Miten selitän joulupöydässä etten syö graavikalaa?
Tein vastikään positiivisen raskaustestin, enkä haluaisi vielä kertoa omalle perheelleni raskaudesta. Onko hyviä vinkkejä siihen, miten saisin selitettyä joulupöydässä sen, etten ota graavilohta taikka mätiä (melkein lemppareitani). Viinin voin jättää juomatta vaikka lääkekuurin varjolla mutta nämä muut raskausrajoitteet aiheuttaa päänvaivaa..
Kommentit (77)
Itse graavattu lohi ei ole kielletty. Vakuumipakatussa on listeriariski.
Oletpa yksinkertainen.
Olin nirso lapsi, ja keksin jo pikkulapsena piilotella taskuihini ei-mieluisat ruuat. Toimi hyvin sekä kotona että kylässä. :)
"emmä ny jaksa, muutenki oon yrittäny vähentää suolan käyttöö"
Raskaana olevilla on olemattomia ongelmia.
Närästyksen valittelu auttaa. Tosin sitten et voi syödä kauheasti muitakaan yleisesti närästäväksi tiedettyjä ruokia. Voi toki olla hyvä hämäys jos jätät myös raskauden aikana sallittuja ruokalajeja pois. Rennie-aski kannattaa varata rekvisiiitaksi mukaan
Voi hyvä ihme taas. Mitään ei saa nykyään syödä raskaana. Mä ainakin söin graavia kalaa raskaana, ei siitä silloin vouhotettu. Voit sä saada vaikka mistä muualtakin kaikenmaailman pöpöjä sun muita. Ja kauhee ongelma että mitä nyt sanoa jos en syö ja muut hokaa että oot raskaana. Tuskin kukaan suhun kiinnittä huomiota mitä otat lautaselles ja mitä et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on hyvä huomaamaan tuollaiset seikat, etenkin kun hänen jouluinen bravuurinsa on jääkellarin lohi ja jaksaa aina kysellä, miten maistui..
Ap
Muistaakseni itse graavattua lohta saa syödä raskaana?
Raaka kala on aina riski listeria kannalta.
Graavilohi ei ole raakaa, se on kypsennetty suolalla.
Listeria kuolee vadta yli 70 asteessa.
Turha tuossa on selitellä mitään. Itse arvaisin heti että on raskaudesta kyse jos joku graavikalaa yleensä rakastava ei sitä nyt haluaisikaan.
Tönäiset graavilohi-lautasen "vahingossa" lattialle, sen jälkeen ei sitä tarvii syödä.
Otat niin paljon ruokaa, ettet jaksa syödä kaikkea loppuun. Kätevästi se kalakin on siellä tähteiden seassa, ehkä servetin alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano että sait ruokamyrkytyksen työpaikan pikkujouluissa graavilohesta. Jouduit antibioottikuurillekin sen takia. Nyt et voi syödä lohta koska se oksettaa ja antibiootin takia et voi juoda viiniäkään.
Tää kannattaa sanoa. Kaikki tietää, että ruokamyrkytystä ei hoideta antibiooteilla, joten nostavat maljan raskaudellesi.
Niin, eikä raskaana ollessa saa syödä antibiootteja muutenkaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano että sait ruokamyrkytyksen työpaikan pikkujouluissa graavilohesta. Jouduit antibioottikuurillekin sen takia. Nyt et voi syödä lohta koska se oksettaa ja antibiootin takia et voi juoda viiniäkään.
Tää kannattaa sanoa. Kaikki tietää, että ruokamyrkytystä ei hoideta antibiooteilla, joten nostavat maljan raskaudellesi.
Niin, eikä raskaana ollessa saa syödä antibiootteja muutenkaan!!!
Heh, eihän kukaan ollut niitä syömässäkään. Oletko vähän yksinkertainen?
Kaikki tietää ettei antibiootit estä viinin juomista joten ihan turha selittää mitään muutakaan. 😂 Älä sano mitään, kaada vähän viiniä lasiin ja mukamas juo (siitä ei kukaan kuole jos nyt suullisen viiniä juo) ja ota lautaselle sitä kalaa, et vaan syö sitä. Itse tein noin eikä kukaan huomannut mitään. Vaihdoin miehen kanssa laseja vaivihkaa kun mies oli melkein juonut omansa. Jos taas alat suu vaahdossa selittämään että voi voi voi kun et nyt voi syödä etkä juoda kun on joku mystinen lääkekuuri ja naapurin Pirkko oli just lomalla saanut ruokamyrkytyksen niin sinäkään et nyt uskalla syödä graavilohta etkä silliä etkä itseasiassa myöskään homejuustoa. Lol. Kaikki arvaa välittömästi.
Kaikkialla muualla kuin av-mammojen suvussa ei sanota ääneen vaikka arvaisikin että nyt se on raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on hyvä huomaamaan tuollaiset seikat, etenkin kun hänen jouluinen bravuurinsa on jääkellarin lohi ja jaksaa aina kysellä, miten maistui..
Ap
Vaan nyt oli kyseessä GRAAVATTU! GRAAVATTU EI OLE RAAKAA!!!
Vierailija kirjoitti:
Syövätkö raskaana olevat kesällä mansikoita tuoreena? Tai herneitä?
Listeriabakteeri on maaperäinen, ja sen saa vaikka mansikoista torilla. Vai kuvitteleeko mammat että ne pestään ensin ennen myyntiä?
Järki käteen nyt. Raskaana voi syödä kaikkea normaalin järjen rajoissa!
Miten ihmiskunta on koskaan eloon jäänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Graavilohi ei ole raakaa, se on kypsennetty suolalla.
Yleensä se on kuumuus joka tappaa pöpöt eli raakakypsennys ei auta.
Ota ap vähän graavilohta lautaselle ja sitten jätät sen vain lautaselle ja sanot, ettet jaksanut syödä yhtään enempää. En usko, että kukaan sitä ihmettelee.
Vierailija kirjoitti:
Suositus koskee myös itse graavattuja kaloja.
Raakoja kala- ja äyriäistuotteita, tyhjiö- ja suojakaasupakattuja tai itse valmistettuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kalatuotteita sekä mätiä syödään vain kuumennettuna (tuotteen sisälämpötila kauttaaltaan vähintään 70 astetta). Sushia vältetään.
https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/henkiloasiakkaat/tietoa-elinta…
Sano että viime jouluna niistä tuli järkyttävä paskatauti.