Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monelle naiselle raivoraitis mies on turn-off, eikä he voi harkita suhdetta sellaisen miehen kanssa? Luulisi että se olisi vain p...

Vierailija
16.12.2019 |

Se että mies kieltäytyy yhdestä lihottavimmista ja eniten sairastuttavimmista aineista, on jostain syystä turn-off todella monelle naiselle.

Moni mies osaa samaistua siihen, että kun he joivat niin naista piisasi. Sitten he muuttivat elämäntapaansa ja joko ovat raivoraittiita tai juovat vain hyvin harvoin, mutta naisia ei enää kiinnosta kun he kuulevat tästä.

Selitätkö näkemyksesi, miksi alkoholista kieltäytyvä mies ei ole niin hyvä kuin täysin samanlainen mies joka kuitenkin juo.

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raittiit ovat yleensä aika kuivaa seuraa. Sekä he vaikuttavat jotenkin ylemmyydentuntoisilta sen vuoksi kun eivät alennu juomaan. Harvaa kiinnostaa tuollainen. Kerran täällä vaan eletään ja humalassa sattuu ja tapahtuu.

Vierailija
42/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnä miettisin miten toinen suhtautuu alkoholiin, jos joku muu kuin hän itse alkoholia nauttii. Mikäli raittiin ihmisen seurassa ei muutkaan saa juoda, niin en jatkaisi tutustumista. Toisekseen olisi tosi tylsää, jos ei voisi yhdessä jakaa viinipulloa ruuan ja illan aikana. 

Juominen ei tarkoita humaltumista ja itse pysyn ajokunnossa, vaikka käytänkin alkoholia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen raitis, en raivoraitis. Käytän alkoholia missään muodoissa äärimmäisen harvoin. Tapasin mieheni opiskeluaikoina. Mieheni eli kosteaa bilevaihetta. Ihan omasta halustaan teki muutoksen lopetti juomisen ja polttamisen. Kotitaustat meillä oli samanlaiset raivoraittiit. Itse olemme joustavasti raittiina. Lasi viiniä ei herätä pahennusta tai annos hyvää viskiä menee joskus kyllä, mutta siihen se sitten jääkin.

Vierailija
44/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa "raivo"sanalla alkava adjektiivi on turnoff. Raivovegaani, raivourheilija... Nuokin ovat ihan positiivisia juttuja sinänsä ja kertovat siitä että mies huolehtii itsestään, mutta jos kuvailee itseään noin niin onhan se turnoff. Tulee sellainen kuva että on ihan ehdoton muillakin elämän osa-alueilla, ei rento. Varmaan sitä olettaa että mies myös sitten tuomitsee jos toinen ei noudata samankaltaisia elintapoja.

Noista raivoraitis on ainoa vakiintunut sanonta ja sekin on vakiintunut ihan vaan tuon alkusoinnun takia.

Jos mies on tavallinen täraitis mies, on se hyvä, mutta RAIVOraitis on jo sairaalloista. Sanana se ehkä rimmaa alkusoinnun takia, mutta raivo on sanana ruma ja antaa heti kuvanbpää punaisena raivoavasta tyypistä. Älä käytä siis tuota raivo -sanaa, niin olet jo selkeä millä vesillä.

Sitten asiaan: mieheni on raitis. Hän ei kuitenkaan moralisoi muiden alkoholin käyttämistä, esimerkiksi minun tai äitinsä paria viinilasillista juhlissa.

Jos otsikossa lukisi vain "100% raitis", eikä "raivoraitis", niin olisiko reaktiot sitten erilaisia?

Raivoraitis nyt vain on se sanonta, ei siihen se raivo tai raivoisuus nyt millään tavalla oikeasti yhdisty.

No minusta paras sanavalinta olisi vain raitis. Kaikki ehdottomuuteen viittaavat määreet on aina hiukan kummallisia. Jos asiaa oikein alleviivaa, tulee väistämättä mieleen, että se on jonkinlainen ongelma tai asia johon kiinnitetään paljon huomiota. 

Vierailija
45/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen raitis, ja ihan mielelläni ottaisin raittiin kumppanin itselleni, mikäli muutoin ois hyvä heppu, eikä mua haittaa, vaikka alkoholiakin käyttäisi. Mä viihdyn kyllä illanvietoissa, eikä mua närästä muiden juominen ollenkaan. Enkä onneksi ole törmännyt moneenkaan ihmiseen, joka ihmettelisi juomattomuuttani. Minä osaan pitää hauskaa selvinpäin, osaan myös olla huonolla tuulella selvinpäin.

Vierailija
46/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No harvemmin ne juopon naiset nyt itsekään mitään raittiusintoilijoita ovat. Oletko ajatellut, että tässä on se syy? Juoppo saa baarista humalaisia naisia. Ryyppäävät naiset eivät halua raitista miestä, vaan kumppanin jonka kanssa jatkaa tätä "harrastustaan". Raittiit naiset kyllä haluavat raittiin tai lähes raittiin miehen, mutta eihän se ex-juoppo mies tiedä mistä näitä löytää.

Ryyppäävien ja raittiiden välillä ei sitten ole mitään välimuotoa? Aina raitis tai jatkuvasti kännissä, vai? Itse otan enemmän mieluusti kavereiden kanssa (3-4 x vuodessa), en miehen. Ja baarissa.

Sanoinko minä ettei ole? Minä vain esitin arvion syystä, miksi osa miehistä näyttää kokevan että naisseura kaikkoaa raitistumisen myötä. Ne naiset, jotka pyörivät paljon alkoholia käyttävien kelkassa eivät ihan ymmärrettävästi löydä kovin paljon yhteistä täysraittiiden miesten kanssa. Vain muutaman kerran vuodessa alkoholia käyttävät varmaan useimmiten kelpuuttavat niin kohtuukäyttäjän kuin raittiinkin, mutta sitähän ei aloituksessa kysytty.

Vierailija
47/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lika barn leka bäst. On mukavaa joskus ottaa yhdessä, olla sosiaalisia baarissa yhdessä, tilata myöhemmin krapulapitsaa, harrastaa krapulaseksiä, eikä tarvitse hävetä mahdollista kännikäytöstä jos toinenkin joskus mokailee. EN ole alkoholiongelmainen, joka viikonloppu ei täydy baariin päästä tai aina vetää loppuun asti. Mutta jos kumppani olisi raitis, niin pitäisi kyllä olla hyvin rento eikä raivo-mikään.

Tämä. Minäkin tykkään silloin tällöin ottaa ihan rehelliset kännit ja minusta on kiva, että kumppani on mukana bailaamassa ja seuraavana aamuna kainalossa potemassa. En ymmärrä noita alapeukkuja. Miksi ihminen ei saisi toivoa itselleen samanhenkistä seuraa?

Vierailija
48/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raittiit ovat yleensä aika kuivaa seuraa. Sekä he vaikuttavat jotenkin ylemmyydentuntoisilta sen vuoksi kun eivät alennu juomaan. Harvaa kiinnostaa tuollainen. Kerran täällä vaan eletään ja humalassa sattuu ja tapahtuu.

Miksi koet juomattoman henkilön ylemmyydentuntoisena?

Onko takaraivossa kuitenkin pieni aavistus, että sullekin tekisi hyvää pistää korkki kiinni vähän useammin? Oletko kateellinen, kun toinen on tyytyväinen elämäänsä ilman alkoholia, ja itse et samaan pysty?

Vierailija
49/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minä olen tavannut niitä naisia, jotka toivovat raitista miestä, mutta kun mulle on toistaiseksi maistunut vähän liiankin hyvin, niin sinkkuna pysynyt. Tilanteeseeni saattaa olla tulossa muutos, niin juomiseen kuin sinkkuuteen.

Vierailija
50/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsoo naisten tinder kuvia, niin melkein jokaisella on viinilasi kädessä.

Vierailija
51/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko takaraivossa kuitenkin pieni aavistus, että sullekin tekisi hyvää pistää korkki kiinni vähän useammin? Oletko kateellinen, kun toinen on tyytyväinen elämäänsä ilman alkoholia, ja itse et samaan pysty?

Mielestäni tämä on hyvä pointti, että jostain syystä näitä raittiita ivataan yllättävän paljon näissä kommenteissa. Ennakkoluuloisesti myös oletetaan, että raitis ivaavasti kommentoi sitä toista joka juo.

"he vaikuttavat jotenkin ylemmyydentuntoisilta sen vuoksi kun eivät alennu juomaan"

Jospa tämä on vain projektointia.

Vierailija
52/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnä miettisin miten toinen suhtautuu alkoholiin, jos joku muu kuin hän itse alkoholia nauttii. Mikäli raittiin ihmisen seurassa ei muutkaan saa juoda, niin en jatkaisi tutustumista. Toisekseen olisi tosi tylsää, jos ei voisi yhdessä jakaa viinipulloa ruuan ja illan aikana. 

Juominen ei tarkoita humaltumista ja itse pysyn ajokunnossa, vaikka käytänkin alkoholia.

Miksi viinipullon jakaminen tuntuu olevan tärkeämpää alkollisille kuin pepsipullon jakaminen alkottomille?

Vierailija
53/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itehän tykkään toisinaan ottaa lasillisen ruoan kanssa tai ystävien kanssa ja käytän toisinaan viiniä myös ruoanlaitossa. Raivoraitis paheksuu jos ei sanoin niin elein ja ilmein vaikkei aina haluiskaan. En kaipaa sellaista elämääni, siksi jätän väliin.

Tuttavapiiriin kuuluu yksi entinen päihderiippuvainen. Ei ota itse koskaan mutta kyllähän se vaikuttaa muihinkin, vaikka sanoo ettei häntä haittaa. Ihmiset vähän vaivautuu. Eikä puhuta edes mistään ryypiskelystä vaan just tyyliin lasi tai kaksi iltaa istuttaessa tai ruoan yhteydessä.

Vierailija
54/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla henkilokohtaisesti on ihan eri mielipide. Juovan miehen olin heittämässä pellolle, mutta kun hän raitistui päätin sittenkin pitää hänet.

Nyt mies on ollut raittiina yli 20 vuotta ja perhe-elämä kukoistaa. Jos mies olisi juonut edelleen, olisimme eronneet tuolloin.

Luulen, että suurimmalle osalle naisia sopii, että mies osaa kontrolloida juomistaan. Täysin raitis ei tarvitse olla. Jos suomisen kanssa ei ole mitään ongelmaa, ei se haittaa vaikka joskus jonkun kaljan saunan jälkeen ottaa.

Tuskin kukaan nainen kuitenkaan mitään rapajuoppoa mieluummin ottaa, kuin täysin raittiin. Jos vaihtoehdot on nuo kaksi, niin 99% ottaa sen raittiin.

Mutta jos vaihtoehdot on ihminen, joka pystyy juomaan yhden lonkeron ja se jää siihen, tai täysin raittiin, niin mitä haittaa siitä on, että mies sen lonkeron joskus juo?

Sitä paitsi täysin raittiita miehiä on niin vähän, ettei niitä mitenkään kaikille riitä.

Vierailija
55/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässähän tulikin aika hyvin esiin juuri ne syyt miksi osa ei halua seurustella raittiin kanssa. Koska se alkaa kuitenkin vääntää kaiken alkoholikeskustelun siihen, kuinka kaikki on vaan kateellisia hänen raittiudestaan. Hohhoijaa. Eihän tuollaisen ihmisen kanssa voi edes keskustella.

Vierailija
56/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässähän tulikin aika hyvin esiin juuri ne syyt miksi osa ei halua seurustella raittiin kanssa. Koska se alkaa kuitenkin vääntää kaiken alkoholikeskustelun siihen, kuinka kaikki on vaan kateellisia hänen raittiudestaan. Hohhoijaa. Eihän tuollaisen ihmisen kanssa voi edes keskustella.

Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Viittaan tuohon aiempaan tekstiisi. Ei raittius itsessään anna aihetta mihinkään leuhkimiseen, tai ylemmyyden tunteeseen ainakaan kovin monen raittiin osalta. Saattaahan olla, että jotkut raitistuneet ovat kovia elämöimään löytämänsä uuden suunnan puolesta. Aivan kuten jotkut terveysintoilijat.

*eri

Vierailija
57/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä samasta syystä kuin monille miehille naisen vegaanius on turn off? Oletetaan, että jossain tietyssä asiassa ehdoton henkilö odottaa samaa ehdottomuutta myös puolisoltaan? Tai vähintäänkin paheksuu toisen viinilasillista tai porsaankyljystä?

Vierailija
58/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lika barn leka bäst. On mukavaa joskus ottaa yhdessä, olla sosiaalisia baarissa yhdessä, tilata myöhemmin krapulapitsaa, harrastaa krapulaseksiä, eikä tarvitse hävetä mahdollista kännikäytöstä jos toinenkin joskus mokailee. EN ole alkoholiongelmainen, joka viikonloppu ei täydy baariin päästä tai aina vetää loppuun asti. Mutta jos kumppani olisi raitis, niin pitäisi kyllä olla hyvin rento eikä raivo-mikään.

Tämä. Minäkin tykkään silloin tällöin ottaa ihan rehelliset kännit ja minusta on kiva, että kumppani on mukana bailaamassa ja seuraavana aamuna kainalossa potemassa. En ymmärrä noita alapeukkuja. Miksi ihminen ei saisi toivoa itselleen samanhenkistä seuraa?

No mutta, eikö se kumppani voi olla mukana bailaamassa, vaikka ei juokkaan? Tai aamulla kainalossa (vaikka ei podekkaan)?

Itse en ole koskaan juonut kun olen ulkona juhlimassa. Silti minulle on monesti tultu seuraavana päivänä sanomaan, että että "olipas sulla eilen hauskaa". Meni jokunen hetki, ennen kuin tajusin, että nämä ihmiset tarkoittavat, että olin heidän mielestään ollut humalassa. Ei ilo ilman alkoholia ole teeskentelyä. Voin rehellisesti sanoa, että minulla on paljon hauskempaa ystävien seurassa, kun olen selvinpäin, vaikka muut olisivatkin juoneet.. Ystävätkin ovat sen sorttisia, että päätä ei juoda täyteen, eikä jankuteta kännipäisään yhtä ja samaa juttua ja lopuksi haastetaan riitaa jokaisen kanssa. Sitä ei kyllä jaksa vanha erkkikään.

Vierailija
59/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkaan itse juoda viikonloppuisin "sosiaalisesti", eli olisi aika tylsaa juoda yksin jos haluaisi viettaa koti-iltaa miehen kanssa. 

Sitapaitsi joskus alkoholista kieltaytyminen kertoo uskonnollisesta vakaumuksesta ja sekaan ei sopisi kaltaiselleni ateistille. 

Vierailija
60/134 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta raittius on hieno asia, mutta siihen liittyy paljon ennakkoluuloja, joista osassa varmasti on perääkin. Moni on raitis jonkin menneisyyden trauman (oma tai muiden yliampuva alkoholin käyttö) jolloin muiden juomiseen suhtaudutaan turhankin tuomitsevasti ja ahdistuneesti.

Olen naimisissa raittiin miehen kanssa, jolla on itsellään huonoja kokemuksia alkoholin kanssa. Minusta alkoholittomuus on hyvä valinta ja nostan sille hattua, päihteettömän miehen kanssa minulla on jotenkin turvallisempi olo. Olemme sopineet ettei kotiin tuoda alkoholia ja järjestely on toiminut ihan hyvin. Jos minun tekee mieli viinilasillista, menen ystävättären luokse viettämään iltaa. Mutta silti. Välillä kyllä haikailen ajatusta siitä miltä tuntuisi käpertyä kotona viltin alle sohvalle, laittaa joku hyvä leffa pyörimään ja nautiskella punkkua kullan kainalossa. Tai sitä että viettäisimme iltaa jonkun kaveripariskunnan kanssa, nauraisimne yhdessä hiprakassa ja seikkailisimme kotiin hyväntuulisina, posket punottaen. Minun kohdallani haikailuissa on enemmän kaiketi kyse siitä että olen aina yhdistänyt maltillisen alkoholinkäytön läheisyyttä lisääväksi kokemukseksi. Minun on vain ollut pakko hyväksyä että se lähestymisen muoto puuttuu meidän suhteesta ja tilalla on jotain muuta ihanaa. Rakastan miestäni, mutta ymmärrän myös miksei alkoton suhde sovi kaikille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi