Tuttu kuoli synnytyksenjälkeiseen verenvuotoon kaikesta annetusta lisäverestä huolimatta. Osaako joku selittää?
Hän alkoi vuotaa kaikkialta, kaikista ruumiinaukoista, eikä kuolemaa siis voitu estää, vaikka oli leikkaussalissa.
Mitä oikein tapahtui?
Kommentit (27)
Kyllähän niitä hallitsemattomia verenvuotoja synnytyksissä sattuu. Ihan itsellenikin. Ei löydetty syytä, mutta onneksi lääkkeet tehosivat. Ei tule enempää lapsia tähän perheeseen, riskit on liian suuret.
Minä olin kuolla verenvuotoon hätäsektiossa. Kohtu repesi monesta kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
niin voi käydä. olemme niin tottuneet kehittyneeseen lääketieteeseen, että olemme unohtaneet että tällainen oli ennen arkipäivää. naisten yksi yleisimpiä kuolinsyitä oli synnytys ja sen jälkeiset komplikaatiot. joskus vain menneisyys muistuttaa itsestään.
Raskauteen ja synnytykseen liittyvät tekijät ovat edelleen maailmanlaajuisesti katsotuna yleisin kuolinsyy hedelmällisessä iässä olevien naisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kuolla verenvuotoon hätäsektiossa. Kohtu repesi monesta kohtaa.
Se tuskin oli sen hätäsektion syy, vaan se olisi voitu välttää aiemmin tehdyllä, hallitulla sektiolla. Juuri tuollaisten tilastojen takia saadaan sektio näyttämään vaarallisemmalta kuin se olisikaan.
Itsekin meinasin kuolla kiireellisen sektion yhteydessä, sen sijaan elektiivinen sektio meni ihanasti. Kumpikin synnytystapa on riski ja riskit ovat niissä kuolemaa lukuunottamatta erilaisia.
Ja tämä on se syy, miksi on naisen ehdoton oikeus päättää, jatkaako raskautta vai keskeyttääkö sen. Kyse ei ole vanhemmuudesta, vaan elämästä. Synnytykseen voi kuolla.