Miksi erosit kirkon jäsenyydestä?
Kommentit (145)
En ole eronnut, sillä ei ole tarvinnut. Vanhempani ovat olleet niin viisaita, etteivät ole minua kyseiseen järjestöön liittäneetkään. Kiitokset heille siitä.
Syy siihen etten halua liittyäkään kirkkoon on se, että sen opetukset ovat omasta näkökulmastani hyvin kummallisia. Neitsyestä syntyminen, perisynti, ylösnousemus. Absurdeja juttuja!
En siis usko näihin opetuksiin, joten olisi järjetöntä tukea tämän "ilosanoman" levittämistä maksamalla tarkoitukseen rahaa.
Ei ollu traha syynä, eikä Päivi.
Olen eronnut kaksi kertaa, ja kaksi kertaa myös liittynyt takaisin.
Ensimmäisellä kerralla kun en uskonut.
Toisella kerralla, kun naispappeutta ei vieläkään hyväksytty.
Tieteellisyys on painavin syy. Pitävät todisteet puuttuvat uskonnoilta, muiltakin kuin kristinuskolta.
Erosin, koska ev.lut. kirkko on niin maallistutunut. Liityin vapaakirkkoon.
Erosin samana päivänä kun täytin kahdeksantoista. Syy: koska en usko satuihin. Olisin eronnut jo ala-asteikäisenä, mutta en saanut lupaa vanhemmiltani.
Minut on liitetty kirkkoon kysymättä, vastoin omaa tahtoani, joten kirkosta eroaminen oli lähinnä tilanteeni saattamista takaisin normaalitilaan.
Mitään syytä kuulua kirkkoon ei ole. En halua tukea sen toimintaa, eikä mielestäni kirkon "hyväntekeväisyyttä" = verorahoilla ostettuja palveluja tule tätä kautta rahoittaa.
Paluuni kirkon jäseneksi edellyttäisi tieteellisesti todistettua perustaa.
Sitä ei ole näköpiirissä, joten valintani on selvä. Pysyn sen ulkopuolella.
Juuri pappi-Marjaana ärsytti, samoin Marja Sisko Aallon hyljeksintä. Lisäksi ajattelen että jos Jumala ois oikeasti olemassa, se lopettaisi syyttömien kärsimyksen (lastenmurhat ja esim vilja eerika) ja pahat sais oikeesti palkkansa.
Koska en usko jumalaan, enkä siksi näe tarpeelliseksi maksaa jäsenmaksuakaan.
En usko jumaliin, taivaaseen, helvettiin, syntiin enkä toisten tuomitsemiseen. Jeesus oli cool, mutta opetuksensa jäävät kaiken nykyisen skeidan alle.
Aikoinaan 80-luvulla naispappeudesta "keskusteltaessa" kirkonmiesten suusta kuuli sellaista tuubaa, että kun tulin täysi-ikäiseksi, kävin eroamassa kirkosta. Ette minun aneitani saa, kun en kerran ole mielestänne sukupuoleni vuoksi täysivaltainen ihminen.
Olen ollut eropäätökseeni tyytyväinen, kun tällä kierroksella jauhetaan homoista kuin nämä eivät olisi ihmisiä ollenkaan. Eli sama itsensä ylentäminen muita tuomitsemalla senkun jatkuu.
Pitäkää kioskinne. Mahtaa sitten harmittaa, kun kuoleman jälkeen ei tulekaan mitään palkintoa ja ainoa elämä kului hukkaan hölmön taikauskon seurauksia pelätessä.
Heh heh, bottikentän numerosarja oli osuvasti 666... :D
Vierailija kirjoitti:
Olen eronnut jo 80-luvulla. Päivistä en edes tiennyt silloin. En ole uskovainen, joten ei kiinnosta.
Kuin myös.
Erosin heti kun ylipäänsä tulin asiaa ajatelleeksi. Enpä olisi alunperin kirkkoon liittynytkään, mutta kun vauvoilta ei voi suostumusta saada. En tarvinnut syytä erota, olisin tarvinnut syyn kuulua mutta sellaista ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ristiretket.
Kristikunnan kaamea historia: Ristiretket, sotien siunaaminen ja helvetintulioppi, jolla peloteltu ihmisiä tuhansien vuosien ajan. Olisi pitänyt opettaa, että kuolleet eivät tiedä yhtään mitään, vaan heidän muistonsakin on unohdettu, kuten Raamattu sanoo.
Ne muutamat kuolleet, jotka Jeesus herätti kuolleista eivät kertoneet mitään tuonpuoleisesta, koska kuolleet eivät tiedänyhtään mitään. Toki he muuten olisivat kuvailleet tarkastikin nämä kauheudet, kuten kristikunnan taidemaalarit ovat tehneet.
Ikuinen tuli on ikuinen tuho eli kuolema.
Minut oli liitetty jäseneksi lupaani kysymättä. Korjasin tämän vääryyden eroamalla heti kun pystyin.
Raha ja uskon puute. Jo yläasteikäisenä tulin siihen tulokseen että Problem of Evil-ristiriitaan ei ole olemassa ratkaisua, siksi jumalaa ei ole olemassa.
Minulta ei alunperinkään kysytty, halusinko liittyä kirkkoon. En usko mihinkään jumaliin, joten en näe syytä olla edes (passiivisena tuki-)jasenenä kirkossa. Erosin siis. N48
Koska kirkko rienasi vakaumustani pilapiirroksella Valomerkki-lehdessään eikä koskaan pyytänyt anteeksi. Muutenkaan eivät tunnu mokiaan anteeksi pyytävän.
Erosin kirkosta n 20v sitten ,rahan takia. Olen aina ollut Jumalaan uskova ja saanut paljon rukousvastauksia.
Jumala on valtava turva elämässä minulla. Mihinkään lahkoon tai vastaavaan ryhmään en koskaan mene, koska siellä jokainen väittää itse olevansa oikeassa ja muut ovat vääräuskoisia.
Samanlaisia syntisäkkejä ollaan kaikki.
Erosin, koska en usko kristinuskon opetuksiin enkä kaikkiin arvoihinkaan. Kirkko antaa kuitenkin saamillaan verorahoilla todella paljon ihan konkreettista ruohonjuuritason apua, mikä on monelle se viimeisin oljenkorsi esim. ruoka-avustuksena. Siksi olen jonkin verran lisännyt hyväntekeväisyysjärjestöjen avustamista, kun en enää maksa kirkollisveroa.
kirkon asemoituminen punavihreäksi on syy miksi harkitsen eroa.