Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Löysin tosiaan toisenkin kerran Prisman nurkalla, mutta tämä lompakko oli ihan tyhjä. Ei ollut rahaa eikä yhtään korttia, ei mitään. Nostin sen maasta kaiteelle ja jätin siihen. Olisihan toki voinut vaivautua viemään sen vaikka infopisteeseen, vaikka se olikin jo tyhjennetty.
Jos ne rahat pelastavat minut pahasta pulasta, esimerkiksi niin, että vältyn maksuhäiriömerkinnästä maksamalla niillä rahoilla laskun niin ottaisin rahat. Lompakon ja kortit laittaisin niin, että joku löytää ne.
Riippuu ihmisen elämäntilanteesta. Niiden ihmisten on helppoa olla rehellinen joilla ei rahalla ole merkitystä.
Mutta jos olet umpikujassa ja lompakon rahat avaa jonkun polun selvitä siitä, niin asia on ihan eri.
Ne jotka ovat täällä puhtaalla kaulalla eivät ole missään todella ahdistavassa rahatilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Noukin ylös ja tipautan postilaatikkoon. Posti palauttaa. Eikä ole kyllä mitään syytä alkaa kenenkään seteleitä viemään, kun itsellä on sijoituksissa reilut puoli miljoonaa. En tosiaan tarvitse kenenkään varastettua satasta.
Mitäpä sitä satasilla, kun on muiden selkänahasta revittyä rahaa satoja tuhansia?
Vierailija kirjoitti:
Jos ne rahat pelastavat minut pahasta pulasta, esimerkiksi niin, että vältyn maksuhäiriömerkinnästä maksamalla niillä rahoilla laskun niin ottaisin rahat. Lompakon ja kortit laittaisin niin, että joku löytää ne.
Riippuu ihmisen elämäntilanteesta. Niiden ihmisten on helppoa olla rehellinen joilla ei rahalla ole merkitystä.
Mutta jos olet umpikujassa ja lompakon rahat avaa jonkun polun selvitä siitä, niin asia on ihan eri.
Ne jotka ovat täällä puhtaalla kaulalla eivät ole missään todella ahdistavassa rahatilanteessa.
Rehellisyys on valinta. Ei varallisuuskysymys.
Moni rikas on umpikieroja roistoja ja köyhäkin kyllä osaa olla rehellinen. Ahne ja itsekäs voi olla missä tilanteessa tahansa. Ahne ja itsekäs ajattelee vain omaa etuaan ja muiden oikeudet ovat hänelle suhteellisia ja mielivaltaisia, ikään kuin melkein hyväntekeväisyyttä. Jätän varastamatta vain jos itse olen jo yltäkylläinen, hän ajattelee.
Mistä tiedät, ettei se toinen tarvitse kadottamiaan rahojaan vielä kipeämmin?
Ei voi tarvita kipeimmin jos itsellä on jo umpikuja. Miksi toisen umpikuja on arvokkaampi kuin toisen?
Jos on rahaa pussissa on varmaan myös tilillä.
Kukaan oikeasti köyhä ei pidä ainoita rahojaan rahapussissa.
Eikä ole monia kortteja, on vain ehkä Visa Electron.
Siitä korttimäärästä jo tietää, että ei ole ihan hätää kärsimässä.
MInulta on hävinnyt kaksi kertaa elämän aikana vuosikymmeniä sitten lompakko.
Ekalla kerralla se tippui tielle, kun autosta irtosi pakoputki ja olin auton alla sitä kiinnittämässä. Lompakko tuotiin minulle pari päivää myöhemmin kotiin. Siinä oli 600 markkaa. Annoin löytäjälle puolet rahoista.
Tokalla kerralla olin Juhannusretkellä jossain Keski-Suomessa. Lompakko jäi kaupan pihalle. Pankista soiteettin (silloin oli jo kännyköitä) Lompakko oli paikallisella poliisiasemalla ja siinä oli kaikki kortit tallella. Rahaa ei ollut. Olin silloinkin tyytyväinen kun sain sen takaisin.
Miksi lompakosta hätätilanteessa rahojen ottaminen on niin paha asia?
Mitä kaikkia etuja hyväosaiset ottavat vastaan vaikka eivät yhtään tarvitse ja se on pois joltain toiselta.
Itse taas tuntisin huonoa omaatuntoa ottaessani etuuksia vaikka en niitä edes tarvitse.
Esimerkiksi kauppojen bonukset kertyvät vain niille jotka pystyvät ostamaan paljon, mitä enemmän rahaa on kulutettu sitä enemmän bonuksia.
Köyhälle ei niitä kerry yhtään. Ei ainakaan minulle kun ei ole riittävästi ostoja. Ei pysty.
Samoin vakuutukset, mitä enemmän omaisuutta on vakuutettu sitä enemmän saa alennusta maksuista. Jne.
Köyhä maksaa aina kalliimman mukaan ja joutuu maksamaan etukäteen jopa vuoden maksut.
Näistä eduistaan ei kukaan hyväosainen tunne huonoa omaatuntoa, mutta jos köyhä äärimmäisessä hädässä ottaa lompakosta rahat niin sehän on ihan hirveä rikollinen.
Kenelläkään köyhällä ei ole lompakko täynnä rahaa.
Joten jos sellaisen lompakon löytää niin ei ole omistajalla rahanpuutetta.
Tämä on ehkä jo kerrottu, mutta lompakko pitää viedä löytötavaratoimistoon, koska siinä voi olla jonkun köyhän ainoa miljoona. Vanha vitsi it-kaupungista.
15 vuotta sitten onnistuin kadottamaan lompakon, jossa oli 400 puntaa, Manchesterin keskustassa. Löytäjä oli vienyt poliisiasemalle. Pankista soitettiin, että menes hakemaan lompakkosi. Olin opiskelija tuolloin ja summa vastasi kuukauden opintotukea + asumislisää. Melkein itkin ilosta, kun kävi niin uskomaton säkä.
Haluan uskoa, että tekisin itse samoin.
Vierailija kirjoitti:
Joten jos sellaisen lompakon löytää niin ei ole omistajalla rahanpuutetta.
Et voi tietää. Et vaan voi. Siinä lompakossa voi olla kaikki hänen rahansa. Ehkä hänellä ei ole edes pankkitiliä tai käteinen on joku mummon antama apu/lahja jotta saa loppukuuksi ruoat lapsilleen. Käteinen on usein köyhien rahaa. Käteinen voi olla myös kioskiyrittäjän viikon kassa, jota oli viemässä pankkiin. Se voi tarkoittaa koko kuukauden tulojen menetystä. Eikä yrittäjä saa mistään korvaavaa tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tilanne tapahtui minulle 19 vuotiaana vajaa 20 vuotta sitten. Soitin kaverin paikalle ja pohdittiin mitä tehdään. Tiedettiin tämä henkilö, jolle lompakko kuului. Etsittiin jo numerotiedustelusta osoite ja oltiin viemässä lompakkoa takaisin omistajalleen. Mutta sitten iski ahneus ja päätettiin jakaa n. 300e, mitkä lompakossa olivat. Itse lompakko piilotettiin metsään ison kiven alle.
Voi luoja miten tämä asia jäi vaivaamaan ja edelleen välillä tunnen piston sydämessä asiasta.
Rakas. Vielä ei ole myöhäistä sopia asiaa. Et menetä mitään vaikka käyt pyytämässä anteeksi ja maksamassa summan.
Pakko ei ole. Mutta ajattelen sinun parasta❤️.
Kaikille meille tapahtuu virheitä elämässä. Mutta niistä voimme oppia.
Ottaisin rahat itselleni, ja heittäisin lompakon poliisin rakennuksen ovelle. On näet niin että lompakossa olevat kortit ja kuvat on tärkeitä omistajalle. Kerran löysin pyöräkatoksesta naisten lompakon joka oli myllätty ja kaikki kortit heitetty maahan. Rahat oli tietty pöllitty. Laitoin kaikki kortit lompakkoon sisään ja vein poliisilaitokselle. Tuli hyvä mieli.
Matteuksen ja Markuksen evankeliumeista löytyvät Jeesuksen sanat:
"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.
Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. "
Tätä on sanottu "rakkauden kaksoiskäskyksi"¨.
Löysin maasta juristin lompakon (käyntikortteja täynnä) ja yli 5te käteistä. No arvaatte lopun, että nappasinko käteiset.
Se on niin että ainakin sen verran kuin lompakossa on rahaa on myös henkilöllä varaa hävitä. Minä pidän korkeintaan 10 euroa käteistä koska en voi hävitä sen enempää ilman että menen konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten jos sellaisen lompakon löytää niin ei ole omistajalla rahanpuutetta.Et voi tietää. Et vaan voi. Siinä lompakossa voi olla kaikki hänen rahansa. Ehkä hänellä ei ole edes pankkitiliä tai käteinen on joku mummon antama apu/lahja jotta saa loppukuuksi ruoat lapsilleen. Käteinen on usein köyhien rahaa. Käteinen voi olla myös kioskiyrittäjän viikon kassa, jota oli viemässä pankkiin. Se voi tarkoittaa koko kuukauden tulojen menetystä. Eikä yrittäjä saa mistään korvaavaa tuloa.
Köyhä juuri tarvitsee se pankkitilin, Kela vaatii, maksut eivät tule käteisenä. Ainakaan meikäläiselle.
Jos on ainoat mummolta saadut rahat, niin silloin ei hukkaa lompakkoaan, sitä vaalii kuin silmäteräänsä.
Samoin kioskiyrittäjän viikon kassa voi olla köyhälle kahden kuukauden tulo. Myös kioskiyrittäjä vaalii, ettei se viikon kassa huku. Tiedän, kun olen ollut itsekin pienyrittäjänä. Sitäpaitsi ne rahat ei ole pelkässä lompakossa vaan talletukseen tarkoitetussa erityisessä muovipussissa.
Köyhälle lompakossa olevat rahat ovat niin harvinaista herkkua, että ei missään nimessä hukkaa tai pudota sitä.
Juuri ne, joille raha on jokapäiväinen asia voivat olla huolettomasti ja huolimattomasti ja hukata lompsansa.
Se on tosi, että köyhällä ei ole koskaan kuin hiluja tai korkeintaan kymppi, pari käteistä.
Laskujen ja pakollisten kulujen jälkeen kun ei jää satasia. Ei voi nostaa isoja summia joita ei tilillä ole.
Katson onko henkilötietoja. Jos ei ole, vien löytötavaratstoon.
Otan käteiset itselleni, ja jätän lompakon sitten samaan paikkaan.
Tienaan kuussa 5500 euroa.
otan rahat, jos siellä ei ole muuta niin jätän maahan; jos siellä on jotain pankkikortteja yms. sitten palautan (ilman rahaa)