Eikö äitiysloma ole tarkoitettu ensisijassa VAUVAN hoitoon?
Mua vähän ihmetyttää, että oletetaan, että jos nainen on äitiyslomalla, hän automaattisesti hoitaa kaikki lapset kokopäiväisesti kotona. Äitiysloma ja siitä saatava rahahan on kuitenkin ENSISIJASSA tarkoitettu vauvan hoitoon! Tästä kertoo mielestäni sekin, että kotihoidontuki, jonka pitäisi olla korvaus siitä, että tietty lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, ei kuitenkaan koske lasta, joka on äitiyslomalaisen kanssa kotona! Monissa muissa Euroopan maissa myös kotiäitien lapset ovat ainakin osapäiväisesti hoidossa eikä esim. 4- tai 5-vuotiaan tapauksessa voitaisi kuvitellakaan, että lapsi jää kokonaan kotiin, vaikka äiti olisikin kotona.
Kommentit (44)
Meillä on kolme lasta, joista kaksi vanhempaa on kotihoidettu viimeiset 3 vuotta, nuorin on vauva. Olen tehnyt töitä tässä samalla, tosin sitten ostanut saamallani kotihoidontuella hoitopalvelua yksityiseltä satunnaisesti.
Mutta kyllä minunkin mielestäni on hassua, että jopa sen sisarusrahan menettää äitiysloman ajaksi. Ei se ainakaan motivoi ihmisiä kuormittamaan päivähoitoa yhtään sen vähempää. Eli veikkaan, että kunnat säästäisivät itse asiassa aika paljon, jos kotona olevista sisaruksista maksettaisiin äitiyslomalaisillekin, koska silloin useampi ei roudaisi niitä kersojaan hoitoon ollessaan itse äitiyslomalla.
niin eikös Suomi ollut jollakin lapsilisän määrä-listalla ihan pohjasijoilla Euroopassa? Ja joissakin maissa ainakin saa palkkaa sen mukaan enemmän, mitä enemmän lapsia on. Joten on niitä etuuksia muissakin maissa olemassa.
Jos hoitaa kaikki lapset itse kotona, niin saa olla lastensa kanssa (=ei voi mitata rahassa) ja säästää kun ei tarvitse maksaa päivähoitokuluja. Säästyneillä päiväkotimaksuilla saa kustannettua lapsille helposti heidän ruuat ymv. ja kukaan ei kai ole niin tyhmä että vaatisi palkkaa OMIEN lastensa hoitamisesta...???!
Jos ei ole varaa/halua olla lasten kanssa kotona, niitä ei pidä tehdä.
Kotihoidontuki mahdollistaa myös sen, että vanhemmat jotka haluavat lapsensa kotona hoitaa, sen voivat tehdä vaikka töissä olisivatkin. (Eli järjestää työvuorojaan niin että toinen vanhemmista on kotona toisen ollessa töissä. +Jos joinain päivinä molempien on oltava samaan aikaan töissä, niin kotihoidontukea voi käyttää lapsenvahdin palkkaan jne.)
Kotihoidontuki on vajaa 300e/kk, jos laskee siihen päälle yhdestä lapsesta 150e päivähoitomaksua/kk, niin 450e jää "voittoa" siitä että on kotona lasten kanssa.
Toki se samalla palvelee lapsenhoitovapaana, mutta ensisijainen syy on antaa äidin ensin olla "sairauslomalla" ennen synnytystä ja sitten vielä sen jälkeen.