Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme

Vierailija
19.12.2019 |

Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.

Kommentit (803)

Vierailija
721/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jollekin huomionhakijasutturalle" kertoo kaiken asenteestasi. Pojallasi on kuitenkin selkärankaa ja hän on tyttöystävänsä puolella. 

Vierailija
722/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trololloo trololloo trolooloololoo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni suuttui, kun hänen tyttöystävälle iski keliakia.

Synttäreille olin varannut kaikille jotain, veljeni mielestä kaikki olisi pitänyt olla hänelle sopivaa.

Vierailija
724/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän ap ilmaisi tämän asian pojalleen? Ei ihme että suuttui, jos sanoit hänen puolisoaan huomionhakijasutturaksi tai yhtään tuo aloituksen asenne paistoi läpi.

Tosin provoahan tämäkin tietenkin on, mutta voisi olla tottakin.

Vierailija
725/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisuus on oma valinta, ei mikään sairaudesta/allergiasta johtuva. Joulupöytään ei perinteisesti kuulu juurikaan vegaanista, niin miksi vegaanin pitäisi syödä jouluateriaa? Ehkä asenne tätä vierasta kohtaan ei ole täysin kohdillaan, mutta vähän samoilla linjoilla olen... Sanoisin, että saa tulla, mutta tässä on jo muutenkin vääntämistä näissäkin eväissä, että enempään en yhden ihmisen oman valinnan vuoksi ala. Jos ei voi yhtenä päivänä vuodessa periaatteestaan joustaa, niin tuo sitten omat eväät. Maailma tuskin pelastuu, jos yhdelle ihmiselle pitää alkaa omia ruokia vartavasten väsäämään. Mutta senkin voi sanoa silleen nätisti, jos haluaa. Meillä miehen suvussa on gluteeniton ja tottakai hänelle varataan jotain. Koska sairaus. Mutta ärsyttää jo kutsua kylään, kun ei voi koskaan etukäteen ilmoittaa, että onko tulossa. Sitten "ei jaksanutkaan lähteä" ja minä olen leiponut tai ostanut niitä tuotteita häntä varten, joita ei muut tarvitse. Muutenkin olisi kohteliasta vastata kyläkutsuun, saati jos on joku erikoisruokavalio.

Vierailija
726/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisuus on oma valinta, ei mikään sairaudesta/allergiasta johtuva. Joulupöytään ei perinteisesti kuulu juurikaan vegaanista, niin miksi vegaanin pitäisi syödä jouluateriaa? Ehkä asenne tätä vierasta kohtaan ei ole täysin kohdillaan, mutta vähän samoilla linjoilla olen... Sanoisin, että saa tulla, mutta tässä on jo muutenkin vääntämistä näissäkin eväissä, että enempään en yhden ihmisen oman valinnan vuoksi ala. Jos ei voi yhtenä päivänä vuodessa periaatteestaan joustaa, niin tuo sitten omat eväät. Maailma tuskin pelastuu, jos yhdelle ihmiselle pitää alkaa omia ruokia vartavasten väsäämään. Mutta senkin voi sanoa silleen nätisti, jos haluaa. Meillä miehen suvussa on gluteeniton ja tottakai hänelle varataan jotain. Koska sairaus. Mutta ärsyttää jo kutsua kylään, kun ei voi koskaan etukäteen ilmoittaa, että onko tulossa. Sitten "ei jaksanutkaan lähteä" ja minä olen leiponut tai ostanut niitä tuotteita häntä varten, joita ei muut tarvitse. Muutenkin olisi kohteliasta vastata kyläkutsuun, saati jos on joku erikoisruokavalio.

AP:n tapa puhua tytöstä kyllä viittaa siihen, että tuskin olisi tervetullut edes niiden omien eväiden kanssa joulupöytään.

Vierailija
727/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää kuinka aikuiset ihmiset hyökkää vegaaneita kohtaan. Jos kyseessä olisi laktoositon, gluteeniton tai mikä tahansa muu ruokavalio niin moni näkisi vaivaa.

Ite ainakin pysyisi appi-vanhemmista kaukana tollasen pelleilyn jälkeen. Ja pysyisin omistakin porukoista jos eivät tuon vähäistä ymmärrä.

Vierailija
728/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää kuinka aikuiset ihmiset hyökkää vegaaneita kohtaan. Jos kyseessä olisi laktoositon, gluteeniton tai mikä tahansa muu ruokavalio niin moni näkisi vaivaa.

Ite ainakin pysyisi appi-vanhemmista kaukana tollasen pelleilyn jälkeen. Ja pysyisin omistakin porukoista jos eivät tuon vähäistä ymmärrä.

Vegaanisuus on oma valinta, ei sairaus. Laittaako vegaani anopille eri kinkut ja laatikot joulupöytään, jos tämä ilmoittaa, että ei suostu vegaaniruokaa sitten syömään, mutta on joulupöytään tulossa?

Vierailija
729/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompromissi aina paras: pari ruokaa vegaanina tarjoiltuna joita itsekin söisitte joka tapauksessa ja markkinoitte ystävällisyytena ja sanotte että muut tuo itse esim.vegaani"kinkku" ja laatikot. Kohteliasta olisi hänen tuoda mukanaan jotain myös kaikille sopivaa.

Olen itsekin vegaani mutta molemmin puolin joustavuutta. Itse kyllä lähtökohtaisesti valmistaudun tuomaan kaikki erikoisuudet itse koska isäntäväki määrää menun mutta etiketin mukaan tulee myös jotain tarjota, näyttää vieraanvaraisuutta ja kohtelias vieras tajuaa ettei kaikkea voi vaan tilata oman ruokavalionsa mukaan valmiina.

Sitä kyllä ihmettelen että tämä joustavuus puolin toisin ei ole itsestään selvää. Kun se joustavuus ei paljon maksa ja saa helpommin hyvän mielen valittamatta ja ruokapöydässä saa keskittyä kaikki rauhassa syömiseen. Parempi sopia ennen joulua nämä kuin silloin kinata.

Vierailija
730/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan sairaan hyvä ketju. Naurattaa ja ärsyttää vuorotellen :D Hyvää joulua silti teille kaikille!

Vierailija
731/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sekö nyt on se ongelma, että vegaanius on oma valinta? Miksi jonkun kärttyisen anopin takia pitäisi pyörtää oma henkilökohtainen valintansa edes kerran vuodessa joulupöydässä, kun vaihtoehtoisesti myös voi vaan jatkossa vältellä tätä matamia joka on niin jämähtänyt omiin kaavoihin ja perinteisiinsä, ettei voi muutamaa reseptiä tehdä vegaanisesti? Ei koko pöydän tarvitse olla vegaaninen, mutta vaikka pari laatikkoa vegaaniseksi muunnettuna ei vaatisi suurtakaan vaivannäköä. Tämä on selkeästi nyt jotain anopin kiukuttelua, kun pojan puolisoehdokas ei miellytä. :D No, omaan nilkkaasi toki kuset tässä asiassa, lol. 

Vierailija
732/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No surkea emäntä on surkea emäntä. Ja asenneongelmaa ei ratkaista kyllä helposti. Meilläkin on sekasyöjäperhe, mutta kylässä on useasti käynyt vegaaneja, joiden kohdalla kokeilen mielelläni uusia reseptejä.

Joulu on yhteinen ilon juhla, jossa jokaisen vieraan mieltymykset ja rajoitteet otan huomioon ja varmistan, että syötävää löytyy. Teen tämän ilolla eikä tulisi mieleenkään käyttäytyä aloituksen mukaisella tavalla. Poikani on vielä ihan pieni, mutta jos joskus jonkun tuo meille syömään, varmistan kyllä kaikin keinoin että vieras viihtyy ja syötävää on.

Katkeria ikäviä ja negatiivisia ihmisiä on aina.

Vierailija
733/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on loppujen lopuksi kyse siitä saako poikasi jouluna piparia vai ei.

Heh, juuri näin ;-I

Vierailija
734/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruuat on varmasti suht. helppo tehdä vegaanisesti, mutta kun on kyseessä sellainen vegaani, joka ei pidä mistään jouluruuista, niin sitten alkaa jo olla hankalaa.  Joku muuten kirjoitti tuolla, että vegaaniset laatikot maistuu ei-vegaaneillekin hurjan hyvin, mutta ei meillä kyllä näin ole tapahtunut.  Maistamisen jälkeen kukaan ei ottanut kookosmaitoon tehtyä riisipuuroa, tavallinen puuro kelpasi kaikille, paitsi tietysti sille vegaanille, joka ei syönyt edes sitä omaakaan puuroaan.  Kyllä silloin tuntuu, että miksi tein tämän työn?  Ostin kaikki ne korvikeaineet, vegaaniset margariinit ja juustot ym.  ja syömättä jäi.

Tuohan ne allergikotkin omat ruokansa tullessaan, kun niillä pitää olla ne omat kattilat ja pannutkin, jopa ruokailuvälineet,  millä ruokansa valmistavat ja syövät.  Omassa kodissaan pystyvät hyvin pitämään välineensä erillään muista, mutta kylässä ei voi tietää varmasti, onko jotain leikattu samalla veitsellä, mitä muutenkin käytetään jne.  Eikö vegaani voisi olla kohtelias ja tehdä ja tuoda ruokansa itse?  Nyt täällä keskitytään vain moittimaan isäntäväkeä epäkohteliaiksi, kun eivät huomioi kunnolla yhtä vegaania.  Heillä kuitenkin on isompi työ kaiken tekemisessä ja tarjoamisessa.  Pienempi homma se vegaanille on tehdä oma ruokansa ja tuoda mukanaan, se olisi heiltä kohteliasta.  

Vierailija
735/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No surkea emäntä on surkea emäntä. Ja asenneongelmaa ei ratkaista kyllä helposti. Meilläkin on sekasyöjäperhe, mutta kylässä on useasti käynyt vegaaneja, joiden kohdalla kokeilen mielelläni uusia reseptejä.

Joulu on yhteinen ilon juhla, jossa jokaisen vieraan mieltymykset ja rajoitteet otan huomioon ja varmistan, että syötävää löytyy. Teen tämän ilolla eikä tulisi mieleenkään käyttäytyä aloituksen mukaisella tavalla. Poikani on vielä ihan pieni, mutta jos joskus jonkun tuo meille syömään, varmistan kyllä kaikin keinoin että vieras viihtyy ja syötävää on.

Voisitko ihan ystävällisesti kertoa meille, mitä vegaaniruokia olet siinä jouluruokien tekemisen keskellä niin mielelläsi  KOKEILLUT?  Minua kun ei kovasti kiinnosta ruveta siinä vielä kokeilemaan uusia reseptejä.  Joten kerro ihan vapaasti meille, mitä olet laittanut ja oletko tehnyt ne etukäteen vai siinä aaton aikana?   Laita tänne nyt muutama ihan helppo ruokaohje, ja vielä sellaisista aineista, mitä muualtakin saa kuin jostain isommista kaupungeista ja erikoisliikkeistä.  Ja aineitten määrä sellainen, että se on vain yhdelle.  

Vierailija
736/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sekö nyt on se ongelma, että vegaanius on oma valinta? Miksi jonkun kärttyisen anopin takia pitäisi pyörtää oma henkilökohtainen valintansa edes kerran vuodessa joulupöydässä, kun vaihtoehtoisesti myös voi vaan jatkossa vältellä tätä matamia joka on niin jämähtänyt omiin kaavoihin ja perinteisiinsä, ettei voi muutamaa reseptiä tehdä vegaanisesti? Ei koko pöydän tarvitse olla vegaaninen, mutta vaikka pari laatikkoa vegaaniseksi muunnettuna ei vaatisi suurtakaan vaivannäköä. Tämä on selkeästi nyt jotain anopin kiukuttelua, kun pojan puolisoehdokas ei miellytä. :D No, omaan nilkkaasi toki kuset tässä asiassa, lol. 

Olen niin samaa mieltä!

Kukaan ei voi mitenkään ikävöidä juuri jouluna kirjolohen ja muikun mätiä kera smetanan ja sipulisilpun. Tai tillillä koristeltua kylmäsavulohta tai tuoretta vastasavustettua lohta pihalta tuoksuvana ja lämpimänä tuotuna, savumuikkuja, saaristolaisleipää ja voita. Ohuen ohuiksi viipaleiksi leikattua kinkkua, itsetehdyn vahvan sinapin ja oman maan perunoiden kera kermakastikkeella höystettynä ja vierellään muutama aamulla paistettu pikkuinen lihapulla itsepoimituista puolukoista tehdyn tuoresurvoksen kera. Raikasta salaattia makeiden tomaattien, yrttien ja fetan kera, oman maan keitettyjä porkkanoita hunajalla siveltyinä. Punajuuria homejuuston kera uunissa lempeästi haudutettuina. Vasikanhyytelöä ja pikkuriikkisen vienosti konjakilla ja viherpippurilla maustettua anopin tekemää maksapasteijaa. Taivaallisia juustoja, Pecorinoa, Camembertiä, Auraa ja Roquefortia, Corsu Vecchiua, Manchegoa, Kolatun Waldemar Kuttucheddaria, Mustaleimaa kera rapeiden suolakeksien, viikuna- ja mustaviinimarjahillon, oman puutarhan talviomenoiden ja luomutaateleiden. Vähän leipäjuustoa ja lakkahilloa, pehmeää kotijuustoa ja ripaus suolaa päälle. Jälkkäriksi vielä taivaallista suklaamoussea tai marjaisaa puolukkarahkaa. Ympärillä oma perhe ja muutama rakas sukulainen, taustalla joululaulut ja takkatulen rätinä. Jaksaako joku vielä ohuen ohuen piparin Aurajuuston nokareella? Joulusauna odottaa, mutta sitä ennen vielä kinkunsulatuslenkki koirien kera. 

Ei, eihän tuollaiset seitankinkkua ja soijanaketteja mitenkään voita! 

Vierailija
737/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko ihan ystävällisesti kertoa meille, mitä vegaaniruokia olet siinä jouluruokien tekemisen keskellä niin mielelläsi  KOKEILLUT?  Minua kun ei kovasti kiinnosta ruveta siinä vielä kokeilemaan uusia reseptejä.  Joten kerro ihan vapaasti meille, mitä olet laittanut ja oletko tehnyt ne etukäteen vai siinä aaton aikana?   Laita tänne nyt muutama ihan helppo ruokaohje, ja vielä sellaisista aineista, mitä muualtakin saa kuin jostain isommista kaupungeista ja erikoisliikkeistä.  Ja aineitten määrä sellainen, että se on vain yhdelle.  

Siis missähän 90-luvun Tarmon lähinostalgiakaupassa sinä käyt, kun nykyään jopa K-marketeissa on vegaanisia tuotteita myynnissä? :D Ota silmä käteen seuraavalla kauppareissulla ja huomaat, ettei todellakaan tarvitse lähteä erikoisliikkeeseen tai isoon kaupunkiin. Ja jos oot niin käsi kokkaajana, ettet osaa normaalia kermaa korvata esim. kaurakermalla, osta hyvä ihminen valmiita vegelaatikkoja kaupasta, that's it ei tarvitse itse kokata kun on niin hirmuisen vaikeaa. 

Vierailija
738/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

F**k vegaanit!!! syököönm nurkassa omia itupiirakoitansa

Vierailija
739/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna hitti on ollut härkäpapusuikaleista tehty karjaton paisti. Ei vaadi paljon panostusta, tekee siinä missä karjalan paistinkin. 

Vierailija
740/803 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n poika suuttui ihan vaan sen takia, että ajattelee vanhempiensa olevan vain keljuja hänen tyttistään kohtaan.

Poika ei nimittäin näe sitä asian ydintä.  Siis sitä, että voi olla hemmetin vaikeaa siinä kaikkien muiden ruokien ja tarjoomisten keskellä tehdä vielä omat pikku annokset sille yhdelle.  Kyllä siinä ruokien suunnittelemisessa ja tekemisessä ihan tarpeeksi on jaksamista muutenkin.  Poika kun on poika, eikä itse ole tarvinnut suuremmin ruuanlaitolla itseään rasittaa.  Kyllähän siellä omassa kämpässä helppo on joku pasta-annos keittää ja siihen jotain papuja ja vegejuustoa, mutta ei ole takuulla ollut tekemässä isolle porukalle jouluruokia itse.  Ei näe siis ongelmaa.  

Minulle on ylipäänsä tekeminen jo siinä, että kaikki ruuat olisi kuumina ja valmiina yhtä aikaa.  Uuniin ei kerta kaikkiaan mahdu samanaikaisesti lämpiämään laatikot ja karjalanpaisti ja vielä siinä pitää keittää perunoita (koska osa haluaa perunalaatikkoa, osa keitettyjä perunoita) ja karpalokiisseliä ja kaikki pitäisi olla valmista samanaikaisesti.  Rosollinkastike pitää olla juuri tehtyä,  seisoneena se ei ole hyvää.  Ja sitten kaikki ne kalojen asettelemiset ja muut, kahdeltakin ihmiseltä menee aikaa ihan riittämiin.  Muista sitten vielä se vegaani, jolle on oma sopiva annos tehtävä alkuruokaa, pääruokaa ja jälkkäriä.

Tyttöystävä ja poika voisi tulla auttamaan niitten ruokien teossa, onnistuisikohan se?  Tuskinpa onnistuisi, monta ihmistä saman lieden ääressä hääräämässä.   

Kuule jos tollaisen läjän eri ruokia jaksaa pöytään väsätä, niin kyllä se on vaan itsekkyyttä jos ei muutamaa niistä voi valmistaa niin, että myös vegaani pystyy niitä syömään. Ei kaikkien ruokien tartte olla vegaaniystävällsisiä, mutta muutaman edes, siinä tulisi jo huomioitua se tiettyä ruokavaliota noudattava vieras. 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n poika suuttui ihan vaan sen takia, että ajattelee vanhempiensa olevan vain keljuja hänen tyttistään kohtaan.

Poika ei nimittäin näe sitä asian ydintä.  Siis sitä, että voi olla hemmetin vaikeaa siinä kaikkien muiden ruokien ja tarjoomisten keskellä tehdä vielä omat pikku annokset sille yhdelle.  Kyllä siinä ruokien suunnittelemisessa ja tekemisessä ihan tarpeeksi on jaksamista muutenkin.  Poika kun on poika, eikä itse ole tarvinnut suuremmin ruuanlaitolla itseään rasittaa.  Kyllähän siellä omassa kämpässä helppo on joku pasta-annos keittää ja siihen jotain papuja ja vegejuustoa, mutta ei ole takuulla ollut tekemässä isolle porukalle jouluruokia itse.  Ei näe siis ongelmaa.  

Minulle on ylipäänsä tekeminen jo siinä, että kaikki ruuat olisi kuumina ja valmiina yhtä aikaa.  Uuniin ei kerta kaikkiaan mahdu samanaikaisesti lämpiämään laatikot ja karjalanpaisti ja vielä siinä pitää keittää perunoita (koska osa haluaa perunalaatikkoa, osa keitettyjä perunoita) ja karpalokiisseliä ja kaikki pitäisi olla valmista samanaikaisesti.  Rosollinkastike pitää olla juuri tehtyä,  seisoneena se ei ole hyvää.  Ja sitten kaikki ne kalojen asettelemiset ja muut, kahdeltakin ihmiseltä menee aikaa ihan riittämiin.  Muista sitten vielä se vegaani, jolle on oma sopiva annos tehtävä alkuruokaa, pääruokaa ja jälkkäriä.

Tyttöystävä ja poika voisi tulla auttamaan niitten ruokien teossa, onnistuisikohan se?  Tuskinpa onnistuisi, monta ihmistä saman lieden ääressä hääräämässä.   

Kuule jos tollaisen läjän eri ruokia jaksaa pöytään väsätä, niin kyllä se on vaan itsekkyyttä jos ei muutamaa niistä voi valmistaa niin, että myös vegaani pystyy niitä syömään. Ei kaikkien ruokien tartte olla vegaaniystävällsisiä, mutta muutaman edes, siinä tulisi jo huomioitua se tiettyä ruokavaliota noudattava vieras. 

Minä kohteliaana vieraana toisin m u k a n a n i o m a t ruokani, enkä vaatisi ketään kokkaamaan juuri minulle, uniikille lumihiutaleelle, kaipaamiani erikoisruokia. Varsinkin, kun on kiireisin ruokajuhla ja emännällä paljon muutakin ajateltavaa.

Ja söisin kyllä niitä ”vääriäkin” ruokia, sillä kyse ei ole allergiasta eikä sairaudesta. En siis kuolisi, jos kerran söisin kuten ennen teini-iän eettistä herätystäni.

Kyse tässä tilanteessa olisi myös positiivisen vaikutelman antamisesta tuleville appiksille.

Sinä et selvästikään ole aito vegaani. Aito kyllä onnistuu pilaamaan muidenkin juhlan ruikutuksella, uhriutumisella ja muiden haukkumisella ja syyttelyllä.