Narsistin katse
Olen puolisoni jälkeen pystynyt tunnistamaan kohtuullisesti narsisteja ja heillä on yksi mielenkiintoinen piirre, jota en ole tavallisilla ihmisillä tavannut.
Heidän pupillinsa laajenee, kuin ihastuneena tai riippuvainen dripissa kun he saavat narsistista lähdettä. Oikeudessa tähtenä, työporukan keskipisteenä, jonkun jakamattoman huomion saaneena...
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ap:n katseteoriasta. Eksälläni oli paljon narsistisia piirteitä (kehui aina itseään, ikinä ei saanut olla toista mieltä hänen kanssaan, lyttäsi ja vähätteli muita ja eritoten minua ja eksäänsä, levitteli minusta pettämishuhuja, valehteli päin naamaa, puhui mustan valkoiseksi, uhkaili eron jälkeen, valehteli jopa poliisille yms.). Hänen katseensa oli 'episodien' aikaan aina lasittunut, sieluton, kylmä, ja kasvojen lihakset silmienympärystä lukuunottamatta kylmän ilmeettömänä ja rentona. Puistatus.
Eron jälkeen kävin tindertreffeillä toisen miehen kanssa. Hän puhui koko illan siitä miten mukava ja avulias mies hän on. Sain tuskin suunvuoroa, eikä mies kysynyt minulta edes yhtä ainutta kysymystä tutustuakseen minuun (miten olisi missä oot töissä, ai tykkäät filmeistä, mikä on lemppari, onks sulla harrastuksia, mitä teet vapaa-ajalla?). Jossain vaiheessa mies nojasi minuunpäin kasvoillaan ihan sama ilme kuin sillä It-leffan klovnilla viemärissä. Laajentuneet pupillit, ilkeä saalistajan hymy, suu hieman auki, silmistä hehkui joku outo vaara. Hyi kamala! Lähdin nopeasti ja treffien jälkeen alkoi viestipommitus, itsekehu, ja tauoton suhteeseen maaniminen kännykän välityksellä. Kuka muka haluaa aloittaa suhteen deitin kanssa josta oikeasti ei tiedä yhtään mitään edes treffien jälkeen?
Nykyään pysyn miehistä kaukana, en uskalla ottaa enää riskejä.
Se on ehkä parempikin...
Vierailija kirjoitti:
Missä on narsistileimoja jakavien ihmisten empatiakyky? Luulevatko he että voivat leimata ihmisiä tuosta vain oman mielen mukaan jo ihan katseesta tietää. Jos olet tähän taipuvainen, kannattaa harjoittaa nöyrästi itsetutkiskelua ja miettiä mistä tämä toisten lynkkaaminen kumpuaa. Onko taustalla teot, vai sinun omat aavistuksesi? Pitää muistaa myös että narsistitkin ovat ihmisiä, vaikka eivät tämän yhteiskunnan arvojen mukaisesti toimisikaan. Jotkut narsistit tekevät myös hyvää, mutta tältä on suljettu silmät, narsistileima peittää kaiken tämän alleen. Jokanen narsistikin on yksilö, eikä heitäkään tulisi niputtaa kylmästi yhdeksi oksennukseksi. Minua kiinnostaisi tietää kuinkahan moni narsisti on onnellinen, luulen että se ei kuulu heidän etuoikeuksiinsa. Empaattiseksi itseään mainostavat ihmiset kuvottavat minua.
Kuinka moni narsisti onkaan saanut empaattisen ihmisen sydämen täyteen välittämistä ja myötätuntoa kertomalla valheellisia säälitarinoitaan. Me empaattiset ollaan heidän herkkupalojaan.
Kyllä monikin narsisti näennäisesti tekee hyvää, mutta motiivit siihen eivät ole puhtoiset.
Kyllä narsku aina narskun tuntee.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ap:n katseteoriasta. Eksälläni oli paljon narsistisia piirteitä (kehui aina itseään, ikinä ei saanut olla toista mieltä hänen kanssaan, lyttäsi ja vähätteli muita ja eritoten minua ja eksäänsä, levitteli minusta pettämishuhuja, valehteli päin naamaa, puhui mustan valkoiseksi, uhkaili eron jälkeen, valehteli jopa poliisille yms.). Hänen katseensa oli 'episodien' aikaan aina lasittunut, sieluton, kylmä, ja kasvojen lihakset silmienympärystä lukuunottamatta kylmän ilmeettömänä ja rentona. Puistatus.
