Opiskelija-alennus vain alle 30-vuotiaille opiskelijoille?
Monessa palvelussa on tullut vastaan, että alennus annetaan vain alle 30-vuotiaille opiskelijoille. Olen 32 ja joudun maksamaan täyden hinnan, vaikka olen päätoiminen opiskelija enkä opiskele töiden ohella. Saan Kelalta saman verran opintotukea kuin 10 vuotta nuoremmatkin opiskelijat eli ihan yhtä köyhä opiskelija olen, mutta alennuksia myönnetään vähemmän.
Miksi alennusta ei voi myöntää kaikille opiskelijakortin omaaville vaan niihin asetetaan jokin mielivaltainen, syrjivä ikäraja?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syrjivää mitenkään että kolkytplus vanhat maksaa täyden hinnan, sen ikäisten pitäisi jo pystyä, vaikka opiskelisikin. Pitäisi jo olla hiljalleen päässyt taloudelliseen tasapainoon ja pitäisi jo pystyä työntekoon, josta saa rahaa.
Pitäisi ja pitäisi, mutta kun elämä ei välttämättä mene niin kuin elokuvissa. Jatkuvasti jauhetaan elinikäistä oppimista ja moni joutuu esim. terveyssyistä opiskelemaan uuden ammatin aikuisena, mutta yllätys yllätys: juuri mitään opiskelijaetuuksia ei annetakaan aikuisille, vaikka olisi päätoiminen opiskelija.
Miten tämä voi olla oikein?
Haluaisin kuulla lisätietoja aiheesta "juuri mitään opiskelijaetuuksia ei anneta aikuisille". Olen 33-vuotias opiskelen ensimmäistä korkeakoulututkintoani ja saan tasan samat edut kuin 20-vuotias siskonpoikani, joka niin ikään opiskelee ensimmäistä korkeakoulututkintoaan. Tai ainakaan vielä ei ole tullut vastaan sellaista etuutta, jota hän saisi ja minä en. Toinen opiskeluvuosi molemmilla menossa.
Ikiteekkarit mitään alennuksia tarvitse
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein.
Olisi kiinnostavaa tietää minkä ikäisiä ensimmäisen lukuvuotensa aloittajat nykyään ovat? Kun itse opiskelin 80-luvulla yliopistossa olimme noin 19-22 ensimmäisellä vuosikurssilla.
Nykyään lukion juuri päättäneiden on vaikea päästä opiskelemaan, kun ikiopiskelijat täyttävät kurssit. Suvun 50 v. aloitti opiskelut ihan yliopiston puolella, aikaisemmin harrasti opiskelua avoimen yliopiston puolella.
Vakituinen työpaikka, josta on opintovapaalla. Nuorena hankittu tutkinto on opistotasoinen.
Miksi ihmeessä nuorina lukion päättäneiden pitäisi saada etusija opiskelupaikkaa valittaessa? Parhaat pääskööt sisälle iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syrjivää mitenkään että kolkytplus vanhat maksaa täyden hinnan, sen ikäisten pitäisi jo pystyä, vaikka opiskelisikin. Pitäisi jo olla hiljalleen päässyt taloudelliseen tasapainoon ja pitäisi jo pystyä työntekoon, josta saa rahaa.
Pitäisi ja pitäisi, mutta kun elämä ei välttämättä mene niin kuin elokuvissa. Jatkuvasti jauhetaan elinikäistä oppimista ja moni joutuu esim. terveyssyistä opiskelemaan uuden ammatin aikuisena, mutta yllätys yllätys: juuri mitään opiskelijaetuuksia ei annetakaan aikuisille, vaikka olisi päätoiminen opiskelija.
Opiskelen päätoimisesti ammattikorkeakoulussa. Ikää minulla on 31. Olen maksanut opiskelijajärjestön jäsenmaksun ja sitä kautta saanut opiskelijakortin. Saan mm. seuraavat etuudet:
- ruoka opiskelijahintaan korkeakoulujen ruokapaikoissa (2,60e/ateria)
- matkahuollon ja vr:n opiskelija-alennukset
- paikallisliikenteen opiskelija-alennus
- oikeuden ostaa hyvin edullisen liikuntakortin koulun salille (en muista hintaa, mutta luokkaa 50e/vuosi)
- alennus kaikissa liikkeissä, joissa saa opiskelija-alennusta (vielä ei ainakaan ole tullut vastaan paikkaa jossa iän perusteella ei saisi)
Mitä muuta sinun mielestäsi pitäisi saada?
Joo ainakin Tampereella törmäsin siihen että paikallisliikenteen opiskelija-alennuksiin et ole oikeutettu jos olet täyttänyt 30 vuotta, vaikka olis millaset opiskelijakortit esittää.
Olen töissä yliopistolla ja näen asian toisen puolen. Minulla on useampiakin työkavereita, jotka ovat kokopäivätöissä, saavat palkkaa 3000-4000 euroa kuukaudessa, mutta ruokalan kassalla pokkana näyttävät opiskelijakorttia ja saavat ruokansa opiskelijahintaan, koska ovat kirjautuneet yliopistoon suorittamaan harrastuksena jotain toista tutkintoa.
Ilmeisesti he saavat myös HSL:n matkaliput opiskelija-alennuksella.
Mielelläni suon opiskelija-alennukset päätoimisille vanhemmillekin opiskelijoille, mutta mielestäni tällaiset harrasteopiskelijat eivät alennuksia tarvitsisi. Yksi työkaverini oli opiskelijastatuksella 30 vuotta putkeen.
Joensuussa pari vuotta sitten paikallisliikenne alkoi myös myöntää opiskelija-alennusta yli 30-v. opiskelijoille, kun opiskelija-ainejärjestöt siitä älähtivät. Muualla en oo törmännyt asiaa 30-v. syrjiviin käytäntöihin. Itse olin silloin (ja olen vieläkin) alle 30, mutta ainejärjestöjen sosiaalipoliittisten vastaavien kokouksessa asia tuotiin esiin.
Vierailija kirjoitti:
Joo ainakin Tampereella törmäsin siihen että paikallisliikenteen opiskelija-alennuksiin et ole oikeutettu jos olet täyttänyt 30 vuotta, vaikka olis millaset opiskelijakortit esittää.
Ilmeisesti nykyään saa yli 30-vuotiaskin, jos saa opintotukea. Mutta vain jos kotikunta on Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti tai Ylöjärvi. Esim. akaalainen ei saa opiskelija-alennusta.
Aamulehden opiskelija-alennus on myös sidottu ikään, 30v on rajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL joutui muuttamaan käsittääkseni vastaavaa käytäntöä koska todettiin syrjiväksi.
Oulun joukkoliikenteessä 25-vuotiaille ja sitä vanhemmille opiskelijoille on joitakin rajoituksia. Alle 25-vuotiaat opiskelijat eivät tarvitse edes mitään opiskelijakorttia tai -todistusta saadakseen alennuksen. 17-24-vuotiaat lasketaan Oulussa automaattisesti opiskelijoiksi, vaikka olisivat menneet töihin suoraan peruskoulusta! Aivan hullua!
Oletko ihan varma, että ovat nimikkeellä opiskelija? Eikös Oulussakin ole Waltti-järjestelmä niin kuin täällä Jyväskylässäkin? Siinä 17-24-vuotiaat ovat nuoria ja saavat nuorisoalennuksen. Yli 25-vuotiaat saavat opiskelija-alennuksen (luonnollisesti vain jos opiskelevat). Opiskelija- ja nuorisoliput ovat samanhintaisia.
Samalla tavalla Oulussa. Ja yli 25-vuotias opiskelija voi saada opiskelija-alennuksen
https://www.oulunjoukkoliikenne.fi/waltti-liput-opiskelijoille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein.
Olisi kiinnostavaa tietää minkä ikäisiä ensimmäisen lukuvuotensa aloittajat nykyään ovat? Kun itse opiskelin 80-luvulla yliopistossa olimme noin 19-22 ensimmäisellä vuosikurssilla.
Nykyään lukion juuri päättäneiden on vaikea päästä opiskelemaan, kun ikiopiskelijat täyttävät kurssit. Suvun 50 v. aloitti opiskelut ihan yliopiston puolella, aikaisemmin harrasti opiskelua avoimen yliopiston puolella.
Vakituinen työpaikka, josta on opintovapaalla. Nuorena hankittu tutkinto on opistotasoinen.
Miksi ihmeessä nuorina lukion päättäneiden pitäisi saada etusija opiskelupaikkaa valittaessa? Parhaat pääskööt sisälle iästä riippumatta.
Opetus on kallista. Nuorilla on edessä valmistumisen jälkeen pidempi ura kuin 50+ vuotiailla.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä yliopistolla ja näen asian toisen puolen. Minulla on useampiakin työkavereita, jotka ovat kokopäivätöissä, saavat palkkaa 3000-4000 euroa kuukaudessa, mutta ruokalan kassalla pokkana näyttävät opiskelijakorttia ja saavat ruokansa opiskelijahintaan, koska ovat kirjautuneet yliopistoon suorittamaan harrastuksena jotain toista tutkintoa.
Mielelläni suon opiskelija-alennukset päätoimisille vanhemmillekin opiskelijoille, mutta mielestäni tällaiset harrasteopiskelijat eivät alennuksia tarvitsisi. Yksi työkaverini oli opiskelijastatuksella 30 vuotta putkeen.
Juuri tuota ihmettelen, miten voi olla mahdollista. Työkaverini on tekniikan tohtori ja työskentelee teollisuudessa. Aloittanut taas jonkun perusopinnon yliopistossa saadakseen opiskelijakortin ja sen edut.
Vie jonkun nuoren opiskelijan paikan.
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se on. Yhteiskunnassa korostetaan elinikäistä oppimista ja sitä, että nykyään pitää opiskella 2-3 ammattia, mutta opiskelijaedut, maksuttomat pankkitilipalvelut ja ensikertalaisuusetu opiskeluihin haettaessa ovatkin sitten edelleen vain nuorille pääasiassa, joitain mukavia poikkeuksia toki on.
T. 37-vuotias opiskelija
Onkos se niin, että opintotukeakaan ei saa enää toiseen samantasoiseen tutkintoon.
Ihan hölmöä. Jollei ala enää työllistä, pitäisi pystyä joustavasti hakeutumaan muualle.
Moni nuori opiskelija saa hieman lisätukea vanhemmiltaan. Vähintäänkin voi käydä syömässä vanhemmillaan välillä, niin säästyy rahaa. Mutta moni vanhempi tulee ihan rahallisesti. Eläkeläisvanhemoien on sitten enää hankalampi tukea aikuista opiskelevaa lastaan, kun eläke on pienempi kuin palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuota ihmettelen, miten voi olla mahdollista. Työkaverini on tekniikan tohtori ja työskentelee teollisuudessa. Aloittanut taas jonkun perusopinnon yliopistossa saadakseen opiskelijakortin ja sen edut.
Vie jonkun nuoren opiskelijan paikan.
Tämä on provo. Ei kukaan tekniikan tohtori, joka on töissä, hae opiskelijaksi saadakseen opiskelijoiden edut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein.
Opetus on kallista. Nuorilla on edessä valmistumisen jälkeen pidempi ura kuin 50+ vuotiailla.
Ei välttämättä samalla alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie jonkun nuoren opiskelijan paikan.Tämä on provo. Ei kukaan tekniikan tohtori, joka on töissä, hae opiskelijaksi saadakseen opiskelijoiden edut.
Vaan miksi? Piheyttä on kovin monenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen päätoimisesti ammattikorkeakoulussa. Ikää minulla on 31. Olen maksanut opiskelijajärjestön jäsenmaksun ja sitä kautta saanut opiskelijakortin. Saan mm. seuraavat etuudet:
- ruoka opiskelijahintaan korkeakoulujen ruokapaikoissa (2,60e/ateria)
- matkahuollon ja vr:n opiskelija-alennukset
- paikallisliikenteen opiskelija-alennus
- oikeuden ostaa hyvin edullisen liikuntakortin koulun salille (en muista hintaa, mutta luokkaa 50e/vuosi)
- alennus kaikissa liikkeissä, joissa saa opiskelija-alennusta (vielä ei ainakaan ole tullut vastaan paikkaa jossa iän perusteella ei saisi)
Mitä muuta sinun mielestäsi pitäisi saada?
Pitäisi saada kaikki etuudet, mitä nuoremmatkin tietysti tasapuolisesti.
En ole se, jolle vastaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie jonkun nuoren opiskelijan paikan.Tämä on provo. Ei kukaan tekniikan tohtori, joka on töissä, hae opiskelijaksi saadakseen opiskelijoiden edut.
Minulla on työkaveri, joka on koulutustaan vastaavissa kokopäivätöissä oleva tekniikan tohtori ja joka nauttii kaikista opiskelijaeduista harrasteopintojensa ansiosta. Hän kyllä ihan oikeasti opiskelee työnsä ohessa, joten ei voi sanoa, että hän olisi kirjautunut perusopiskelijaksi vain opiskelijaetuuksien vuoksi. Minusta on silti kyseenlaista, tarvitseeko hän niitä.
Toinen
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan törmännyt tällaiseen. Aina olen saanut alennuksen, jos sellaista opiskelijoille on tarjolla. Elixialla en kyllä ole asioinut.
t. 35-vuotias opiskelija
Sama juttu, en myöskään ole törmännyt. Yliopistossa on aika paljon ihan keski-ikäisiäkin opiskelijoita... Osa tietty opiskelee työn ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL joutui muuttamaan käsittääkseni vastaavaa käytäntöä koska todettiin syrjiväksi.
Oulun joukkoliikenteessä 25-vuotiaille ja sitä vanhemmille opiskelijoille on joitakin rajoituksia. Alle 25-vuotiaat opiskelijat eivät tarvitse edes mitään opiskelijakorttia tai -todistusta saadakseen alennuksen. 17-24-vuotiaat lasketaan Oulussa automaattisesti opiskelijoiksi, vaikka olisivat menneet töihin suoraan peruskoulusta! Aivan hullua!
Oletko ihan varma, että ovat nimikkeellä opiskelija? Eikös Oulussakin ole Waltti-järjestelmä niin kuin täällä Jyväskylässäkin? Siinä 17-24-vuotiaat ovat nuoria ja saavat nuorisoalennuksen. Yli 25-vuotiaat saavat opiskelija-alennuksen (luonnollisesti vain jos opiskelevat). Opiskelija- ja nuorisoliput ovat samanhintaisia.
Kyllä ovat nimikkeellä opiskelija. Lainaus Oulun sivuilta: Jos olet 17-24-vuotias opiskelija, osta nuoren 30 vuorokauden kausilippu ja/tai aikuisen arvolippu valitsemillesi matkustusvyöhykkeille. Sinun ei tarvitse esittää opiskelutodistusta tai täyttää opiskelijalippuhakemusta, vaan henkilöllisyystodistuksesi riittää lipun ostoon.