Miksei lääkäri kerro, että lääke lihottaa?
Minulle on 15 vuoden aikana kolme eri lääkäriä määrännyt kolmea eri lääkettä, joista jokainen on lihottavien lääkkeiden kärjessä.
Ensimmäisestä lihoin aivan hetkessä 13 kiloa, toista käytin vain hetken, ja kolmannen aloitin kuukausi sitten. Nyt vasta selvisi, että lääke on jälleen kerran erityisen lihottava.
Miksi lääkärit eivät mainitse noin yleisestä ja noin vaikeasta sivuvaikutuksesta? Moni on lihonut näillä lääkkeillä kymmeniä kiloja. Olisi paljon helpompaa, jos tietäisi heti lääkkeen aloittaessa varoa syömisiään.
Selosteet ovat usein niin pitkiä, ettei lihomisjuttu nouse niin selvästi esille kuin pitäisi. Eikä sairas aina muista miettiä kaikkea, kun on unettomuudesta (tai muusta) pää sekaisin ja sitä odottaa vain helpotusta.
(Käytän sanaa ”lihottaa”, vaikka tiedän kyllä että kyse on yleensä ruokahalujen lisääntymisestä tai kylläisyyden tunteen puutteesta.)
Joten: miksi?
Kiireestä ei ole ollut kyse, viimeksikin oli kaksi tunnin käyntiä erikoislääkärillä.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on käytössä kaksi "lihottavaa" lääkettä. No enpä ole lihonut kiloakaan kun katson mitä syön. Tyhjästä ei liho. Jos tekee mieli syödä niin sitä halua kyllä pystyy vastustamaan.
Mikään lääke ei lihota kaikkia. Et ole parempi ihminen
Onko hän väittänyt että lääkkeet lihottavat kaikkia tai vihjaillut jotenkin, että hän olisi parempi ihminen? Voi helvetti, luetunymmärtäminen ei ole oikein hallussa sinulla. Kyllä on lääkkeitä jotka syötättävät ihan sairaan paljon, siis niin että ei tunne kylläisyyden tunnetta ollenkaan eikä kykene havainnoimaan painnonnousuaan lääkkeen sumentaessa arvostelukyvyn ja ajattelun. Neuroleptiset lääkkeet ovat tällaisia. Eikä kerrottu minulle myöskään sitä, että metabolismi voi hidastua pysyvästi. Paisuin kuin taikinapallo, olin kauttaaltani turvonnut. -t eri
No kyllähän toi ensimmäinen oli täysin kusipäinen vastaus, jossa nimenomaan vihjattiin, että hän on parempi ihminen, koska:
"Tyhjästä ei liho. Jos tekee mieli syödä niin sitä halua kyllä pystyy vastustamaan. "
Sinä vaan taas taidat olla ihan vaan tyhmä.
Kuten kaikki ne muutkin, jotka jaksavat sössöttää että lääke ei lihota. Kyllä se tasan on se lääke joka lihottaa, jos ihmisen elämässä ainoa selkeästi muuttunut asia on sen lääkityksen aloittaminen, ja sen jälkeen on alkanut lihominen. Se millä mekanismilla se lihottaa, on täysin toissijaista.
Vinkkinä teille ääliöille, jos siellä sivuvaikutuksissa lukee painonnousu, silloin se on ihan vallan tieteellisesti tutkittu asia, että kyseinen tuote aiheuttaa joillekin ihmisistä painonnousua. Kuinka v*#un tyhmä pitää olla, että sitä vastaan jaksaa sössöttää?
PS. En ole itse syönyt lihottavia lääkkeitä, mutta läheltä seurannut tapauksia. Kuten joku jo sanoi, jos ihminen on oikeasti sairas, niin ei siinä ole mitään resursseja lähteä jollekin saatanan lenkille tai keskittyä johonkin kasvisten syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt Mirtatsapinia vuosia ja en todellakaan ole lihonut. Hädin tuskin painan 50kg.
Vau, sä olet siis kertakaikkisen hieno ihminen. Eiku anteeksi, saatanan tyhmä. Ymmärrätkö että ihmiset on erilaisia, ja vaikka sinua lääke ei ole lihottanut, niin aivokapasiteettia se on selkeästi pienentänyt. Paitsi jos sitä ei ole koskaan ollutkaan.
Jos on olemassa vastaava lääke, jonka ei ole todettu lihottavan, minusta on epäeettistä, että lääkäri määrää lihottavan lääkkeen. Lihavuus on tänä päivänä sen verran vakavasti otettava asia. Ja tosiaan, lääkkeiden lihottavat vaikutus ei tule siitä, että ihminen söisi enemmän, vaan vaikuttamalla mm. hormoneihin, jotka ovat avainasemassa ihmisen aineenvaihduntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän OT, mutta mulle määrätty lääkkeitä, jotka voivat aiheuttaa itsetuhoisuutta, sydänkohtauksen tai epileptisiä kohtauksia. Eikä niistäkään varoitettu. Lihominen lienee aika pieni paha noihin verrattua.
Minulla yksi mahdollinen sivuoire on "Äkkikuolema" ilman mitään lisätietoa.
Vierailija kirjoitti:
Kukan ei liho "ihan hetkessä" 13kg. Jumalauta :D
Mä lihoin yhden kuukauden aikana 20 kiloa sairastuttuani. Olet naiivi jos kuvittelet, ettei niin voi käydä kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukan ei liho "ihan hetkessä" 13kg. Jumalauta :D
Mä lihoin yhden kuukauden aikana 20 kiloa sairastuttuani. Olet naiivi jos kuvittelet, ettei niin voi käydä kenelle tahansa.
Mulle tuli maltillisemmin, "vain" 12 kg viidessä viikossa, mutta on sekin mun mittapuulla "ihan hetkessä".
Ei kannata itse selvittää mitään, koska kaikki lääkkeet ovat tutkittuja ja turvallisia. Joidenkin piikkien kanssa pääsee nopeutetusti taivaan kotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän OT, mutta mulle määrätty lääkkeitä, jotka voivat aiheuttaa itsetuhoisuutta, sydänkohtauksen tai epileptisiä kohtauksia. Eikä niistäkään varoitettu. Lihominen lienee aika pieni paha noihin verrattua.
Minulla yksi mahdollinen sivuoire on "Äkkikuolema" ilman mitään lisätietoa.
Piti ihan hakea netistä tuo lääke ja lukea läpi.
Äkkikuoleman lisäksi mm.
tahallinen itsensä vahingoittaminen
aivoverenkiertohäiriöt
munuaisten vajaatoiminta
veren natriumtason lasku, joka voi aiheuttaa väsymystä ja sekavaa oloa, lihasten nykimistä, kohtauksia ja kooman (hyponatremia)
Vaikea allerginen reaktio, kuten kuume, suun, kasvojen, huulten tai kielen turvotus, hengenahdistus, kutina, ihottuma ja joskus verenpaineen lasku. (yliherkkyys). Nämä reaktiot ovat yleisiä (enintään 1 käyttäjällä 10:stä)
ja kymmenet muut. Myös painonnousu mainittu, yleisissä.
Jos kyse psyykelääkkeistä, niin on hyvin yleistä että potilasta ei kuitenkaan uskota ja kuunnella kun kertoo mitä vaikutuksia lääkkeellä on ollut, aina ei saa mitään seurantaakaan. Sanovat vain että psyykelääkkeet ovat hyvin siedettyjä ja tehokkaita kaikille, vaikka pakkausselosteessa pitkä lista vaarallisiakin sivuvaikutuksia mainittuna.
Lääkkeet eivät lihota, jos keräät nestettä pari kiloa niin jui kauheeta.
Se että syöt kuin sika.... se lihottaa
Juuri tämä!! Sain lääkkeeksi verenpainelääkkeen ja kaksi eri kolesterolilääkettä. Lääkäri lohdutteli, että jos laihdun muutaman kilon (bmi lievästi ylipainoinen), voin päästä eroon näistä lääkkeistä. Niin mitä? Lääkkeet aloitettuani olen lihonut 5 kg!!! Mikään ei ole muuttunut syömisessä tai liikkumisessa. Lääkkeet tuhoavat mun elämän. Kolesteroli johtuu sukuperimästä, verenpaine on vaan lievästi koholla. Mutta kun olen kohta niin läski, että en jaksa edes kävellä, tästä siis alkoi jyrkkä alamäki. Kohta on myös diabetes, kolesterolilääkkeet nopeuttaa sen puhkeamista ja ylipainoa on jo mukavasti kertynyt. P.a
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on käytössä kaksi "lihottavaa" lääkettä. No enpä ole lihonut kiloakaan kun katson mitä syön. Tyhjästä ei liho. Jos tekee mieli syödä niin sitä halua kyllä pystyy vastustamaan.
Mikään lääke ei lihota kaikkia. Et ole parempi ihminen
Puhu pukille! useamat mieleterveys ja ehkäisyn käytetyt lääket lihottavat ja turvottavat. Niiden sivuvaikutus on makean nälän ja ruokahalun lisääntyminen.Lisäksi monet läket vie miehiltä ja naisilta seksualiset halut. sekin on tabu jota lääkärit ei kerro.
Minä söin mirtatsapiinia pienellä annostuksella unettomuuden hoitoon, niin pienellä, ettei sen pitäisi lihottaa. Yhtenä sivuvaikutuksena oli, etten pystynyt ajattelemaan kuin ruokaa. Vaikka olisin suitsinut mielitekoni, elämä oli silti yhtä h*lvettiä jatkuvan ruoan ajattelun takia. Muutaman kerran repsahdin. Näiden repsahdusten takia lihoin muutamassa kuukaudessa 8 kg. Joko lääke tekee jotain aineenvaihdunnalle (tämä lienee yksilöllistä) tai sitten söin toooosi paljon kaloreita niinä muutamana kertana, kumpikohan lienee todennäköisempää...
Nyt kissani on sairas ja pahaan ruokahaluttomuuteen eläinlääkäri määräsi mirtatsapiinia... Taitaa olla aika tunnettu tuo sivuvaikutus kautta eläinkunnan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse psyykelääkkeistä, niin on hyvin yleistä että potilasta ei kuitenkaan uskota ja kuunnella kun kertoo mitä vaikutuksia lääkkeellä on ollut, aina ei saa mitään seurantaakaan. Sanovat vain että psyykelääkkeet ovat hyvin siedettyjä ja tehokkaita kaikille, vaikka pakkausselosteessa pitkä lista vaarallisiakin sivuvaikutuksia mainittuna.
Mulle on kyllä kerrottu sekä lääkärissä että apteekissa yleisimmät sivuvaikutukset. Sanottu että monet saavat lääkkeistä apua mutta eivät kaikki. Myöskin kaksi eri lääkäriä on sanonut että pitkäaikaisia traumoja lääkkeet eivät paranna vaikka oloa kyllä helpottavat. Tuntuu enemmän siltä että hoitajat ovat lähes aina ajamassa annoksia maksimiin jos ei muutaman päivän kuluttua ala helpotusta kuulua. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään vaarallinen sivuvaikutus ja siihen voi itse vaikuttaa kun syö ja liikkuu oikein, sen lääkkeen vaste on tärkein ja jos haittavaikutukset eivät ole terveydelle suureksi haitaksi, niin lääkitystä jatketaan, joskus voidaan määrätä joku toinen lääke hoitamaan niitä haittoja, riippuu täysin miten tärkeänä sitä tiettyä lääkettä pidetään...
Kaveri käytti Ketipinor-lääkettä ja lihoi lyhyessä ajassa 50kg ja sitten pumppu petti. En välttämättä kutsuisi sitä "ei ole mitenkään vaarallinen sivuvaikutus" - nimikkeellä. Hän söi, kuten oli aina syönyt ja liikkui paljon (en tiedä, mitä määrittely "liikkua oikein" on), kuten oli aina liikkunut.
Mikään lääke ei lihota.
Ja kyllä, olen syönyt ehkäisypillereitä yli 20v ja vuosia mielialalääkkeitä.
Mulle nimenomaan määrättiin mirtatsapiinia lihottamistarkoituksessa, kun olin osastolla anoreksian takia. Ja kyllä, paino nousi 3 kiloa viikon aikana.
Kerroin lääkärille, että yritän laihtua, jotta refluksi, jonka takia tukin lääkärille alunperin, lieventyisi. Lääkäri piti laihduttamista hyvänä ajatuksena, mutta määräsi sitten toiseen vaivaan kipukynnystä nostavaa masennuslääkettä, jonka yleinen sivuvaikutus on painonnousu.
Olen syönyt Mirtatsapinia vuosia ja en todellakaan ole lihonut. Hädin tuskin painan 50kg.