Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kotitöiden jakamisessa oikeasti klikkaa

Vierailija
19.12.2019 |

Kun täällä on ollut miljoona ketjua siitä kuinka miehet ovat laiskoja, eivät halua tehdä kotitöitä eivätkä panosta kotiin, kerronpa tähän erään syyn.

Olen nimittäin havainnut sellaisen asian että koti on yhä naisen valtakunta. Päätäntävaltaa siitä missä asutaan, miten asutaan, miten usein siivotaan, minkä tasoista ruokaa laitetaan, jne ei haluttaisi jakaa.

Jos nainen kannattaa siivoamista kahdesti viikossa mutta miehelle riitäisi joka toinen viikko, nainen on oikeassa ja mies väärässä. Jos naisen mielestä ruuan tulee olla maistuvaa kun taas miehelle riittäisi rahkapetridieetti, nainen on se jonka mieltymyksien mukaan toimitaan.

Jos mies ajattelisi samoin, voisi hän esimerkiksi vaatia että naisen on osallistuttava 50/50 perheen jenkkiauton trimmaamiseen tai kotiteatterijärjestelmän tee-se-itse-henkiseen paranteluun. Mutta nainen ei suostuisi, koska mies on väärässä - kodin viihtyvyys on tärkeää, miehen jutut miehen juttuja (siis ajamisen viihtyvyys ja kodin viihtyvyys miehen näkökulmasta).

Yllättäen menee niin että jos sinä haluat jotain enemmän kuin toinen, sinun motivaatiosi panostaa siihen on suurempi ja päädyt tekemään suuremman osan.

Jos vastauksesi on luokkaa "no kyllähän kotin pitää panostaa/no ei missään sikolätissä voi asua/no minä en ainakaan ala syömään pelkkää kanapastaa joka päivä" - todistit pointtini oikeaksi :D

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, onneksi ukkoni ei vaadi minua trimmailemaan jenkkiautojaan, palkkaa siihen hommaan korjaajan. Tonnit sinne vaan huitelee, autoja kun on useita ja moottorit isoja.

Ja ihan itse siivoan. Niin paljon tai vähän kuin koen tarpeelliseksi. Kesällä ajellaan sit luu ulkona jätskille puistoon, koko perhe. Hyvin menee 🙂

Vierailija
22/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hoidettiin asia näin. Kun muutimme yhteen, istuimme heti alas sopimaan nämä asiat. Ensin sovittiin tarvittavat työt ja esim. miten usein siivotaan. Sitten kumpikin kertoi omat inhokit (onneksi sattui eri inhokit) ja sovimme työnjaon. Sovimme että teemme asiat omalla tyylillä emmekä huomauttele "imuroit väärin" jne

Näin yhdessä sitouduimme samaan järjestelmään ja saimme selkeät kuviot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mies on innokas saunoja, minä en niinkään. Nyt en edes halua mennä saunaan, kun se suorastaan haisee. Lauteet alkavat tummua ja lattialla on roskaa, varsinkin vanhoista kiuaskivistä irtoaa paloja. Saunan ikkunasta ei meinaa nähdä läpi. Lamppu paloi kymmenisen vuotta sitten eikä sitä ole vaihdettu. Mies ei ikinä ole ehdottanut, että pitäisikö hänen pestä sauna. Minä en sitä pese. Myös matot on meillä ihan hirveän näköiset, en muista, milloin ne viimeksi on pesty.

Sanoisin ohimennen. Eikö saunaan voi nykyään tilata siivousta tai sitten höyryttää sellaisella koneella? Ai, sä et jaksa. No siksi ehdotin siivoojan tilaamista sun piikkiin.

Vierailija
24/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps..Meillä mies on siistimpi.

T. 22

Vierailija
25/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mies on innokas saunoja, minä en niinkään. Nyt en edes halua mennä saunaan, kun se suorastaan haisee. Lauteet alkavat tummua ja lattialla on roskaa, varsinkin vanhoista kiuaskivistä irtoaa paloja. Saunan ikkunasta ei meinaa nähdä läpi. Lamppu paloi kymmenisen vuotta sitten eikä sitä ole vaihdettu. Mies ei ikinä ole ehdottanut, että pitäisikö hänen pestä sauna. Minä en sitä pese. Myös matot on meillä ihan hirveän näköiset, en muista, milloin ne viimeksi on pesty.

