooseja ei ole) takia vapaata asuntoa voi aina muokata täysin asiakkaan vaatimusten mukaan. Kaikki naapurit pitäisi saada muutettua pois, talon väri ja kaupunginosa vaihdettua. Ja mistä tietää onko se nyt sitten autismia vai mitä kun minkäänlaisiin tutkimuksiin tms ei suostuta.
Ja sitten kun on talo saatu maalattua asiakkaalle mieleiseksi niin entäs sitten, kun asiakas ei haluakaan muuttaa kun siinä talossa on vinyyli eikä parketti.
Ja joo, on ihan tiedostettu ongelma, mut kun ei asialle mitään voi tehdä. Mikä oli pointtisi tuossa viestissäsi?
Yhden asiakkaan tiedän, jolle sossu maksaa satojen eurojen vesilaskun joka kk koska pakko-oirehäiriön takia laskee älyttömästi vettä. Lääkärin paperit löytyy.
Sama sossuntäti.
JUST TÄMÄ!! Oon itse terveyspuolella töissä. Ja jos on pientä diagnosoimatonta autisminkirjoa, ei sellaisia oteta mihinkään tukiasuntoihinkaan pelkästään sillä syyllä. Miten ihmiset oikein kuvittelee että viranomaiset saisi vaikkapa lievälle autistille pakotettua jonkun tukihenkilön?? Ja millä rahalla jos mitään ei oo diagnosoitu? Monilla selvästi mielenterveysongelmaisilla on suuri häpeä myöntää et itsessä olisi jtn "vikaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvukeskuksissa on ollut jo useamman vuoden ajan historian hillittömin rakennusbuumi ja raksalle on kaapattu töihin lähes kirjaimellisesti ohikulkijoita joten jopa 1990-luvun laman ajalta peräisin olevan raksapuolen koulutuksenkin pitäisi varmistaa edes jonkin tason työpaikan tällekin tohtorismiehelle mutta niin pahaa työvoimapulaa ei ole edes raksatyömailla että ne tulisivat kuusen alta noutamaan ellei itse halua hakea töitä.
Höpöhöpö. Raksat käyttävät aliurakoisijoita ja ne edelleen aliurakointia. Työtarjouksia voi olla
ketjutettuina jopa 3-4 kertaa.
Et edelleenkään tajunnut että lähtötilanne on absoluuttinen nolla josta tuon tohtorismiehen pitäisi alkajaisiksi päästä katon alle ottamalla vastaan ihan mikä työ tahansa.
Siinä tilanteessa on täysin yhdentekevää miten monelle alihankkijalle hommat on ketjutettu kunhan kaveri pääsee edes lautapojaksi raksalle ja voi esittää yksityisillä vuokramarkkinoilla todistuksen siitä että käy töissä ja nautti jotain nollasta poikkeavaa palkkaa.
Ja kenellekään ei pitäisi olla epäselvää että nykyisessä kuplassa rakentamisen laatu ja varsinkin raksaduunarien työmoraali (ei välttämättä suomalaisten) on romahtanut läpi lattiasta vaikka joka ukolla pitäisi nykyään olla taskussa enemmän kaikenmaailman kortteja kuin ammattilaisella texas holdem-pelaajalla.
Fyysisesti hyväkuntoisella miehellä jolla on jopa jonkin sortin rakennuspuolen koulutus, ei olisi pitänyt olla viime vuosina pienintäkään ongelmaa saada raksalta duunia jos vain olisi aktiivisesti sitä hakenut ja kelpuuttanut alkajaisiksi aivan minkä tahansa paikan päästäkseen takaisin työelämään. Tai ei siis takaisin koska tämä tohtori ei ollut koskaan vakituisessa työssä käynytkään.
jatkoa johonkin aiempaan viestiin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Raksat käyttävät aliurakoisijoita ja ne edelleen aliurakointia. Työtarjouksia voi olla
ketjutettuina jopa 3-4 kertaa.
Et edelleenkään tajunnut että lähtötilanne on absoluuttinen nolla josta tuon tohtorismiehen pitäisi alkajaisiksi päästä katon alle ottamalla vastaan ihan mikä työ tahansa.
Siinä tilanteessa on täysin yhdentekevää miten monelle alihankkijalle hommat on ketjutettu kunhan kaveri pääsee edes lautapojaksi raksalle ja voi esittää yksityisillä vuokramarkkinoilla todistuksen siitä että käy töissä ja nautti jotain nollasta poikkeavaa palkkaa.
Ja kenellekään ei pitäisi olla epäselvää että nykyisessä kuplassa rakentamisen laatu ja varsinkin raksaduunarien työmoraali (ei välttämättä suomalaisten) on romahtanut läpi lattiasta vaikka joka ukolla pitäisi nykyään olla taskussa enemmän kaikenmaailman kortteja kuin ammattilaisella texas holdem-pelaajalla.
Fyysisesti hyväkuntoisella miehellä jolla on jopa jonkin sortin rakennuspuolen koulutus, ei olisi pitänyt olla viime vuosina pienintäkään ongelmaa saada raksalta duunia jos vain olisi aktiivisesti sitä hakenut ja kelpuuttanut alkajaisiksi aivan minkä tahansa paikan päästäkseen takaisin työelämään. Tai ei siis takaisin koska tämä tohtori ei ollut koskaan vakituisessa työssä käynytkään.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/rakennusliitto-missa-rakentajapula-a…
Haluatko, etsin sinulle vielä lisää esimerkkejä hihastavetämisestä? Lisäksi, se lautapojan homma kvalifikoi vain lautapojan hommiin. Kas, kun et siivoojan hommia saanut tähän sumplittua mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossuntäti kirjoitti:
Sama sossuntäti.
Onkohan se autismi edes rikos, jonka takia jotenkin ajattelet että heitä pitäisi vainottavan? Entäs onko se joku rikos, jos joku edes etäisesti on piirteiltään ja toimiltaan vähän autistin kaltainen? Eikö meillä kaikilla ole kaikenlaisia toimintahäiriöitä pienissä määrin, jotka kuitenkin katsotaan ihan normaaliksi ihmisen toiminnaksi?
Ehkä meillä on asiaan eri perspektiivi, on mahdollisesti heitäkin joilla on oikeasti isoja ongelmia joista tulee muillekin haittaa, mutta jos ihmisestä ei ole haittaa itselleen eikä muille muutoin kun että saa vähän jotain ruokarahaa valtiolta, niin miksi ajattelet että tarvitsee olla niinkuin jossain poliisivaltiossa jossa yritetään tehdä kaikista mielenvikaisia jotta heitä voitaisiin sitten jonkin pykälän perusteella kohdella epäasiallisesti?
Minusta ihmiset on vaan ihmisiä, kaikilla on piirteensä, mutta ei heistä tarvitse alkaa tekemään mitään yhteiskunnan vihollista vain siksi että sattuvat olemaan hieman erilaisia - varsinkaan kun yleensä eivät kuitenkaan haittaa ketään arkielämässään.
Talous on asia, josta on vaikea tehdä kenenkään vikaa jos jollakulla ei yksinkertaisesti ole rahaa, koska taloutta käytännössä jatkuvasti ohjaillaan ja manipuloidaan, ja se johtaa väkisinkin siihen että ihmisiä ajetaan sitten talousloukkuihin, mutta ei sekään heistä mitään huonoja ihmisiä tee.
Työnanataja valitsee työntekijät, eikä suinkaan kaikkia kelpuuta siivoamaan.
Liian nohevia ei moni ota, nehän voi ruveta valittamaan työoloista. Paras on joku teini tai ulkkari, joka ei tiedä oikeuksiaan.
Ja sitten liian huolellisia ei oteta, siivottaessa pitää nimittäin tehdä hommat ripeästi. Laadusta pitää pystyä tinkimään.
Se, että osaa kotinsa siivota, ei tarkoita että pärjäisi siivoojan työssä.