Eron jälkeen kävin tindertreffeillä toisen miehen kanssa. Hän puhui koko illan siitä miten mukava ja avulias mies hän on. Sain tuskin suunvuoroa, eikä mies kysynyt minulta edes yhtä ainutta kysymystä tutustuakseen minuun (miten olisi missä oot töissä, ai tykkäät filmeistä, mikä on lemppari, onks sulla harrastuksia, mitä teet vapaa-ajalla?). Jossain vaiheessa mies nojasi minuunpäin kasvoillaan ihan sama ilme kuin sillä It-leffan klovnilla viemärissä. Laajentuneet pupillit, ilkeä saalistajan hymy, suu hieman auki, silmistä hehkui joku outo vaara. Hyi kamala! Lähdin nopeasti ja treffien jälkeen alkoi viestipommitus, itsekehu, ja tauoton suhteeseen maaniminen kännykän välityksellä. Kuka muka haluaa aloittaa suhteen deitin kanssa josta oikeasti ei tiedä yhtään mitään edes treffien jälkeen?
Nykyään pysyn miehistä kaukana, en uskalla ottaa enää riskejä.
Treffit jonkun toisen narsistin kanssa olisivat voineet mennä niin, että tämä olisi ollut hiljaa itsestään ja antanut sinun puhua puhumistaan. Hän olisi kysellyt kaikesta ja antanut kuvan, että on oikein kiinnostunut ja välittävä.
Todellisuudessa hän istui siellä pumppaamassa tietoa sinusta ja elämästään, jotta voisi luoda itsestään unelmakumppanin sinulle ja jossain kohtaa myös käyttää antamiasi tietoja häikäilemättömästi hyväkseen, satuttaakseen sinua jne.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit ovat lähinnä surkuhupaisia. Niin yksiulotteisia otuksia että vielä helpommin manipuloitavissa kuin muut ihmiset ja niin hauraita, että ne voi musertaa helposti kuin torakan sitten kun niiden kanssa pelailuun kyllästyy.
Dream on... ;)
Vierailija kirjoitti:
Tuhkelo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Se on niin, että ei ole olemassa narsistia, jolla ei tuota katsetta ole...
Lääketieteellinen fakta, vai pelkästään oma uskomuksesi? :)
Linkkiä ja lähdettä kehiin kiitos.P.S. Sorry, irrotin nyt tämän yksittäisen väittämäsi hiukan asiayhteydestään, paljon pitkässä tekstissäsi oli ihan asiaakin.
Siis tästä katseestahana on ihan kaikissa narsistisiin persoonallisuushäiriöihin liittyvissä artikkeleissa ja jutuissa? Miten monta lähdettä haluat, helpommalla pääset jos googlaat, jos haluat tietää etkä ivata.
Googlaa psykopaatin katse, jos kiinnostaa, siitä löytyy enemmän tietoa. Tai googlaa narcissist stare psychology tms. Ulkomaisilta sivustoilta löytyy paremmin tietoa, Suomessa narsismista on tainnut puhua eniten vaan Lauerma, mutta hänen haastattelunsa vievät aika kauaksi arjen narsistien uhreista. DR. Philin vieraana oli joku aika sitten narsismiin perehtynyt tutkija, löytyy tubesta, jos kiinnostaa? Tapaus Christopher Watts/narsismi -dokkari löytyy sieltä myös.
Tässä narsisti-sosiopaatti itse kertoo osuvasti tuosta katseesta: https://narcsite.com/2017/11/04/the-stare-5/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit ovat lähinnä surkuhupaisia. Niin yksiulotteisia otuksia että vielä helpommin manipuloitavissa kuin muut ihmiset ja niin hauraita, että ne voi musertaa helposti kuin torakan sitten kun niiden kanssa pelailuun kyllästyy.
Miten narsistin voi musertaa?
Viedään siltä lelut. Narsisti elää muiden huomiosta ja ihailusta, joten sen kun vie pois niin luhistuvat kokonaan.
Eivät luhistu, pelkästään turhautuvat...
...ja sitten etsivät uuden ”lähteen”
Niin, hyvä esimerkki narsistista on myös Dr Fosterissa Simon Foster, tuo silmääkään räpäyttämättä valehteleva petollinen mies, mukava heppu.
Ihan ex-vaimon perusteella voin todeta että pahimmillaan se katse on kuin itse pahuus katselisi sieltä silmien läpi. Ja sitähän se on. Se mitä ymmärrämme pahuutensa on narsistinen persoonallisuushäiriö. Se yhdistää psykopaatteja, sosiopaatteja, sadisteja, machvellionisteja ja narsisteja. Samalla janalla mutta pahuuden määrä vaihtelee.
Tuhkelo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viedään siltä lelut. Narsisti elää muiden huomiosta ja ihailusta, joten sen kun vie pois niin luhistuvat kokonaan.
...ja sitten etsivät uuden ”lähteen”
On aika tavallista että jos klassisen, grandioosin narsistin ego kärsii liian kovan kolauksen niin tästä tulee joksikin aikaa tai jopa pysyvästi ns. haavoittuva narsisti. Mielipidekysymys tietysti että täyttääkö tuo luhistumisen määritelmän.
Moni joka ei usko tähän, ei ilmeisesti ole ollut oikean narsistin kanssa tekemisissä. En siis tarkoita näitä mulkvisteja joita jokaisen kohdalle osuu jossain kohtaa elämää ja heitä on helppo nimittää narsisteiksi, vaan ihan oikeasti narsistisia ihmisiä. Niitä ei todellakaan osu jokaisen kohdalle ja hyvä niin, olkaa kiitollisia jos olette siltä välttyneet.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkelo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ja sitten etsivät uuden ”lähteen”On aika tavallista että jos klassisen, grandioosin narsistin ego kärsii liian kovan kolauksen niin tästä tulee joksikin aikaa tai jopa pysyvästi ns. haavoittuva narsisti. Mielipidekysymys tietysti että täyttääkö tuo luhistumisen määritelmän.
No tässä olet kyllä oikeilla jäljillä...
Jos narsistin kuoren pystyy murtamaan, hetkellinen ”luhistuminen” on mahdollista.
Tämä onkin ainoa hetki, jolloin terapialla voidaan saavuttaa jotakin positiivisia tuloksia.
Aika-ikkuna on kyllä sitten todella kapea, narsisti alkaa todella nopeasti parsimaan suojakuortaan kasaan.
Seurustelin kerran narsistin kanssa ja se oli kamalin aika elämästäni.
Tutustuin narsistiin ja narsisti antoi maksimaalisen huomion, jollaista olin toivonut saavani. Olisi pitänyt herätyskellojen soida, kun ekoilla treffeillä puhui vain itsestään ja hänellä oli se narsistin tuttu tuijottava katse. Aluksi kuitenkin kaikki oli ihanaa ja mies oli täydellinen. Vähitellen alkoi paljastua outoja piirteitä. En saanut nähdä ystäviä/perhettä ja koitti eristää muista. Väijyi piilossa stalkkaamassa mua, kun epäili että petän. Käytti huonoa rahatilannettani hyväkseen ja piti sitä kautta otteessaan. Olin menettää asuntonikin hänen vuokseen. Alkoi olla väkivaltainen ja sai raivokohtauksia. Alun kehuminen vaihtui ulkonäön mollaamiseen. En uskaltanut pihalla katsoa enää muualle kuin maahan, koska itsetuntoni oli poljettu niin alas.
Olin lähdössä monta kertaa, mutta narsisti keksi aina uudet tavat manipuloida. Oli kuulemma käynyt tutkimuksissa, kun oli epäilys sairaudesta. Joi ero-suruunsa alkoholia ja laitteli kuvia pulloista (rupesin säälimään), aloitti elämäntapamuutoksen josta laittoi kuvia, laitteli kaipaus-viestejä kuinka olin hänen elämänsä rakkaus, välillä olin maailman kamalin ihminen ja sätti siitä. Käytti seksiä manipulointi välineenä ja lähetteli vanhoja yhteisiä kuviamme eron jälkeen.
Tinderissä käytti ainoastaan yhteiskuviamme niin, että oli vain sutannut naamani ja olin tunnistettavissa.
Ja olihan niitä paljon muitakin, mutta en viitsi kertoa enempää, ettei kukaan vaan tunnista.
Tarkoitatko sitä innokasta "jes olen voitonpäällä"-katsetta vai sitä "olet viholliseni ja saat kärsiä" -katsetta tai sitten "tuhoan sinut"-katse?
Jälkimmäisestähän kirjallisuudessakin puhutaan.... olen nähnyt sen. Jännä miten ihminen voi muuttua niin äärimmäiseksi.
Olen tuon katseen kokenut muutamankin kerran, siinä todella on jotain erilaista, uskoo ken tahtoo. Olen ollut oikeudessa samaan aikaan narsistin kanssa ja muistan vieläkin sen katseen ja virneen hänen kasvoillaan kun hän puhui minulle siellä salissa. Se ilme hänen kasvoillaan oli samaan aikaan vastenmielinen mutta silti oudolla tavalla viehättävä, vielä senkin jälkeen kun oli satuttanut minua ja minulle tärkeää ihmistä.
”Drip” 😂😂😂
D ja T kirjainten ero voi kyllä olla tosi hankala junteille, lol.
Ap ottaa varmaan myös vähän ”droppia” jos on flunssassa, tirsk.
Vierailija kirjoitti:
Ap, en yhtään tykkää teoriastasi, koska minulla on LIKINÄKÖISENÄ aina laajentuneet pupillit. Narsistia ei minusta saa, olen ennemminkin turhan vaatimaton.
Ja minulla on tietotyöstä johtuen ylirasittuneet silmät. Katseen tarkentaminen kestää niin kauan, että sukukin valittaa tyhjästä katseesta!
No minnekäs tarkennan jos en näe! Silmälääkäri antoi vain silmäjumppaohjeet ja huokaisi tyytyväisenä, kun kerroin etten autolle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, en yhtään tykkää teoriastasi, koska minulla on LIKINÄKÖISENÄ aina laajentuneet pupillit. Narsistia ei minusta saa, olen ennemminkin turhan vaatimaton.
Ja minulla on tietotyöstä johtuen ylirasittuneet silmät. Katseen tarkentaminen kestää niin kauan, että sukukin valittaa tyhjästä katseesta!
No minnekäs tarkennan jos en näe! Silmälääkäri antoi vain silmäjumppaohjeet ja huokaisi tyytyväisenä, kun kerroin etten autolle :D
Niin. Koomista kyllä, katseen tarkentamisongelmat voidaan kokea läpitunkevana tuijotuksena - vaikka tilanne on todellisuudessa aivan päinvastainen. Omat pupillini ovat valtavat ensikohtaamisissa, koska olen selättänyt sosiaalisten tilanteiden pelkoni. Vaikka pelko ei enää lamaannuta minua, niin olen vuorovaikutustilanteissa hiukan ahdistunut. Pupillit kertovat paljon kantajansa mielenliikkeistä, mutta niiden perusteella ei saa diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Koomista kyllä, katseen tarkentamisongelmat voidaan kokea läpitunkevana tuijotuksena - vaikka tilanne on todellisuudessa aivan päinvastainen. Omat pupillini ovat valtavat ensikohtaamisissa, koska olen selättänyt sosiaalisten tilanteiden pelkoni. Vaikka pelko ei enää lamaannuta minua, niin olen vuorovaikutustilanteissa hiukan ahdistunut. Pupillit kertovat paljon kantajansa mielenliikkeistä, mutta niiden perusteella ei saa diagnoosia.
Mulla myös. Pelko ei ole kokonaan kaikonnut, mutta hallitsen sitä paremmin.
Hmm, hauska sattuma. Entisellä ystävällä Katjalla tosiaan silmät leimusivat kun sai muita loukattua.