Miten selitän joulupöydässä etten syö graavikalaa?
Tein vastikään positiivisen raskaustestin, enkä haluaisi vielä kertoa omalle perheelleni raskaudesta. Onko hyviä vinkkejä siihen, miten saisin selitettyä joulupöydässä sen, etten ota graavilohta taikka mätiä (melkein lemppareitani). Viinin voin jättää juomatta vaikka lääkekuurin varjolla mutta nämä muut raskausrajoitteet aiheuttaa päänvaivaa..
Kommentit (77)
Otat vähän eri lautaselle. Ei kukaan huomaa mitä on syöty, varsinkin jos lautasella on eri ruokia sotkettu sekaisin.
Tai otat muita ruokia paljon, ja sanot ettet vain jaksa syödä mitään enää.
Rehellisyys maan perii, sanot vaan että ennemmin söisit hatullisen sitä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Sano että sait ruokamyrkytyksen työpaikan pikkujouluissa graavilohesta. Jouduit antibioottikuurillekin sen takia. Nyt et voi syödä lohta koska se oksettaa ja antibiootin takia et voi juoda viiniäkään.
Tää kannattaa sanoa. Kaikki tietää, että ruokamyrkytystä ei hoideta antibiooteilla, joten nostavat maljan raskaudellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on hyvä huomaamaan tuollaiset seikat, etenkin kun hänen jouluinen bravuurinsa on jääkellarin lohi ja jaksaa aina kysellä, miten maistui..
Ap
Muistaakseni itse graavattua lohta saa syödä raskaana?
Raaka kala on aina riski listeria kannalta.
Graavilohi ei ole raakaa, se on kypsennetty suolalla.
Jos joku arvaa että olet raskaana niin sitten arvaa. Ei sinun tarvitse myöntää eikä kieltää, sanot vaan että nyt ei maistu. Ja mitä useampi teitä on syömässä, sitä vähemmän juuri sinun syömisiisi kiinnitetään huomiota.
Mä olen selvinnyt sillä, että kerron pikaisen vatsataudin puhjenneen juuri syötyäni graavilohta. Ei siis niin, että olisit saanut sen lohesta, vaan ajoitus oli tuo ja siksi lohi ällöttää vielä vähän sua. Sanot, että mikä lie pöpö, meni ohi nopeasti oksentamisen jälkeen, jos olette läheisiä ja normisti tietäisivät vatsataudeistasi.
En alkaisi kertoilla noita ehdotettuja tarinoita ystävästä joka sairastui lohesta ja jonka vuoksi suhtaudut epäilevästi loheen. Sehän herättää ikävän tunteen muissakin ruokailijoissa ja loukkaa emäntää, vihjailemalla, ettei hänen laittamansa lohi ole syömäkelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano että sait ruokamyrkytyksen työpaikan pikkujouluissa graavilohesta. Jouduit antibioottikuurillekin sen takia. Nyt et voi syödä lohta koska se oksettaa ja antibiootin takia et voi juoda viiniäkään.
Tai jos ei sattunut omalle kohdalle niin kerrot, että ystäväsi Pirkko sai just ruokamyrkytyksen lohesta, oli tosi kipeä ja sinullakin meni vähän fiilikset lohen suhteen sen takia. Pirkko oli siis ollut ulkomaanreissulla. Minusta tuo olisi siis uskottavampi tarina, koska Suomessa elintarvikehygienia on niin hyvä, että en itse tiedä ruokamyrkytystapauksia Suomesta. Oikeastaan tuo lohi epäilyttäisi minua eniten.
Virossa tapahtuneiden kohteen liittyvien kuolintapausten jälkeen mua on oikeasti alkanut ällöttävä lohi kaikissa muodoissaan.
Jos joku alkaisi utelemaan ja jankkaamaan miksen ota lohta joulupöydässä eikä täyttyisi "ei nyt tee mieli"-selitykseen kertoisin niistä kohtalokkaita listeria tapauksista muillekin.
On epäkohteliasta kysyä toisen ruokailusta ellei toinen tahdo kertoa. Siihen voi vaikka sanoa että on paha ripuli eikä mikään pysy sisällä, mitä raadollisempi selitys sitä todennäköisemmin utelu loppuu siihen.
Olen syönyt koko raskauden graavilohta ja syön joulunakin. Listerian voi saada kasviksistakin, mutta silti kasviksia ei ole kielletty. Jos syöt raakoja kasviksia, voit syödä kalaakin.
Voisit sanoa, että että oot päättänyt kokeilla kasvissyöntiä etkä halua pilata kokeilua millään lihalla?
Nyrkkisääntö: mitä enemmän selität, sitä epäilyttävämpi olet. Viinistä kieltäytyminen Flagylin perusteella on sama kuin kertoisit olevasi raskaana.
Kytätäänkö teillä jokainen suupala, mitä kukakin ottaa. Sotket vain monta laijia lautaselle ja jos joku kysyy, niin sanot, että otit jo ja hyvää oli. Tai ota lautasen reunalle ja työnnä se miehelle salaa.
Älä selitä. Selittely saa kaiken vaan korostumaan.
"Kiitos, otan seuraavalla kierroksella."
"Otin jo, oli hyvää, kiitos. Rosolli maistuisi vielä, ojennatko sitä."
Sanot että vatsa on vähän sekaisin niiden antibioottien takia, joten jätät kalan nyt väliin kun se ärsyttää vatsaa. Ja sitten kerrot niistä kun virossa ollut listeriaakin. Tästä jälkimmäisestä äitisi voi pahastua. Jos kukaan muukaan ei sitten uskalla syödä sen vaivalla tekemää kalaaa. Mutta ihan antiobioottikuuriin vetoaisin
Varmaan jotain lottovoiton luokkaa todennäköisyydeltään saada listeria siitä kalasta.
Keskusteletteko oikeasti joulupöydässä siitä mitä kukin syö?
Vierailija kirjoitti:
Sanot että vatsa on vähän sekaisin niiden antibioottien takia, joten jätät kalan nyt väliin kun se ärsyttää vatsaa. Ja sitten kerrot niistä kun virossa ollut listeriaakin. Tästä jälkimmäisestä äitisi voi pahastua. Jos kukaan muukaan ei sitten uskalla syödä sen vaivalla tekemää kalaaa. Mutta ihan antiobioottikuuriin vetoaisin
Kukaan koskaan antibioottikuurin syönyt ei usko tuohon. Ei ne lääkkeet mitään, mutta sattumalta juuri kala ärsyrtää vatsaa, eikä esim. rosollin sipuli tai lanttu tai rasvaiset tortut. 🙄
Kiva, että toiset pystyy salaamaan raskauden. Itsehän oksensin jo viikolta 5 lähtien kaiken ulos sitä tahtia, että makasin sairaalassa tiputuksessa. Ei paljon pystynyt perheeltä salailemaan, miksi olen sairaalassa. En syönyt juuri mitään kolmeen kuukauteen, joten positiivinen ongelma tuo, jos voi oikein valita, mitä jättää syömättä.
Onko se niin maailmanloppu jos joku arvaa? Eihän sun tarvitse mitään myöntää kuitenkaan.
Eikö pöydässä ole mitään muuta tarjolla kun asiaa pitää selitellä...?