Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ammatteja arvostat oikeasti?

uuteen ammattiin
19.12.2019 |

Juu, juu.... kaikki lässyttää, että arvostavat siivoojaa ja keittäjää ja hoitajia, mutta totuus on, että kun uusilta tuttavuuksilta kysellään ammatteja niin näihin ammatteihin kuulija lisää mielessään keskinkertaisuuden, ehkä vähävaraisuuden ja jollain tavalla heikommat henkiset lahjat.
Jos pitää ottaa kantaa johonkin tärkeään tai valmistella jotain vaikeampia projekteja, niin helposti tulee leimatuksi ammatin perusteella, että on esim. "vain myyjä", "vain avustaja" jne.

Yleisesti jos ihminen kertoo olevansa yritysjohtaja, lääkäri, lentäjä, lakimies tms. hän saa eritavalla arvostusta siihen päiväkotiapulaiseen verrattuna.

Itse olen kyllästynyt että minua dissataan ammattini perusteella (kouluavustaja, kesäisin työtön). Olen jo 50v nainen ja haluan arvostusta.
Ehdottakaa mihin vielä kannattaisi kouluttautua?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kokenut pitkäaikaistyöttömänä ja ikäni hanttihommia tehneenä. 

Olen +40v nainen, ei mitään oikeaa ammattia. 

Epävarmuus on, että kannattaisiko enää tässä iässä lukea esim. puheterapeutiksi tai luokanopettajaksi.

Kokemuksia?

Mikä on tulevaisuuden ala, mihin vielä viisikymppinen vastavalmistunut kelpaisi?

Vierailija
2/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epävarmuus on, että kannattaisiko enää tässä iässä lukea esim. puheterapeutiksi tai luokanopettajaksi.

Kokemuksia?

Mikä on tulevaisuuden ala, mihin vielä viisikymppinen vastavalmistunut kelpaisi?

Terveydenhoito, aina lähihoitaja, sairaanhoitaja tai lääkäri niin hommia kyllä löytyy, muuten voi olla viisikymppisellä vastavalmistuneella hieman enemmän hien, veren ja kyyneleiden takana pestit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia?

Tottakai kannattaa, mutta kiire on. Viisikymppisenä työllistyminen on huomattavasti vaikeampaa.

Vierailija
4/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös kohtalotoveri. Mihin ammatteihin "vanha" työllistyy, jos hoitoala poissuljettu?

Vierailija
5/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka AP vähän kieltää, pakko sanoa ei ole ammattia jota en arvostaisi (lukuun ottamatta parkkipirkko). Mutta ehkä se johtuu siitä että olen sen verran kapitalisti että ymmärrän kaiken tarpeellisuuden.

Vierailija
6/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläinlääkäri, merikapteeni, arkkitehti

Vierailija
7/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunareita jotka käsillään rakentavat tätä maata.

Vierailija
8/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjät, tilintarkastajat jos näitä ei-niin-tyypillisiä mainitaan

Yrittäjänä olen oppinut miten arvokas hyvä tilitoimisto ja tilintarkastaja on. Yllättävän paljon tietoa pitää heidän osata.

Vierailija
9/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kyllä lähes kaikkia ammettaja, muutamia ammatteja on toki mitä en arvosta enkä niitä sano tässä koska en halua kakkamyrskyä päälleni.

Tässä muutamia ammatteja jota arvostan erityisen paljon:

-Lääkäri

-Sairaanhoitaja

-Lähihoitaja

-Palomies

-Eläinlääkäri

-Pintapelastaja

-Kirurgi

Eli ammatit missä pelastetaan tai autetaan ihmishenkiä ja eläimiä.

Vierailija
10/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syövän sairastaneena voin sanoa vain sen lääkärin

Ja minulla on paljon ikäviäkin kokemuksia lääkäreistä.

Vierailija
11/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoissairaanhoidon lääkärit, yliopiston (Suomessa Hki, Tre, Turku) tutkijat ja tuomioistuinten oikeusoppineet. On niin paljon ammattiryhmiä, joissa on arvostettavia osaajia, mutta sitten myös ihan hömpänpömppäilijöitä, esim. psykologit ovat sellainen ammattiryhmä.

Vierailija
12/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös kohtalotoveri. Mihin ammatteihin "vanha" työllistyy, jos hoitoala poissuljettu?

Lääkäriksi.

Vierailija
13/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automyyjä

Vierailija
14/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan maanviljelijän ammattia suuresti.

Vierailija
15/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap melkoinen harvinaisuus, kun kouluavustajia ei taida montaa enää olla. En ole koskaan kuullut, että voisi olla kouluavustaja vuosia tai vakituisesti.

Vierailija
16/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan yläasteen ja lukion opettajia, on mielestäni aliarvostettu ala. Muita mitä arvostan on lääkäri (etenkin psykiatri), lastentarhanopettaja, kätilö, eläinlääkäri, taiteilija, tanssija, poliisi ja palomies.

Vierailija
17/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko kovin järkevää leimata joku huonoks , joka tekee pienipalkkasta työtä mistä ei mee veroja ja jonka voi about jättää työpaikalle sieltä lähtiessään.. vs työ, joka kuluttaa sua tosi paljon ja työ on aina mukana ja oot vastuussa kaikesta...

et jooh.

18/72 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitäjät, tilintarkastajat jos näitä ei-niin-tyypillisiä mainitaan

Yrittäjänä olen oppinut miten arvokas hyvä tilitoimisto ja tilintarkastaja on. Yllättävän paljon tietoa pitää heidän osata.

Auts, suunnittelen just vaihtavani noista pois! En saa noista töistä enää mitään. Teitpä hienon tilinpäätöksen? Kylläpä hienosti laskit palkat viime kuussa? OMG :)

Vierailija
19/72 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnetään, että itsekin ala-arvostan myyjää, siivoojaa jne. 

Etenkin, jos joku kertoo olevansa puhelinmyyjä, niin tietty negatiivinen mielikuva tulee heti.

Ehkä joku yliopiston professori tai lääkäri saa meikäläiseltäkin arvostusta. 

Vierailija
20/72 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelönmyyjä lienee ainoa, jota ei parjata. Ja sitäkin parjataan Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi