Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin katse

Vierailija
21.12.2019 |

Olen puolisoni jälkeen pystynyt tunnistamaan kohtuullisesti narsisteja ja heillä on yksi mielenkiintoinen piirre, jota en ole tavallisilla ihmisillä tavannut.

Heidän pupillinsa laajenee, kuin ihastuneena tai riippuvainen dripissa kun he saavat narsistista lähdettä. Oikeudessa tähtenä, työporukan keskipisteenä, jonkun jakamattoman huomion saaneena...

Kommentit (213)

Vierailija
101/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkelo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Se on niin, että ei ole olemassa narsistia, jolla ei tuota katsetta ole...

Lääketieteellinen fakta, vai pelkästään oma uskomuksesi? :)

Linkkiä ja lähdettä kehiin kiitos.

P.S. Sorry, irrotin nyt tämän yksittäisen väittämäsi hiukan asiayhteydestään, paljon pitkässä tekstissäsi oli ihan asiaakin.

Siis tästä katseestahana on ihan kaikissa narsistisiin persoonallisuushäiriöihin liittyvissä artikkeleissa ja jutuissa? Miten monta lähdettä haluat, helpommalla pääset jos googlaat, jos haluat tietää etkä ivata. 

Googlaa psykopaatin katse, jos kiinnostaa, siitä löytyy enemmän tietoa. Tai googlaa narcissist stare psychology tms. Ulkomaisilta sivustoilta löytyy paremmin tietoa, Suomessa narsismista on tainnut puhua eniten vaan Lauerma, mutta hänen haastattelunsa vievät aika kauaksi arjen narsistien uhreista. DR. Philin vieraana oli joku aika sitten narsismiin perehtynyt tutkija, löytyy tubesta, jos kiinnostaa? Tapaus Christopher Watts/narsismi -dokkari löytyy sieltä myös.

Vierailija
102/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukisikohan tätä ketjua kukaan sellainen, joka osaisi neuvoa huoltajuusongelmassa. Narsisti raivostui silmittömästi, koska erosin jo ennen synnytystä. Hän on kostanut siitä lähtien. Sosiaalipuolella tai oikeudessa kukaan ei näe mistä on kysymys, koska mies on loistava valehtelemaan ja koska uhriutuva mies, joka kertoo sydämensä vuotavan verta ikävästä vetoaa.

Kukaan ei kuuntele lapsen hätää, koska isä kertoo lapsen olevan aivopestyn. Kukaan ei kuuntele minua, koska olen se aivopesijä ja vieraannuttaja. Kukaan ei näe ristiriitaa miehen hurjien työmääräpuheiden ja vuosikausien työttömyyden välillä, kukaan ei havahdu miehen syrjäytyneeseen elämään,luottotiedottomuuteen ja loisivaan elämäntyyliin, kukaan ei tajua miten puheet ovat valheita sekä hänen elämästään että suhteestaan lapseen.

Kun lapsen ja vanhemman kertomukset elämästä ovat täysin erilaiset, leimataan lapsi suoraan valehtelijaksi ja pakotetaan tiiviiseen kanssakäymiseen isän kanssa, isän, jota hän pelkää, isän, joka on lapselle uhannut hänelle ja äidille tapahtuvan jotain pahaa, jollei lapsi tottele.

Al-holin lapset kiinnostavat kyllä, mutta Suomessa lapsen hätää ei kuule kukaan jos vastapuolena on kostava narsistinen vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhkelo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Se on niin, että ei ole olemassa narsistia, jolla ei tuota katsetta ole...

Lääketieteellinen fakta, vai pelkästään oma uskomuksesi? :)

Linkkiä ja lähdettä kehiin kiitos.

P.S. Sorry, irrotin nyt tämän yksittäisen väittämäsi hiukan asiayhteydestään, paljon pitkässä tekstissäsi oli ihan asiaakin.

Siis tästä katseestahana on ihan kaikissa narsistisiin persoonallisuushäiriöihin liittyvissä artikkeleissa ja jutuissa? Miten monta lähdettä haluat, helpommalla pääset jos googlaat, jos haluat tietää etkä ivata. 

Googlaa psykopaatin katse, jos kiinnostaa, siitä löytyy enemmän tietoa. Tai googlaa narcissist stare psychology tms. Ulkomaisilta sivustoilta löytyy paremmin tietoa, Suomessa narsismista on tainnut puhua eniten vaan Lauerma, mutta hänen haastattelunsa vievät aika kauaksi arjen narsistien uhreista. DR. Philin vieraana oli joku aika sitten narsismiin perehtynyt tutkija, löytyy tubesta, jos kiinnostaa? Tapaus Christopher Watts/narsismi -dokkari löytyy sieltä myös.

Kiitos!

Pitääpä perehtyä.

Anteeksi jos kysymykseni kuulosti piikikkäältä, ei ollut tarkoitus ivata.

Vierailija
104/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä mun tapaamalla sadistisella narsistilla oli jo Tinder-kuvassaan se katse, joka jäi mieleen omituisena. Sellainen halveksuva ja vihaava. Tapailumme alussa mainitsin kyseisen kuvan karmivan minua, koska se katse oli niin pelottava. Vaihtoi whatsappiin profiilikuvakseen sen eikä ollenkaan kuulemma ymmärtänyt, miksi kuva oli pelottava.

Törmäsin tähän kreisipussiin Tinderissä uudestaan ja oli se sama kuva sielläkin. Jos uskaltaisin, varottaisin kaikkia helsinkiläisiä nuoria naisia tästä miehestä. Harmi, kun ei ole Tinderin mustaa listaa missään.

Nämä deittisovellukset ovat miesnarsisteille oikea kultakaivos, koska voivat esittää siellä mitä haluavat. 

Miksi halusit tutustua tyyppiin, jolla oli karmea katse? Ei kuulosta viehättävältä.

En halunnutkaan, oli vaan match. Poistin Tinderin mutta mies oli stalkannut mut instasta ja alkoi kirjoitella siellä. Olin eronnut pitkästä liitosta juuri ja se imartelu löysi paikkansa. Love bombingia teki.

Mies kirjoitteli sitkeästi monta viikkoa ennen kuin edes ajattelin, että ko. tyyppi voisi olla deittien arvoinen. Joku siinä mätti alusta saakka mutta esitti NIIN mukavaa ja kilttiä, mun Instan perusteella katsoi mistä tykkään ja pelasi sitä kautta. Luulin löytäneeni miehen, jonka kanssa voin tehdä yhdessä näitä asioita, koska oletin hänenkin pitävän esim. teatterista.

Aika pian osoittautui feikiksi. Katse kiinnitti huomiota jo heti Tinderissä, mutta yhdistin katseen narsismiin vasta tapailtuani miestä.

Hahah, aika viiltävää diagnosointia... Aika moni mies tekee Tinderissä lovebombingia seksin toivossa. Diagnoosi: kiimaisuus. Mitä tulee instastalkkaukseen, niin aika monet tekee sitä. Ja mistä tiedät, ettei tyyppi vaan oikeasti pitänyt samoista jutuista kuin sinä? Tai sit tollasella feikkisamaistumisella yrittänyt uida muuten vaan liiveihin. Siis varmaan kenestä tahansa löytyy narsistisia piirteitä ja jos lähtee lukemaan ihmistä kuin piru raamattua, niin varmaan kenestä tahansa saa ylitulkittua narsistin. Ja pieni anekdootti loppuun: Ted Bundy oli tunnettu ystävällisestä ja luottamustaherättävästä katseestaan.

Huomaa, että pyrit sotkemaan tätä ketjua ja tarkoituksesi ei ole keskustella narsismista, vaan jostain syystä olet mailan varressa ja koet tarpeelliseksi tempoa jokaista mahdollista palloa. Entä jos etsit itsellesi ketjun, jossa sulla on kiva olla ja jossa et koet tarvetta ylimielisesti pilkata toisia? Ota huomioon, että tänne ketjuun kirjoittelee ihmisiä, jotka näkevät tuollaisen kirjoitustavan läpi.

Miksi sulla on paha olla? Eikö ole halattu tarpeeksi lapsena ja oletko silti saanut kaiken, mitä olet halunnut, mutta et mitä olet tarvinnut?

Hylkäsikö isä tai äiti? Onko sua hyväksikäytetty? Ovatko kaikki exäsi hulluja, ai eivät, no sitten he ovat tietysti aivan mahtavia ihmisiä! Epäilemättä elämässäsi menee tosi hyvin ja olet onnellinen, siksi kirjoittelet tässä ketjussa? Siksi nyt joulukuun 22. sinä istut siinä tuijottaen näyttöäsi ja koet tarvetta maalittaa anonyymejä keskustelijoita. Mitä tahansa sulle kirjoittaakin, käännät sen päinvastaiseksi tai sitten ivaat, että tiedät kyllä paremmin ja tämä on sulle vain nettipalsta, kohta epäilemättä matkustat Balille kuukaudeksi riippukeinuun.

Mitä tahansa se voikaan olla, se on VARMASTI parempaa kuin kellään meistä muista. <3

Vierailija
105/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kaksi satavarmaa psykopaattia, joiden silmät menevät "viiruiksi", uskokaa tai älkää. Eläinmaailmassa se on pedon ominaisuus. Tiedän myös omahyväisen egoistin, jonka naama kirjaimellisesti jotenkin pullistuu, kun hän alkaa pönkittää egoaan.

joo minäkin tiedän, eräås nainen joka tappoi miehensä ja myöhemmin itsensä. ilkeät silmät kun hymyili

Vierailija
106/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, mun avomies selitti että sekä silloinen Viron päänmies on heille sukua, ihan naapureillekin selitti ja ruotsin kuningaskuntaan heillä on myös sukuhaara. Olen niin idiootti etten kehtaa kertoa, uskoin. Kun oli häät ruotsissa, niin heitin miehen siskolle että tehän ootte samaa sukua. Sisko nauroi. Mies sanoi mulle salaa että nämä on sellaisia asioita joista ei suvussa puhuta, ole hiljaa, näistä ei rehennellä!

On ex-avomies ja tuon miehen ex-vaimo oli varma että mies on psykopaatti. Mun mielestä narsisti. Hyvin julma ja ilkeä sekä väkivaltainen.

Katse oli vihaisena pistävä, syyllisenä välttävä.

Vierailija
107/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaisilta sivustoilta tästä voi lukea ja tubessa on paljon ko. aiheesta. Tänne palstalle kirjoittajien mielenkiinto ei taida riittää näin dramaattisiin aiheisiin. Kertoo jotain suomalaisten ymmärryksestä narsisteja kohtaan, että täällä edelleen levitetään (myös mt-alan ammattilaisten) keskuudessa sitä vuosikymmeniä vanhaa tutkimustietoa faktana, että narsisteja olisi vaan 1% väestöstä.

MaalaisjärjelläKIN ajateltuna luku ei voi enää pitää paikkaansa, koska ko. tutkimus on tehty ennen kuin maailmansotien jälkeisten sukupolvien traumatisoituneet kasvatuksen tulokset ovat perustaneet omia perheitään. 

Todellinen lukema tällä hetkellä on paljon suurempi, koska narsistinen persoonallisuushäiriö ei ole geneettinen ominaisuus, vaan lähes aina väärän kasvatuksen seurausta.

Ja paradoksista kyllä, pelkästään tänne palstalle kirjoittavien keskuudesta voi bongata voimakasta empatiakyvyttömyyttä, itsekeskeistä puhetta ja kiusaamista. Aivan kuin tänne kirjoittavat olisivat vailla inhimillisiä tunteita. Olen lukenut palstaa vuosia ja selvästi havaittavissa on yleinen empatiakyvyn puute ja tietynlainen keskustelemattomuus, ei vaihdeta ajatuksia vaan jankataan omia näkemyksiä viesti toisensa jälkeen.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen. Narsistin katse on jotain todella karmivaa. Tapailin itse vuoden ajan miestä, jonka katse oli ahdistava alusta saakka.

Ei tarvinnut kovin kummoinen psykologi olla, kun alkoi lukea häntä narsismin oppikirjan kautta. Ainoastaan se, että tunnistin tyypiltä tämän ko. persoonallisuushäiriön esti minua menettämästä hänen kanssaan mielenterveyttä. Nyt lähinnä säälin häntä ja aika ajoin käyn katsomassa somesta, millaista persoonaa hän tällä hetkellä esittää.

Olen tavannut hänen exänsä sattumalta (puhui tästä paljon pahaa epänormaalin paljon) ja ko. nainen kertoi psyykeensä vaurioituneen miehen kanssa niin paljon, että terveys oli romahtanut. Kokemuksemme olivat lähes identtiset. Rakkauspommituksesta siirryttiin alistamiseen ja mitätöimiseen nopeasti.

Sen tyypin elämässä oli kaikki peruselementit narsistisen persoonallisuushäiriön kehitykseen: lapsuuden hylkäämiskokemus toiselta vanhemmalta ja toisen vanhemman  tarjoama ylenpalttinen lelliminen materialla, mutta yksin jättäminen henkisesti (alkoholismi).

Esitti eläinrakasta, mutta samalla omasi hyvin sadistisia piirteitä eläimia kohtaan. Ulospäin oli valkoinen, oikeasti musta. Mukautui sen hetkisen seuransa mukaan ja haki hyväksytyksi ja ihailluksi tulemista. Mikään siinä tyypissä ei ollut totta, vaan omaa harhaista kuvitelmaa.

Konkreettinen esimerkki: esittää karaokessa kappaleen, saa aplodit: on vakuuttunut, että olisi menestyvä levyttävä artisti.  Hommasi kotiinsa vehkeet, että voisi levyttää. Raivostui silmittömästi kun kyseenalaistin, mies lauloi ihan nuotinvierestä.

Toinen esimerkki: katsottiin pubissa liveartistia, joka sai kaiken huomion. Mies ei kestänyt, että kaikki huomio ei ollut hänessä, joten änkesi lavalle laulamaan ja musisoimaan viereen. Muusikko oli hämmentynyt ventovieraan lavalle noususta, mutta koska oli harrastelija-artisti ja illan keikka oli ilmaisesitys, antoi tyypin jäädä soittamaan ohi nuottiensa.

Narsisti ei itse näe omia tekojaan omituisina, "normaaleille" ihmisille on absurdi ajatuskin mennä toisen keikkaa sotkemaan, mutta narsisti ei koe tätä niin. Hänellä on mielestään oikeus tulla nähdyksi ja ihailluksi. Ja ikää tällä kaverilla oli pitkälle yli 30. Kun jätin hänet, yritti kaikki temput, joita voi kuvitella. 

Ainoa tapa päästä narsisteista eroon on jäädyttää ja haamuttaa, katkoa kaikki kontaktit myös yhteisistä tutuista ja kavereista, vaikka olisivat kuinka herttaisia.

Eipä minultakaan empatiaa näihin ketjuihin heru, vaikka tosieelämässä olenkin empaattinen. Tosielämässä, en tosin ole ympyröinyt itseäni valittajilla ja kaikkitietävillä, vaan normaaleilla ihmisillä. Minusta sinä olet myös vähän hakoteillä tuon narsismin kanssa, kaadut itse kaivamaasi kuoppaan. Ei jatkoon.

Kyllä kait tämäkin palsta jonkinasteisedeti tosielämää vastaa, vaikka anonyymisti ihmiset täällä kirjoittavatkin. Tämä ei ole mikään virtuaalitodellisuus.

Eli siis et hyväksy kaikkia ihmisiä sellaisina kuin ovat, vaan ainoastaan ne, jotka sopivat sinulle?

Asetut toisten yläpuolelle eräänlaiseksi tuomariksi, jolla on valta päättää toisten kommenteista. Jonkinasteista persoonallisuushäiriötä tuokin kuvastaa.

Vierailija
108/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähn ohi aiheen, mutta narsu ja narsku saattavat olla ärsyttävimmät sanat joita oon hetkeen kuullut

Vierailija
109/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan, mutta ei teistä kukaan pysty narsistia/psykopaattia katseesta tai ilmeistä diagnosoimaan, kun ei pysty kokeneet psykiatritkaan.

Vierailija
110/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahan narsistin raja on tasan siinä, kun alkaa vahingoittamaan muita. Ihan rauhassa saa esim. nuoret naiset ihailla omia kuviaan, se narsismi ei vahingoita vielä ketään.

Minä tunnen monia jotka laittavat oman etunsa muiden edun edelle, minäkin teen näin joskus myös tiedostamatta. Vaikka pyrinkin olemaan hyvä ihminen, niin en aina onnistu siinäkään. Olen myös päättänyt parisuhteen itsekkäistä syistä ja se on vahingoittanut kumppaniani. Minulle on myös sanottu useasti ilkeitä asioita, mutta en pidä silti näitä sanojia narsisteina. Entä voiko lapsi olla narsisti?

Vierailija
111/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat kai sellaista kiihkomielistä huhtis-katsetta? Sellainen on monella poliitikolla. Katsokaa tarkemmin, niin huomaatte.

Sanna Marin nyt viimeisimpänä. Ihme pistävä tuijotus kuvissa.

Vierailija
112/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä mun tapaamalla sadistisella narsistilla oli jo Tinder-kuvassaan se katse, joka jäi mieleen omituisena. Sellainen halveksuva ja vihaava. Tapailumme alussa mainitsin kyseisen kuvan karmivan minua, koska se katse oli niin pelottava. Vaihtoi whatsappiin profiilikuvakseen sen eikä ollenkaan kuulemma ymmärtänyt, miksi kuva oli pelottava.

Törmäsin tähän kreisipussiin Tinderissä uudestaan ja oli se sama kuva sielläkin. Jos uskaltaisin, varottaisin kaikkia helsinkiläisiä nuoria naisia tästä miehestä. Harmi, kun ei ole Tinderin mustaa listaa missään.

Nämä deittisovellukset ovat miesnarsisteille oikea kultakaivos, koska voivat esittää siellä mitä haluavat. 

Miksi halusit tutustua tyyppiin, jolla oli karmea katse? Ei kuulosta viehättävältä.

En halunnutkaan, oli vaan match. Poistin Tinderin mutta mies oli stalkannut mut instasta ja alkoi kirjoitella siellä. Olin eronnut pitkästä liitosta juuri ja se imartelu löysi paikkansa. Love bombingia teki.

Mies kirjoitteli sitkeästi monta viikkoa ennen kuin edes ajattelin, että ko. tyyppi voisi olla deittien arvoinen. Joku siinä mätti alusta saakka mutta esitti NIIN mukavaa ja kilttiä, mun Instan perusteella katsoi mistä tykkään ja pelasi sitä kautta. Luulin löytäneeni miehen, jonka kanssa voin tehdä yhdessä näitä asioita, koska oletin hänenkin pitävän esim. teatterista.

Aika pian osoittautui feikiksi. Katse kiinnitti huomiota jo heti Tinderissä, mutta yhdistin katseen narsismiin vasta tapailtuani miestä.

Hahah, aika viiltävää diagnosointia... Aika moni mies tekee Tinderissä lovebombingia seksin toivossa. Diagnoosi: kiimaisuus. Mitä tulee instastalkkaukseen, niin aika monet tekee sitä. Ja mistä tiedät, ettei tyyppi vaan oikeasti pitänyt samoista jutuista kuin sinä? Tai sit tollasella feikkisamaistumisella yrittänyt uida muuten vaan liiveihin. Siis varmaan kenestä tahansa löytyy narsistisia piirteitä ja jos lähtee lukemaan ihmistä kuin piru raamattua, niin varmaan kenestä tahansa saa ylitulkittua narsistin. Ja pieni anekdootti loppuun: Ted Bundy oli tunnettu ystävällisestä ja luottamustaherättävästä katseestaan.

Huomaa, että pyrit sotkemaan tätä ketjua ja tarkoituksesi ei ole keskustella narsismista, vaan jostain syystä olet mailan varressa ja koet tarpeelliseksi tempoa jokaista mahdollista palloa. Entä jos etsit itsellesi ketjun, jossa sulla on kiva olla ja jossa et koet tarvetta ylimielisesti pilkata toisia? Ota huomioon, että tänne ketjuun kirjoittelee ihmisiä, jotka näkevät tuollaisen kirjoitustavan läpi.

Miksi sulla on paha olla? Eikö ole halattu tarpeeksi lapsena ja oletko silti saanut kaiken, mitä olet halunnut, mutta et mitä olet tarvinnut?

Hylkäsikö isä tai äiti? Onko sua hyväksikäytetty? Ovatko kaikki exäsi hulluja, ai eivät, no sitten he ovat tietysti aivan mahtavia ihmisiä! Epäilemättä elämässäsi menee tosi hyvin ja olet onnellinen, siksi kirjoittelet tässä ketjussa? Siksi nyt joulukuun 22. sinä istut siinä tuijottaen näyttöäsi ja koet tarvetta maalittaa anonyymejä keskustelijoita. Mitä tahansa sulle kirjoittaakin, käännät sen päinvastaiseksi tai sitten ivaat, että tiedät kyllä paremmin ja tämä on sulle vain nettipalsta, kohta epäilemättä matkustat Balille kuukaudeksi riippukeinuun.

Mitä tahansa se voikaan olla, se on VARMASTI parempaa kuin kellään meistä muista. <3

Kiitos tästä rakentavasta kommentista. Tulkitset siinä tosin intentioni aivan väärin. Mikä on täysin normaalia. Aivan kuin on täysin normaalia tulkita kenen tahansa persoonallisuus ja intentiot väärin heidän kuvansa ja verkkokäyttäytymisensä perusteella ja esim luulla heitä narsisteiksi. 

Vierailija
113/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta löytyy kyllä artikkeleita, mutta kannattaa myös harrastaa lähdekritiikkiä. Mitään vedenpitävää tutkimusta en ole aiheesta nähnyt. Ilmeisesti esimerkiksi pupillit eivät psykopaateilla välttämättä reagoi samalla tavalla kuin muilla esim. tunnepitoisissa tilanteissa. Mutta minusta siitä ei nyt kannata lähteä vetämään johtopäätöksiä mihinkään suuntaan. Joillain nyt vaan on kalansilmät eikä se välttämättä ole merkki psykopaattisuudesta. Kannattaa miettiä, mihin suuntaan oma päättelyketju toimii: Kaikki kalansilmät on psykopaatteja vai kaikki psykopaatit on kalansilmiä. 

Vierailija
114/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on narsistileimoja jakavien ihmisten empatiakyky? Luulevatko he että voivat leimata ihmisiä tuosta vain oman mielen mukaan jo ihan katseesta tietää. Jos olet tähän taipuvainen, kannattaa harjoittaa nöyrästi itsetutkiskelua ja miettiä mistä tämä toisten lynkkaaminen kumpuaa. Onko taustalla teot, vai sinun omat aavistuksesi? Pitää muistaa myös että narsistitkin ovat ihmisiä, vaikka eivät tämän yhteiskunnan arvojen mukaisesti toimisikaan. Jotkut narsistit tekevät myös hyvää, mutta tältä on suljettu silmät, narsistileima peittää kaiken tämän alleen. Jokanen narsistikin on yksilö, eikä heitäkään tulisi niputtaa kylmästi yhdeksi oksennukseksi. Minua kiinnostaisi tietää kuinkahan moni narsisti on onnellinen, luulen että se ei kuulu heidän etuoikeuksiinsa. Empaattiseksi itseään mainostavat ihmiset kuvottavat minua.

Kukaan EI ole nimeltä maininnut täälläkään yhtäkään narsistia. Eikä kukaan mitään narsistileimoja jaa livenäkään. Olet vainoharhainen.

Enkä usko, että narsistia kukaan tunnistaa pelkästä katseesta. Aloitus on vähän turhan vauhdikas.

Mutta on hyvä selvittää omassa päässään, mikä kimppuun iski. Narsistin hyvä kumoutuu AINA tämän pahoilla teoilla. Niin hyvää ei olekaan, että pitäisi sietää pahoinpitelyä sen takia. Narsistin liian empaattinen uhri on äkkiä kuollut uhri.

Ei ole mainuttu sentään nimeltä, onneksi. En ole missään vaiheessa sanonut että pahoinpitelyä tulee sietää. Miksi kaikesta pitää ajatella niin mustavalkoisesti! Onko jossakin universaali narsistin raja, jonka jälkeen hän on paha ja ei ansaitse mitään hyvää elämäänsä.

Ei kukaan narsisti ansaitse mitään hyvää. Miksi ansaitsisi? Et ole selvästikään kohdannut todellista pahuutta silmästä silmään. Pelännyt kuolevasi. Se tunne kun aidosti pelkäät, ettet näe seuraavaa aamua, on kammottava.

Kysyin sinulta kysymyksen, sen sijaan että vastaat siihen, keksit omia olettamuksiasi minun elämästä. Oliko kysymykseni liian vaikea, vai etkö pidä siitä vastauksesta mikä on mielessäsi, kun kerran toimit näin?

Olet todella häiriintynyt. Anna olla.

Niin, kysyin sinulta ja sinä arvostelet minua keksittyjen henkilökohtaisten ominaisuuksieni perusteella. Aivan, tämäpä käy järkeen.

Puolusta itseäsi, äläkä vaan vikise! Kerro kuinka hyvä olet, kun se ei ole vielä selvinnyt mitenkään meille muille.

Ohis

Vierailija
115/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on narsistileimoja jakavien ihmisten empatiakyky? Luulevatko he että voivat leimata ihmisiä tuosta vain oman mielen mukaan jo ihan katseesta tietää. Jos olet tähän taipuvainen, kannattaa harjoittaa nöyrästi itsetutkiskelua ja miettiä mistä tämä toisten lynkkaaminen kumpuaa. Onko taustalla teot, vai sinun omat aavistuksesi? Pitää muistaa myös että narsistitkin ovat ihmisiä, vaikka eivät tämän yhteiskunnan arvojen mukaisesti toimisikaan. Jotkut narsistit tekevät myös hyvää, mutta tältä on suljettu silmät, narsistileima peittää kaiken tämän alleen. Jokanen narsistikin on yksilö, eikä heitäkään tulisi niputtaa kylmästi yhdeksi oksennukseksi. Minua kiinnostaisi tietää kuinkahan moni narsisti on onnellinen, luulen että se ei kuulu heidän etuoikeuksiinsa. Empaattiseksi itseään mainostavat ihmiset kuvottavat minua.

Kukaan EI ole nimeltä maininnut täälläkään yhtäkään narsistia. Eikä kukaan mitään narsistileimoja jaa livenäkään. Olet vainoharhainen.

Enkä usko, että narsistia kukaan tunnistaa pelkästä katseesta. Aloitus on vähän turhan vauhdikas.

Mutta on hyvä selvittää omassa päässään, mikä kimppuun iski. Narsistin hyvä kumoutuu AINA tämän pahoilla teoilla. Niin hyvää ei olekaan, että pitäisi sietää pahoinpitelyä sen takia. Narsistin liian empaattinen uhri on äkkiä kuollut uhri.

Kyllä, ei pelkästä katseesta. Se on niin, että ei ole olemassa narsistia, jolla ei tuota katsetta ole, mutta on olemassa ihmisiä, joilla on paha katse ilman narsistista persoonallisuutta. On sadistisia ja kipeitä ihmisiä pahoine katseineen, mutta eivät ole välttämättä narsisteja.

Jokainen, joka tuon narsistisen katseen on nähnyt, tietää mitä sillä tarkoitetaan.

Meghanista on puhuttu, että olisi narsisti. Ainakin hänestä löytyy kuvia, joissa katse on kammottava. Tässä ensin pari kuvaa ja sitten linkki juttuun:

Julma katse:

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-b3a51a00c330f964c065dbabc9ccf452

Tyhjä katse. Hyvänä vertailukohtana Katen nauravat silmät:

https://d.newsweek.com/en/full/1515726/double-standard-meghan-markles-v…

Meghanista on paljon salaa otettuja kuvia, joissa hänen ilmeensä vaihtuu kääntäessään selkänsä kameroille ja yleisölle. Mutta tässä juttu:

https://narcsite.com/2018/05/17/a-very-royal-narcissist/

En tiedä Meghanista, mutta katse narsistin lähipiiriin yleensä paljastaa narsistin. Miten ihmiset hänen ympärillään voivat, mitä hänestä kerrotaan? Ovatko välit katkenneet esim. lapsuudenperheeseen, onko puoliso muuttunut parisuhteen myötä, onko narsisti ominut kumppaninsa ja alkanut mukauttaa häntä omaan tahtoonsa? Narsistisen pomon henkilökunta vaihtuu, hän sotkee kumppaninsa perhesuhteet ja eriyttää tämän niistä, mutta näyttelee itse uhria.

Ilman Meghania tuntematta pelkästään hänen vaikutuksensa lähipiiriin on ollut merkittävällä tavalla huono. Ironiaa sekin, että jos Meghan on narsisti, hänellä on kirjaimellisesti ympärillään hovi... Dianastahan puhuttiin myös, että olisi uhriutuva narsisti. Jos Harry ei olisi mikään freudilainen ihme, jos olisi valinnut puolusokseen myös narsistisen naisen. Meghan on ottanut erityisvapauksia piittaamatta hovin protokollasta, käyttäytynyt itsekkäästi ja julkisuudessa hovin puolelta vahvistettujen faktojen mukaan.

Yleensä ei ole savua ilman tulta. Meghan on mielenkiintoinen tapaus ja olisi kyllä ulkopuolelta tarkasteltuna aika oppikirjaesimerkki pyrkyrinarsistista.

Jos Googlaat hänen nimensä kuvahaulla, niin näet hänestä satoja kuvia, joissa hänen silmissään on kaikenlaisia katseita ja tunteita. Kukapa meistä ei joskus tuijottaisi tyhjällä katseella seinää? Ero on vaan se, että ympärillä ei ole paparazzeja kuvaamassa. En nyt ota kantaa siihen, onko hän narsisti vai ei. Sitä en sen enempää minä kuin sinäkään voida tietää. Lähinnä ärsyttää tämä kulttuuri, missä ventovieraille ihmisille lyödään leimaa jollain täysin mielivaltaisilla perusteilla. 

Mulla ei ole mitään omaa teoriaa tuohon Meghaniin, mutta narsistiksi häntä ovat nimittäneet nimenomaan lähipiirinsä, oma perhe, entiset työntekijät jne. Ja kun tietää faktana, mitä NPD-tapaus saa ympäristössään aikaan, en ihmettelisi vaikka olisikin narsisti. Eli tähän voisi sopia se jos kävelee kuin ankka ja vaappuu kuin ankka -teoria. Eihän esimerkiksi Katesta ole koskaan saanut lukea mitään tuollaista, tai Ruotsin kuninkaallisista? Edes Madden pettäjäpoikakaveri ei saanut mitään narsistin leimaa. Kuninkaalliset ylipäätään ovat säästyneet mt-diagnooseilta, paitsi Diana ja Meghan.

Ei ketään syytetä narsistiksi ilman syytä, mutta se ei tarkoita, että on narsisti. Mutta jostainhan ne ajatukset lähtevät. Meghanin kohdalla narsistisyytöksiä on saanut lukea brittilehdistä usein. Siksi onkin kiinnostavaa, mistä nämä syytökset tulevat, jos ne eivät pidä paikkaansa?

Vierailija
116/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahan narsistin raja on tasan siinä, kun alkaa vahingoittamaan muita. Ihan rauhassa saa esim. nuoret naiset ihailla omia kuviaan, se narsismi ei vahingoita vielä ketään.

Minä tunnen monia jotka laittavat oman etunsa muiden edun edelle, minäkin teen näin joskus myös tiedostamatta. Vaikka pyrinkin olemaan hyvä ihminen, niin en aina onnistu siinäkään. Olen myös päättänyt parisuhteen itsekkäistä syistä ja se on vahingoittanut kumppaniani. Minulle on myös sanottu useasti ilkeitä asioita, mutta en pidä silti näitä sanojia narsisteina. Entä voiko lapsi olla narsisti?

Olet narsisti, ja kumppanillasi kävi hyvä tuuri, kun pääsi sinusta eroon. Ehkä tajuaa sen jo itsekin.

Vierailija
117/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta löytyy kyllä artikkeleita, mutta kannattaa myös harrastaa lähdekritiikkiä. Mitään vedenpitävää tutkimusta en ole aiheesta nähnyt. Ilmeisesti esimerkiksi pupillit eivät psykopaateilla välttämättä reagoi samalla tavalla kuin muilla esim. tunnepitoisissa tilanteissa. Mutta minusta siitä ei nyt kannata lähteä vetämään johtopäätöksiä mihinkään suuntaan. Joillain nyt vaan on kalansilmät eikä se välttämättä ole merkki psykopaattisuudesta. Kannattaa miettiä, mihin suuntaan oma päättelyketju toimii: Kaikki kalansilmät on psykopaatteja vai kaikki psykopaatit on kalansilmiä. 

Juuri näin.

Poikkeuksellisen fiksu kommentti tässä ketjussa.

Vierailija
118/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että, mun avomies selitti että sekä silloinen Viron päänmies on heille sukua, ihan naapureillekin selitti ja ruotsin kuningaskuntaan heillä on myös sukuhaara. Olen niin idiootti etten kehtaa kertoa, uskoin. Kun oli häät ruotsissa, niin heitin miehen siskolle että tehän ootte samaa sukua. Sisko nauroi. Mies sanoi mulle salaa että nämä on sellaisia asioita joista ei suvussa puhuta, ole hiljaa, näistä ei rehennellä!

On ex-avomies ja tuon miehen ex-vaimo oli varma että mies on psykopaatti. Mun mielestä narsisti. Hyvin julma ja ilkeä sekä väkivaltainen.

Katse oli vihaisena pistävä, syyllisenä välttävä.

Ohis tuli vaan mieleen...En tiedä oliko narsku vai ei, mutta yks Tinder match oli yhessä profiilikuvassaan Bull Mentulan kanssa. Kysyin että tunteeko sen niin ei, kun oli vaan halunnut samaan kuvaan. Kuka laittaa oikeesti tollasta kuvaa Tinderiin... Instaa kun katoin niin siellä oli lisää näitä "julkkiskuvia". Eiks narsistit hakeudu yleensä parhaansa mukaan näkyvälle paikalle esim. julkkisten seuraan? Ja EN tarkoita että olisi narsisti tää, mutta onhan tollanen käytös siltikin musta outoa.

Vierailija
119/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ei pelkästä katseesta. Se on niin, että ei ole olemassa narsistia, jolla ei tuota katsetta ole, mutta on olemassa ihmisiä, joilla on paha katse ilman narsistista persoonallisuutta. On sadistisia ja kipeitä ihmisiä pahoine katseineen, mutta eivät ole välttämättä narsisteja.

Jokainen, joka tuon narsistisen katseen on nähnyt, tietää mitä sillä tarkoitetaan.

Meghanista on puhuttu, että olisi narsisti. Ainakin hänestä löytyy kuvia, joissa katse on kammottava. Tässä ensin pari kuvaa ja sitten linkki juttuun:

Julma katse:

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-b3a51a00c330f964c065dbabc9ccf452

Tyhjä katse. Hyvänä vertailukohtana Katen nauravat silmät:

https://d.newsweek.com/en/full/1515726/double-standard-meghan-markles-v…

Meghanista on paljon salaa otettuja kuvia, joissa hänen ilmeensä vaihtuu kääntäessään selkänsä kameroille ja yleisölle. Mutta tässä juttu:

https://narcsite.com/2018/05/17/a-very-royal-narcissist/

En tiedä Meghanista, mutta katse narsistin lähipiiriin yleensä paljastaa narsistin. Miten ihmiset hänen ympärillään voivat, mitä hänestä kerrotaan? Ovatko välit katkenneet esim. lapsuudenperheeseen, onko puoliso muuttunut parisuhteen myötä, onko narsisti ominut kumppaninsa ja alkanut mukauttaa häntä omaan tahtoonsa? Narsistisen pomon henkilökunta vaihtuu, hän sotkee kumppaninsa perhesuhteet ja eriyttää tämän niistä, mutta näyttelee itse uhria.

Ilman Meghania tuntematta pelkästään hänen vaikutuksensa lähipiiriin on ollut merkittävällä tavalla huono. Ironiaa sekin, että jos Meghan on narsisti, hänellä on kirjaimellisesti ympärillään hovi... Dianastahan puhuttiin myös, että olisi uhriutuva narsisti. Jos Harry ei olisi mikään freudilainen ihme, jos olisi valinnut puolusokseen myös narsistisen naisen. Meghan on ottanut erityisvapauksia piittaamatta hovin protokollasta, käyttäytynyt itsekkäästi ja julkisuudessa hovin puolelta vahvistettujen faktojen mukaan.

Yleensä ei ole savua ilman tulta. Meghan on mielenkiintoinen tapaus ja olisi kyllä ulkopuolelta tarkasteltuna aika oppikirjaesimerkki pyrkyrinarsistista.

Jos Googlaat hänen nimensä kuvahaulla, niin näet hänestä satoja kuvia, joissa hänen silmissään on kaikenlaisia katseita ja tunteita. Kukapa meistä ei joskus tuijottaisi tyhjällä katseella seinää? Ero on vaan se, että ympärillä ei ole paparazzeja kuvaamassa. En nyt ota kantaa siihen, onko hän narsisti vai ei. Sitä en sen enempää minä kuin sinäkään voida tietää. Lähinnä ärsyttää tämä kulttuuri, missä ventovieraille ihmisille lyödään leimaa jollain täysin mielivaltaisilla perusteilla. 

Mulla ei ole mitään omaa teoriaa tuohon Meghaniin, mutta narsistiksi häntä ovat nimittäneet nimenomaan lähipiirinsä, oma perhe, entiset työntekijät jne. Ja kun tietää faktana, mitä NPD-tapaus saa ympäristössään aikaan, en ihmettelisi vaikka olisikin narsisti. Eli tähän voisi sopia se jos kävelee kuin ankka ja vaappuu kuin ankka -teoria. Eihän esimerkiksi Katesta ole koskaan saanut lukea mitään tuollaista, tai Ruotsin kuninkaallisista? Edes Madden pettäjäpoikakaveri ei saanut mitään narsistin leimaa. Kuninkaalliset ylipäätään ovat säästyneet mt-diagnooseilta, paitsi Diana ja Meghan.

Ei ketään syytetä narsistiksi ilman syytä, mutta se ei tarkoita, että on narsisti. Mutta jostainhan ne ajatukset lähtevät. Meghanin kohdalla narsistisyytöksiä on saanut lukea brittilehdistä usein. Siksi onkin kiinnostavaa, mistä nämä syytökset tulevat, jos ne eivät pidä paikkaansa?

Olen ymmärtänyt, että Dianalla oli epävakaa persoonallisuushäiriö eli ns rajatila. Siihen liittyy aina voimakkaan narsistisia piirteitä (klusterin B:n persoonallisuushäiriö).

Vierailija
120/213 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet narsisti, ja kumppanillasi kävi hyvä tuuri, kun pääsi sinusta eroon. Ehkä tajuaa sen jo itsekin.

Ja ”tuomio” tuli pelkästääntuon lihavoidun tekstin perusteella??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi