Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen väsynyt, vaikka lapsi jo 2v8kk. Lieneekö normaalia?

Vierailija
11.06.2023 |

Lapsi on 2v8kk. Olen tehnyt osa-aikatyötä ja lapsi käynyt kerhossa 3x/viikko. Muun ajan olen hoitanut lasta pääsääntöisesti yksin. Lapsi on ihana ja iloinen, mutta myös uhmaa on ja herää hyvin aikaisin. Lapsi on niin aktiivinen, että tarvitsee ohjattua tekemistä ja ulkoilua vähintään 2, yleensä 3 kertaa päivässä. Tarvitsee myös tietysti jatkuvaa vahtimista, on nopea liikkeissään.

Kun lukee äitien kirjoituksia, suurin osa kirjoittaa vauvavuoden väsymisestä. Minä koen olevani nyt todella väsynyt. Siis aivan älyttömän uupunut, ilman syytä. Lapsi ei heräile öisin, mutta herää aikaisin. Itsekin menen nukkumaan mahdollisimman aikaisin. Vauvavuosi oli mielestäni helpompaa kuin jatkuva intensiivinen läsnäolo.

Onko joku muu kokenut väsyttäväksi tämän ikäisestä lapsesta huolehtimisen? Lapsi aloittaa päiväkodin kesän jälkeen, en tiedä miten se tulee vaikuttamaan. Oma työ on ajoittain raskasta, joten saa nähdä miten jaksan silloin.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on 7v ja olen kuoleman väsynyt.

Vierailija
2/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia lisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama juttu mulla, lapsi täyttää ihan kohta 2 vuotta. Vauvavuosi oli niin helppo tähän taaperoikään verrattuna! Olen tosi iloinen että lapsi osaa puhua ja on touhukas ihana itsensä. Mutta voi että se uuvuttaa. Kun on lähes koko ajan itse vastuussa lapselle puhumisesta, vastaamisesta, leikkejä ja tekemistä pitää koko ajan olla ohjailemassa ettei energia suuntaudu sotkemiseen ja muuhun typerään, koko ajan saa olla varautunut pahimpaan. Lapsi on niin nopea ja aktiivinen ja myöskin puhuu ja odottaa vuorovaikutusta taukoamatta. Itse olen aika hiljainen ja yksinviihtyvä, joten siksi varmaan olenkin niin väsynyt.

Vierailija
4/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tosi uupunut esikoisen kanssa juuri tuossa vaiheessa, nyt tämän seuraavan kohdalla olen välillä syönyt nestemäisiä rautakuureja ja olen kyllä energisempi. Pitkä imetys ja molemmissa raskauksissa anemia vaikuttaneet rauta-arvoihin minulla. Toki väsymykselle voi muitakin syitä olla ja onhan se pikkulapsiaika intensiivistä.

Vierailija
5/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tosi uupunut esikoisen kanssa juuri tuossa vaiheessa, nyt tämän seuraavan kohdalla olen välillä syönyt nestemäisiä rautakuureja ja olen kyllä energisempi. Pitkä imetys ja molemmissa raskauksissa anemia vaikuttaneet rauta-arvoihin minulla. Toki väsymykselle voi muitakin syitä olla ja onhan se pikkulapsiaika intensiivistä.

Minulla täysin sama kokemus!

Vierailija
6/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupunut edelleen, vaikka lapsi on jo neljä vuotta. :) Tai sanotaanko, että äärimmäisen väsynyt. Arkena menee töissä automaatiolla, mutta viikonloppuina ja lomilla väsymys korostuu, kun saa "huilahtaa" (lapselliset tietää, ettei mitään lepoa olekaan :D).

Vierailija
7/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vahtimista jotenkin helpottaa? Esim. ulkoiluilla valjaat käyttöön?

Vierailija
8/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensik halutaan väen vängällä se pentu, sitten onkin niin vaikeeta ja raskasta kahden vuoden jälkeen et romahdetaan ja tullaan itkemään vauva palstalle!!

Kaikki ukon syy kun laski siemenet, vaik sinä jätit torjuntapillerit väliin.

Olisko kannattanu miettiä etukäteen jaksaako 98 kg lasta kun ei siihenkään menessä ollu harrastanu liikuntaa, ei edes portaiden kävelyä,saati ulkoilua kävellen. Pizzaa ja kaljaa kitaten ja autolla joka paikkaan... kato ei se kroppa ja mieli jaksakaan jos ei ole teräskunnossa ennen lastakaan. Naamakin oli kun Sipposen takakuisti, puhunattakaan siitä toisesta takakuistista.

Kyllä niitä vahinkopentuja kannattaa tehdä siinä siideripössyssä.......not!!

Joopa. Voi Niko parka

Vierailija
9/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
10/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa kilpirauhasarvot!

Vierailija
11/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks tuo ole helvatillisin ikä?

Vierailija
12/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs levitit haaras, etkä huolehtinut ehkäsystä.

Lapsilla ei ole palautusoikeutta niinkun vaatteella. Olisit miettiny enemmän. Tirhaa täällä itket luuseri

Sossumammat alapeukuttaa, kyllä huomaa

Vierailija
13/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kanssa oleminen on väsyttävää. Pikkulapsiaika on rankkaa. Helpottaa sitten kun lapsi menee kouluun ja hänellä on omat kaverit, joiden kanssa kuluttaa energiansa. Silloin vanhemmillakin on paljon enemmän omaa aikaa.

Vierailija
14/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on rankkaa aikaa. Ensin synnytys, sitten vauva-ajat, nyt uhmaikä.... helpottaa toki joskus mutta vuosien päästä. Kannattaa pyytää apuja läheisiltä ja elää kaiken keskellä myös omannäköistä elämää. Tai etsiä sitä. Sitten jaksaa taas paremmin pikkulapsielämää. Tsemppiä!

Vierailija
15/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensik halutaan väen vängällä se pentu, sitten onkin niin vaikeeta ja raskasta kahden vuoden jälkeen et romahdetaan ja tullaan itkemään vauva palstalle!!

Kaikki ukon syy kun laski siemenet, vaik sinä jätit torjuntapillerit väliin.

Olisko kannattanu miettiä etukäteen jaksaako 98 kg lasta kun ei siihenkään menessä ollu harrastanu liikuntaa, ei edes portaiden kävelyä,saati ulkoilua kävellen. Pizzaa ja kaljaa kitaten ja autolla joka paikkaan... kato ei se kroppa ja mieli jaksakaan jos ei ole teräskunnossa ennen lastakaan. Naamakin oli kun Sipposen takakuisti, puhunattakaan siitä toisesta takakuistista.

Kyllä niitä vahinkopentuja kannattaa tehdä siinä siideripössyssä.......not!!

Pystyykö noin lihava edes lapsia saamaan? Tuohan on ihan hirveä elopaino. :o Ei ihme, jos ei jaksa lapsen kanssa jos itsensä olisi tuohon kuntoon päästänyt, vaikka ei kaljaa ja pizzaa lappaisikaan suuhunsa. Itse olen tällä hetkellä 80 kg ja voin sanoa, että en yhtään ihmettele jos lapsettomuutemme taustalla on mun vaikea ylipaino. Tähän jos vielä lisäisi 20 kg niin huh hei.

Vierailija
16/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä noin 16 vuotta jäljellä.

Vierailija
17/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltäs hemoglobiini/ feriitiini ja kilpirauhasarvot näyttää? Milloin ne on mitattu viimeksi?

Vierailija
18/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä miten tarkkaan lasta lopulta on tarve vahtia. Jokainen riski ei aina ole torjumisen arvoinen. Pienemmät muksahdukset kuuluvat elämään.

Vierailija
19/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko vahtimista jotenkin helpottaa? Esim. ulkoiluilla valjaat käyttöön?

Mulla ei ole valjaista kokemusta, mutta kerro miten ne helpottaisi uhmaikäisen taaperon kanssa? Voin kuvitella kuinka lapsi poukkoilee niin pitkälle kuin valjaat antaa myöten ja kitisee koko ajan kun ei pääse sinne minne yrittää, heittäytyy maahan parkumaan suuttuessaan jne.

Vierailija
20/55 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ketjusta. Ihanaa kun äidit avautuvat niin tietää ettei ole yksin väsymyksen kanssa. Tsemppiä kaikille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi