Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme

Vierailija
19.12.2019 |

Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.

Kommentit (803)

Vierailija
741/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää kuinka aikuiset ihmiset hyökkää vegaaneita kohtaan. Jos kyseessä olisi laktoositon, gluteeniton tai mikä tahansa muu ruokavalio niin moni näkisi vaivaa.

Ite ainakin pysyisi appi-vanhemmista kaukana tollasen pelleilyn jälkeen. Ja pysyisin omistakin porukoista jos eivät tuon vähäistä ymmärrä.

Sairaus on eri asia kuin joku nirso valittaja. Kyllä minuakin ärsyttää tuollaiset hipit.

Vierailija
742/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa sille vegaaninen pizza?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No surkea emäntä on surkea emäntä. Ja asenneongelmaa ei ratkaista kyllä helposti. Meilläkin on sekasyöjäperhe, mutta kylässä on useasti käynyt vegaaneja, joiden kohdalla kokeilen mielelläni uusia reseptejä.

Joulu on yhteinen ilon juhla, jossa jokaisen vieraan mieltymykset ja rajoitteet otan huomioon ja varmistan, että syötävää löytyy. Teen tämän ilolla eikä tulisi mieleenkään käyttäytyä aloituksen mukaisella tavalla. Poikani on vielä ihan pieni, mutta jos joskus jonkun tuo meille syömään, varmistan kyllä kaikin keinoin että vieras viihtyy ja syötävää on.

Katkeria ikäviä ja negatiivisia ihmisiä on aina.

Voisitko ihan ystävällisesti kertoa meille, mitä vegaaniruokia olet siinä jouluruokien tekemisen keskellä niin mielelläsi  KOKEILLUT?  Minua kun ei kovasti kiinnosta ruveta siinä vielä kokeilemaan uusia reseptejä.  Joten kerro ihan vapaasti meille, mitä olet laittanut ja oletko tehnyt ne etukäteen vai siinä aaton aikana?   Laita tänne nyt muutama ihan helppo ruokaohje, ja vielä sellaisista aineista, mitä muualtakin saa kuin jostain isommista kaupungeista ja erikoisliikkeistä.  Ja aineitten määrä sellainen, että se on vain yhdelle.  

Asuuko teillä todella niin junttia porukkaa, ettei kukaan muu voi syödä ruokaa johon ei ole lisäämällä lisätty jotain eläinperäistä? Eipä sellaiseen pöytään kannatakaan vieraita kutsua, vaikkei vegaaneja olisikaan.

Meillä on joka joulu pöydässä perinteisiä ruokia sekä modernisoituja klassikoita. Tämän lisäksi valmistan uusia kokeilevia ruokia. Kaikkeen saa kyllä aineet ihan perusprismasta. Mikä ihmeen käsitys oikein voi vegaanisesta ruuasta olla, jos luulee siihen tarvittavan jotain erityistä? Ja miksi ihmeessä jouluna muka ei voi kokeilla mitään? Joulupöytä olisi kyllä ankea, jos siellä joka vuosi olisi samat jutut. Tänä vuonna teen Hesarin jouluruokakoneesta löydetyn glaseeratun papumurekkeen sekä uunissa paahdetut valkosipuliperunat (joita teillä ei voi syödä kukaan, koska niissä ei ole mitään eläinperäistä). Pöydässä on muitakin ruokia, jotka ovat vegaanisia, vaikka olemme kaikki sekäsyöjiä. Kukaan ei ruikuta tästä, edes lapsi.

Vierailija
744/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No surkea emäntä on surkea emäntä. Ja asenneongelmaa ei ratkaista kyllä helposti. Meilläkin on sekasyöjäperhe, mutta kylässä on useasti käynyt vegaaneja, joiden kohdalla kokeilen mielelläni uusia reseptejä.

Joulu on yhteinen ilon juhla, jossa jokaisen vieraan mieltymykset ja rajoitteet otan huomioon ja varmistan, että syötävää löytyy. Teen tämän ilolla eikä tulisi mieleenkään käyttäytyä aloituksen mukaisella tavalla. Poikani on vielä ihan pieni, mutta jos joskus jonkun tuo meille syömään, varmistan kyllä kaikin keinoin että vieras viihtyy ja syötävää on.

Voisitko ihan ystävällisesti kertoa meille, mitä vegaaniruokia olet siinä jouluruokien tekemisen keskellä niin mielelläsi  KOKEILLUT?  Minua kun ei kovasti kiinnosta ruveta siinä vielä kokeilemaan uusia reseptejä.  Joten kerro ihan vapaasti meille, mitä olet laittanut ja oletko tehnyt ne etukäteen vai siinä aaton aikana?   Laita tänne nyt muutama ihan helppo ruokaohje, ja vielä sellaisista aineista, mitä muualtakin saa kuin jostain isommista kaupungeista ja erikoisliikkeistä.  Ja aineitten määrä sellainen, että se on vain yhdelle.  

Asuuko teillä todella niin junttia porukkaa, ettei kukaan muu voi syödä ruokaa johon ei ole lisäämällä lisätty jotain eläinperäistä? Eipä sellaiseen pöytään kannatakaan vieraita kutsua, vaikkei vegaaneja olisikaan.

Meillä on joka joulu pöydässä perinteisiä ruokia sekä modernisoituja klassikoita. Tämän lisäksi valmistan uusia kokeilevia ruokia. Kaikkeen saa kyllä aineet ihan perusprismasta. Mikä ihmeen käsitys oikein voi vegaanisesta ruuasta olla, jos luulee siihen tarvittavan jotain erityistä? Ja miksi ihmeessä jouluna muka ei voi kokeilla mitään? Joulupöytä olisi kyllä ankea, jos siellä joka vuosi olisi samat jutut. Tänä vuonna teen Hesarin jouluruokakoneesta löydetyn glaseeratun papumurekkeen sekä uunissa paahdetut valkosipuliperunat (joita teillä ei voi syödä kukaan, koska niissä ei ole mitään eläinperäistä). Pöydässä on muitakin ruokia, jotka ovat vegaanisia, vaikka olemme kaikki sekäsyöjiä. Kukaan ei ruikuta tästä, edes lapsi.

Samaa mieltä kanssasi! Mahtaa olla raskasta, jos aina uusia reseptejä kokeillessa pitää varmistaa ohjeesta, että onhan siinä nyt varmasti jotain eläinperäistä mukana. Koska aika monissa ei ole. :D Eiköhän tässä pohjimmiltaan ole kyse siitä, että termi "vegaani" ahdistaa ja ärsyttää ja saa heti puolustautumaan ihan naurettavalla tavalla: "Ei meidän pöydässä ainakaan kokeilla mitään uutta, perinteistä poikkeavaa, herraisä varsinkaan JOULUNA!" 

Vierailija
745/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että Suomessa jyllää diabetes, korkea verenpaine yms. elintapasairaudet. Huomaa tästä keskustelusta, miten kovasti joitakin ihmisiä suorastaan ahdistaa kasvisruoka. :D :D :D :D trollololol huutista teille jotka syötte itsenne sairaaksi

Vierailija
746/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että Suomessa jyllää diabetes, korkea verenpaine yms. elintapasairaudet. Huomaa tästä keskustelusta, miten kovasti joitakin ihmisiä suorastaan ahdistaa kasvisruoka. :D :D :D :D trollololol huutista teille jotka syötte itsenne sairaaksi

Sokeritauti on sokerin aiheuttama sairaus. Lihassa ei ole sokeria lainkaan.

Vierailija
747/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä just oikein. Jos on päättänyt, että tarvitsee erityisruokavalion, saa ottaa omat ruokansa mukaan. Se on oma vastuu, Jos eivät tarjottavat kelpaa. En minäkään olettaisi, että vegaaniperhe tarjoilee juuri minua varten lihaa, mutta aivan varmasti ottaisin sitä itse mukaan.

Ja kuvittelet, että vegaanit päästäisivät sinut ovesta sisään lihan kanssa? Eivät he nyt sentään ihan niin avarakatseisia ole. 

Vierailija
748/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeritauti on sokerin aiheuttama sairaus. Lihassa ei ole sokeria lainkaan.

kyllä diabeeteksen syntyä edistää se supisuomalainen ruokavalio: paljon perunaa, pastaa riisiä, paljon lihaa mahdollisesti epäterveellisessä, käsitellyssä kasvisrasvassa valmistettuna, vain vähän vihanneksia ja siitäkin iso osa sokerisia hedelmiä kuten banaania, sitten ne jälkkärimössöt vielä päälle. 

Vierailija
749/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää kuinka aikuiset ihmiset hyökkää vegaaneita kohtaan. Jos kyseessä olisi laktoositon, gluteeniton tai mikä tahansa muu ruokavalio niin moni näkisi vaivaa.

Ite ainakin pysyisi appi-vanhemmista kaukana tollasen pelleilyn jälkeen. Ja pysyisin omistakin porukoista jos eivät tuon vähäistä ymmärrä.

Ai että aikuinen ihminen menisit anopin tai omien vanhempiesi joulupöytään kahta kättä heilutellen ja istuisit perseelläsi, kun anoppi hiki päässä värkää sulle jotain omia laatikoita sun muita härkäpapusötkötyksiä?

Olen ihan sekasyöjä, mutta en ikinä kehtaisi mennä näin aikuisena vanhemmilleni joulupöytään vaan pokkana syömään, vaan teen ja tuon aina osan ruoista. Varsinkaan en kehtaisi, jos mulla olisi joku itse keksittyyn vakaumukseen liittyvä ruokavalio, jonka vuoksi juuri minua varten pitäisi nähdä extravaivaa, kun jouluna on muutenkin kiire niiden ruokien kanssa ja uuninkin kapasiteetti rajallinen.

Vierailija
750/803 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna syödään perinteistä jouluruokaa. Ei mitään kokeellisia papumurekkeita tai valkosipulilaatikoita. Niitä voi sitten testailla muut 363 päivää vuodessa. Näin meillä, ihan sama minulle miten teillä.

Vierailija
751/803 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa perinteisen joulupöydän tarjoomuksistahan on valmiiksi vegaanisia. Turhaan tinttailette koko sakki.

Vegaanista ei taida oikeasti olla kuin lanttulaatikko ja rosolli.

Meillä lanttulaatikkoon tulee oikeaa kermaa. Porkkanalaatikko tehdään riisipuuroon. Ei mitään kaura- tai soijakorvikkeita vaan oikeaa maitoa.

Vierailija
752/803 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakto-ovovegetaristi ja joulun anoppilassa. Pystyn syömään suunnilleen kaikkea heidän joulupöydästään, paitsi kinkkua. Koska halusin itselleni myös ns. pääruuaan, toin mukanani juhlaseitanin itselleni ja toki muillekin, ketkä maistaa haluavat. Ihmeellisesti tästä sitten loukkaannuttiin! Että kun ei kelpaa heidän laittamat joulupöydän ruuat. No kelpaa kelpaa, mutta olen liiankin usein joutunut syömään pelkkiä lisukkeita ja jäänyt nälkäiseksi. Kyse ei kuitenkaan kinkun kohdalla ole siitä, että se ei kelpaisi, vaan siitä, että olen lopettanut lihan syömisen 12-vuotiaana eli 18 vuotta sitten, joten en kykenisi syömään edes kohteliaisuudesta. Mielestäni en tehnyt tässä mitään väärää. Osallistun tietysti myös yhteisten ruokien valmisteluun enkä ole vaatinut mitään itselleni sopivaa.

Vierailija
753/803 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa perinteisen joulupöydän tarjoomuksistahan on valmiiksi vegaanisia. Turhaan tinttailette koko sakki.

Vegaanista ei taida oikeasti olla kuin lanttulaatikko ja rosolli.

Meillä lanttulaatikkoon tulee oikeaa kermaa. Porkkanalaatikko tehdään riisipuuroon. Ei mitään kaura- tai soijakorvikkeita vaan oikeaa maitoa.

Ihanko oikeen TEILLÄ tehhään oikkiaan keremaan!!!! :OO Ahistaako mualiman meno etteenpäin, kun on kaikenmaailman kaura- ja soijakorvikkeitakin olemassa?

Vierailija
754/803 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis missähän 90-luvun Tarmon lähinostalgiakaupassa sinä käyt, kun nykyään jopa K-marketeissa on vegaanisia tuotteita myynnissä? :D Ota silmä käteen seuraavalla kauppareissulla ja huomaat, ettei todellakaan tarvitse lähteä erikoisliikkeeseen tai isoon kaupunkiin. Ja jos oot niin käsi kokkaajana, ettet osaa normaalia kermaa korvata esim. kaurakermalla, osta hyvä ihminen valmiita vegelaatikkoja kaupasta, that's it ei tarvitse itse kokata kun on niin hirmuisen vaikeaa. 

No ei se kaurakermaversio samalta maistu kuin oikealla kermalla tehty versio. On totta, että vegetuotteita löytyy jo pienemmistäkin kaupoista, mutta en mä laittaisi jotain itselleni uutta valmistetta kaikkien ruokaan ennenkuin olisin kokeillut sitä itse. Jotkut vegetuotteet kun maistuvat aika kamalilta eivätkä kaikki vegaanitkaan pidä niiden mausta. 

t. vegaanin äiti

Vierailija
755/803 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis missähän 90-luvun Tarmon lähinostalgiakaupassa sinä käyt, kun nykyään jopa K-marketeissa on vegaanisia tuotteita myynnissä? :D Ota silmä käteen seuraavalla kauppareissulla ja huomaat, ettei todellakaan tarvitse lähteä erikoisliikkeeseen tai isoon kaupunkiin. Ja jos oot niin käsi kokkaajana, ettet osaa normaalia kermaa korvata esim. kaurakermalla, osta hyvä ihminen valmiita vegelaatikkoja kaupasta, that's it ei tarvitse itse kokata kun on niin hirmuisen vaikeaa. 

No ei se kaurakermaversio samalta maistu kuin oikealla kermalla tehty versio. On totta, että vegetuotteita löytyy jo pienemmistäkin kaupoista, mutta en mä laittaisi jotain itselleni uutta valmistetta kaikkien ruokaan ennenkuin olisin kokeillut sitä itse. Jotkut vegetuotteet kun maistuvat aika kamalilta eivätkä kaikki vegaanitkaan pidä niiden mausta. 

t. vegaanin äiti

niin, onhan se raskasta jos 1-2 ruokaa maistuu ihan vähäsen erilaiselta kuin ennen... ja ne 666 muuta ruokaa ovat normaaleja, perinteisen reseptin mukaan tehtyjä.

Vierailija
756/803 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n poika suuttui ihan vaan sen takia, että ajattelee vanhempiensa olevan vain keljuja hänen tyttistään kohtaan.

Poika ei nimittäin näe sitä asian ydintä.  Siis sitä, että voi olla hemmetin vaikeaa siinä kaikkien muiden ruokien ja tarjoomisten keskellä tehdä vielä omat pikku annokset sille yhdelle.  Kyllä siinä ruokien suunnittelemisessa ja tekemisessä ihan tarpeeksi on jaksamista muutenkin.  Poika kun on poika, eikä itse ole tarvinnut suuremmin ruuanlaitolla itseään rasittaa.  Kyllähän siellä omassa kämpässä helppo on joku pasta-annos keittää ja siihen jotain papuja ja vegejuustoa, mutta ei ole takuulla ollut tekemässä isolle porukalle jouluruokia itse.  Ei näe siis ongelmaa.  

Minulle on ylipäänsä tekeminen jo siinä, että kaikki ruuat olisi kuumina ja valmiina yhtä aikaa.  Uuniin ei kerta kaikkiaan mahdu samanaikaisesti lämpiämään laatikot ja karjalanpaisti ja vielä siinä pitää keittää perunoita (koska osa haluaa perunalaatikkoa, osa keitettyjä perunoita) ja karpalokiisseliä ja kaikki pitäisi olla valmista samanaikaisesti.  Rosollinkastike pitää olla juuri tehtyä,  seisoneena se ei ole hyvää.  Ja sitten kaikki ne kalojen asettelemiset ja muut, kahdeltakin ihmiseltä menee aikaa ihan riittämiin.  Muista sitten vielä se vegaani, jolle on oma sopiva annos tehtävä alkuruokaa, pääruokaa ja jälkkäriä.

Tyttöystävä ja poika voisi tulla auttamaan niitten ruokien teossa, onnistuisikohan se?  Tuskinpa onnistuisi, monta ihmistä saman lieden ääressä hääräämässä.   

Kuule jos tollaisen läjän eri ruokia jaksaa pöytään väsätä, niin kyllä se on vaan itsekkyyttä jos ei muutamaa niistä voi valmistaa niin, että myös vegaani pystyy niitä syömään. Ei kaikkien ruokien tartte olla vegaaniystävällsisiä, mutta muutaman edes, siinä tulisi jo huomioitua se tiettyä ruokavaliota noudattava vieras. 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n poika suuttui ihan vaan sen takia, että ajattelee vanhempiensa olevan vain keljuja hänen tyttistään kohtaan.

Poika ei nimittäin näe sitä asian ydintä.  Siis sitä, että voi olla hemmetin vaikeaa siinä kaikkien muiden ruokien ja tarjoomisten keskellä tehdä vielä omat pikku annokset sille yhdelle.  Kyllä siinä ruokien suunnittelemisessa ja tekemisessä ihan tarpeeksi on jaksamista muutenkin.  Poika kun on poika, eikä itse ole tarvinnut suuremmin ruuanlaitolla itseään rasittaa.  Kyllähän siellä omassa kämpässä helppo on joku pasta-annos keittää ja siihen jotain papuja ja vegejuustoa, mutta ei ole takuulla ollut tekemässä isolle porukalle jouluruokia itse.  Ei näe siis ongelmaa.  

Minulle on ylipäänsä tekeminen jo siinä, että kaikki ruuat olisi kuumina ja valmiina yhtä aikaa.  Uuniin ei kerta kaikkiaan mahdu samanaikaisesti lämpiämään laatikot ja karjalanpaisti ja vielä siinä pitää keittää perunoita (koska osa haluaa perunalaatikkoa, osa keitettyjä perunoita) ja karpalokiisseliä ja kaikki pitäisi olla valmista samanaikaisesti.  Rosollinkastike pitää olla juuri tehtyä,  seisoneena se ei ole hyvää.  Ja sitten kaikki ne kalojen asettelemiset ja muut, kahdeltakin ihmiseltä menee aikaa ihan riittämiin.  Muista sitten vielä se vegaani, jolle on oma sopiva annos tehtävä alkuruokaa, pääruokaa ja jälkkäriä.

Tyttöystävä ja poika voisi tulla auttamaan niitten ruokien teossa, onnistuisikohan se?  Tuskinpa onnistuisi, monta ihmistä saman lieden ääressä hääräämässä.   

Kuule jos tollaisen läjän eri ruokia jaksaa pöytään väsätä, niin kyllä se on vaan itsekkyyttä jos ei muutamaa niistä voi valmistaa niin, että myös vegaani pystyy niitä syömään. Ei kaikkien ruokien tartte olla vegaaniystävällsisiä, mutta muutaman edes, siinä tulisi jo huomioitua se tiettyä ruokavaliota noudattava vieras. 

Minä kohteliaana vieraana toisin m u k a n a n i o m a t ruokani, enkä vaatisi ketään kokkaamaan juuri minulle, uniikille lumihiutaleelle, kaipaamiani erikoisruokia. Varsinkin, kun on kiireisin ruokajuhla ja emännällä paljon muutakin ajateltavaa.

Ja söisin kyllä niitä ”vääriäkin” ruokia, sillä kyse ei ole allergiasta eikä sairaudesta. En siis kuolisi, jos kerran söisin kuten ennen teini-iän eettistä herätystäni.

Kyse tässä tilanteessa olisi myös positiivisen vaikutelman antamisesta tuleville appiksille.

Joillekin se ruokavalion eettisyys on niin tärkeää, ettei siitä halua poiketa edes mielistelläkseen tulevia appivanhempia. Jos SINÄ suostuisit tekemään poikkeuksen ja vegaanina syömään ei-vegaanisia ruokia, älä pliis pakota muita samaan muottiin kanssasi. 

Kyllä se on helvetin itsekästä, jos kutsuu vieraita kylään eikä suostu huomioimaan ruokavaliorajoitteita. Ei varmaan laktoosi-intoleranssista kärsivällekään sanottaisi että hihi sori tein nää tavallisesta maidosta ja kermasta, toivottavasti ei mahas tuu kipeäks? Ei kaikkia ruokia tartte tehdä vegaanisesti, vaan muutama ruoka joilla saa jo vatsan tarpeeksi täyteen, eikä tartte sormenpäitään imeskellä joulupöydässä. Naurettavaa eristämistä, että kutsutun pitäisi tuoda joulupöytään omat eväät, kun emäntä on niin perinteiden  ystävä ettei poikkea totutusta reseptistä. Luulen, että jos kyseessä olisi vaikka emännän oma äiti, veli tai muu lähisukulainen, vastaanotto olisi paljon ymmärtäväisempi ja ystävällisempi. Tästä tulee lähinnä se mieleen, ettei pidä pojan naisystävästä muutenkaan ja oikein tarkoituksella yrittää olla hankala akka.

Tämä vieraanvaraisuus vaan harvoin toimii toisin päin. Vegaanin ruokavalio on toki kohteliasta ottaa huomioon, mutta vegaanin ei tarvitse huomioida sekasyöjiä kun kutsuu vieraita. Tuskin löytyisi vegaanin joulupöydästä kinkkua ja kylmäsavulohta tai juustotarjotinta sekasyöjävieraille.

Voi tulla sinullekin yllärinä, mutta sekasyöjän pääruoka-aine ei suinkaan ole liha. Se ei ole lihansyöjä, sekasyöjä syö myös kasviksia. Kasvissyöjä nimensä mukaisestikaan ei syö lihaa, muodossa eikä toisessa. Monelle sekasyöjälle tekee ihan hyvää syödä edes yksi päivän aterioista ilman eläinperäisiä tuotteita, ei siihen kuole vaikkei joka kerta leivälle lauantaimakkaraa saakkaan.

Oletpa typerä. Vegaanit eivät suostu syömään myöskään kalaa, kananmunaa, maitoa, kermaa, juustoja, jugurttia, voita, smetanaa, ranskankermaa jne. jne. 

Et kai sinä oikeasti syö päivittäin ruokia jossa on voita, smetanaa, kermaa, juustoa, ranskankermaa jne, jne?

Minä ainakin syön päivittäin voita leivän päällä ja maitoa myslissä. Usein laitan kasvisruokaa ja siihen jotain lehmästä tai kanasta tullutta.

Vierailija
757/803 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille vegaani ei olisi edes tervetullut. En todellakaan hyväksy mitään tofuja sun muuta mikä roudatta jostain toiselta puolelta maapalloa. Jotain rajaa sentään. Teillä poikamme saa olla tyytyväinen, että saa edes tyttöystävänsä teille tuoda.

Teidän joulupöytäänne ei taida kuulua piparkakut? Tai suklaa? Pelkkää kinkkua, perunaa, lanttua ja porkkanaa ilman mausteita? 

Ei mihinkään pöytään kuulu, mutta jouluumme kyllä. Ja piparkakkutaikinassa on sekä voita että munia ja suklaa on maitosuklaata. Ei, ei raakasuklaata, ei, ei mitään suklaan nimen saanutta sotkua ja mönjää. Ei mitään kovia puristeita, jotka saaneet nimeksi piparkakku. Vaan oikeita, täyteläisiä, perinteisiä suussasulavia ei-vegaanisia herkkuja.

Entä ne piparkakkujen mausteet? Suomessa kasvatettuja toki? Ettei vaan niitä ois rahtina tuotu ulkomailta? Tai suklaa? Kasvatat senkin itse? Ihanaa, että te lihansyöjät olette niin valveutuneita kuluttajia, kompensoi hyvin muutaman tofun lennättämistä epämääräisestä kiinasta. 

Taitaa tosin se raakasuklaakin olla laadukkaampaa suklaata kuin teidän syömänne maitosuklaa. 

Kyllä minä enemmän lähiruokaa syön kuin sinä. Sinä et tiedä minun suklaan syönnistäni mitään. Älä siis puutu siihen. Mutta olen huomannut, että vegaaneille ei vaan älykkyys ole mitenkään kovin loistava. Kannattaisi syödä lihaa ja kalaa, niin saisi tarpeeksi vitamiineja

Vierailija
758/803 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekaruokavalio on paras varsinkin kasvavalle lapselle. Jos poikani toisi joulupöytään vegaani tyttöystävän, sanoisin tervetuloa. Tekisin laatikot kaurakermalla. Hauduttaisin kasvispataa hellalla keitettyjen perunoiden kaveriksi. Ei tuosta nyt kauheasti lisävaivaa tulisi. Kinkku olisi myös tarjolla kuten ennenkin. Vegaani jättäisi sitten vaan syömättä itselleen sopimattomat osaset.

Minulle on tärkeitä ne ihmiset jotka lapselleni on tärkeitä. Haluaisin tutustua miniäskokelaaseen. Kysyisin häneltä reseptejä vegaaniruokaan ja ilahtuisin, jos toisi jotain itselleen mieluisaa joulupöytään. Heillä kyläillessä söisin sitä mitä tarjotaan. Kyllä sitä jonkun aikaa pärjää kasvisruoalla.

Vierailija
759/803 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. vegaanin äiti

niin, onhan se raskasta jos 1-2 ruokaa maistuu ihan vähäsen erilaiselta kuin ennen... ja ne 666 muuta ruokaa ovat normaaleja, perinteisen reseptin mukaan tehtyjä.

Miksi edes 1-2 tarvitsee maistua erilaiselta, jos vain yksi haluaa erilaiselta maistuvaa? Eikä ole mitään takeita, että se yksi pitäisi juuri tästä erilaisesta mausta. Menee vain roskiin, jos kukaan ei syö. Ja vaikka se yksi söisikin, ei ole ihan helppoa tehdä jotain jouluruokia vain yhdelle ihmiselle. Roskiin menee siltikin loput. Oma vegaanini ei pidä lanttulaatikosta ollenkaan. Ei edes vegaanisesta. Olen hankkinut hyvin pieniä uunivuokia yms ihan vain sitä varten, että voin hänelle tehdä omat ruokansa ja me muut syömme tavallista ruokaa. 

t. vegaanin äiti

Vierailija
760/803 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nämä on näitä hetkiä kun määritellään vuosikymmeniksi eteenpäin monet asiat. Älä ihmettele, kun sama huomionhakuinen suttura ei anna sulle hoitoon lapsenlapsiasi tai et saa kutsua poikasi perheen joulupöytään.

Ei tyttis oikeasti halua tulla teille jouluksi. Se haluaisi olla kotonaan tai kahdestaan poikasi kanssa. Hän on kyllä aistinut mitä mieltä olet hänestä ja suostuu tulemaan vihamieliseen joulupöytääsi vain koska rakastaa poikaasi. Ei taida tulla toiste, eikä siis tule poikasikaan.