Oikea äijä, ottaako kaljaa saunoessaan?

Vierailija
26/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pyytäisin vaimoa huolehtimaan autojen katsastuksista/huolloista, nurmikon leikkaamisesta ja lumitöistä, ne jäisivät tekemättä.

Montako kertaa vuodessa auto katsastetaan tai huolletaan? Lumitöitä täytyy tehdä vain parina kuukautena vuodessa eikä edes joka päivä silloinkaan, saati nurmikon leikkaaminen. Vai yritätkö sanoa, että vaimon pitäisi kaiken muun lisäksi huolehtia noista?

Minä kyllä osallistun näihin ns. naistentöihin, mutta jos pyytäisin vaimoa kerran vuodessa käyttämään oman autonsa määräaikaiskatsastuksessa se jäisi tekemättä.

Vierailija
27/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellinen ongelma siivoamisessa. Arkisin ei jaksa eikä viikonloppua voi uhrata johonkin siivoamiseen. Missä on nykyajan naapuriapu?

Ihan oikeasti tässäkin talossa asuu paljon joutilaita vanhuksia. Nehän yleensä tykkää siivota. Saisivat jotain tekemistä tylsiin päiviinsä. Kahvit varmaan riittää palkkioksi? Pullan kera tietenkin.

Vierailija
28/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellinen ongelma siivoamisessa. Arkisin ei jaksa eikä viikonloppua voi uhrata johonkin siivoamiseen. Missä on nykyajan naapuriapu?

Ihan oikeasti tässäkin talossa asuu paljon joutilaita vanhuksia. Nehän yleensä tykkää siivota. Saisivat jotain tekemistä tylsiin päiviinsä. Kahvit varmaan riittää palkkioksi? Pullan kera tietenkin.

Torista ja facen kautta löytyy taskurahaa vailla olevia siivoojia. Ilmoitelkaa itsestänne!

Vierailija
29/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse vääntää tuollaisesta asiasta. Minä tykkään laittaa ruokaa, joten hoidan sen. Puoliso saa lempiruokiaan ja itselleni teen oman ruokavalioni mukaista. Puoliso tykkää kattaa pöydän ja siivota keittiön, joten hän hoitaa sen. Kone pesee lähes kaikki astiat. Puoliso tykkää järjestellä ja imuroida, minä inhoan niitä, joten pesen puolestani vessan (vaikka inhoan kyllä sitäkin). Puoliso tykkää laittaa pyykit koneeseen ja tuoda ne ylös, minä huolehdin niiden ripustamisesta kuivumaan. Molemmat keräävät omansa telineeltä kaappiin. Kaikki loput hommat hoidetaan silloin, kun huvittaa. Ei kahden aikuisen taloudessa edes riitä kotitöitä niin paljon, että niistä saisi riitaa aikaiseksi.

Vierailija
30/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin ohimennen. Eikö saunaan voi nykyään tilata siivousta tai sitten höyryttää sellaisella koneella? Ai, sä et jaksa. No siksi ehdotin siivoojan tilaamista sun piikkiin.

Joo, on meillä höyrypuhdistin ja mies tietää sen, ei kuitenkaan halua sitäkään käyttää. Miksi siivous pitäisi tilata minun piikkiin? Miehenhän se pitää maksaa, jos siivoojan tilaa. Halvimmalla mies pääsee, jos siivoisi itse.

Vierailija
31/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on typerintä pas.kaa pitkään aikaan. Luulet vielä olevasi joku kaikkitietävä, kun olevinaan blokkaat kaiken keskustelun alkuunsa viimeisellä lauseellasi.

Todellisuus kuitenkin monen kohdalla on se, että jos nainen ei siivoa. Koti jää siivoamatta. Sitä ei siivota kahden viikon tai kuukauden päästä. Sitä ei siivota ollenkaan.

Varmasti löytyy pirttihirmu-justiinoitakin, mutta monella todellisuus on tarua julmempaa. Sitten miehet ihmettelevät että mites se nyt eron otti, kaikki oli hyvin, tulipa puskista. Kun nainen on vuosia koittanut saada vastuuta jaettua.

