Mikä kotitöiden jakamisessa oikeasti klikkaa
Kun täällä on ollut miljoona ketjua siitä kuinka miehet ovat laiskoja, eivät halua tehdä kotitöitä eivätkä panosta kotiin, kerronpa tähän erään syyn.
Olen nimittäin havainnut sellaisen asian että koti on yhä naisen valtakunta. Päätäntävaltaa siitä missä asutaan, miten asutaan, miten usein siivotaan, minkä tasoista ruokaa laitetaan, jne ei haluttaisi jakaa.
Jos nainen kannattaa siivoamista kahdesti viikossa mutta miehelle riitäisi joka toinen viikko, nainen on oikeassa ja mies väärässä. Jos naisen mielestä ruuan tulee olla maistuvaa kun taas miehelle riittäisi rahkapetridieetti, nainen on se jonka mieltymyksien mukaan toimitaan.
Jos mies ajattelisi samoin, voisi hän esimerkiksi vaatia että naisen on osallistuttava 50/50 perheen jenkkiauton trimmaamiseen tai kotiteatterijärjestelmän tee-se-itse-henkiseen paranteluun. Mutta nainen ei suostuisi, koska mies on väärässä - kodin viihtyvyys on tärkeää, miehen jutut miehen juttuja (siis ajamisen viihtyvyys ja kodin viihtyvyys miehen näkökulmasta).
Yllättäen menee niin että jos sinä haluat jotain enemmän kuin toinen, sinun motivaatiosi panostaa siihen on suurempi ja päädyt tekemään suuremman osan.
Jos vastauksesi on luokkaa "no kyllähän kotin pitää panostaa/no ei missään sikolätissä voi asua/no minä en ainakaan ala syömään pelkkää kanapastaa joka päivä" - todistit pointtini oikeaksi :D
No, ainakin minun mielestäni elämänlaatua parantaa se, että elää siistissä ja kauniissa ympäristössä ja syö monipuolista ja terveellistä ruokaa. Siisteys ei tarkoita steriiliä - imuroin kerran, pari viikossa, pyyhin pölyt ehkä kerran kuukaudessa ja siivoan vessan kerran viikkoon. Mutta likaiset astiat tiskataan ennen kuin n ehomehtuu, likapyykit laitetaan koriin eikä ripotella ympäri asuntoa ja läikkynyt mehu siivotaan nyt, eikä myöhemmin.