Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Pyyhin perseeni seteleillä ja laitan kuvan facebookiin
Periaatteessa en tarvitsisi rahoja kun omaisuutta löytyy mutta ihan periaattesta kuitenkin otan rahat ja hävitän loput. Itselleni on käynyt samalla tavalla parikin kertaa. Kummasti siinä oppii olemaan juomatta itseään kovaan känniin ja pitämään huolta omaisuudestaan.
Jakaisin rahat puoliksi vähävaraisen äitini kanssa ja ostaisimme itsellemme jotain kivaa. Lompakon ja siinä olevat kortit lähettäisin omistajalle, jos korttien nimitietojen avulla olisi mahdollista selvittää osoite.
Olen kahdesti löytänyt lompakon. Kerran tiellä oli 17-vuotiaan tytön lompakko. Osoite paikallistui aika lähelle. Rahaa oli niin vähän, etten ottanut mitään. Vein lompakon perheen postilaatikkoon.
Toisen kerran löysin korttilompakon junasta. Tavoitin omistajan puhelimella ja sovimme, että lähettäisin lompakon hänelle postitse. Tein niin. Ikinä hän ei kiittänyt mitenkään, vaikka kirjatun kirjeen lähettäminen oli kalliimpaa kuin tavallisen kirjeen.
En lähtisi näkemään sen suurempaa vaivaa, vaan veisin ilman muuta poliisille.
Rahojen ottamisesta jäisin kuitenkin kiinni, jollain lailla se kumminkin huomattaisiin ja olisin loppuikäni tuomittu. Sitä en halua. Tiedän myös, miltä tuntuu, kun lompakko kaikkine kortteineen ym. katoaa. Se on pirullinen olotila. Veisin ilman muuta poliisille.
En ole facebookissa, mutta pyytäisin jotain kaveria, jolla on tili, kirjoittamaan vielä siellä, että löytynyt lompsa sieltä ja sieltä ja viety poliisille. En minä kiitoksia kaipaa. Toimin vain kuin ihmisen kuuluukin.
Kaksi kertaa tilanne tullut eteen. Olen katsonut lompakosta löytyykö henkilökorttia. Toisella kerralla lompakon omistaja oli itseasiassa puolituttu ja hän sattui olemaan näköpiirissä, ja palautin lompakon samantein. Toisella kertaa löysin lompakon kaupan ulkopuolelta ja annoin lompakon kassalle. Rahaa en ole vienyt, rehellinen pitää olla. Uskon, että hyvä tulee takaisin, kun itse tekee niin.
Ottaisin rahat, kävisin huorissa ja korkkaisin shamppanja pullon.
Ei vaineskaan, palauttaisin oikeasti rahat ja lompakon omistajalleen. Voin olla ei niin rikas, mutten ole itsekäs ja ahne kusipää.
lompakoissa on karhunrautoja muistuttava suoja, mutta palauta se lompakko ettei tule ongelmia. kuitenkaan et saa lompakosta lötöpalkkiota, kun siitä on teht rikosilmoituskin.
Tää olis ollut jännä moraalinen ongelma 20 vuotta sitten. Mutta nyt kenelläkään ei ole merkittävää määrää käteistä lompakossa joten veisin vain poliisille.
Minulla on rahaa vaikka kuinka mutta silti ihan periaatteesta varastan kaikki käteiset rahat mitä löydän. Siinä oppii kummasti pitämään omaisuudestaan huolta kun se katoaakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen löytänyt kaupan ostoskärrystä (Bulevardin S-Market) kokonaisen kalliin käsilaukun, jossa oli sisällä mukana lompakko, lääkkeet yms. Vein kaupan henkilökunnalle, ei tarvinnut edes miettiä. Lompakossa olevien tietojen perusteella löysivät omistajan ja hän kävi sen myöhemmin noutamassa.
Harmitti ainoastaan se, etten saanut keltään vuolaita kiitoksia, jotka mielestäni olisin ansainnut. Se henkilökunnan edustajakin suhtautui enempi sillain "äh, ylimääräistä työtä".
Luultavasti pöllivät vielä sieltä irtorahatkin ja väittivät että sellaisena löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä en missään tapauksessa uskaltaisi ottaa rahoja, ties mikä youtubeen tuleva pränkki olisi joka pilaisi loppuelämän. Eli katsoisin kenen lompakko, ottaisin yhteyttä, tai veisin poliisille
No voi kai ne rahat sieltä lompakosta kotonakin ottaa pois, eikä siinä löytöpaikalla kun yhtä lailla sitä kuitenkin johonkin lähdet kiikuttamaan :D
Ottaisin osan rahoista ja sitten veisin kyttikselle.
Ajattelen, että Jumala voi koetella ihmistä tuollakin tavalla onko hän rehellinen.
Jos ihminen on tunnollinen ja nöyrä hän haluaa auttaa sitä lähimmäistä jolta tuo lompakko on vahingossa tippunut.
Vie sen poliisilaitokselle.
Rehellisyys maan perii.
Rehellinen ja rahoissani kirjoitti:
Palauttaisin ja saisin 10%:n löytöpalkkion. En ole pikkurahan puutteessa.
Et. Mutta ison rahan puutteessa olet.
Ja pahasti.
Minä taas ajattelen että Jumala antaa minulle jos eteeni sattuu joku arvokas tavara. Se on tullut suoraan Jumalalta eikä kukaan ole sitä hukannut. Astraalitodellisuuden kautta manifestoitunut fyysiseksi.
Olen köyhä mutten varas. Palauttaisin lompakon rahoineen omistajalleen, enkä penniäkään haluaisi löytöpalkkioksi.
No jos saa selvää kenen, otan tietenkin yhteyttä...
Mies oli kännipäissään ottanut jonkun repun. Repussa ei ollut tunnistetietoja, pelkkä reppu, aurinkolasit ja hieno paita. Mies antoi lasit ja paidan mulle, repun se pitää itellään. Ei voinut palauttaa kun ei ollut nimiä. Mies kännipäissään ottanut mukaansa vaan jonkun repun vaikka ei baariin mennessä mitään reppua ollut ees mukana.
Vierailija kirjoitti:
No jos saa selvää kenen, otan tietenkin yhteyttä...
Toivotaan yhteyden tuntuvan päässä, että joku ajattelee 👿👽
Heitän roskiin tai jätän siihen. Joku kumminkin on punonut taas juoniaan.