Minun on kyllä pakko ihmetellä, mistä te naiset tuollaisia miehiä löydätte. Nainen olen itsekin. Minulle oli itsestäänselvää, että yhteen muutettiin vasta, kun tunnettiin toisemme perinpohjin ja tiedettiin, että on samanlainen suhtautuminen siisteyteen.

Vierailija
32/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään juo olutta saunassa.

Vierailija
33/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta!

Exän kanssa meni juuri noin. Tapailuvaiheessa oli puhetta moneen kertaan siitä että minulle pieni epäsiisteys on ok, ja että minulle kelpaa simppeli ja terveellinen mutta tylsä perusruoka.

Kun muutettiin saman katon alle, alkuun meni kivasti. Siivosin vähän useammin ja tein vähän parempaa ruokaa kuin normaalisti, tyttis puolestaan otti näissä rennommin. Asteittain se sitten muuttui, epäsiisteys alkoi "häiritä" enemmän ja enemmän, ja pian en saanut laittaa ruokaa vaan tyttis laittoi itse kun halusi vähän maistuvampaa. Sitten tulikin riitaa kun tyttistä väsytti. Hän kun joutui aina tekemään ruokaa ja muistuttamaan siivoamisesta.

Olen huomannut että kodin suhteen naiset tekevät vähemmän kompromisseja. Pikku hiljaa mennään naisen haluamaan suuntaan, ja lopulta kaiken pitää olla just niin kuin nainen katsoo parhaaksi...

m/29

Ja saman katon alle piti muuttaa muutaman kuukauden sisällä?

Vierailija
34/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pyytäisin vaimoa huolehtimaan autojen katsastuksista/huolloista, nurmikon leikkaamisesta ja lumitöistä, ne jäisivät tekemättä.

Montako kertaa vuodessa auto katsastetaan tai huolletaan? Lumitöitä täytyy tehdä vain parina kuukautena vuodessa eikä edes joka päivä silloinkaan, saati nurmikon leikkaaminen. Vai yritätkö sanoa, että vaimon pitäisi kaiken muun lisäksi huolehtia noista?

Minä kyllä osallistun näihin ns. naistentöihin, mutta jos pyytäisin vaimoa kerran vuodessa käyttämään oman autonsa määräaikaiskatsastuksessa se jäisi tekemättä.

Niin varmaan. Auton vieminen katsastus ei ole mitään ydinfysiikkaa. Päivän ruuan suunnitteleminen ja kokkaaminen vie enemmän aikaa ja resursseja kuin yksi katsastus.

Vierailija
35/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämä sukupuoliroolien murros. Joillekin miehille on edelleen vaikeaa luovuttaa työelämässä valtaa naisille ja ihan samoin joillekin naisille on selvästi vaikeaa luopua siitä vallasta kotona. Ihan inhimillistä ja ymmärrettävää.

Vierailija
36/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on meillä höyrypuhdistin ja mies tietää sen, ei kuitenkaan halua sitäkään käyttää. Miksi siivous pitäisi tilata minun piikkiin? Miehenhän se pitää maksaa, jos siivoojan tilaa. Halvimmalla mies pääsee, jos siivoisi itse.

Tarkoitin puhuttaessa sanoisit juurikin noin eli miehen piikkiin.

Vierailija
37/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torista ja facen kautta löytyy taskurahaa vailla olevia siivoojia. Ilmoitelkaa itsestänne!

Oikeasti taskurahalla? Nyt löytyy taskusta 3,40 e, se siis riittää.

Vierailija
38/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään juo olutta saunassa.

Ei se ole sitten mies ollenkaan vaan jokin neutri.

Vierailija
39/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti taskurahalla? Nyt löytyy taskusta 3,40 e, se siis riittää.

Älä ole näsäviisas.

Vierailija
40/121 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin miehestäni vuosi sitten. Vuoden aikana on kaksi kertaa ollut tilanne, jossa olisin "tarvinnut miestä", muuten olen hoitanut asiat itse. Toisella kerralla tilasin ammattilaisen ja toisella kerralla naispuoleinen ystäväni auttoi. Vaikka hoidan tällä hetkellä kodin, lapset ja työt yksin, minulla jää aikaa ja energiaa paljon muuhunkin. Asunto pysyy siistinä, ruokaa ei tarvitse kokata ämpäritolkulla eikä rampata kaupassa koko aikaa. Mies hukkuu kohta entisessä kodissa paskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän