Opiskelija-alennus vain alle 30-vuotiaille opiskelijoille?
Monessa palvelussa on tullut vastaan, että alennus annetaan vain alle 30-vuotiaille opiskelijoille. Olen 32 ja joudun maksamaan täyden hinnan, vaikka olen päätoiminen opiskelija enkä opiskele töiden ohella. Saan Kelalta saman verran opintotukea kuin 10 vuotta nuoremmatkin opiskelijat eli ihan yhtä köyhä opiskelija olen, mutta alennuksia myönnetään vähemmän.
Miksi alennusta ei voi myöntää kaikille opiskelijakortin omaaville vaan niihin asetetaan jokin mielivaltainen, syrjivä ikäraja?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä yliopistolla ja näen asian toisen puolen. Minulla on useampiakin työkavereita, jotka ovat kokopäivätöissä, saavat palkkaa 3000-4000 euroa kuukaudessa, mutta ruokalan kassalla pokkana näyttävät opiskelijakorttia ja saavat ruokansa opiskelijahintaan, koska ovat kirjautuneet yliopistoon suorittamaan harrastuksena jotain toista tutkintoa.
Ilmeisesti he saavat myös HSL:n matkaliput opiskelija-alennuksella.
Mielelläni suon opiskelija-alennukset päätoimisille vanhemmillekin opiskelijoille, mutta mielestäni tällaiset harrasteopiskelijat eivät alennuksia tarvitsisi. Yksi työkaverini oli opiskelijastatuksella 30 vuotta putkeen.
Juuri tuota ihmettelen, miten voi olla mahdollista. Työkaverini on tekniikan tohtori ja työskentelee teollisuudessa. Aloittanut taas jonkun perusopinnon yliopistossa saadakseen opiskelijakortin ja sen edut.
Vie jonkun nuoren opiskelijan paikan.
Taidat olla hieman pihalla koulutusjärjestelmästämme ja kateellinen kenties itsesi tai lapsesi puolesta. Suomessa opiskelupaikkaa yliopistossa ei voi "viedä" eli rosvota keneltäkään, vaan opiskelupaikka Suomessa AINA ansaitaan. Ansaitaan kovalla työllä. Suomessa laki kieltää syrjinnän muun muassa ikään, ihonväriin, sukupuoleen ja monen muuhun asiaan perustuen. Suomessa ihmiset ovat yhdenvertaisia keskenään. Yliopistoon ei myöskän noin vain kävellä sisälle suorittamaan tutkintoa. Opiskelua harrastavat voivat toki harrastaa yliopisto-opiskelua, avoimen yliopiston kautta. Tekniikan tohtori tuskin näkee kaikkea vaivaa vain saadakseen opiskelijaetuja. Todennäköisesti hän haluaa kehittää osaamistaan, mikä on aivan ymmärrettävää. Ei Suomen työmarkkinoilla kukaan ole ns. turvassa tai kenenkään ei kannata sammaloitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä yliopistolla ja näen asian toisen puolen. Minulla on useampiakin työkavereita, jotka ovat kokopäivätöissä, saavat palkkaa 3000-4000 euroa kuukaudessa, mutta ruokalan kassalla pokkana näyttävät opiskelijakorttia ja saavat ruokansa opiskelijahintaan, koska ovat kirjautuneet yliopistoon suorittamaan harrastuksena jotain toista tutkintoa.
Mielelläni suon opiskelija-alennukset päätoimisille vanhemmillekin opiskelijoille, mutta mielestäni tällaiset harrasteopiskelijat eivät alennuksia tarvitsisi. Yksi työkaverini oli opiskelijastatuksella 30 vuotta putkeen.
Juuri tuota ihmettelen, miten voi olla mahdollista. Työkaverini on tekniikan tohtori ja työskentelee teollisuudessa. Aloittanut taas jonkun perusopinnon yliopistossa saadakseen opiskelijakortin ja sen edut.
Vie jonkun nuoren opiskelijan paikan.Taidat olla hieman pihalla koulutusjärjestelmästämme ja kateellinen kenties itsesi tai lapsesi puolesta. Suomessa opiskelupaikkaa yliopistossa ei voi "viedä" eli rosvota keneltäkään, vaan opiskelupaikka Suomessa AINA ansaitaan. Ansaitaan kovalla työllä. Suomessa laki kieltää syrjinnän muun muassa ikään, ihonväriin, sukupuoleen ja monen muuhun asiaan perustuen. Suomessa ihmiset ovat yhdenvertaisia keskenään. Yliopistoon ei myöskän noin vain kävellä sisälle suorittamaan tutkintoa. Opiskelua harrastavat voivat toki harrastaa yliopisto-opiskelua, avoimen yliopiston kautta. Tekniikan tohtori tuskin näkee kaikkea vaivaa vain saadakseen opiskelijaetuja. Todennäköisesti hän haluaa kehittää osaamistaan, mikä on aivan ymmärrettävää. Ei Suomen työmarkkinoilla kukaan ole ns. turvassa tai kenenkään ei kannata sammaloitua.
Lisäyksenä, että avoimen yliopiston opinnoista ei saa opiskelijaetuja, eikä niistä saa tutkintoa tai tutkinto-oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie jonkun nuoren opiskelijan paikan.Tämä on provo. Ei kukaan tekniikan tohtori, joka on töissä, hae opiskelijaksi saadakseen opiskelijoiden edut.
Minulla on työkaveri, joka on koulutustaan vastaavissa kokopäivätöissä oleva tekniikan tohtori ja joka nauttii kaikista opiskelijaeduista harrasteopintojensa ansiosta. Hän kyllä ihan oikeasti opiskelee työnsä ohessa, joten ei voi sanoa, että hän olisi kirjautunut perusopiskelijaksi vain opiskelijaetuuksien vuoksi. Minusta on silti kyseenlaista, tarvitseeko hän niitä.
Toinen
Ihan oikeasti opiskelee ja silti on mielestäsi harrasteopiskelija. Heh... Ei ole syytä olla kateellinen kovasti töitä tekeville ihmisille. Tuskin yhteiskunnalle olisi edullisempi ratkaisu se, että hän ei tekisi töitä opintojensa ohella. Miten tämä hlö eroaa muista lisää opiskelevista tai alanvaihtajista? Siten että hän tienaa oletuksesi mukaan hyvin ja se antaa aihetta kateuteen?
Itse ihmettelin muutama vuosi sitten toisen tutkinto-oikeuden saadessani, etten voi nostaa opintolainaa, koska en ole enää oikeutettu opintotukeen. Vaikken ole aiemmassa tutkinnossani nostanut lainaa pennin hyrrää. Noh, ymmärrän toki, että laina hyvine ehtoineen on "opintotukeen sidottu", mutta luulisi että aikuisopiskelijoille voisi jonkunlaisen systeemin tähänkin kehitellä.
Itsekin ikään kuin "harrastan opiskelemista". Tein sitä pari vuotta avoimen puolella, mutta halusin tutkinnon joten hain kaikenmaailman ensikertalaisten kanssa takaisin yliopiston penkille. Harrastukseksi nimitän tätä siksi, etten usko tulevani työllistymään tälle alalle, enemmän kyse on puhtaasta kiinnostuksesta ja halusta oppia. Olen valmistunut 5v sitten maisteriksi ja tehnyt vain määräaikaisia ja osa-aikaisia töitä, joten en ole oikeutettu mihinkään aikuiskoulutustukiin tai muuhunkaan. Tätä se työelämä nykyään on. Vierivä kivi ei kuitenkaan sammaloidu ja opiskelu on todella antoisaa, joten suosittelen ehdottomasti vaikka niitä avoimen kursseja, jos ei muuhun opiskeluun ole mahdollisuutta!
Tällä hetkellä olen täyspäiväisesti töissä, mutta hyödynnän kyllä opiskelijaetuja kun mahdollisuus tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie jonkun nuoren opiskelijan paikan.Tämä on provo. Ei kukaan tekniikan tohtori, joka on töissä, hae opiskelijaksi saadakseen opiskelijoiden edut.
Minulla on työkaveri, joka on koulutustaan vastaavissa kokopäivätöissä oleva tekniikan tohtori ja joka nauttii kaikista opiskelijaeduista harrasteopintojensa ansiosta. Hän kyllä ihan oikeasti opiskelee työnsä ohessa, joten ei voi sanoa, että hän olisi kirjautunut perusopiskelijaksi vain opiskelijaetuuksien vuoksi. Minusta on silti kyseenlaista, tarvitseeko hän niitä.
Toinen
Ihan oikeasti opiskelee ja silti on mielestäsi harrasteopiskelija. Heh... Ei ole syytä olla kateellinen kovasti töitä tekeville ihmisille. Tuskin yhteiskunnalle olisi edullisempi ratkaisu se, että hän ei tekisi töitä opintojensa ohella. Miten tämä hlö eroaa muista lisää opiskelevista tai alanvaihtajista? Siten että hän tienaa oletuksesi mukaan hyvin ja se antaa aihetta kateuteen?
1. Tämä henkilö ei ole mitenkään vaihtamassa alaa, vaan hän tosiaan opiskelee huvikseen.
2. Vaikka en tiedäkään tämän henkilön tarkkaa palkkaa, niin hänen tehtävänimikkeellään työpaikallani palkka on joka tapauksessa yli 3500 euroa kuukaudessa, useimmilla selvästi tätä parempi.
En arvostele sitä, että tämä henkilö opiskelee, mutta minusta on silti aika kyseenalaista, pitääkö tällaisille henkilöille kustantaa verovaroista ruoka ja HSL:n matkaliput opiskelijahintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tylsää ja syrjivää. Täytän itse kohta 30, aloin opiskelemaan ensimmäistä korkeakoulututkintoa syksyllä työskenneltyä viimeiset 10 vuotta. Toivottavasti ei tule vastaan paljoakaan näitä :/
Eli saat varmaan aikuisopintotukea? Ikäraja johtuu ehkä siitä, että tuon ikäisistä moni saa tuota aikuisopintotukea, jolloin eivät ole yhtä köyhiä kuin normiopiskelija.
Ai jaa, en tiennytkään että 15kk aikuisopintotuki kattaa koko viiden vuoden koulutuksen. Eihän sitä sitten mitään etuja tarvita myöskään... Ja sitä tukea saa ellei ole ollut samassa työpaikassa pidempään ja saanut sovittua opintovapaata. Eli ei mikään itsestäänselvyys sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tylsää ja syrjivää. Täytän itse kohta 30, aloin opiskelemaan ensimmäistä korkeakoulututkintoa syksyllä työskenneltyä viimeiset 10 vuotta. Toivottavasti ei tule vastaan paljoakaan näitä :/
Eli saat varmaan aikuisopintotukea? Ikäraja johtuu ehkä siitä, että tuon ikäisistä moni saa tuota aikuisopintotukea, jolloin eivät ole yhtä köyhiä kuin normiopiskelija.
Ai jaa, en tiennytkään että 15kk aikuisopintotuki kattaa koko viiden vuoden koulutuksen. Eihän sitä sitten mitään etuja tarvita myöskään... Ja sitä tukea EI saa ellei ole ollut samassa työpaikassa pidempään ja saanut sovittua opintovapaata. Eli ei mikään itsestäänselvyys sekään.
Monella aikuisella opiskelijalla voi olla talous paljon tiukemmalla, kuin näillä juuri lukiosta valmistuneilla (vaikka täysi-ikäisiä aikuisiahan hekin ovat). Esimerkiksi juuri siksi, että ei ole oikeutettu opintotukeen ja -lainaan. Siksi nämä julkiset laitokset voisivat mielestäni olla laittamatta mitään ikärajoja. Elixia ja muut yksityiset firmat saavat varmaankin ihan itse keksiä, minkälaisia nimiä he asiakasryhmilleen antavat ja keitä he määrittelevät niihin kuuluviksi. Itse vastaavat siitä, minkälaisen kokemuksen tuottavat mahdollisille asiakkailleen.
Vierailija kirjoitti:
Jatko-opiskelijat eivät saa opiskelijaetuja.
Vierailija kirjoitti:
Niin... Yliopistolla töissä olevat saavat ainakin meillä päin henkilökunta-alennuksen ruokalassa. Ehkäpä et ole töissä yliopistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ovat kirjautuneet yliopistoon suorittamaan harrastuksena jotain toista tutkintoa." Joo niin varmaan. Vai että harrastuksena yliopistossa tutkinto-opiskelijana? Uskoo ken tahtoo.
Ei kai sinne noin vaan kirjauduta.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelin muutama vuosi sitten toisen tutkinto-oikeuden saadessani, etten voi nostaa opintolainaa, koska en ole enää oikeutettu opintotukeen. Vaikken ole aiemmassa tutkinnossani nostanut lainaa pennin hyrrää. Noh, ymmärrän toki, että laina hyvine ehtoineen on "opintotukeen sidottu", mutta luulisi että aikuisopiskelijoille voisi jonkunlaisen systeemin tähänkin kehitellä.
Itsekin ikään kuin "harrastan opiskelemista". Tein sitä pari vuotta avoimen puolella, mutta halusin tutkinnon joten hain kaikenmaailman ensikertalaisten kanssa takaisin yliopiston penkille. Harrastukseksi nimitän tätä siksi, etten usko tulevani työllistymään tälle alalle, enemmän kyse on puhtaasta kiinnostuksesta ja halusta oppia. Olen valmistunut 5v sitten maisteriksi ja tehnyt vain määräaikaisia ja osa-aikaisia töitä, joten en ole oikeutettu mihinkään aikuiskoulutustukiin tai muuhunkaan. Tätä se työelämä nykyään on. Vierivä kivi ei kuitenkaan sammaloidu ja opiskelu on todella antoisaa, joten suosittelen ehdottomasti vaikka niitä avoimen kursseja, jos ei muuhun opiskeluun ole mahdollisuutta!
Tällä hetkellä olen täyspäiväisesti töissä, mutta hyödynnän kyllä opiskelijaetuja kun mahdollisuus tulee.
Minulla taas oli oikeus opintotukeen lainoineen, koska tukikuukausia oli jäänyt edellisestä tutkinnosta säästöön. Tsemppiä sinulle, älä menetä uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen
1. Tämä henkilö ei ole mitenkään vaihtamassa alaa, vaan hän tosiaan opiskelee huvikseen.
2. Vaikka en tiedäkään tämän henkilön tarkkaa palkkaa, niin hänen tehtävänimikkeellään työpaikallani palkka on joka tapauksessa yli 3500 euroa kuukaudessa, useimmilla selvästi tätä parempi.
En arvostele sitä, että tämä henkilö opiskelee, mutta minusta on silti aika kyseenalaista, pitääkö tällaisille henkilöille kustantaa verovaroista ruoka ja HSL:n matkaliput opiskelijahintaan.
Maisterista tohtoriksi opiskelevakaan ei ole vaihtamassa alaansa, vaan syventämässä opintojaan. En usko, että opiskelisi yliopistossa huvikseen. Ei se yliopisto-opiskelu kuules niin ruusuilla tanssimista ole. Vaatimukset ovat monesti korkealla.
Tämä henkilö opiskelee yliopistossa tutkintoa. Ok. On loogista kompensoida sitä hyvittämällä nuo pienet opiskelijaedut hänelle. Mietipä, että tämä hlö maksaa koko ajan myös veroja ihan hyvin. Opiskelijaedut eivät pohjaudu myöskään varallisuuteen. Minusta sekin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatko-opiskelijat eivät saa opiskelijaetuja.
En puhunut jatko-opiskelijoista, vaan henkilöistä, jotka ovat jo suorittaneet maisterin tai tohtorin tutkinnon, mutta sitten aloittaneet perusopiskelijoina uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syrjivää mitenkään että kolkytplus vanhat maksaa täyden hinnan, sen ikäisten pitäisi jo pystyä, vaikka opiskelisikin. Pitäisi jo olla hiljalleen päässyt taloudelliseen tasapainoon ja pitäisi jo pystyä työntekoon, josta saa rahaa.
Tiedäthän, että niillä ”kolkytplus vanhoilla” on ihan samat tulorajat opintotuessaan kuin nuoremmillakin? Töitä ei voi tehdä määräänsä enempää, vaikka haluaisikin.
Siksi tätä systeemiä ihmetellään. Kun iästä riippumatta ne tulorajat on samat kaikille, kellään sitä rahaa ei voi ansiona tulla enempää kuin toiselle. Niin miksi toinen saa siitä hyvästä etuja ja toinen ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL joutui muuttamaan käsittääkseni vastaavaa käytäntöä koska todettiin syrjiväksi.
Oulun joukkoliikenteessä 25-vuotiaille ja sitä vanhemmille opiskelijoille on joitakin rajoituksia. Alle 25-vuotiaat opiskelijat eivät tarvitse edes mitään opiskelijakorttia tai -todistusta saadakseen alennuksen. 17-24-vuotiaat lasketaan Oulussa automaattisesti opiskelijoiksi, vaikka olisivat menneet töihin suoraan peruskoulusta! Aivan hullua!
Oulussa silti kortin saa, kunhan pystyy todistamaan olevansa opiskelija. Turussa piti aikoinaan todistaa saavansa Kelan opintotukea lipun saadakseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL joutui muuttamaan käsittääkseni vastaavaa käytäntöä koska todettiin syrjiväksi.
Oulun joukkoliikenteessä 25-vuotiaille ja sitä vanhemmille opiskelijoille on joitakin rajoituksia. Alle 25-vuotiaat opiskelijat eivät tarvitse edes mitään opiskelijakorttia tai -todistusta saadakseen alennuksen. 17-24-vuotiaat lasketaan Oulussa automaattisesti opiskelijoiksi, vaikka olisivat menneet töihin suoraan peruskoulusta! Aivan hullua!
Oletko ihan varma, että ovat nimikkeellä opiskelija? Eikös Oulussakin ole Waltti-järjestelmä niin kuin täällä Jyväskylässäkin? Siinä 17-24-vuotiaat ovat nuoria ja saavat nuorisoalennuksen. Yli 25-vuotiaat saavat opiskelija-alennuksen (luonnollisesti vain jos opiskelevat). Opiskelija- ja nuorisoliput ovat samanhintaisia.
Kyllä ovat nimikkeellä opiskelija. Lainaus Oulun sivuilta: Jos olet 17-24-vuotias opiskelija, osta nuoren 30 vuorokauden kausilippu ja/tai aikuisen arvolippu valitsemillesi matkustusvyöhykkeille. Sinun ei tarvitse esittää opiskelutodistusta tai täyttää opiskelijalippuhakemusta, vaan henkilöllisyystodistuksesi riittää lipun ostoon.
No eikä ole, kausilippujen hinnoissa on erikseen eriteltynä nuoret (ei mitään mainintaa opiskelemisesta):
https://www.oulunjoukkoliikenne.fi/liput-ja-hinnat
Tuolla opiskelijan liput -sivulla vaan viitataan opiskelijan ikään, eli 17-24-vuotiaalla on mahdolisuus ostaa nuorisolippu, sitä vanhemmalla sitten opiskelijalippu.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Hsl:n johtokunnassa ne samat poliitikot jotka paasaa eduskunnassa yms. kansan lisäkoulutuksen tarpeesta päätti sitten käytännössä että tuki koskee vain alle kolmekymppisiä. Itse asiassa tarkoitus oli kuulemma poistaa opiskelija-alennus kokonaan tämän vyöhykeuudistuksen kohdalla yli kolmekymppisiltä mutta se taisi olla se laiton päätös koska nyt sen saa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syrjivää mitenkään että kolkytplus vanhat maksaa täyden hinnan, sen ikäisten pitäisi jo pystyä, vaikka opiskelisikin. Pitäisi jo olla hiljalleen päässyt taloudelliseen tasapainoon ja pitäisi jo pystyä työntekoon, josta saa rahaa.
Tiedäthän, että niillä ”kolkytplus vanhoilla” on ihan samat tulorajat opintotuessaan kuin nuoremmillakin? Töitä ei voi tehdä määräänsä enempää, vaikka haluaisikin.
Siksi tätä systeemiä ihmetellään. Kun iästä riippumatta ne tulorajat on samat kaikille, kellään sitä rahaa ei voi ansiona tulla enempää kuin toiselle. Niin miksi toinen saa siitä hyvästä etuja ja toinen ei.
Muutenkin tuossa näkee miten poliitikoilla on joku ihmeen vimma suomessa ruveta mikromanageroimaan kaikenmaailman byrokraattisilla lisämääräyksillä ihmisten elämää. Kaipa se idea on sitten siinä että aikuisopiskelu on tarkoitettu vain rikkaille jotka ei tarvitse tukea opintoihinsa eikä siten myöskään alennuksia.
"ovat kirjautuneet yliopistoon suorittamaan harrastuksena jotain toista tutkintoa." Joo niin varmaan. Vai että harrastuksena yliopistossa tutkinto-opiskelijana? Uskoo ken tahtoo.