Miksi erosit kirkon jäsenyydestä?
Kommentit (145)
Naispiispa Irja Askola oli syy, miksi erosin,
En usko puhuviin käärmeisiin ja vedenpaisumuksiin. Elämä ilman yliluonnollisia mielikuvitusystäviä on paljon rennompaa.
Sipilän hallituksen kiristys&kuritus -politiikan takia. Ei siinä paljon nappaa kirkollisveroa maksella, kun koko ajan kiristetään ja leikataan kaikesta.
Erosin ja vein mukanani lapseni. Toista ladta ei edes kastettu. Sisäänpäinlämpiävyys ja itsensä ylentäminen seurakuntapiireissä. Jos haluat apua nöyrry vielä enemmän. Epätasa-arvoisuus monessa asiassa. Ja lopuksi: kukaan ei ole pystynyt selittämään minulle kolminaisuusoppia. Jos on vain yksi jumala, miksi palvotaan Jeesusta ja lisäksi kaveriksi otetaan välillä pyhä henki. Erittäin vakava ristiriita kirkon perusopissa.
En ymmärrä ihmisaivojen toimintaa, kun aina pitää olla joku mielikuvituskaveri henkisenä tukena, oli se sitten Amaterasu, Buddha, Vishnu tai joku zarathustralaisten alun perin kehittämä epämääräinen tapaus Lähi-Idästä.
Vanhemmat liittivät minut luterilaiseen kirkkoon, mutta jo lapsena totesin, että homma haisee ja pahasti. En käynyt rippikoulua, mutta äiti esti kirkosta eroamisen, kunnes 18-vuotissyntymäpäivänäni sain vihdoin käydä kirkkoherranvirastossa panemassa nimen alle eropaperiin.
Ja joo, olen lukenut Raamatunkin kannesta kanteen. Lord of the Rings oli parempi.
Minut oli liitetty minulta lupaa kysymättä kirkon jäseneksi (tämä pitäisi kieltää lailla!). Olen ollut aina uskonnoton. Perheeni oli aktiivisesti uskovainen, minut vietiin pyhäkouluun jne. En ikinä kokenut mitään yliluonnollisen voiman läsnäoloa. Jeesus tuntui samalta kuin Aku Ankka ja muut fiktiiviset hahmot, tylsemmältä tyypiltä vain. Heti 18-vuotiaana erosin kirkosta.
Samaa mieltä osasta seurakuntaa, palaammeko 1800 luvulle, pappeja lisää ym. kolikko kirstuun kilahtaa niin ? Onko uskonnon ja kirkon kanssa enää mitään yhteistä ? Ota tilaisuus ja opeta papeille jotain, tämän jälkeen opettaja pois, kun ruokailu vain papeille, toisaalta saahan halvemmat hautajaiset. Jos nimittäin kuulut kirkkoon ?
Asun pääkaupunkiseudulla ja eroamisen syy kepuli Teemu Laajasalo. Päivi vielä menettelee. En maksa Teemun cokiksia ja uskon reissuksi naamioitua rantalomaa enää.
Erosin, kun usko heidän arvoihin ja olen aidosti sitä mieltä ettei pe dofilia ole oikeutteua. Kirkon nimissä tehdää liikaa sellaista missä en halua olla mukana. Enkä rahota vapaaehtoisesti noita paskoja.
Kirkon nimissä tietty sanakin on kielletty.
Ei raha eikä Päivi. Erosin, koska luterilainen kirkko on muuttunut silmissäni virastoksi eikä ole se pyhä paikka, mihin kirkkoa joskus tarvitsen.
Käyn ortodoksisissa ja katolisissa menoissa mutten liity enää mihinkään kirkkokuntaan, koska oma suhde henkisyyteen on kuitenkin sisäinen.
Uskonto sopii mainiosti kaikille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti. Minä en ole sellainen luuseri ja siksi erosin kirkosta heti kun täytin 18v.
Koska en usko Jeesuksen olevan mikään Jumalan poika. Koko isä, poika ja pyhä henki -höpötys on keksittyä. Ei ole mitään muuta kuin Jumala ja kaikki ihmisen kirjoittama sana Jumalasta on pelkkää spekulaatiota ja kehiteltyjä turhia oppeja.
Hyvä huomio, kiitos että olet huomannut saman kuin minä, pappeja lisää, suntiot ulos ( säästöäkö? ) papeille ruokaa ja politiikka sekä säästölinjat sisään, tässä säästetään ? Edes linjaus tietyissä säästönsyissä ei enää pde, patsaat, näyttelyt valtaavat kirkon ( joissakin kirkoissa ufomiehineen tai ainakin ufomiehen näköisinä patsaoína ), pulalinja ( vain pitko ) tavaliselle ns kävijöille ? Eroan kirkosta mielelläni.
Koska kirkko erosi krististuksenuskosta. Ei sen puoleen että uskoisin, mutta jos aikoo larpata niin larpatkoon sitten kunnolla. En tue muutenkaan surkeaa teatteria tai huonosti näyteltyjä leffoja yms huonoa laatua.
Ev.lut. kirkkoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että uskotko Jeesuksen olevan Jumalan poika ja sinun pelastajasi.
Itse olen harkinnut eroa, koska olen tuloista huolimatta köyhä. Jeesus ei maallisia lahjoituksia katsele!!!
Olen harkinnut eroa, koska esim. Helluntailaisilla ja muilla vapaakirkoilla on aidompi näkymys ja toimintamalli. Uskoa noudatetaan ja iloitaan siitä. Evlutti kerää vaan rahaa ja on laitos.
Kirkon markkinointi alkoi ärsyttämään. Lopulliseen eropäätökseen vaikutti oma köyhtyminen, kun kaikki kallistui. Kaikesta piti alkaa säästämään, pienistä summista kertyi joulupöydän antimet perheelle.
Uskon Jumalaan ja rukoilen. Erosin kirkosta 20 v sitten, koska kirkosta en saa mitään. Kauneimmat joululaulut käyn siellä laulamassa, maksoinhan kirkollisveroa yli 30 v , joten sujut ollaan.
Raamatun lukeneena jne. Erosin kirkosta saman päivänä, kun täytin 18-vuotta. En uskonut. Kyseessä ei ollut mikään kirkollisveron välttäminen tai suuren show:n tekeminen. Täytin paperilappusen ja jätin sen seurakunnan kansliaan. Siinä se oli kaikessa. Koska en uskonut.
Erosin 80-luvun erobuumissa. Ero sujui ilmoitusasiana. Liityin takaisin 90-luvulla, koska mieheni halusi kirkkohäät. Kauhea kuulustelu! Meinasin jo sanoa että antaa olla.
Uudelleen erosin koska seurakuntani ei välitä Luojasta, vaan on nostanut ihmisen Luojan yläpuolelle.