Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Vierailija kirjoitti:
Multa hävis lompakko, olin lasten kanssa kaupassa todella väsyneenä. Laitoin ostokset autoon, samoin lapset. Pienin rupesi rimpuilemaan ja laitoin epähuomiossa lompakon auton katolle. Olin ajanut ainakin 10 km ennen kuin huomasin.
Poliisi soitti päivän päästä, lompakko löytynyt. Joten sinä, joka sen veit Lidl pihasta niin kiitos ettet vienyt ajokorttia tai electron korttia. Jos olisit myös palauttanut puolen kuun palkkani, joka oli lompakossa 729e, olisin mieluusti antanut löytöpalkkion.
Ehkä se ei ollut sama tyyppi joka palautti? 20km matkan aikana ehtii hyvinkin kaksi hlöä löytää saman lompakon. Jos eka on ottanut rahat?
Se tunne kun hukkaat jotakin on kamala, joten yrittäisin nopsaa saada yhteyden henkilöön jolta kadonnut. Jos vaikka lompakossa jotain tieto henkilöstä olisi, muutoin veisin poliisi asemalle. En todellakaan veisi rahoja, sillä en tahtoisi moista toiselle tehdä.
Veisin poliisiasemalle jollen pystyisi henkkareista jotenkin nopeesti selvittää esim puhelinnumeroa. Tunnen itseni sen verran hyvin että jos rahat veisin niin se kummittelisi mielessä vielä kymmenen vuotta myöhemminkin. Parin asian kohdalla noin käynyt.
käyn poistaa akuutit sauhuu ja sit salee sulfaa. frendil ois pätkimätönt metkuu😋
420 kirjoitti:
käyn poistaa akuutit sauhuu ja sit salee sulfaa. frendil ois pätkimätönt metkuu😋
No ok. Ajatteletko sitten pitemmälle, mitä teet kun raha loppuu ja et enää saa päihteitä (ilmeisesti tarkoitat noilla sähkösanomatyylisillä ilmaisuilla jotain huumaavia aineita)?
Löysin kerran huoltiksen pihasta 100 e setelin. En vienyt polliisilaitokselle, koska yksinäisen setelin päätyminen oikealle omistajalle olisi ollut epätodennäköistä. Siispä laitoin 100 e muistaakseni Mheimin lastensuojeluliitolle. Mieleenkään ei tullut pitää sitä itsellä.
Kersana opetettiin kotona rehellisyyteen.
Jos löytäisin? Menis heti silmälääkäriin: kenelläkään ei ole käteistä rahapussi täynnä!
Palauttaisin sellaisenaan poliisiasemalle. Ensin ajattelin, että katsoisin ajokortista tms. henkilön nimen ja selvittäisin puhelinnumeron, mutta luettuani tätä ketjua totesin, että en välttämättä sittenkään, jos ei joiltain edes kiitosta rehelliselle palauttajalle liikene.
Ah, on käynytkin vastaava. Pidin rahat ja heitin lompakon Aurajokeen. Tekisin saman uudelleen.
Laitan lompakkoon lisää rahaa saman verran kuin siinä oli löytäessäni sen ja palautan lompakon omistajalleen, tietty.
Oli aikoja, jolloin ei olisi tullut mieleenkään ottaa rahoja, mutta nykyään, työttömänä ja muutenkin alas vajonneena, veisin ne. Okei, omatunto varmaan kolkuttelisi. Siksi en katsoisi henkkareita tms, mitä vähemmän kadottajasta tiedän, sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään köyhällä ei ole lompakko täynnä rahaa.
Joten jos sellaisen lompakon löytää niin ei ole omistajalla rahanpuutetta.Et voi tietää. Et vaan voi. Siinä lompakossa voi olla kaikki hänen rahansa. Ehkä hänellä ei ole edes pankkitiliä tai käteinen on joku mummon antama apu/lahja jotta saa loppukuuksi ruoat lapsilleen. Käteinen on usein köyhien rahaa. Käteinen voi olla myös kioskiyrittäjän viikon kassa, jota oli viemässä pankkiin. Se voi tarkoittaa koko kuukauden tulojen menetystä. Eikä yrittäjä saa mistään korvaavaa tuloa.
Köyhä juuri tarvitsee se pankkitilin, Kela vaatii, maksut eivät tule käteisenä. Ainakaan meikäläiselle.
Jos on ainoat mummolta saadut rahat, niin silloin ei hukkaa lompakkoaan, sitä vaalii kuin silmäteräänsä.
Samoin kioskiyrittäjän viikon kassa voi olla köyhälle kahden kuukauden tulo. Myös kioskiyrittäjä vaalii, ettei se viikon kassa huku. Tiedän, kun olen ollut itsekin pienyrittäjänä. Sitäpaitsi ne rahat ei ole pelkässä lompakossa vaan talletukseen tarkoitetussa erityisessä muovipussissa.
Köyhälle lompakossa olevat rahat ovat niin harvinaista herkkua, että ei missään nimessä hukkaa tai pudota sitä.
Juuri ne, joille raha on jokapäiväinen asia voivat olla huolettomasti ja huolimattomasti ja hukata lompsansa.Se on tosi, että köyhällä ei ole koskaan kuin hiluja tai korkeintaan kymppi, pari käteistä.
Laskujen ja pakollisten kulujen jälkeen kun ei jää satasia. Ei voi nostaa isoja summia joita ei tilillä ole.
No tiedätkö itse olen ainakin suht vaatimattomasta perheestä ja meillä on ostettu aina käteisellä halpoja autoja (esim. 300-1500e). Köyhät nimenomaan pitävät käteistä lompakossa, jos vain pystyvät. Usein käytetty auto ostetaan yksityiseltä nimenomaan käteisellä, koska myyjä haluaa rahat heti ja ostaja tulee kauempaa.
On monia asioita, jotka voi joutua maksamaam käteisellä - esimerkiksi yksityiselle lääkärille on pakko joskus tehdä niin ja ne rahat on vaivalla saatu tai lainattu silloin. Itsekin olen joutunut hankkimaan pikaisesti asiantuntijalausunnon (200e), jota en saanut mistään rahallisesti takaisin.
Sillä että rahat hukkaa, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka tarpeellisia ne on. Joskus tavarat tipahtavat tai tulee jokin yllättävä tai vaikka hätätilanne ja laitat hetkeksi jonkin tavaran jonnekin. Esim kaupan kassalla lasket siihen kassalle sen jne. Esimerkiksi mulla kävi äskettäin niin että olin itse päivystyksessä ja kävin oman käynnin jälkeen katsomassa samassa sairaalassa minulle läheistä nuorta perheenäitiä, jolla roikkui toinen suupieli. Otin takkini ym, mutta olin laskenut laukkuni penkille. Oli niin paljon muuta ajateltavaa, huolia ja murheita että huomasin vasta 15min päästä että olin jättänyt laukkuni aulaan. Onneksi joku nainen oli vahtinut laukkuani arvatessaan että olin unohtanut siihen ja oli ollut näkemässä ettei kukaan ole ehtinyt siihen koskea. Kaikki oli onneksi tallella.
Yrittäisin selvittäö itse omistajan esim.korttien perusteella ja jos ei selviäisi, veisin poliisille.
Kerran joku vei tippuneen lompakkoni, sisällä oli varmaan viikon palkka, jonka olin ansainnut kesätöissä. Söin sitten pari viikkoa kaurapuuroa ja jätin lääkkeet hakematta apteekista.
Koska olen.köyhä, ottaisin setelit itselle mutta veisin lompakon vaikka läheiseen kauppaan. Täällä ei ole poliisiasemaa, En ala matkustamaan lompakon takia huonoilla koivillani, autoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ah, on käynytkin vastaava. Pidin rahat ja heitin lompakon Aurajokeen. Tekisin saman uudelleen.
Ootko se Turun sarjamurhaaja?
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi minkäänlaista kiusausta pitää rahoja. Ne eivät olisi minun vaan jonkun toisen rahoja. Palauttaisin lompakon löytötavaroihin.
Ottaisin nopeasti haltuuni ennen kuin varas vie. Jos paikassa on löytötavarapiste niin sinne, muuten poliisille, koska oletettavasti omistaja ei aina osaa tiedustella mistään yksityisistä löytötavarapaikoista. Pyytäisin kuitin palautuksesta, ettei voi syyttää jos jossain välissä lompakosta on otettu jotain.
Nurmikolta löytyi kerran kukkaro otin rahat oli noin 60e sisällä ja käytiin kaverin kaa mäkkärissä syömässä oikein kunnolla
Pidän käteiset rahat itselläni ja palautan lompakon, sekä kaiken muun mitä se sisältää omistajalleen.
Jos asiasta kysyy, niin aina voin sanoa että joku muu luultavasti otti rahat ja jätti lompakon.
Olenko hyvä vai paha?
Löysin kerran, palautin omistajalleen rahoineen päivineen. Oletin lompakon sisällöstä, että kyseessä oli köyhempi ihminen kuin itse olen. Omistaja kiitteli ja tarjosi rahaa löytöpalkkioksi. En ottanut vastaan. Parasta on laittaa vaan hyvä kiertämään :).