IL: Kela mokasi sähkölaskun maksun - Ruoat pilalle
Millaisia ajatuksia tapaus herättää?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e85c17d-8853-4184-b41a-38c4b237f4f1
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Herättää sellaisia ajatuksia että jotkut ihmiset vain kertakaikkiaan ovat täysin kykenemättömiä hoitamaan omia asioitaan.
"Asiakas itse ei tutustunut Kelalta saamaansa maksupäätökseen sen tarkemmin.
Asiakas sai myöhemmin sähkölaskustaan myös maksumuistutusmaksun, jonka hän toimitti joulukuun puolivälissä Kelalle. Tammikuun alussa Kela kuitenkin ilmoitti, ettei maksaisi muistutusmaksua, koska oli jo suorittanut alkuperäisen laskun. Helmikuun alussa asiakas sai sähköyhtiöltä vielä varoituksen sähköjen katkaisusta, joka ei kuitenkaan päätynyt tuolloin Kelalle.".
???????????????????????????????????????? Jos Kela väittää maksaneensa sähkölaskun, niin kun siitä tulee todiste itselle, se tarkistetaan niin että voi olla varma että se tosiaan on oikein maksettu. "Luota mutta tarkista" on erittäin hyvä periaate tässä.
Jos kuitenkin on jätetty tarkistamatta, niin sitten kun tulee muistutuslasku, niin viimeistään tarkistetaan että hei, menihän se maksu tosiaan oikein.
Ja kun sekin on jätetty tarkistamatta, niin eiköhän jokainen jolla aivot edes jollain lailla pelaa, tarkista asian kun tulee hemmetti ILMOITUS SÄHKÖJEN KATKAISUSTA!!!!!
Mutta ei. Mitään ei hoideta itse, mistään ei oteta itse vastuuta; istutaan suu ammollaan tyhjä katse silmissä odottamassa että joku muu kyllä hoitaa.
Et voi tietää henkilön taustoja. Ehkä hän hoitaa asioita tulkin avustuksella. Kaikki täällä asuvat eivät osaa edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herättää sellaisia ajatuksia että jotkut ihmiset vain kertakaikkiaan ovat täysin kykenemättömiä hoitamaan omia asioitaan.
Asiakas sai myöhemmin sähkölaskustaan myös maksumuistutusmaksun, jonka hän toimitti joulukuun puolivälissä Kelalle. Tammikuun alussa Kela kuitenkin ilmoitti, ettei maksaisi muistutusmaksua, koska oli jo suorittanut alkuperäisen laskun. Helmikuun alussa asiakas sai sähköyhtiöltä vielä varoituksen sähköjen katkaisusta, joka ei kuitenkaan päätynyt tuolloin Kelalle.".
???????????????????????????????????????? Jos Kela väittää maksaneensa sähkölaskun, niin kun siitä tulee todiste itselle, se tarkistetaan niin että voi olla varma että se tosiaan on oikein maksettu. "Luota mutta tarkista" on erittäin hyvä periaate tässä.
Jos kuitenkin on jätetty tarkistamatta, niin sitten kun tulee muistutuslasku, niin viimeistään tarkistetaan että hei, menihän se maksu tosiaan oikein.
Ja kun sekin on jätetty tarkistamatta, niin eiköhän jokainen jolla aivot edes jollain lailla pelaa, tarkista asian kun tulee hemmetti ILMOITUS SÄHKÖJEN KATKAISUSTA!!!!!
Mutta ei. Mitään ei hoideta itse, mistään ei oteta itse vastuuta; istutaan suu ammollaan tyhjä katse silmissä odottamassa että joku muu kyllä hoitaa.
Et voi tietää henkilön taustoja. Ehkä hän hoitaa asioita tulkin avustuksella. Kaikki täällä asuvat eivät osaa edes lukea.
En usko hetkeäkään että kyseessä joku suomea osaamaton uusi tulokas. Kyllä tuo on ehta suomalainen tollukka.
Sellaisella, joka ei osaa suomea eikä tunne toimintatapoja, nimenomaan on tukihenkilöitä ja tulkkeja joilta olisi kysynyt ja saanut asian hoidettua.
Tollukan olisi sen sijaan itsekin pitänyt tehdä jotain ja ottaa edes jotain vastuuta ja sehän on tietysti täysin mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no niitähän tänne lisää elätettäväksi tarvitaankin, kun niitä on jo omasta takaa
Vierailija kirjoitti:
Osoittaa kyllä uusavuttomuutta jos Suomen olosuhteissa menee ruuat pilalle marras-joulukuun aikana, jos sähköt menee poikki, eikä voi käyttää jääkaappia.
Miksi niitä ruokia jääkaapista ei laitettu muovipussiin ja viety parvekkeelle tai ulos.Suomessa on selvitty vuosisatoja ilman jääkaappia ja kylmälaitteita ja hyvin on ruuat säilyneet. Jääkaapithan tuli käyttöön vasta 60-70-luvulla eli ollut kaikkien saatavilla reilut 50v.
Entä jos on kerrostaloasunto ilman parveketta? Ikkunastako pitää roikottaa jotain ruokakassia/laatikkoa? Johan siitä joku soittaa isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle ja tulevat valittamaan moisesta. Putoaa vielä jonkun päähän kapsäkki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osoittaa kyllä uusavuttomuutta jos Suomen olosuhteissa menee ruuat pilalle marras-joulukuun aikana, jos sähköt menee poikki, eikä voi käyttää jääkaappia.
Miksi niitä ruokia jääkaapista ei laitettu muovipussiin ja viety parvekkeelle tai ulos.Suomessa on selvitty vuosisatoja ilman jääkaappia ja kylmälaitteita ja hyvin on ruuat säilyneet. Jääkaapithan tuli käyttöön vasta 60-70-luvulla eli ollut kaikkien saatavilla reilut 50v.
Entä jos on kerrostaloasunto ilman parveketta? Ikkunastako pitää roikottaa jotain ruokakassia/laatikkoa? Johan siitä joku soittaa isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle ja tulevat valittamaan moisesta. Putoaa vielä jonkun päähän kapsäkki!
Itse olen näin tehnyt. Miten muuten hoidat jääkaapin/pakasteen sulattamisen kerrostalossa? Koskaan ei ole kukaan tehnyt valitusta asiasta ja ruoat on myöskin pysyneet hyvinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli miten oli niin kyllä lapsen hyvinvoinnista pitäisi yhteiskunnan pystyä huolehtimaan.
Vakava elämänhallinnan puute kyseisessä perheessä. Nämä henkilöt tarvitsisivat virkaholhoojan, kun eivät selvästi ole kykeneviä itse hoitamaan omia asioitaan. Sähköjen katkeaminen ei ole Kelan syy, vaan henkilön oman huolimattomuuden seurausta - ei ole tarkistettu maksusitoumusta eikä reagoitu sähköyhtiöltä tulleeseen muistutuslaskuun tai edes ilmoitukseen sähköjen katkeamisesta. Ja vain äärimmäinen typerys onnistuu pilaamaan ruuat Suomessa marras-joulukuussa, kun ulkona on jääkaappilämpötila ympäri vuorokauden.
Kelan pitää ymmärtää, että toimeentulotukiasiakkaat ovat heikko-osaisia ihmisiä ja hieman holhottavia.
Vierailija kirjoitti:
Kelan pitää ymmärtää, että toimeentulotukiasiakkaat ovat heikko-osaisia ihmisiä ja hieman holhottavia.
Vähävaraisia kyllä. Olen itse yliopistotutkinnon suorittanut, joten koen selviäväni ilman holhousta, vaikka tt-tukea olen myös itse joutunut hakemaan. Vaikeuksia Kelan kanssa on kyllä ollut.
Jännä juttu että harvemmin kerrotaan niitä juttuja uutisissa, joissa kela on oikeasti mokannut ja kunnolla ilman asiakkaan omaa hölmöilyä.
Ja niitäkin kun oikeasti on vaikka kuinka
Vierailija kirjoitti:
että lasten tekoon pitäisi olla lupa.
Kyllä tuo äippä ihan itse alun alkaen mokannut ja kunnolla.
Keneltäköhän se lupa sitten kysyttäisiin?
Meillä mökillä oli sähköt poikki kolme päivää eikä pakastimen ruuat menneet pilalle koska ei menty ovea aukomaan. Tässä varmaan halutaan uudet ruoat sossun laskuun, kai sossu olisi ne alkuperäisetkin maksanut. Ja miten voi olla pakastin täynnä ruokaa tuossa tilanteessa jos ollaan noin persaukisia ettei 60€ sähkölaskuun ole varaa?
Jos ei ole parveketta niin ruuat ikkunasta roikkumaan muovipussissa. Useissa taloissa on myös ns.tuuletusparvekkeet. Nyt joku sanoo että naapurit varastaa ne sieltä mutta onko se paljon huonompi vaihtoehto kuin että antaa niitten pilaantua. Raivostuttaa tällaiset tapaukset!
Vierailija kirjoitti:
Meillä mökillä oli sähköt poikki kolme päivää eikä pakastimen ruuat menneet pilalle koska ei menty ovea aukomaan. Tässä varmaan halutaan uudet ruoat sossun laskuun, kai sossu olisi ne alkuperäisetkin maksanut. Ja miten voi olla pakastin täynnä ruokaa tuossa tilanteessa jos ollaan noin persaukisia ettei 60€ sähkölaskuun ole varaa?
Jos ei ole parveketta niin ruuat ikkunasta roikkumaan muovipussissa. Useissa taloissa on myös ns.tuuletusparvekkeet. Nyt joku sanoo että naapurit varastaa ne sieltä mutta onko se paljon huonompi vaihtoehto kuin että antaa niitten pilaantua. Raivostuttaa tällaiset tapaukset!
Veikkaan, että pakastepitsoja. Näitä ainakin kotikaupunkini Lidlistä näyttävät paljon ostavan.
Osaa kyllä tehdä oikeusasiamiehelle kantelun, mutta ei osaa lukea muistutuslaskuja, saati reagoida niihin? Jep jep.
Miksi kela ei tarkistanut maksamaansa laskua, kun asiakkaalle tuli huomautus?
Miksi asiakas ei toimittanut sähköjenkatkaisu-uhkausta kelalle?
Kelahan tuossa mokasi, mutta asiakkaan olisi kannattanut "huolehtia perästä" että lasku on varmasti maksettu. Itse en koskaan luota laskuja kelalle vaan otan rahat tilille ja maksan itse.
Mitä tulee tuon perheen köyhyyteen, niin ei voi olla kovin ihmeellistä että nykypäivän suomessa on paljon ihan tahtomattaankin työttömiä, jotka joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen saadakseen pakolliset laskut maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kela ei tarkistanut maksamaansa laskua, kun asiakkaalle tuli huomautus?
Miksi asiakas ei toimittanut sähköjenkatkaisu-uhkausta kelalle?Kelahan tuossa mokasi, mutta asiakkaan olisi kannattanut "huolehtia perästä" että lasku on varmasti maksettu. Itse en koskaan luota laskuja kelalle vaan otan rahat tilille ja maksan itse.
Mitä tulee tuon perheen köyhyyteen, niin ei voi olla kovin ihmeellistä että nykypäivän suomessa on paljon ihan tahtomattaankin työttömiä, jotka joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen saadakseen pakolliset laskut maksettua.
Kuten täällä on jo kirjoitettu asiakas ei välttämättä osaa lukea tai ymmärrä suomea.
Miksi ihmiset alapeukuttaa aloitusta? Kyllä Kela todellakin tekee virheitä.
Vain v ajakin jääkaappiruuat menevät pilalle helmikuussa!