Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ammatteja arvostat oikeasti?

uuteen ammattiin
19.12.2019 |

Juu, juu.... kaikki lässyttää, että arvostavat siivoojaa ja keittäjää ja hoitajia, mutta totuus on, että kun uusilta tuttavuuksilta kysellään ammatteja niin näihin ammatteihin kuulija lisää mielessään keskinkertaisuuden, ehkä vähävaraisuuden ja jollain tavalla heikommat henkiset lahjat.
Jos pitää ottaa kantaa johonkin tärkeään tai valmistella jotain vaikeampia projekteja, niin helposti tulee leimatuksi ammatin perusteella, että on esim. "vain myyjä", "vain avustaja" jne.

Yleisesti jos ihminen kertoo olevansa yritysjohtaja, lääkäri, lentäjä, lakimies tms. hän saa eritavalla arvostusta siihen päiväkotiapulaiseen verrattuna.

Itse olen kyllästynyt että minua dissataan ammattini perusteella (kouluavustaja, kesäisin työtön). Olen jo 50v nainen ja haluan arvostusta.
Ehdottakaa mihin vielä kannattaisi kouluttautua?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan hätäkeskuspäivystäjiä.

Sillä yhdellä naispävystäjällä oli ankkahuulet, oli koomisen näköinen.

Tarkoitatko, että arvostat vain niitä ammattilaisia, jotka ovat itse valinneet oikenalaisen ulkonön, samalla kun ovat valinneet itselleen ammatin itselleen. - Millainen on ulkonäkö pitäisi itselleen osata valita, jotta voisi olla arvostettava hätäkeskus päivystäjä?

Vierailija
42/72 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ainakin arvostan: Aivokirurgi, lentokapteeni, poliisi, palomies, sairaanhoitaja.

Esim lähihoitaja on jostain syystä sellainen koulutus, jota en juurikaan arvosta. Ehkä juuri siksi, kun ainakin yhdessä vaiheessa lähärikouluun haettiin kun ei muualle päässyt. Ja siis tarkoitan nyt koulutusta, en työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kaikkia ammatteja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Sellaista en arvosta, että työkseen huijaa tai hyväksikäyttää toisia ihmisiä, varsinkin hädänalaisia. Eli esimerkiksi ennustajat, huuhaa-terapeutit (ei siis psykoterapeutit vaan kaiken maailman enkelihoitajat) yms. ja pikavippi- ja perintäfirmojen vastuullisessa asemassa oleva porukka.

Feissarit ja puhelinmyyjät ovat vähän siinä ja siinä. Ärsyttäviä, mutta tuskin se on heidänkään unelma-ammatti.

Vierailija
44/72 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tärkeys- vaan satunnnaisjärjestyksessä:

- Turva- ja pelastushenkilökunta (poliisit, palomiehet, ambulanssi/ensivaste, vartijat, järjestyksenvalvojat)

- Sairaanhoito, vanhusten hoito, vammaisten jne. Lääkärit, psykologit

- Henkilöliikenteen ammattikuljettajat, taksit, bussit, koulutaksit, koulubussit, julkisen liikenteen ammatilaiset

- Lentäjät

- Kiinteistöjen hoidon/ylläpidon/huollon ammattilaiset

- Rakennus ja huoltomiehet

- Likaisen työn ammattilaiset, siivoojat, likakaivojen tyhjentäjät jne

- ja monia muita vastaavia

Vierailija
45/72 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ainakin arvostan: Aivokirurgi, lentokapteeni, poliisi, palomies, sairaanhoitaja.

Esim lähihoitaja on jostain syystä sellainen koulutus, jota en juurikaan arvosta. Ehkä juuri siksi, kun ainakin yhdessä vaiheessa lähärikouluun haettiin kun ei muualle päässyt. Ja siis tarkoitan nyt koulutusta, en työtä.

Tämä ei nyt liity aiheeseen, mutta miten osaatkin vääntää tietyn ammatin täysin p*skaksi haukkumalla koulutusta siitä, että 'sinne nyt pääsee kaikki' - ajatuksella? Olisi suotavaa, että ottaisi asioista selvää, ennenkuin antaa ruoskan sivaltaa. Lähihoitajan työ on multiosaamista. Siinä ei aloitekyvyttömät, hitaat ja ei niin fiksut selviydy. Varsinkaan kotihoidossa. Kaikki kunnia niille, jotka vielä jaksavat koko ajan rankemmaksi muuttuvaa työtä. Minä en jaksanut.

Vierailija
46/72 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan lääkäreitä, sairaanhoitajia, opettajia, juristeja, lentäjiä, psykologeja, poliiseja, palomiehiä, poliitikkoja, maanviljelijöitä, kalastajia, armeijatyyppejä jne...

Vierailija
47/72 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiojuontajia en oikein arvosta. Puhuvat turhanpäiväisiä juttuja muutaman tunnin ja se siitä, palkka juoksee. 

Vierailija
48/72 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että kaikki asiat ovat opittavissa, en miellä henkilöön liittyen mitään. Innosta ja pitkäjänteisyydestä sekä ehkä lähtökohdista kertoo enemmän. En oikeasti pidä esimerkiksi lääkäriä kummempana kuin henkilökohtaista avustajaakaan , siis ammatin perusteella. Sen ihmisen persoona ratkaisee enemmän.

Vierailija
49/72 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoa sanoa, että itse arvostan lähes kaikkia ammatteja. Olen duunariperheestä ja oppinut sen, että vanhempani tekevät tärkeää työtä pienellä palkalla. He tosin eivät itse koskaan ole arvostaneet kunnolla työtään ja jopa joskus häpeävät sitä kuinka eivät ole opiskelleet ja siihen yritän aina itse sanoa, että jos heidän työnsä katoaisivat niin huonosti kävisi. Äitini lähihoitaja ja isä tekee "kunnossapito ja huolto"  töitä. Oikeastaan sellaiset työt mitä itse en arvosta ovat jonkun bloggarin saamat rahat "turhasta", jotkut surkeat näyttelijät ( varsinkin kotimaiset) jotka ovat niin huonoja, että miettii miten voi olla mahdollista. Samaten monet muut turhat julkkikset. Myös opiskelu ei silti pelasta ihmistä jos luonne on ikävä ja käyttäytyy esim ylimielisesti. Joillekin ihmisille nousee valta päähän. Siinä mielessä koulutus ja ammatti ei ratkaise vaan persoona.

Vierailija
50/72 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti vaativaa asiantuntijatyötä.

Vierailija
51/72 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä näissä keskusteluissa sekoitetaan välillä arvostus ja ihailu. Itse ainakin arvostan kaikkia ammatteja, jotka ovat yhteiskunnalle ja ihmisille tarpeellisia. Näistä itsestäänselvimpiä on tietty esim. hoitajat, lääkärit, myyjät, siivoojat ym. näkyvät ammatit. Itse esim. arvostan myös sitä radiotoimittajan työtä, koska en minä ainakaan jaksaisi tehdä tylsää työtäni hiljaisuudessa, joten kiva jos joku menee sinne toimitukseen viihdyttämään.

Ihailua taas multa saa ammatit, joihin en itse missään nimessä pystyisi tai joita itse haluaisin harjoittaa. Tällainen voisi olla esim. joku tutkija, joka keksii uuden tutkimusmenetelmän tai soveltaa hienosti vanhaa tietoa. Eläinlääkäri taas saa ihailua, koska se on oma haaveammattini, johon en ole kuitenkaan päässyt.

Vierailija
52/72 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti vaativaa asiantuntijatyötä.

Täältäkin ääni tälle. Arvostukseni nousee heti monta pykälää lisää, kun joku av:lla mainitsee olevansa vaativassa asiantuntijatyössä. VAA-TI-VAS-SA.

Vierailija
53/72 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonopalkkaiset ja raskaat työt. Esim. Siivooja. Olen tehnyt itse joskus kyseistä työtä. Huh! En olisi ikinä arvannut miten paljon pitää tehdä töitä päivän aikana ja silti jää hommia tekemättä. 

Vierailija
54/72 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sillä alalla niin väliä. Mutta Suomessa arvostetaan koulutusta. Mitä enemmän olet nähnyt vaivaa ammattitaitosi eteen, sitä korkeammalle arvostetaan. 

Vierailija
55/72 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään tärkeys- vaan satunnnaisjärjestyksessä:

- Turva- ja pelastushenkilökunta (poliisit, palomiehet, ambulanssi/ensivaste, vartijat, järjestyksenvalvojat)

- Sairaanhoito, vanhusten hoito, vammaisten jne. Lääkärit, psykologit

- Henkilöliikenteen ammattikuljettajat, taksit, bussit, koulutaksit, koulubussit, julkisen liikenteen ammatilaiset

- Lentäjät

- Kiinteistöjen hoidon/ylläpidon/huollon ammattilaiset

- Rakennus ja huoltomiehet

- Likaisen työn ammattilaiset, siivoojat, likakaivojen tyhjentäjät jne

- ja monia muita vastaavia

Itse arvostan lennonjohtajia lentäjiä enemmän. Lentäjän ammatin kuvittelen lähtökohtaisesti rennommaksi, kun taas lennonjohtajan täytyy olla koko ajan skarppina ja huomata joka ikinen yksityiskohta lentoliikenteessä. Varmasti erittäin stressaavaa työtä, mutta se ei saa vaikuttaa mitenkään työsuoritukseen. 

Vierailija
56/72 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duunareita jotka käsillään rakentavat tätä maata.

Olisipa se nuorten miesten joukko, oliko 1/5 tai jopa neljännes, jotka ovat syrjäytyneitä, tässä duunarijoukossa. Arvostan näitä ammatteja, kaikkia!

Iso määrä nuorista miehistä menetetään pleikkaria pelaamaan kotona, miksihän? Duunarit tulevat ulkomailta.

Tarttis tehdä jotain!

Vierailija
57/72 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kaikkia paitsi huomioh****a. Nykyisin jopa monet esiintyvät artistit ovat alkaneet oksettaa niin etten osaa nauttia musasta tms. Turhat julkkikset ihmetyttävät, en näe täällä av:lla "palvottuja" tositeeveetähtiä edes kauniina.

Vierailija
58/72 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

palomies, lentäjä, eläinlääkäri, hammaslääkäri

Vierailija
59/72 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan lähes kaikkia ammatteja, jokainen työ on tärkeää. En arvosta esim jotain bloggaajia/somevaikuttajia.

Sen sijaan ihailen korkeasti koulutettuja ihmisiä. Sellaisia, jotka ovat omalla sinnikkyydellään edenneet urallaan ja nähneet sen eteen vaivaa. Tehneet jo nuorena sen eteen kovasti töitä opiskelemalla. Esimerkkinä Sanna Marin. Lähes jokainen voi käydä sen amiksen, mutta korkeakoulututkintoon täytyy jo nähdä enemmän vaivaa. Ei kaikista ole maistereiksi tai tohtoreiksi.

Vierailija
60/72 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan lähes kaikkia ammatteja, jokainen työ on tärkeää. En arvosta esim jotain bloggaajia/somevaikuttajia.

Sen sijaan ihailen korkeasti koulutettuja ihmisiä. Sellaisia, jotka ovat omalla sinnikkyydellään edenneet urallaan ja nähneet sen eteen vaivaa. Tehneet jo nuorena sen eteen kovasti töitä opiskelemalla. Esimerkkinä Sanna Marin. Lähes jokainen voi käydä sen amiksen, mutta korkeakoulututkintoon täytyy jo nähdä enemmän vaivaa. Ei kaikista ole maistereiksi tai tohtoreiksi.

Mitä ihmettä. Sannahan roikkui kaupan kassoilla, pääsi myöhään opiskelemaan ja opiskeli todella hitaasti. Jos olisi millään muulla alalla ja huonomman näköinen niin olisi kortistossa tai jossain 3 ke/kk entry-tason hommadsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi