Syntyvyyden laskun tekosyyt
Ylen uutisissa kerrottiin juuri, miten Norjassa ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut jo 29,5 vuoteen ja lapsia syntyy historiallisen vähän. Tämä siitäkin huolimatta, että Norja on rikas maa, lapsilisät ovat hyvät, talous kasvaa ja työllisyys on hyvä.
Suomessa naiset perustelevat alhaista syntyvyyttä tulevaisuuden ja talouden epävarmuudella ja ratkaisuksi ehdotetaan tukien parantamista. Minä suvaitsen epäillä, että syyt ovat jossain muussa. Etenkin kun moni vauvakuumeinen on valmis romuttamaan taloutensa kalliissa lapsettomuushoidoissa.
Kyse on siis enemmän jostain muusta kuin rahasta. Sopivan kumppanin puutteesta tai jostain muusta syystä. Mielipiteitä?
Kommentit (348)
Nuorten aikuisten ostovoima on pienentynyt viimeiset 10 vuotta ja tulot laskeneet. Opintolainaa otetaan ennätysmääriä. Naisilla työpaikka on vaarassa, jos erehtyy tulemaan raskaaksi. Siinä on syitä noin ensialkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki syyttävät pelkästään naisia tämän asian suhteen? Onko kaikilla miehillä muka joku vauvakuume Suomessa?
Miehet ovat hiljaa vauvakuumeestaan koska päätös on aina naisten lopulta.
Suomessa ei ole tilastollisesti katsoen tarpeeksi synnytysikäisiä ja hedelmällisiä naisia. Joku jää näin ollen muutenkin ilman. Toki nuo naapurit ovat ilmeisen halukkaita synnyttäjiä joten poikkea heillä päin mikäli koet olevasi kykeneväinen perheenpääksi.
Minä olen aina sanonut näissä keskusteluissa, että pelkkä raha lienee aniharvoin syynä vapaaehtoiseen lapsettomuuteen tai esteenä yhden lapsen hankintaan, mutta raha on aivan varmasti monessa lapsiperheessä yksi lapsilukua rajoittava tekijä. Minä en ylipäänsä näe realistisena ratkaisuna syntyvyyspulaan velojen syyllistämistä ja painostamista lapsitalkoisiin, vaan sitä että tuetaan niitä joka tapauksessa lapsia hankkivia perheitä hankkimaan yksi tai kaksi lasta enemmän. Ja tässä rahalla on kyllä roolinsa. Minä luulen, että rahan merkitystä vähätellään siksi, ettei oikeasti olla valmiita kaivamaan kuvetta. Ollaan kiinnostuneita vain puhumaan ja esittämään äänestäjille huolestunutta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki syyttävät pelkästään naisia tämän asian suhteen? Onko kaikilla miehillä muka joku vauvakuume Suomessa?
En ole nähnyt tilastoa, mutta oma kokemukseni on, että naisilla päinvastoin on useammin vauvakuume kuin miehillä. Silti tiedän, että myös omassa kaveripiirissäni suurin osa miehistä on halunnut ja saanut lapsia. Perinteiden, hoiva- tai suvunjatkamisvietin, uteliaisuuden tai kuka minkäkin vuoksi.
Jos joku ei ole lapsia halunnut, en ole kenenkään kuullut perustelleen valintaansa taloudellisilla seikoilla.
Yksi pieni syy on jatkuvat masentavat uutiset koulumaailmasta. Oppimistulokset laskevat Pisankin mukaan kuin lehmän häntä, keskittymiskyky on useimmilta jo mennyt ja iso osa peruskoulun päättävistä ei osaa kunnolla lukea. Koulupäivät ovat yhtä hälinää ja avaraa mölyisää tilaa, jossa pitäisi jotenkin itseohjautuvasti oppia vaikka mitä. Mitään ei myöskään arvostella kuin korkeintaan ympäripyöreästi, ja oppimistulosten heikentyessä arvosanat sen kuin jatkavat paranemistaan.
Vanhempi ei pysty edes arvioimaan sitä, miten lapsella koulussa menee. Tuntuu, että jos haluaisi huolehtia lapsensa koulutuksesta kunnolla, pitäisi hänet sijoittaa johonkin yksityiskouluun tai sellaiseen. Terveydenhuollossa tämä on kai jo aikaa sitten hyväksytty, että laadukas hoito pitää vanhempien itse kustantaa yksityisiltä toimijoilta.
