Siskoni ja hänen erityislapsensa hermostuttaa
Siskolla on erityislapsi. Lapsi on, noh, temperamenttinen, ja tavallaan ymmärrän, että sisko haluaa helpottaa omaa arkeaan tekemällä asiat juuri niin kuin lapsi haluaa. Ei vaadi mitään, ruoka on vain sitä, mitä se syö jne.
Sama asia kun tulee meille kylään, sisko olettaa, että teemme kaikkemme, ettei lapsi hermostu. Tämä on pahimmillaan tarkoittanut sitä, että sisko on suuttunut, koska en suostunut ottamaan pöydästä pois tiettyä tarjottavaa, joka haisi lapsen mielestä. Ei siis olisi edes vaadittu maistamaan sitä tai mitään, kukaan muukaan ei vain olisi saanut syödä sitä.
Miten paljon minun oikein kuuluu joustaa tällaisessa? Alan jo välttelemään siskon tapaamista tämän vuoksi. Hän ja lapsi on rakkaita, mutta suoraan, sanottuna en, haluaisi rajoituksia omaan elämääni, koska hänen lapsensa vaatii. Jouluksi jäädään lasten kanssa nyt kolmistaan, ei mennä vanhemmille, koska siellä pyörii erityislapsen johtama sirkus.
Harmittaa, mutta pelkään, että jos menemme sinne minulta menee lopullisesti hermot ja suutun ja pilaan kaikkien, joulun.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yleinen karhunpalvelus erityislapselle. Itsellä autistinen, tosin lievä. Meillä oli samat säännöt kuin muillakin. Muutokset ärsyttivät, joten niitä tehtiin tietoisesti, koska niihin pitää tottua. Joskus erityislapsiryhmissä toisteltiin, että maailman pitää sopeutua autistin maailmaan. <b> Kysyin, että kun tulee samaan paikkaan kaksi autistia, joiden mieltymykset on täysin päinvastaiset, kumpi sopeutuu. Kukaan ei vastannut, vaan minulle suututtiin. </b> Töitä se vaati, paljon enemmän kuin tavallisen lapsen kanssa. Mutta meillä on fiksu, yksin asuva nuori mies, hänellä on ammatti ja aloittaa työt vuoden alusta paikassa, jossa on ollut jo harjoittelemassa ja hänestä tykättiin, vaikka ei kovin sosiaalinen olekaan, mutta kohtelias. Sekä hän voi käydä eri kaupoissa ja mennä eri reittiä kauppoihin, eikä ahdistu isoistakaan muutoksista. Lapsesta kasvatetaan tuolla tavalla toimintakyvytön, näitä samojen ryhmien lapsia olen seurannut aikuisuuteen asti. Ne, jotka eivät anna aina periksi, saavat lapsistaan toimintakykyisiä, mikäli edellytykset kehitystasolla siihen on. En voi sinua muuten auttaa, mutta tulosta tämä viestini ja näytä hänelle.
Tuossapa tosiaan hyvä kysymys, kun useimpien vanhempien mielestä juuri heidän erityisensä ovat niitä kaikkein erityisimpiä, jotka pitäisi pumpuliin kääriä.
Sinä taas olet toiminut normaalin maalaisjärjen mukaisesti ja näinpä lopputulos on paras mahdollinen. Tsemppiä myös jatkoon!
Kukaan ihminen ei saa tulla määräilemään muiden syömisestä. Ei sen enempää erityisherkkä, erityislapsi, vegaani, allergikko, porsasallergikkouskova, kalaherkkä, tms. Jos nämä erityistarpeiden esittäjät eivät voi olla ihmisten ilmoilla puuttumatta muiden ruokailuun, niin voivat pysyä poissa. Näin edetään minun maailmassani. Muuten saavat olla ihan niin vammaisia tai mitä hyvänsä herkkiä. Ja voin tarjota vaihtoehtoeväitä. Mutta turha tulla esitetään minulle vaatimuksia minun tarjoiluista muille tai syömisistä.
Vierailija kirjoitti:
Monesti vammaisten vanhemmat kasvattavat lapsistaan juuri tuollaisia ”kaikki tänne heti, kun oon aina saanut”. Sitten valitetaan
Nimim. paljon nähnyt
Näille erityiselle pitäisi levittää matto eteen aina ja ikuisesti. Ja vanhemmat ovst loukkaantuneita, kun ihmiset eivät tajua kaikkia hienouksia lapsensa von höppeln-döbbeln-hitsinvitsin-dintsdints -syndroomasta, joka on heidän lapsensa lisäksi ainakin kolmella ihmisellä Suomessa.
Ap, miten teidän joulu loppujen lopuksi meni?
No, oliko Purjo-Petäjä joulukylässä?
Vierailija kirjoitti:
No, oliko Purjo-Petäjä joulukylässä?
Purjo-Petäjä 😂
Ennen laitettiin vaikeimmat laitoksiin, joissa saivat tasoistaan seuraa. Parempi olisi nytkin niin.
Ja olen siis itse ADD, asperger ja erityisherkkä joten kokemusta on.