Opiskelija-alennus vain alle 30-vuotiaille opiskelijoille?
Monessa palvelussa on tullut vastaan, että alennus annetaan vain alle 30-vuotiaille opiskelijoille. Olen 32 ja joudun maksamaan täyden hinnan, vaikka olen päätoiminen opiskelija enkä opiskele töiden ohella. Saan Kelalta saman verran opintotukea kuin 10 vuotta nuoremmatkin opiskelijat eli ihan yhtä köyhä opiskelija olen, mutta alennuksia myönnetään vähemmän.
Miksi alennusta ei voi myöntää kaikille opiskelijakortin omaaville vaan niihin asetetaan jokin mielivaltainen, syrjivä ikäraja?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein.
Olisi kiinnostavaa tietää minkä ikäisiä ensimmäisen lukuvuotensa aloittajat nykyään ovat? Kun itse opiskelin 80-luvulla yliopistossa olimme noin 19-22 ensimmäisellä vuosikurssilla.
Nykyään lukion juuri päättäneiden on vaikea päästä opiskelemaan, kun ikiopiskelijat täyttävät kurssit. Suvun 50 v. aloitti opiskelut ihan yliopiston puolella, aikaisemmin harrasti opiskelua avoimen yliopiston puolella.
Vakituinen työpaikka, josta on opintovapaalla. Nuorena hankittu tutkinto on opistotasoinen.
Miksi ihmeessä nuorina lukion päättäneiden pitäisi saada etusija opiskelupaikkaa valittaessa? Parhaat pääskööt sisälle iästä riippumatta.
Opetus on kallista. Nuorilla on edessä valmistumisen jälkeen pidempi ura kuin 50+ vuotiailla.
Ei se kyllä nykyään mene niin, että 19-vuotiaana opiskelemaan ja sieltä samalta alalta sitten eläkkeelle. 50-vuotiaana valmistunut saattaa hyvinkin tehdä sillä alalla pidemmän uran kuin parikymppisenä valmistunut.
En ole onneksi törmännyt vastaavaan, Elixialla en tosin minäkään asioi. Sain opiskelun lomassa parikymppisenä neljä lasta, jotka hoidin kotona ilman virikehoitoja, ja opiskelin illat ja päiväuniajat. Aivan kuten silloinen ministerikin (Hyssälä?) toivoi, ja valmistun sen takia vasta 33-vuotiaana. Tästä syystä minua pitäisi siis rangaista, selvä...