Ylipäätään tuntuu, että se tiedon ja taidon määrä, mitä hyvään kasvattajuuteen nykyisin vaaditaan, on aikasen korkea. Aiemmin pääsi pitkälle nukkumaanmenoajalla ja puhtaalla paidalla. Nyt pitäisi osata ainakin kehitysbiologian perusopinnot, että osaa tukea lasta eri kehitysvaiheissa.
Minun nuoruudessa 80-90-luvuilla jouduttiin ottamaan vastuuta jo melko nuoresta iästä lähtien. Ei ollut somea eikä muuta ja sitä sosiaalisuutta piti hakea livenä. Ihmiset liikkui enemmän ja näki enemmän. Lisäksi sinkkuutta tai velaa katsottiin vähän kieroon vielä tuolloin. Oli ns. ryhmäpainetta enemmän ja muistan itsekin ajatelleeni joskus, että voisin elää ilmankin, mutta kai se on tehtävä. Sitä pidettiin jotenkin itsestään selvyytenä, että joku päivä minustakin tulee äiti, halusin tai en. Nykypäivänä vela ja sinkkuus ewi ole mitään. Lisäksi esim. aikusten lasteni luokkatovereista lähes kaikki vanhemmat ovat eronneet. Siinä on sitten oikein hyvä malli sille nykyajan somekolttuurilaisten nähtäväksi. Itsekkyys ja vastuuttomuuden puute tekee ihmisistä veloja, ei niinkään raha, koska tunnen njuorisoa, jotka ovat jo nyt minimalisteja, eivätkä arvosta samalla tavalla rahaa, kuten monet vanhemmat. Riittää, että pärjää ja siihen kuvioon ei lapset sovi.
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan halua lapsia ja nykyään se on vihdoin kulttuurisesti ja yhteiskunnallisesti hyväksyttävää. Aiemmin mentiin naimisiin ja tehtiin lapset koska ”niin kuului tehdä.” Lisäksi olen realisti sen suhteen että puolet avioliitoista päätyy eroon, enkä haluaisi ottaa riskiä että lapseni joutuisi kasvamaan eroperheessä.
Eikä ole kuin muutama sukupolvi, kun kyse ei ollut pelkästään yhteiskunnan paineesta vaan ehkäisyn puutteesta ja sosiaaliturvan puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä ei ole koskaan ollut vauvakuumetta ja nyt sitä ei ole enää naisillakaan.
Nykyään vauvanhoitovastuuta yritetään puoliväkisin työntää miehille, joiden tunnerepertuaariin vauvakuume ei kuulu. Normaali mies reagoi ryhtymällä vapaaehtoisesti lapsettomaksi.
No mikä siinä on ongelma jos vauvakuumetta ei ole kummallakaan? Sitten ei tehdä vauvoja.
Yhteiskunnan mielestä se on suunnattoman iso ongelma.
Yhteiskunnalleko niitä lapsia väännetään? Tää on varmaan myös yksi syy miksi nuoria aikuisia ei kiinnosta lastenteko, kun Suomessa yhteiskunta koko ajan valvoo ja määrittää miten sen lapsen kanssa tulee olla ja elää, syödä ja nukkua, mihin ja milloin se lapsi pitää viedä hammaslääkäriin, mihin kouluun lapsi menee, mihin päiväkotiin menee.
No meillä lastenteon viivästyminen johtui ihan työn epävarmuudesta. Eli toisinsanoen taloudellisista syistä. Otettiin sitten kuitenkin riski ja odotetaan lasta. Olen yli 30-vuotias.
Jos jään työttömäksi, voin tehdä tänne aloituksen siitä ja sinä voit tulla katsomaan, kuinka minut haukutaan vastuuttomaksi paskakasaksi, kun tein lapsen ilman vakituista työsuhdetta.
Yksi pieni syy on jatkuvat masentavat uutiset koulumaailmasta. Oppimistulokset laskevat Pisankin mukaan kuin lehmän häntä, keskittymiskyky on useimmilta jo mennyt ja iso osa peruskoulun päättävistä ei osaa kunnolla lukea. Koulupäivät ovat yhtä hälinää ja avaraa mölyisää tilaa, jossa pitäisi jotenkin itseohjautuvasti oppia vaikka mitä. Mitään ei myöskään arvostella kuin korkeintaan ympäripyöreästi, ja oppimistulosten heikentyessä arvosanat sen kuin jatkavat paranemistaan.
Vanhempi ei pysty edes arvioimaan sitä, miten lapsella koulussa menee. Tuntuu, että jos haluaisi huolehtia lapsensa koulutuksesta kunnolla, pitäisi hänet sijoittaa johonkin yksityiskouluun tai sellaiseen. Terveydenhuollossa tämä on kai jo aikaa sitten hyväksytty, että laadukas hoito pitää vanhempien itse kustantaa yksityisiltä toimijoilta.
Ylipäätään tuntuu, että se tiedon ja taidon määrä, mitä hyvään kasvattajuuteen nykyisin vaaditaan, on aikasen korkea. Aiemmin pääsi pitkälle nukkumaanmenoajalla ja puhtaalla paidalla. Nyt pitäisi osata ainakin kehitysbiologian perusopinnot, että osaa tukea lasta eri kehitysvaiheissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä ei ole koskaan ollut vauvakuumetta ja nyt sitä ei ole enää naisillakaan.
Nykyään vauvanhoitovastuuta yritetään puoliväkisin työntää miehille, joiden tunnerepertuaariin vauvakuume ei kuulu. Normaali mies reagoi ryhtymällä vapaaehtoisesti lapsettomaksi.
No mikä siinä on ongelma jos vauvakuumetta ei ole kummallakaan? Sitten ei tehdä vauvoja.
Entä jos suomalaiset miehet haluaisivat lapsia mutta suomalaiset naiset eivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisethan tämän kehityksen ovat valinneet. Naiset rakastavat Tinderiä, sometusta ynnä muuta kevytmielistä ja pysyvää pariutumista rapauttavaa juttua. Nykynaiset Suomessa vihaavat avioliittoa ja sitä että ollaan toisen vierellä niin myötä kuin vastoinkäymisissä. Mielestäni syntyvyyden lasku on ihan looginen kehitys tästä. Toki mm. asumisen hinnallakin on osuutensa, mutta tekopyhää yrittää kieltää, että tätä naiset ovat halunneet.
M/39
"Jätä se sika" opastivat suomalaiset naiset ennen usein toisiaan, nyt kai uusi ilmiö on että jätetään mies jo yhden yön jälkeen, eli irtosuhteet.
Kerta toisensa jälkeen täällä halutaan valittaa kotimaisista naisista. Siltikään ei olla valmiita lähtemään muille maille vaan yritetään haukkumisen kautta parantaa maan naiskantaa. Missä järki?
Onneksi kenenkään ei ole pakko tehdä lapsia!
Tehköön niitä ne, jotka kovasti ovat asiantilasta huolissaan.
Ihmisiä on liikaa nytkin.
Paljon liikaa!!
Vähäisiä varojani en sijoita työvoimareservien uudistamiseen!
Itse en tee lapsia, koska ihminen on tulossa lajina tiensä loppuun. En halua, että lapseni sukupolvi on se, joka joutuu kohtaamaan vaikeita aikoja - teen sen hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos suomalaiset miehet haluaisivat lapsia mutta suomalaiset naiset eivät?
Suomalainen mies haluaa baywatch Pamelan ei arkista ja pulskaa naista. T. Useat pakit saanut nainen joiden pakit ovat tulleet saman tasoisilta miehiltä
Vierailija kirjoitti:
Niinpä? Ei minua kiinnosta "iskä-hommat". Mieluummin pelailen tietokoneella, ajelen moottoripyörillä ja hengailen kavereiden kanssa. Eikä kuulosta kiinnostavan vanhemmuus heitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Pímppi voi venyä. Siinä nykynaisen syy.
Niinhän se venyy, jonka jälkeen mies häipyy vieraisiin.
Mun syy on panematon mies. Jos olisi edelleen seksielämää tässä avioliitossa, niin olisi luonnollista siinä sivussa touhuta kolmaskin lapsi. Vaan kun ei miestä hommat kiinnosta millään tasolla, niin tämä oli sitten tässä.
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan halua lapsia ja nykyään se on vihdoin kulttuurisesti ja yhteiskunnallisesti hyväksyttävää. Aiemmin mentiin naimisiin ja tehtiin lapset koska ”niin kuului tehdä.” Lisäksi olen realisti sen suhteen että puolet avioliitoista päätyy eroon, enkä haluaisi ottaa riskiä että lapseni joutuisi kasvamaan eroperheessä.
Tuhannesti tämä. Mun "kuuluu tehdä" lapseni syntyi ysäreillä, se oli vielä maan tapa. Aivan varmasti myöskään meitä 70-lukulaisia ei ole niin kovasti himoittu, aiemmista puhumattakaan. Nyt näkyy syntyvyystilastoissa se, että valinta on vihdoin viimein oikeasti vapaa, ehkäisyn lisäksi "kuuluu olla" -normi on murtunut.
No olkoon. Ei ketään voi pakottaa tai painostaa tekemään lapsia.