Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selitän joulupöydässä etten syö graavikalaa?

Vierailija
22.12.2019 |

Tein vastikään positiivisen raskaustestin, enkä haluaisi vielä kertoa omalle perheelleni raskaudesta. Onko hyviä vinkkejä siihen, miten saisin selitettyä joulupöydässä sen, etten ota graavilohta taikka mätiä (melkein lemppareitani). Viinin voin jättää juomatta vaikka lääkekuurin varjolla mutta nämä muut raskausrajoitteet aiheuttaa päänvaivaa..

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse graavattu lohi ei ole kielletty. Vakuumipakatussa on listeriariski.

Syövätkö raskaana olevat kesällä mansikoita tuoreena? Tai herneitä?

Listeriabakteeri on maaperäinen, ja sen saa vaikka mansikoista torilla. Vai kuvitteleeko mammat että ne pestään ensin ennen myyntiä?

Järki käteen nyt. Raskaana voi syödä kaikkea normaalin järjen rajoissa!

Miten ihmiskunta on koskaan eloon jäänyt?

Toisaalta kuka haluaa riskeerata raskaana ollessaan, jos on helppo välttää? Joillekin se osuu kohdalle ja se on kauheaa. Siitä olet oikeassa, että ihmiset eivät tajua pestä huolellisesti raakoina syömiään kasviksia ennen ja jälkeen kuorinnan. Tai marjoja yms. Moni kyllä pesee marjatkin.

Itse riskiryhmään kuuluvana, kyllä varon ja noudatan ohjeita mahdollisimman hyvin myös Suomessa. Raskausaika sentään on lyhyt ja siinä on vauva jota suojellaan. Miksi ihmeessä ei suojelisi, koska voi?

Vierailija
62/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmista itse graavilohi tuoreesta kalasta. Ongelma ratkaistu. 

On olemassa myös alkoholittomia viinejä. Niitä vaan tarjolle joulupöytään ja sillä selvä.

Oikeasti nämä nykyiset suomalaisten ruokarajoitteet ovat hätävarjelun liioittelua. Viiniäkin voi ottaa lasiin tavalliseen tapaan ja vain maistella sitä. Maailmassa juodaan viiniä ruokajuomana niin yleisesti, että ei oikeasti voi mitätön määrä vaarallista olla.

Toiseksi: kuka vahtii toisten ihmisten syömisiä niin tarkkaan, että edes huomaa jonkun jättävän syömättä jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano että sait ruokamyrkytyksen työpaikan pikkujouluissa graavilohesta. Jouduit antibioottikuurillekin sen takia. Nyt et voi syödä lohta koska se oksettaa ja antibiootin takia et voi juoda viiniäkään.

Tää kannattaa sanoa. Kaikki tietää, että ruokamyrkytystä ei hoideta antibiooteilla, joten nostavat maljan raskaudellesi.

Niin, eikä raskaana ollessa saa syödä antibiootteja muutenkaan!!!

Vieläkö sulatejuustoissa käytetään sulatesuolana antibioottia? Siinä meni raskaana olevilta voileipäkakut joissa voi olla sulatejuustoa.

Oli se helppoa olla raskaana pari vuosikymmentä sitten. Rasvaisia Itämeren kaloja ja suuria haukia ei sopinut syödä edes kypsinä elohopean ja sianmaksaa A-vitamiinin vuoksi kuin rajoitetusti. Mutta kukapa niitä muutenkaan jatkuvasti söisi, jos satu olemaan itse siankasvattaja saaristossa.

Vierailija
64/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidättekö te tosiaan joka suupalasta tiedotustilaisuuden? Tai ainakin kaikesta, mitä syötte tai jätätte syömättä? Ja pidättekö te niin tarkkaan toisten syömisiä silmällä, että varmasti huomaatte jos joku jättää jotain syömättä? No, ehkä meillä havaitaan heti, että rouva NN:lle erikseen varattu mäti onkin pöydässä täysin koskematonta, kun se on ainoa joulupöydän herkku, jota ei syö kukaan muu.

Entiseen aikaan raskaana oleva paljastui siitä, että ei juonut kahvia. 

Vierailija
65/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mut tunnettu meidän perheessä siitä et rakastan graavilohta ja syön sen puolikkaan lohesta siinä 3 päivän aikana. Kyllä meillä porukat pikkasen ihmettelee jos Tapaninpäivänä on koskematon lohi pöydässä kun syön jouluna suunnilleen vain sitä ja keitettyä perunaa.

