Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En selviä 5v lapsen kanssa kaupasta ostamatta jotain herkkua, ihan JÄRJETTÖMIÄ raivokohtauksia

Vierailija
17.12.2019 |

Näin alkuun siis, meillä ei ole autoa ja lähin kauppa 3km päässä. Matkat kuljemme bussilla. Eli tilanne menee niin, että kaupassa kun olemme keränneet tavarat, vaatii jotain karkkia tai keksiä.

Jos kiellän, saa ihan järjettömiä raivareita. Kiskoo tukottain hiuksia päästään, rääkyy, mylvii kuin eläin. Jos yhä kiellän, alkaa repiä ihoaan (verille saakka, näin talvisin onneksi vaikeampaa kun ulkovaatteet)

Tässä vaiheessa joku viisas varmaan tulee neuvomaan, että ota se lapsi väkisin kainaloon ja kanna ulos. Ei ole ihan helppoa kun ikäisekseen roteva ja isokokoinen 5v taistelee kaikin voimin vastaan, hakkaa, potkii ja riehuu kuin vesikauhuinen elukka. Saati sitten saada lapsi ja ruokatavarat vielä bussiin (jossa jatkaa sitä riehumista)

Tuota on kokeiltu miljoona kertaa ja nykyään annan vaan joka kerta ottaa jonkun pienen herkun ja vältyn kyseiseltä painajaiselta.

Millä keinoin te olette saaneet haastavat/erittäin itsetietoiset lapset kauppareissulta kotiin, ostamatta herkkuja? Ja nyt niin, että ei ole mahdollista lukita lasta autoon.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rattaat mukaan ja niihin lapsi kiinni irtonaisilla valjailla joissa on klipsi selän puolella (jotta lapsi ei saa valjaita auki). Sitten vielä lapselle paksut pitkävartiset rukkaset narulla, lapasenpidikkeillä tms. käsiin kiinni niin ei pysty raapimaan käsillä.

Tällä tavoin lapsi ei pysty vahingoittamaan itseään ja pysyy hallinnassa. Plus saattanee myös ottaa opikseen, kun huonolla käytöksellä on seurauksensa...

Vierailija
22/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvitsee ammattiapua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskustellaan joskus matkalla kauppaan että saako vai ei kaupasta jotain. Karkkia toki meillä on lähestulkoon aina mutta siitä lapset ei edes piittaa.

Vierailija
24/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota rattaat mukaan ja niihin lapsi kiinni irtonaisilla valjailla joissa on klipsi selän puolella (jotta lapsi ei saa valjaita auki). Sitten vielä lapselle paksut pitkävartiset rukkaset narulla, lapasenpidikkeillä tms. käsiin kiinni niin ei pysty raapimaan käsillä.

Tällä tavoin lapsi ei pysty vahingoittamaan itseään ja pysyy hallinnassa. Plus saattanee myös ottaa opikseen, kun huonolla käytöksellä on seurauksensa...

Luuletko tosissasi, että 5-vuotias ei saa keploteltua itseään pois rattaista ja otettua hanskoja pois, vaikka olisikin klipsit ja narut? Kikkasi toimii ehkä 2-vuotiaalle, mutta ei todellakaan 5-vuotiaalle. 5-vuotias ei välttämättä edes mahdu rattaisiin saati suostu niihin menemään. 

Vierailija
25/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tarvitsee ammattiapua.

Olen samaa mieltä. Ei ole millään tasolla normaalia, että lapsi raivoaa noin vahvasti. Myös äiti tarvitsee apua, koska selkeästi hänellä ei ole kykyä tai voimavaroja selvitä lapsensa kanssa. Kyllä, kaikki lapset raivoavat joskus, mutta jos se tapahtuu joka kauppareissulla, se ei ole normaalia. 

Vierailija
26/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herrajumala, jätä ostamatta ne herkut vaikka pentu raivoaa. Siksihän se sitä tekee ku tietää, että aina annetaan periksi.

Vierailija
27/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lasta osallistaa muihin ostoksiin apulaisena niin unohtuisi herkut?Meillä tuo tehoaa vielä jotenkin kolmevuotiaaseen...ei vaadi tosin herkkuja vaan leluja...Mutta on myös helppo kantaa vielä pois tilanteesta.Tai sitten annat olla joskus pidempää tarhassa ja käy kaupassa itse.

Vierailija
28/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsena kuri, eli jos vanhempi ei osaa pitää kuria niin pulassa on. Jos me vinguttiin karkki niin saatiin tukkapölyä

Ja tällä en tarkoita kunnon turpaan vetoa...

Ai niin, nykyäänhän ei saa edes koskea, koska vapaakasvatus...

Vierailija
29/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko tosissasi, että 5-vuotias ei saa keploteltua itseään pois rattaista ja otettua hanskoja pois, vaikka olisikin klipsit ja narut? Kikkasi toimii ehkä 2-vuotiaalle, mutta ei todellakaan 5-vuotiaalle. 5-vuotias ei välttämättä edes mahdu rattaisiin saati suostu niihin menemään. 

No kyllä luulen, kun olen sen ihan itse nähnyt, että se onnistuu. 5v mahtuu useimpiin rattaisiin ja ei tosiaan pääse sieltä pois, jos on valjailla sinne kunnolla kiinnitetty. Ei saa valjaita pois päältään, koska ei ylety valjaiden kiinnitysklipsiin.

Myös pitkävartiset rukkaset pysyvät kädessä, kun ne esimerkiksi laittaa lapasenpidikkeillä korkealle ylös paidanhihaan kiinni niin, että lapasenpidikkeen nauha on pinkeänä, ja paidan päällä on haalari tai takki. Lapsi kyllä pystyy vetämään hampailla hanskasta, mutta ei saa hanskaa silti vedettyä pois, koska se on niin tiukasti kiinni.

Vierailija
30/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös pitkävartiset rukkaset pysyvät kädessä, kun ne esimerkiksi laittaa lapasenpidikkeillä korkealle ylös paidanhihaan kiinni niin, että lapasenpidikkeen nauha on pinkeänä, ja paidan päällä on haalari tai takki. Lapsi kyllä pystyy vetämään hampailla hanskasta, mutta ei saa hanskaa silti vedettyä pois, koska se on niin tiukasti kiinni.

Niin ja tosiaan kiinnittää lapasenpidikkeen paitaan sauman kohdalle, jolloin se pysyy paremmin kiinni kuin ihan vaan yksinkertaisessa kankaassa.

Vierailija
31/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini keino kun itse olin lapsi 80-luvulla ja itsekin käytin omiini. Tehosi itseeni yhdellä kertaa, toisen lapsen kanssa jouduttiin toistamaan muutama kerta.

Eli kun olet ensin kieltänyt "ei osteta karkkia" ja kohtaus tulee, jätät ostoskärryn just siihen missä se on, otat sen lapsen ja kannat sen kaupan ulkopuolelle, et puhu mitään, toimit vaan. Ulkopuolella, kun lapsi on tarpeeksi huutanut, kysyt, voidaanko jatkaa ostosten tekoa. Menette kauppaan, toistat tarvittaessa niin monta kertaa kun tarvitaan. Etukäteen ennen kaupaan menoa toki kerrot lapselle, että tänään ei ole karkkipäivä eikä osteta herkkuja.

Kaikkia asioita ei lasten kanssa tarvitse "sopia" ja "neuvotella". Tämä on yksi niistä. Vanhempi asettaa rajat. Neuvottelua ja valitsemista opetellaan vaikka siinä, että kahdesta vaihtoehdosta saa päättää, mitä puetaan päälle, minkä lelun saa ottaa mukaan jollekin reissulle, jne. Lapsen ikätason ja kyvyn mukaan. 5-v ei ole kyvykäs päättämään, milloin saa karkkia ja milloin ei.

Vierailija
32/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimittiin niin, että kotona kirjoitettiin kauppalista ja tein jo siinä vaiheessa selväksi, että kaupasta ostetaan vain ne jutut mitkä siinä listalla lukee. Viikonloppuna kirjoitettiin siihen kauppalistaan sitten jotain herkkua mitä lapset halusivat. Kaupassa jos kysyivät, saavatko karkkia niin vastaus oli aina se sama: Ei tällä kertaa, sitä ei ole kauppalistalla. Ja siis viikonloppuna sitten ostin herkkuja.

Sama käytäntö on edelleen vaikka lapset ovat jo teinejä, perjantaisin kysym heiltä mitä herkkua haluavat kaupasta ja kirjoitan sen sinne kauppalistaani. Ja tietenkään kauppaan ei lähdetä nälkäisenä, ei aikuiset eikä lapset.

Vierailija
33/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kommentteja oletkin saanut. Pääasia on nyt pysyä johdonmukaisena kunhan päättää miten toimii. Itse tekisin seuraavasti, jos raivo alkaa ja ei lopu huomauttamalla., ostokset seis ja ulos rauhoittumaan. Jos ei rauhoittuminen onnistu tai raivo alkaa kaupassa uudestaa, ostokset on siltä päivältä tehty. Toivottavasti sinulla olisi joku joka lasta voisi vahtia sen aikaa, että saat käytyä kaupassa itseksesi, ostamassa välttämättömät.

mitään jälkiruokia, leivänpäällisiä ym ylimääräistä ei lapselle niin kauan kun kaupassa ei voi käydä rauhassa. En nyt toki itsekään lapsen näen söisi, mutta ajatuksena siis, ettei nyt ole kuin perunaa ja leipää, kun kaupassa ei rauhassa pääse käymään.

Jos mitään edistystä käytöksessä ei useamman kerran jälkeen tule, ottaisin yhteyttä esim. neuvolaan ja kysyisin mitä kautta lähteä asiaa selvittämään.

Vierailija
34/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siirtyisin tuossa tilanteessa käyttämään ruokakauppojen keräilypalveluja, joissa haetaan vaan valmis kassi ja maksetaan parkkipaikalla. Nykyään tuodaan kotiinkin aika edullisella maksulla. Yleensä jos ostaa isommat ostokset ei maksa edes keräily mitään. Minä käytän tuollaisia ihan ilman kirkuvaa tenavaakin, sillä mitä sitä muutenkaan kaupassa ruuhkassa tunkemaan.

Vierailija
35/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota lasta mukaan kauppaan. Tuleville äideille: älkää köskaan ostako herkkuja, kun olette lasten kanssa kaupassa. Näin menettelin omien kanssa, eikä koskaan minkäänlaista kitinää asiasta.

Vierailija
36/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä luulen, kun olen sen ihan itse nähnyt, että se onnistuu. 5v mahtuu useimpiin rattaisiin ja ei tosiaan pääse sieltä pois, jos on valjailla sinne kunnolla kiinnitetty. Ei saa valjaita pois päältään, koska ei ylety valjaiden kiinnitysklipsiin.

Jos tuollaisesta ei tuu traumoja, niin sitten ei kyllä mistään..🙁

Niin ja meinaatko, ettei se lapsi huuda ja riehu vaikka onkin sidottu kiinni?!

Hirveen mukava muuten käydä ostoksilla tuolleen..?

Oikeasti, jos ei pysty muilla keinoin hallita lastaan kuin tuollaisella kiduttamisella, niin tarvitsee apua vanhemmuuteen.

Vierailija
37/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki 5-vuotiaat osaavat avata haalarin/ takin vetoketjun. Sitten onkin helppo homma avata klipsit ja ottaa rukkaset pois. Oikein kun riuhtoo, ne rukkaset irtoaa siitä pidikkeestä (tiedän, koska olen nähnyt lukuisia kertoja). 5-vuotias osaa myös pujottaa kätensä valjaiden ali ja vapauttaa itsensä sillä tavalla. SInulla ei taida olla paljoa kokemusta lapsista, kun noin sinisilmäisesti uskot, että 5-vuotias kiltisti istuisi rattaissa eikä pääsisi niistä halutessaan pois. Lapset osaavat yllättävän paljon asioita, kun oikein tosissaan haluavat. 

Vierailija
38/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä siirtyisin tuossa tilanteessa käyttämään ruokakauppojen keräilypalveluja, joissa haetaan vaan valmis kassi ja maksetaan parkkipaikalla. Nykyään tuodaan kotiinkin aika edullisella maksulla. Yleensä jos ostaa isommat ostokset ei maksa edes keräily mitään. Minä käytän tuollaisia ihan ilman kirkuvaa tenavaakin, sillä mitä sitä muutenkaan kaupassa ruuhkassa tunkemaan.

En suosittele. Lapselle on terveellistä oppia, miten kaupassa ja muissa julkisissa paikoissa toimitaan. On pulassa isompana, jos ei sellaista opi pienestä pitäen. 

Vierailija
39/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki 5-vuotiaat osaavat avata haalarin/ takin vetoketjun. Sitten onkin helppo homma avata klipsit ja ottaa rukkaset pois. Oikein kun riuhtoo, ne rukkaset irtoaa siitä pidikkeestä (tiedän, koska olen nähnyt lukuisia kertoja). 5-vuotias osaa myös pujottaa kätensä valjaiden ali ja vapauttaa itsensä sillä tavalla. SInulla ei taida olla paljoa kokemusta lapsista, kun noin sinisilmäisesti uskot, että 5-vuotias kiltisti istuisi rattaissa eikä pääsisi niistä halutessaan pois. Lapset osaavat yllättävän paljon asioita, kun oikein tosissaan haluavat. 

No en kyllä ole nähnyt sellaista lasta joka osaisi avata takin tai haalarin vetoketjun rukkaset kädessä. Harva aikuinenkaan siihen pystyy. Eikä irtoa hanskat pidikkeestä riuhtomalla jos se pidike on kunnolla kiinni, eli tarpeeksi tiukalla ja sauman kohdalla kiinni. Olen ihan itse nähnyt, kun 6v repii hampailla hanskaa lukemattomia kertoja mutta ei saa sitä irti.

Mitä valjaisiin tulee, niin en puhu 5-pistevaljaista joista tosiaan on helppo päästä pois. Vaan irtonaisista valjaista, joissa kulkee rinnan ympäri remmi kainaloiden alapuolella. Ja jonka rinnan ympäri kulkevan remmin pitää ylhäällä "henkselit" jotka nekin ovat yhdysremmillä kiinni toisissaan jotta niitä ei saa vedettyä alas.

Vierailija
40/89 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja olet ap saanut! Mitä mieltä olet niistä?

Yksi kysymys mulle tuli mieleen noista neuvoista joissa kehotetaan jättämään ostoskärryt niille sijoilleen ja poistumaan kaupasta; miten se niin kuin käytännössä toimii; sanotteko te myyjälle että jätitte kärryt sinne? Mites kaikki kylmät ruuat/pakasteet; nehän menee huonoksi jos on pidempään ei-kylmässä? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä