Syntyvyyden laskun tekosyyt
Ylen uutisissa kerrottiin juuri, miten Norjassa ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut jo 29,5 vuoteen ja lapsia syntyy historiallisen vähän. Tämä siitäkin huolimatta, että Norja on rikas maa, lapsilisät ovat hyvät, talous kasvaa ja työllisyys on hyvä.
Suomessa naiset perustelevat alhaista syntyvyyttä tulevaisuuden ja talouden epävarmuudella ja ratkaisuksi ehdotetaan tukien parantamista. Minä suvaitsen epäillä, että syyt ovat jossain muussa. Etenkin kun moni vauvakuumeinen on valmis romuttamaan taloutensa kalliissa lapsettomuushoidoissa.
Kyse on siis enemmän jostain muusta kuin rahasta. Sopivan kumppanin puutteesta tai jostain muusta syystä. Mielipiteitä?
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naukumista ja nassuttamista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukia on enemmän kuin koskaan, neuvoloita ynnä muuta. Ruokaa, vettä ja vaippoja. Naiset eivät uskalla tehdä lapsia koska miehistä ei voi olla satavarma onko heistä isiksi. Rahasta ei ole kyse.
90% ei ole vastuullisiksi, perheestään huoltapitäviksi perheenisiksi. Sen takia minäkään en uskalla lapsia tehdä, en halua päätyä yksinhuoltajaksi.
Mä väittäisin, että tuo sinun 90% on todennäköisemmin joku 20%, mutta kun ette te naiset edes näe muuta, kuin ne päihdeongelmaiset ja persoonallisuushäiriöiset miehet...
Vai onkos tää nyt niin, että sinun mielestä ne 90%, jotka eivät ole persoonallisuushäiriöisiä, eivät sovi isiksi...
On faktaa, että moni isä ei sitten kestäkään sitä perhe-elämää sitten kun se lapsi on saatu. Silloin alkaa ihan kaikki muu paitsi lapsi, vaimo ja perhe-elämä kiinnostaa. Ei tarvitse olla edes päihdeongelmaa tai persoonallisuushäiriötä, vaan näin käy lukemattomille tavallisille miehille vuosittain. Teihin ei voi luottaa ja tukeutua että uskaltaisi lisääntyä.
On faktaa, että moni tuore äiti unohtaa vaimon roolin, unohtaa miehensä ja suhteensa. Ei mikään ihme että mies silloin voi huonosti ja pakenee.
Useinkaan nuo miehet ei auta kotitöissä tai osallistu kunnon rahallisella panostuksella perheen hyvinvoinnin edistämiseen. Suurinosa odottaa naisen hoitavan 70-90% talouden menoista samalla kun tämä hoitaa vauvaa. Ai niin miesvauvaakin pitäisi hoivata joka on kyvytön tukemaan tätä naistaan.
Nyt puhut kyllä ihan huuhaata. Olisit edes pidättäytynyt noissa kotiaskareissa, edes vähän uskottavuutta jäisi tallelle silloin.
Tosi on. Miksi muuten naiset valittaisivat siitä että juurikin he joutuvat ottamaan jopa lainaa ja palaamaan aikaisemmin töihin? Täälläkin on miehet kitisseet siitä kuinka joutuvat osallistumaan oman perheensä kustannuksiin. Kannattaako mennä lisääntymään kerta se on noin ärsyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin hesan seudulla se on nykyään niin että naiset panee miehiä sträppärillä, ja mies ei luontaisesti voi tulla raskaaksi. Joten minkäs teet :/
Semmoinen nainen minulle, kiitos. Ja minä voin panna häntä pyllyyn myös, niin ei tule lapsia silloinkaan.
Grynder sovelluksessa taitaa olla myöskin heitä ;)
Ai naisia? Miksi et osaa edes kirjoittaa sovelluksen nimeä oikein? Se on Grindr. Et taida tietää paljon mistään mitään.
Etpä taida sinäkään. Miksi muuten kyselisit asiasta täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin hesan seudulla se on nykyään niin että naiset panee miehiä sträppärillä, ja mies ei luontaisesti voi tulla raskaaksi. Joten minkäs teet :/
Semmoinen nainen minulle, kiitos. Ja minä voin panna häntä pyllyyn myös, niin ei tule lapsia silloinkaan.
Ai naisia? Miksi et osaa edes kirjoittaa sovelluksen nimeä oikein? Se on Grindr. Et taida tietää paljon mistään mitään.
Ainoa kysymykseni oli, miksi sinä todistettavasti puhut asioista, joista et tiedä mitään. Se on jotain, mitä en tiedä. Itse asiasta tiedän paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa kysymykseni oli, miksi sinä todistettavasti puhut asioista, joista et tiedä mitään. Se on jotain, mitä en tiedä. Itse asiasta tiedän paljonkin.
No sano mistä sitten löytää tuollaisen naisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki syyttävät pelkästään naisia tämän asian suhteen? Onko kaikilla miehillä muka joku vauvakuume Suomessa?
Miehillä ei ole koskaan ollut vauvakuumetta ja nyt sitä ei ole enää naisillakaan.
Nykyään vauvanhoitovastuuta yritetään puoliväkisin työntää miehille, joiden tunnerepertuaariin vauvakuume ei kuulu. Normaali mies reagoi ryhtymällä vapaaehtoisesti lapsettomaksi.
No mikä siinä on ongelma jos vauvakuumetta ei ole kummallakaan? Sitten ei tehdä vauvoja.
Yhteiskunnan mielestä se on suunnattoman iso ongelma.
Yhteiskunnalleko niitä lapsia väännetään? Tää on varmaan myös yksi syy miksi nuoria aikuisia ei kiinnosta lastenteko, kun Suomessa yhteiskunta koko ajan valvoo ja määrittää miten sen lapsen kanssa tulee olla ja elää, syödä ja nukkua, mihin ja milloin se lapsi pitää viedä hammaslääkäriin, mihin kouluun lapsi menee, mihin päiväkotiin menee.
Ja lasua pukkaa jos on joskus paidassa tahra tai hammaslääkäriaika unohtuu. Kaikilla on lupa arvioida ja puuttua lapsiperheen elämään, yksityisyys katoaa. Mutta vaikka kovasti on valvojaa ja neuvojaa, sen arjen kanssa on kuitenkin aina yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sano mistä sitten löytää tuollaisen naisen
Voisin kuvitella että ei vauva-palstalta
Johan tässä on 6kk yritetty ilman tulosta. Että ei niitä lapsia niin vaan tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki syyttävät pelkästään naisia tämän asian suhteen? Onko kaikilla miehillä muka joku vauvakuume Suomessa?
Miehillä ei ole koskaan ollut vauvakuumetta ja nyt sitä ei ole enää naisillakaan.
Nykyään vauvanhoitovastuuta yritetään puoliväkisin työntää miehille, joiden tunnerepertuaariin vauvakuume ei kuulu. Normaali mies reagoi ryhtymällä vapaaehtoisesti lapsettomaksi.
Kannattaa puhua vain itsestään. Jotkut miehet kyllä haluavat lapsia, jopa enemmän kuin vaimonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmaan kaikille helpompaa jos tulisit sieltä kaapista reilusti vaan ulos. Et sinä naista tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus on perseestä, synnytys saatanasta, pikkulapset syvältä. No thanks.
Ja mikähän ei sinun mielestäsi ole perseestä? Kevytkenkäinen paneskelu, matkustelu velaksi ja viinin ryystäminen miesten laskuun...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa puhua vain itsestään. Jotkut miehet kyllä haluavat lapsia, jopa enemmän kuin vaimonsa.
Vaimo kannattaa laittaa vaihtoi. Vieläkin kylmää seurata vierestä yhtä tuttava pariskuntaa missä mies halusi lapsen ja lupasi auttaa. Miten kävikään? Äiti jäi yksin miehen viihtyessä enemmän omalla työpaikallaan. Se on niin pirun helppo haluta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten tehtävä on synnyttää ja hoitaa lasta/kotia, se on perus arvo sille että tämä maa pyörii ja toimii fiksusti. Mikä mahtaisi motivoida naisia olemaan jälleen äitejä?
Minua motivoisi vähintään 2500 euron suuruinen palkka jokaiselta kuukaudelta, jonka olen lapsen kanssa kotona. Sen lisäksi minulle pitää taata koulutustani vastaava, kokopäiväinen työpaikka eläkeikään asti. En siis vaadi mahdottomia.
Surullista jos sinulle raha on tärkeämpi asia kuin äitinä oleminen. Rahan takiako sinä lapsia tekisit tähän maahan?
Kun mies huolehtii rahan riittävyydestä sitä pidetään vastuulllsen ihmisen merkkinä mutta sama on naisen kohdalla surullista.
Nythän lapsia käsketään tekemään yhteiskunnalle veronmaksajiksi ei siksi että pariskunta niitä rakkaudesta haluaa.
Et voi olla äiti jos sinulla ei ole rahallista turvaa, ei niitä lapsia pyhällä hengellä elätä. Kummasti naisten pitäisi olla aina välittämättä rahasta ja keskittyä muuhun kun totuus on että naiset ovat ne jotka suuremmalta osin ne lapset elättää.YH-äitien lapset elättää kylläkin netto-veronmaksajat.
Jaa, sillä satasella kuussa jonka sain lapsilisän yksinhuoltajakororusta? Muuten on oma palkka ja toisen huotajan elarit riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten tehtävä on synnyttää ja hoitaa lasta/kotia, se on perus arvo sille että tämä maa pyörii ja toimii fiksusti. Mikä mahtaisi motivoida naisia olemaan jälleen äitejä?
Minua motivoisi vähintään 2500 euron suuruinen palkka jokaiselta kuukaudelta, jonka olen lapsen kanssa kotona. Sen lisäksi minulle pitää taata koulutustani vastaava, kokopäiväinen työpaikka eläkeikään asti. En siis vaadi mahdottomia.
Surullista jos sinulle raha on tärkeämpi asia kuin äitinä oleminen. Rahan takiako sinä lapsia tekisit tähän maahan?
Kun mies huolehtii rahan riittävyydestä sitä pidetään vastuulllsen ihmisen merkkinä mutta sama on naisen kohdalla surullista.
Nythän lapsia käsketään tekemään yhteiskunnalle veronmaksajiksi ei siksi että pariskunta niitä rakkaudesta haluaa.
Et voi olla äiti jos sinulla ei ole rahallista turvaa, ei niitä lapsia pyhällä hengellä elätä. Kummasti naisten pitäisi olla aina välittämättä rahasta ja keskittyä muuhun kun totuus on että naiset ovat ne jotka suuremmalta osin ne lapset elättää.YH-äitien lapset elättää kylläkin netto-veronmaksajat.
Juuri näin. Yhteiskunta syytää suuria summia rahaa vähätuloisten yksin- ja lähihuoltajien tukemiseen. Lapselle löytyy nyky-Suomessa aina apua ruokaan ja vaatteisiin, jos ei muuta niin tiristämään pari kyyneltä sossuun ja maksusitoumus heltiää.
En ymmärrä naisten logiikkaa tässä suhteessa, että on heidän mielestään ok elää niukasti yhteiskunnan tuella esim. työttömyystuella tai sairaseläkkeellä, mutta sitten jos pitäisi elää lapsen tai lasten kanssa samalla kaavalla niin se yhtäkkiä onkin tosi kauheaa. Jostain kumman syystä maahamme tulleilla äideillä ei tätä ongelmaa ole vaan lapsia syntyy. Suomalaisilta naisilta puuttuu realistinen perspektiivi elämään jos lapsen synnyttäminen suomalaiseen yhteiskuntaan ahdistaa. Tämä on yksi maailman turvallisimmista yhteiskunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Yhteiskunta syytää suuria summia rahaa vähätuloisten yksin- ja lähihuoltajien tukemiseen. Lapselle löytyy nyky-Suomessa aina apua ruokaan ja vaatteisiin, jos ei muuta niin tiristämään pari kyyneltä sossuun ja maksusitoumus heltiää.
En ymmärrä naisten logiikkaa tässä suhteessa, että on heidän mielestään ok elää niukasti yhteiskunnan tuella esim. työttömyystuella tai sairaseläkkeellä, mutta sitten jos pitäisi elää lapsen tai lasten kanssa samalla kaavalla niin se yhtäkkiä onkin tosi kauheaa. Jostain kumman syystä maahamme tulleilla äideillä ei tätä ongelmaa ole vaan lapsia syntyy. Suomalaisilta naisilta puuttuu realistinen perspektiivi elämään jos lapsen synnyttäminen suomalaiseen yhteiskuntaan ahdistaa. Tämä on yksi maailman turvallisimmista yhteiskunnista.
Teenkö yhteiskunnallisesti merkittävän teon sillä hetkellä kun synnytän perinnöllisesti sairaan lapsen? Suvustamme löytyy diagnosoitu ja vankilassa istuva psykopaatti. Ilmeisesti tässä olisi kumminkin suotavaa lisääntyä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo kannattaa laittaa vaihtoi. Vieläkin kylmää seurata vierestä yhtä tuttava pariskuntaa missä mies halusi lapsen ja lupasi auttaa. Miten kävikään? Äiti jäi yksin miehen viihtyessä enemmän omalla työpaikallaan. Se on niin pirun helppo haluta..
Mullekin kävi noin. Lapsia ehti tulla onneksi vain yksi. Jaksoin toivoa muutosta viisi vuotta, sitten lähdin. Lapsen kasvatti kanssani toinen mies, josta tuli parempi puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teenkö yhteiskunnallisesti merkittävän teon sillä hetkellä kun synnytän perinnöllisesti sairaan lapsen? Suvustamme löytyy diagnosoitu ja vankilassa istuva psykopaatti. Ilmeisesti tässä olisi kumminkin suotavaa lisääntyä :)
Mites ne rahastoesitteet toteavat...toteutunut tulos ei ole tae tulevasta. :)
Joten voi olla, että lapsesi on aivan terve yksilö. Vai onko teillä useampikin samanlainen tapaus suvussa? No kyllä psykopaateillekin löytyy yhteiskunnassa sopiva tehtäviä kunhan pitävät taipumuksensa kurissa ja noudattavat lakia ja maksavat veronsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naukumista ja nassuttamista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukia on enemmän kuin koskaan, neuvoloita ynnä muuta. Ruokaa, vettä ja vaippoja. Naiset eivät uskalla tehdä lapsia koska miehistä ei voi olla satavarma onko heistä isiksi. Rahasta ei ole kyse.
90% ei ole vastuullisiksi, perheestään huoltapitäviksi perheenisiksi. Sen takia minäkään en uskalla lapsia tehdä, en halua päätyä yksinhuoltajaksi.
Mä väittäisin, että tuo sinun 90% on todennäköisemmin joku 20%, mutta kun ette te naiset edes näe muuta, kuin ne päihdeongelmaiset ja persoonallisuushäiriöiset miehet...
Vai onkos tää nyt niin, että sinun mielestä ne 90%, jotka eivät ole persoonallisuushäiriöisiä, eivät sovi isiksi...
On faktaa, että moni isä ei sitten kestäkään sitä perhe-elämää sitten kun se lapsi on saatu. Silloin alkaa ihan kaikki muu paitsi lapsi, vaimo ja perhe-elämä kiinnostaa. Ei tarvitse olla edes päihdeongelmaa tai persoonallisuushäiriötä, vaan näin käy lukemattomille tavallisille miehille vuosittain. Teihin ei voi luottaa ja tukeutua että uskaltaisi lisääntyä.
On faktaa, että moni tuore äiti unohtaa vaimon roolin, unohtaa miehensä ja suhteensa. Ei mikään ihme että mies silloin voi huonosti ja pakenee.
Pakkohan naisen on se lapsi hoitaa kun miehestä ei ole kantamaan aikuisen ihmisen vastuuta omasta lapsesta eikä osaa toimia biologiansa mukaan laumansa tukena, turvana ja vartijana.
Missä ihmeen kohtaa nainen ehtisi ja jaksaisi olla vaimo miehelleen? Miten mies huomioi synnytyksestä toipuvaa naistaan joka on käynyt valtavan muutoksen kehossaan ja elämässään? Miten mies hoivaa, tukee ja antaa naiselleen aikaa ja unta palautua, terveytyä? Vai onko vain vaatimassa kun iso märy kun minua, just minua ei nyt muisteta huomioida. Miehessä ei ole naarmuakaan eikä hänellä näköjään ole kykyä eikä varsinkaan halua mitenkään asettua naisen asemaan siihen miten kovia nainen on kokenut tehdessään lapsen niin että aikuisena tajuaisi että tässä kohtaa ei ajatella mlehen tarpeita vaan lapsen ja naisen.
Muuten totuushan on että lapsen synnyttyä mies jää lopullisesti kakkoseksi naisen elämässä. Mutta se on asia mikä aikuisen miehen tulee kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut sais tulla panee paksuks anytime, mut ketään ei oo kiinnostunut.
Suomi24 lapsettomuus puolen mukimiehet jeesii. Laita sinne ilmoitusta tai ala selaa valmiita listoja.
Mitä valmiita listoja?
Tosin haluisin kyl sen puolisonkin, mutta voisin tehdä kyllä lapsen ilman puolisoakin.