Vierailija
66/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse graavattu lohi ei ole kielletty. Vakuumipakatussa on listeriariski.

Syövätkö raskaana olevat kesällä mansikoita tuoreena? Tai herneitä?

Listeriabakteeri on maaperäinen, ja sen saa vaikka mansikoista torilla. Vai kuvitteleeko mammat että ne pestään ensin ennen myyntiä?

Järki käteen nyt. Raskaana voi syödä kaikkea normaalin järjen rajoissa!

Miten ihmiskunta on koskaan eloon jäänyt?

Toisaalta kuka haluaa riskeerata raskaana ollessaan, jos on helppo välttää? Joillekin se osuu kohdalle ja se on kauheaa. Siitä olet oikeassa, että ihmiset eivät tajua pestä huolellisesti raakoina syömiään kasviksia ennen ja jälkeen kuorinnan. Tai marjoja yms. Moni kyllä pesee marjatkin.

Itse riskiryhmään kuuluvana, kyllä varon ja noudatan ohjeita mahdollisimman hyvin myös Suomessa. Raskausaika sentään on lyhyt ja siinä on vauva jota suojellaan. Miksi ihmeessä ei suojelisi, koska voi?

Oletko koskaan ajatellut, että nuo vauvan suojelemiseksi tehdyt ohjeet eivät oikeastaan suojele, ne vain rajoittavat. Lapsesi voi saada synnytyskanavasta herpestartunnan, vammautua synnytyksessä tai saada infektion, jota ei osata hoitaa. Äidit suhtautuvat raskausaikaan kuin se pelastaisi vauvan, mutta todellisuudessa tarvitaan vain tavallinen suomalainen synnytys ja lapsi vammautuu. Jostain syystä kukaan ei vaadi, että synnytyksessä mentäsiin lapsen etu edellä.

Vierailija
67/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin raskaana, vain ylenpalttinen maksansyönti oli kielletty. Söin lohta, juustoja, säilöttyjä persikoita ja vesipalttua. Sain kaikiaan kolme lasta, kaikki terveitä, nyt jo töissä. Ei silloin 90-luvulla kuviteltu, että rottakokeet kertoisivat, mitä raskaana oleva voi syödä.

Nyt on toisin. Vastuu isketään äidille ja jos on 0,0001 % mahdollisuus saada ruuasta jotain sikiötä haittaavaa, niin se ruoka/ravintoaine kielletään. Jos joku on Etiopiassa saanut kalasta myrkytyksen, niin se kielletään Suomessa välittömästi, vaikka todennäköisyys samaan on olematon.

Vierailija
68/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakyttääjät ovat ärsyttäviä, ei tahdo hermo kestää sitä että syömisiä vahditaan.

Itse sanoisin jotain seuraavista:

- sait viimeksi jonkin pöpön graavikalasta, ja tuli jokin kammo siihen, toivottavasti menee pian ohi

- on vähän huono ja hutera olo, toivottavasti et ole sairastumassa, työpaikalla on ollut mahatautia liikkeellä

- olet jo syönyt niin paljon graavikalaa ettei juuri nyt oikein maistu

Itse yrittäisin olla mahdollisimman luontevasti ja jättäisin vain ottamatta ja toivoisin ettei kukaan huomaa. Ehkä voit ”olla ottavinasi”, mutta otat tosi vähän jonnekin lautasen reunalle ja jätät sen sitten syömättä, sotket lopuksi jonkin kastikkeenjämän sekaan. Kehut, että oli hyvää jos joku kysyy.

Vierailija
69/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai siihen mitään keinoa ole, jos äiti on vielä hyvä huomaamaan. 

Ei se noin mene. Av:n on keksittävä keino, vaikka ap sanoisi joka ehdotukseen 'ei'. Se on palstalaisten vika, jos ap:n äiti huomaa ja sättii lastaan graavikalan syömättömyydestä.  

Vierailija
70/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin raskaana, vain ylenpalttinen maksansyönti oli kielletty. Söin lohta, juustoja, säilöttyjä persikoita ja vesipalttua. Sain kaikiaan kolme lasta, kaikki terveitä, nyt jo töissä. Ei silloin 90-luvulla kuviteltu, että rottakokeet kertoisivat, mitä raskaana oleva voi syödä.

Nyt on toisin. Vastuu isketään äidille ja jos on 0,0001 % mahdollisuus saada ruuasta jotain sikiötä haittaavaa, niin se ruoka/ravintoaine kielletään. Jos joku on Etiopiassa saanut kalasta myrkytyksen, niin se kielletään Suomessa välittömästi, vaikka todennäköisyys samaan on olematon.

Mä olen saanut ainokaiseni 2001, ja Tampereen neuvoloissa oli tuolloin suloinen suositussekamelska. Omassani muistettiin mainita itsestäänselvyydet alkoholi ja tupakka (joten söin autuaan tietämättömänä mitä mieli ikinä teki), kun taas samaan aikaan odottanut ystävä sai pitkän syntilistan, joka on vuosien varrella, tiedon lisääntyessä ilmeisesti vain pidentynyt.

Vierailija
71/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkailetteko toistenne lautasia ja ottamisia niin huolella, et on syytä selitellä? Otat mitä otat ja syöt mitä syöt, eikai siinä selitellä tarvitse.

Onnea =)

Vierailija
72/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et syö sitä lohta, miten se raskaus nyt tähän liittyy?!

Ei lohi vaan raakakypsennys. Listeria.

Vierailija
73/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lautaselle ja ruokailun lopussa kysy mieheltäsi, haluaako hän ylijääneen kalan kun et millään jaksaisi enää syödä.

Vierailija
74/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakyttääjät ovat ärsyttäviä, ei tahdo hermo kestää sitä että syömisiä vahditaan.

Itse sanoisin jotain seuraavista:

- sait viimeksi jonkin pöpön graavikalasta, ja tuli jokin kammo siihen, toivottavasti menee pian ohi

- on vähän huono ja hutera olo, toivottavasti et ole sairastumassa, työpaikalla on ollut mahatautia liikkeellä

- olet jo syönyt niin paljon graavikalaa ettei juuri nyt oikein maistu

Itse yrittäisin olla mahdollisimman luontevasti ja jättäisin vain ottamatta ja toivoisin ettei kukaan huomaa. Ehkä voit ”olla ottavinasi”, mutta otat tosi vähän jonnekin lautasen reunalle ja jätät sen sitten syömättä, sotket lopuksi jonkin kastikkeenjämän sekaan. Kehut, että oli hyvää jos joku kysyy.

Jos puhuu jostain pöpöistä niin muillekin voi tulla sellainen olo ettei maistu. Jos taas vihjailee lähestyvällä oksup*skataudilla niin onpa muilla kiva sitten pelätä monta päivää sairastuuko itsekin.

Vierailija
75/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa yksinkertainen.

Olin nirso lapsi, ja keksin jo pikkulapsena piilotella taskuihini ei-mieluisat ruuat. Toimi hyvin sekä kotona että kylässä.  :)

Ihanaa tuoksu, kala taskussa :D

Vierailija
76/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkailetteko toistenne lautasia ja ottamisia niin huolella, et on syytä selitellä? Otat mitä otat ja syöt mitä syöt, eikai siinä selitellä tarvitse.

Onnea =)

Miten se voi olla niin suuri yllätys, että monessa perheessä kytätään? Oma äitini on oikein homman mestari, saattaa hyvin todeta pöydässä ”Sinä X et vielä ollenkaan ottanut salaattia/graavilohta/haggista”, otapas sitä”. Ja selittelyt siitä että on täynnä tai nyt ei maistu kohdataan tuputtamisella. Ja sitten päälle vielä raskausarvailuja, jos kohde on 15 - 50 -vuotias nainen.

Vierailija
77/77 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano että sait ruokamyrkytyksen työpaikan pikkujouluissa graavilohesta. Jouduit antibioottikuurillekin sen takia. Nyt et voi syödä lohta koska se oksettaa ja antibiootin takia et voi juoda viiniäkään.

Tää kannattaa sanoa. Kaikki tietää, että ruokamyrkytystä ei hoideta antibiooteilla, joten nostavat maljan raskaudellesi.

Niin, eikä raskaana ollessa saa syödä antibiootteja muutenkaan!!!

Jaahas, harmi kun oma lääkärini ei tiennyt tätä vuonna -95, kun määräsi muutaman kerran antibiootteja virtsatietulehdukseen. Lopulta toki annettiin estolääkitys (jatkui synnytyksen jälkeenkin), koska vaikutti siltä, että tulehdus tulee uusiutumaan vielä useita kertoja. 

ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi